XXL Nutrition

van 140kg naar 110kg en nu de rest nog...

Bezoekers in dit topic

MDijkstra

Novice
Lid geworden
20 jun 2016
Berichten
27
Waardering
1
Lengte
1m79
Massa
110kg
Vetpercentage
42%
Dag allen,

Allereerst stel ik me graag voor: ik ben Madeleine, 27 jaar, 1.79cm en op dit moment weeg ik rond de 110kg met een vetpercentage van 43%.

Even een stukje geschiedenis: Vroeger woog ik 140kg. Dit is toen gemeten bij de dieetiste en ik denk dat ik daar nog niet op mijn zwaarst ben geweest. Wat heb ik in een achtbaan gezeten! Vraag me niet hoe het kan dat ik zoveel ben aangekomen. Teveel gegeten, van lekkere maar ook gezonde dingen (brood!! en fruit).
Als kind/puber was ik dagelijks bij de paarden in de buitenlucht druk in de weer, jammer genoeg had ik daardoor ook meer trek als ik weer thuis kwam, buitenlucht maakt hongerig..
Onder begeleiding van diverse dieetiste en verschillende dieeten ben ik afgevallen tot 110kg. Mijn lichtste gewicht was rond de 96kg maar dit was met een shake/ crash dieet. Daarna weer aangekomen.
Nu blijf ik al twee jaar hangen op de 110kg.

Nog een stukje geschiedenis: Iets meer dan twee jaar geleden kwam ik via via in contact met een personal trainer. Hij had een eigen studio. Ik ben hier aan de slag gegaan met trainen. Ik kwam erachter dat ik heel sterk ben en ondanks dat ik te zwaar ben een goed uithoudingsvermogen. Hier heb ik echt mijn liefde voor trainen ontwikkeld. Ook kreeg ik daar begeleiding bij het eten, maar niet wat ik nodig had. Ik kwam daar maar twee keer per week en ik had meer begeleiding nodig. Ik eet niet zozeer slecht, maar teveel.
Daarnaast betaalde ik veel geld voor deze begeleiding, 300 euro per maand voor twee keer per week 30 minuten trainen. Eind september 2014 ben ik hier gestopt met trainen.

In het najaar van 2014 kwam ik erachter dat dit niet zo ging werken. Ik kwam weer aan en was diep ongelukkig.
Ik probeerde diverse dieeten (Prodimed, shake dieet, Modifast, etc). Dit hielp allemaal de eerste week en daarna ging ik weer meer eten, want logisch mijn lichaam kan dat niet volhouden.
Er moest iets veranderen.

In december 2014 zocht ik contact met een personal trainer in mijn huidige sportschool. Hij was bereid om tegen een schijntje mij te trainen en te begeleiden. Wat was ik blij! Hij maakte een voedingsschema voor mij en we begonnen met trainen. Al snel gaf hij aan dat ik enorm veel potentie had, maar dat het eten voor mij een probleem is. Nog steeds viel ik niet af. Soms probeerde ik zelfs tussendoor een crashdieet, maar dan viel ik vervolgens flauw tijdens de training. Mijn trainer wist hier overigens niks vanaf.
Nu, juni 2016, train ik nog steeds met mijn trainer. Ik was rond de 13 kg kwijt, maar doordat ik onstabiel ben met mijn eten schommelt mijn gewicht erg. Na een vakantie kan ik zo 4/5 kg aankomen zonder dat ik echt mezelf heb losgelaten. Mijn trainer laat mij nu zelf mijn keuzes maken voor het eten, het moet vanuit mijzelf komen vindt hij. Als hij er druk op legt bezwijk ik en eet ik teveel.

In de training word ik steeds sterker. Mijn spieruithoudingsvermogen is ook goed. Voor een idee mijn PR's (we trainen nu nog alleen op vetverbranding, dus veel herhalingen en weinig gewicht) : deadlift 100kg, squat 110 kg met 8 herhalingen, dumbell press 2x 24kg.

Trainen is voor mij iets heel fijns, het maakt mij blij. Dit had ik vroeger nooit gedacht. Graag zou ik ooit weleens aan een wedstrijd mee willen doen...

Nu... Ik wil nog graag meer afvallen. Ik wil het probleem aanpakken en dat is het eten. Ik wil gaan beginnen met serieus cutten. Wat heb ik tot nu toe gedaan?

- mijn onderhoud heb ik berekend: dit is 2100 kcal per dag. Dit is op basis van mijn huidige gewicht, activiteit en vetmassa
- Hier heb ik 500 afgehaald, dus ik eet rond de 1500/1600 kcal per dag. Waarbij ik let op de 60/20/20 verhouding.
- In de sportschool wil ik met alleen nog even gaan focussen op cardio. Als ik op de loopband een work out doe van 60 minuten met een helling van 20% en snelheid 4km per uur dan verbrand ik 1000 kcal.
Eventueel fiets ik daarna nog 400 kcal. Ik ben tot deze cijfers gekomen omdat je voor 1 kg vetweefsel 7000 kcal moet verbranden. Als ik per keer 1400 kcal verbrand dan volstaat 5x trainen per week om 7000 kcal te verbranden en dus hopelijk die 1kg vetweefsel.

Hoe gek het ook klinkt met 110kg en zo'n hoog vetpercentage; dit is voor mij goed uit te houden.

Mijn voedingsschema globaal, het kan soms een beetje wisselen

O: eiwitshake Iso100, 4 beschuiten volkoren (2 met suikervrije jam en 2 met kipfilet)
T: een portie fruit en/of rijstwafel
L: 4 volkoren crackers met kipfilet en biefstuk worst + rauwkost
T: een portie fruit en/of rijstwafel
A: 125 gram gekookte volkoren pasta, wortels/brocolli, 125 gram kipfilet of tartaar
T: 450 gram optimel kwark

Mijn vraag aan jullie is: ben ik hier nu mee op de goede weg? Zou ik eindelijk mijn vetpercentage op een gezonde manier naar beneden kunnen brengen? Natuurlijk hou ik mijn gezondheid in de gaten mbt blessures en dergelijke.

Heel graag wil ik jullie laten zien wat ik al bereikt heb en dat ik serieus hierin ben. En ook, dat al heb ik zoveel vetmassa er nog hoop is haha..

madeleine-jpg.jpg


madeleine.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed gedaan al en mooi dat je nog verder wilt gaan! Goede krachtstats ook!

Je moet niet onder je BMR zitten, maar onder je onderhoud. Zo ga je wel erg weinig eten. Bovenop je BMR komt nog je activiteit.
Zet de macro's bij je schema om het beter te kunnen beoordelen.
 
Hi,
voor mijn gevoel eet ik al mega veel. Voorheen kon ik ook overleven, maar dat was ook echt overleven, op drie eiwitshakes per dag. Maargoed, daar viel ik ook niet meer vanaf. Ik bedoelde in mijn eerste post ook onderhoud, maar ik heb BMR neergezet. Dom, ik pas het even aan.

Ik ga even mijn voeding uitwerken met macro's. Uit mijn hoofd weet ik wel veel, maar zal het ff posten.
 
- Veel herhalingen en weinig gewicht is niet de juiste methode voor 'meer' vetverbranding. Zorg dat je de intensiteit hoog houdt in de cut en het volume wat omlaag haalt.
- 1500 kcal exclusief trainen op 110 kg? Nagenoeg een crash dieet.

Zorg dat je een voedingspatroon aanneemt dat je voor een langere periode kan aanhouden. Eiwitten hoog houden. Wellicht dat Myfitnesspal je veel kan helpen bij het berekenen wat je op een dag binnen krijgt. Dan kan je een vast aantal kcal per dag instellen en vervolgens alles wat je eet inscannen.

Verder goede stats, zoals eerder opgemerkt. Probeer zoveel mogelijk de huidige stats te behouden in de cut.
 
Dag allen,

Zoals beloofd even mijn eetlijstje met macro's. Denk er wel aan dat dit voor mij echt al mega veel is wat ik eet. Ik kan me haast niet voorstellen dat als ik nog meer ga eten ik nog wel afval...

Ontbijt:

29 gram Iso 100 eiwitshake 108 kcal 25 eiwit 0 kh 0 vet
4 volkoren beschuit 220 kcal 8 eiwit 44 kh 2 vet
2x beleg halvajam 38 kcal 0 eiwit 9 kh 2 vet
50 gram kipfilet 60 kcal 9 eiwit 1.5 kh 2 vet
totaal ontbijt 426 kcal 42 eiwit 55 kh 4 vet

Ochtend snack:

300 gram aardbeien 46 kcal 1 eiwit 10 kh 1 vet
250 gram magere kwark 132 kcal 21 eiwit 11 kh 0.5 vet
totaal snack 178 22 22 1.5

Lunch:
5 volkoren crackers 185 kcal 5 eiwit 34 kh 1vet
100 gram kipfilet 120kcal 18 eiwit 3kh 4 vet
totaal lunch 305 23 37 5

Middag snack:

3 rijstwafels 90 kcal 1eiwit 10 kh 1vet
gekookt ei 68 kcal 6 eiwit 1 kh 5vet
totaal middag snack 129 7 11 6

Avondeten:

125 gram volkoren pasta bereid 155 kcal 7eiwit 33 kh 1 vet
150 gram tartaar 200kcal 31 eiwit 0 kh 7vet
totaal avondeten 255 38 33 8

Avondsnack:

450 gram Optimel kwark 230 kcal 25 eiwit 28 kh 0vet
totaal avondsnack 230 25 28 0


Dit is een dag totaal van:
kcal 1426
eiwit 157 gram
kh 186
vet 24.5

Mijn doel:
afvallen tot de 80kg, natuurlijk met zoveel mogelijk behoud spiermassa en vetpercentage flink naar beneden.

 
Laatst bewerkt:
los van wat je eet & hoe je traint
mag je trots zijn op jezelf!
 
kegelsandy dank je wel! Alleen ik wil gewoon meer. Eens klaar zijn. Ik hoef geen magere lat te worden, ik wil graag naar de 80kg en dan gespierd en met figuur. Ik probeer nu het laatste stukje doorzettingsvermogen bij elkaar te halen om het nu eens goed af te maken :)
 
Dag allen,

Zoals beloofd even mijn eetlijstje met macro's. Denk er wel aan dat dit voor mij echt al mega veel is wat ik eet. Ik kan me haast niet voorstellen dat als ik nog meer ga eten ik nog wel afval...

Dit is een dag totaal van:
kcal 1426
eiwit 157 gram
kh 186
vet 24.5

Mijn doel:
afvallen tot de 80kg, natuurlijk met zoveel mogelijk behoud spiermassa en vetpercentage flink naar beneden.
Het aantal grammen vet is echt veel te weinig. Richtlijnen die hier worden aangehouden zijn grofweg: 2g eiwit per kg, 1g vet per kg en de rest opvullen met koolhydraten. Afhankelijk van het doel kan ermee gespeeld worden, maar 24.5g op 110 kg is echt veel te weinig.

1426 kcal op 110 kg is zoals gezegd een crashdieet.
 
kegelsandy dank je wel! Alleen ik wil gewoon meer. Eens klaar zijn. Ik hoef geen magere lat te worden, ik wil graag naar de 80kg en dan gespierd en met figuur. Ik probeer nu het laatste stukje doorzettingsvermogen bij elkaar te halen om het nu eens goed af te maken :)
iets wat niet steeds even makkelijk is,
In het stukje dat ik bijhoud vindt je misschien ook wel wat motivatie :)
 
Het aantal grammen vet is echt veel te weinig. Richtlijnen die hier worden aangehouden zijn grofweg: 2g eiwit per kg, 1g vet per kg en de rest opvullen met koolhydraten. Afhankelijk van het doel kan ermee gespeeld worden, maar 24.5g op 110 kg is echt veel te weinig.

1426 kcal op 110 kg is zoals gezegd een crashdieet.

Oef! Dat moet ik even op me in laten werken hoor... Ik vind het heel spannend om zoveel te gaan eten. Op hoeveel kcal zou ik uit moeten komen volgens jou met mijn huidige gewicht? Ik zit rond de 55 kg spiermassa.

Oplossing dus eventueel noten. Dan heb ik al gauw meer kcal en meer vet te pakken.
 
Oef! Dat moet ik even op me in laten werken hoor... Ik vind het heel spannend om zoveel te gaan eten. Op hoeveel kcal zou ik uit moeten komen volgens jou met mijn huidige gewicht? Ik zit rond de 55 kg spiermassa.

Oplossing dus eventueel noten. Dan heb ik al gauw meer kcal en meer vet te pakken.
Kan door middel van verschillende formules worden berekend, Harris Benedict formule is een voorbeeld. Afhankelijk van jouw activiteitsfactor kan het totaal aantal kcal worden berekend (zou je zelf even moeten doen). Houd hierbij wel in gedachte dat het slechts een richtlijn is. Het meest accuraat is om over een periode nauwkeurig je aantal kcal per dag bij te houden in combinatie met wegen.

Indien je zoveel mogelijk spiermassa wil behouden, is het raadzaam om over een langere periode de nodige kilo's af te vallen. Direct te diep gaan zal resulteren in minder spierbehoud.

In ieder geval goed dat je de regie in je eigen hand lijkt te nemen. Dat lijkt mij ook de beste optie voor jou. Het is aan te raden de stickies op dit forum eens goed door te lezen.
 
Bedankt voor de info. Ik heb die formule toegepast en kom dan op een BMR uit van 1900 en kcal behoefte met inspanning erbij van 2500 kcal ongeveer.

Dus voor mijn cut schema zou ik dan 500 minder moeten eten en dus de 2000 halen?
 
Bedankt voor de info. Ik heb die formule toegepast en kom dan op een BMR uit van 1900 en kcal behoefte met inspanning erbij van 2500 kcal ongeveer.

Dus voor mijn cut schema zou ik dan 500 minder moeten eten en dus de 2000 halen?
Ik zou op 2200 beginnen. Naar mate van tijd icm afvallen kan je verlagen.
 
Als je lichaam langere tijd veel te weinig eten krijgt gaat die gewoon in de spaarstand, afvallen word heel lastig, en kans op jojo`en word heel groot.
Zonder energie kan je ook niet lekker trainen overigens. En honger hebben is totaal niet prettig, waardoor je het niet lang gaat vol houden.
Een keer honger kan, maar niet structureel.

Wel knap dat de knop zo goed is omgegaan. Nu door willen gaan.
 
Heel knap van je dat je de knop zo hebt omgezet.
Ik ben het met Scarface eens. Probeer eerst eens op 2200 kcal de gaan zitten voor een paar weken.
Hou echt wel aan de 1 gr vet per kg lichaamsgewicht. Je kan wel wat minder doen maar echt minimaal 0,8 gr per kg lichaams gewicht. Dus ca 85-100 gram.
Je hebt vetten nodig voor je hormonen en voor je vetstofwisseling. Te weinig vetten eten kan veel verknallen voor je.

Probeer echt die 220 gr eiwitten te eten en de 85-100 gr vetten. UItgaande van 85 gr vetten heb je dan ongeveer 140 gr koolhydraten nodig.

En alleen cardio is niet nodig. Probeer gewoon lekker kracht training te blijven doen en na je training 20-30 minuten cardio.
 
Hi!
Dank voor jullie reacties.
Vanavond met mijn trainer gesproken en hij vindt ook dat ik niet alleen cardio moet doen maar ook gewoon krachttraining.
Wordt dus 3 keer krachttraining per week en 4x cardio. Daarnaast gooi ik mijn kcal omhoog. Vrijdag ga ik wegen met een Tanita weegschaal dus dan kan ik kijken wat er is gebeurd de laatste week
 
Mooi dat je lekker KT gaat doen! Dat zal je veel opleveren!
Tanita = niet nauwkeurig.
Die dingen meten met weerstand. Je krijgt al een andere waarde als je warme of koude voeten/handen hebt of eelt of wat dan ook. \
Het kan wel een indicatie geven maar exact is het verre van.
Beter is een huidplooimeting te doen en cm op te meten op vaste plekken op je lijf en de spiegel.
 
Ik weet dat een huidplooimeting eigenlijk beter is. Maar het is toch ook zo dat deze erg gevoelig is? Tenminste als je het laat opmeten door steeds iemand anders dan krijg je ook weer andere uitslagen omdat het per persoon verschilt hoe stevig ze je huid vastpakken?
 
Is die rechter foto op 110kg? Zou je wel niet zeggen hoor...
 
Wat een mooi verhaal. Goed dat je er voor wilt gaan.

Sluit me wel bij de rest aan. Je voeding kan nog wel beter.
Het probleem waar je tegen aan gaat lopen met laag in kcal te zitten is dat je uiteindelijk een plateau zal tegenkomen. Waar moet je dan nog wat schrappen?

Zou dus idd hoger beginnen en dit 3 a 4 weken de tijd geven. Flink gaan trainen en daarna weer meten/wegen en zn 200 /300 kcal zakken.
 
Back
Naar boven