Fitness Seller

Van 5x5 naar een nieuw schema

Bezoekers in dit topic

imadoer

Cool Novice
Lid geworden
24 aug 2014
Berichten
30
Waardering
0
Lengte
1m72
Massa
68kg
Beste,

afgelopen 12 weken heb ik het 5x5 schema gevolgd. Dit schema beviel me erg goed en heb veel vooruit gegaan op kracht. Een nadeel van het schema vindt ik dat je maar 3x in de week kunt trainen en dat je er weinig massa mee opbouwt. Nu wil ik graag een nieuw schema gaan volgen waarmee ik 4 of misschien wel 5 keer in de week ga trainen en wat vooral gericht is op massa bouwen.

Afgelopen tijd heb ik dus een beetje rond lopen kijken wat nou een mooi schema zou kunnen zijn voor mij (4-daagse split, UB/LB, Push/pull) maar wat ik me telkens bij dit soort schema's afvraag: Is de frequentie van het aanpakken van spiergroepen niet te laag? bijvoorbeeld bij deze standaard 4 daagse split:
- benen (quadriceps & hamstrings)
- borst en triceps
- rug en biceps
- schouders en kuiten
Hierbij train je bijvoorbeeld Borst maar 1x in de week. Dit is dan toch niet ideaal om massa te bouwen of klopt dit niet? ik heb namelijk altijd geleerd dat je je spiergroepen frequent moet aanpakken en bij dit schema kan er soms wel 6/7 dagen tussen zitten voordat je weer borst traint. Hetzelfde geld voor een 4 daagse push/pull. En bij UB/LB pak je een bepaalde spiergroep wel 2x in de week maar dan vaak maar 1 oefening per keer. Is dit allemaal juist wat ik denk? en wat is volgens jullie dan het ideale schema voor 4 dagen in de week om massa mee te bouwen na 12 weken 5x5?

MVG:D
 
Hoezo zou je met 5x5 geen massa opbouwen? Als dat je reden is zou ik lekker bij 5x5 blijven want dat werkt prima, misschien icf 5x5 bekijken voor iets extra isolatie
 
wat is je trainingservaring, en waar sta je nu met sl 5x5?
als je 12 weken sl hebt gedaan en je hebt in deze weken nog 1 of 2 keer een reset gedaan dan laat je nog veel progressie op dit schema liggen denk ik
en natuurlijk bouw je massa met dit schema, 3x full body per week met regelmatige ophoging van gewicht=gains
 
wat is je trainingservaring, en waar sta je nu met sl 5x5?
als je 12 weken sl hebt gedaan en je hebt in deze weken nog 1 of 2 keer een reset gedaan dan laat je nog veel progressie op dit schema liggen denk ik
en natuurlijk bouw je massa met dit schema, 3x full body per week met regelmatige ophoging van gewicht=gains

zit nu op 50 bench, 67,5 squat, 90 deadlift, 35 oh press en 45 BOR.
Heb tot nu toe 3x moeten deltaden op de OH press en afgelopen training heb ik ook gefaald op de 67,5kg squat (1e keer dat ik op squat faal)
 
dan zou ik nog gewoon een tijdje dit schema blijven doen, veranderen kan natuurlijk altijd maar met deze getallen is er nog veel ruimte voor progressie.
op de ohp een paar keer terug moeten is redelijk normaal,
als een schema wat zwaarder wordt gaat het pas leuk worden, dan gaat ook duidelijk worden of je de ''zaak'' op orde hebt, zoals o.a, doorzettingsvermogen, techniek van je lifts en misschien wel de belangrijkste voeding ( je komt niet vooruit als je te weinig eet )
als deze een beetje kloppen dan kun je doorknallen in je schema ( welke dit dan ook is ) en voorbij de hindernissen die je moet nemen, daar liggen ook je gains
succes
 
Back
Naar boven