XXL Nutrition

Van BB naar PL

Bezoekers in dit topic

Tigris

Cool Novice
Lid geworden
24 jan 2011
Berichten
144
Waardering
10
Lengte
1m80
Massa
89kg
Vetpercentage
12%
Wat zullen de fysieke gevolgen (afgezien van krachtstats) zijn wanneer ik van een BB regime naar een PL regime ga waarbij ik rond onderhoud probeer te eten? Zal ik hierdoor spiermassa op specifieke plekken verliezen of juist extra aanzetten?
 
Het ligt een beetje aan je huidige shape, maar als je voor een puur powerlifting schema gaat met uitsluitend als doel om op de 3 competitie lifts optimaal te presteren zal je op sommige plekken inderdaad massa verliezen. Mogelijk komen andere spiergroepen als je erectoren of glutes weer bij in massa door alle squats en deadlifts. Veel powerlift schema's hebben ook wel hypertrofie blokken, waardoor je specifiek traint op meer massa op de relevante spiergroepen voor PL, maar dat is niet echt te vergelijken met BB-en.

Een zogenaamde powerbuilding routine is een combinatie van BB-en en PL-en en daarom vaak erg populair, hoewel je er veel minder snel sterker mee zal worden.

Het gebruik van AAS (weet niet of dat aan de orde is) zal uiteraard altijd tot meer massa leiden.

Just my 2 cents...
 
Op moment ben ik van 85kg op een lengte van 180cm en 10% vet, gebulkt naar 95kg. Qua massa ben ik tevreden met de rug, glutes, en borst. Niettemin mag het allemaal wel wat sterker (dl: 200, bp: 110, sq: 140) en daarom wil ik me meer gaan richten op powerlifting. De schouders en bovenkant borst mogen altijd meer massa krijgen en hier wil ik dan ook wat oefeningen voor erbij doen. Geen AAS overigens.
 
Zou dit een logisch 'powerbuild'-schema zijn waarbij ik de nadruk leg op de drie grote oefeningen, maar tevens nog wat bodybuildelementen implementeer voor meer massa op de schouders en armen (bovenkant borst laat ik even voor wat het is)? Een soort ppl schema, maar qua oefeningen en reps gericht op kracht. Nogmaals, qua rug, glutes en borst ben ik tevreden met de massa.

Maandag:
Deadlift: 10,5,5,3,3,3 (de eerste 3 setjes werken naar de 3x3 toe. Dus eerst even 10x70, 5x110, 5x150 en dan 3x3x180 oid)
BOR: 5x5
Seated Row 5x5
Rear delts: 4x10
Barbell Curl 5x8
Incline dumbbellcurl 4x10

Dinsdag:
Bankdrukken 10,5,5,3,3,3 (de eerste 3 setjes werken naar de 3x3 toe. Dus eerst even 10x50, 5x70, 5x80 en dan 3x3x95 oid)
Overhead press 5x5
Lateral raises 4x10
Smal bankdrukken 5x5
Overhead extensions 4x10

Woensdag
Squat: 5x5
Legcurl: 4x8
Leg extension 4x8

Donderdag: rust

Vrijdag:
Deadlift: 5x5
Lat pulldown: 4x8
Dumbbell row of plate loaded lever pulldown: 4x8
Dumbell curl: 4x8
Preacher curl: 4x8

Zaterdag:
Bankdrukken 5x5
Overhead press 5x5
Lateral raises 4x10
Tricep dip 4x8
Tricep pushdown 4x10

zondag:
Squat: 10,5,5,3,3,3
Legpress: 4x8
Kuiten: 4x10

Maandag: rust

Dinsdag: herhaling
 
Op moment ben ik van 85kg op een lengte van 180cm en 10% vet, gebulkt naar 95kg. Qua massa ben ik tevreden met de rug, glutes, en borst. Niettemin mag het allemaal wel wat sterker (dl: 200, bp: 110, sq: 140) en daarom wil ik me meer gaan richten op powerlifting. De schouders en bovenkant borst mogen altijd meer massa krijgen en hier wil ik dan ook wat oefeningen voor erbij doen. Geen AAS overigens.

Mooie getallen zowieso.
 
Nee, dit zou ik niet doen. Zonder dat je meteen het KSC Powerbuilding programma hoeft te kopen voor alle ins en outs is hier een goed en gebalanceerd powerbuilding schema:

http://www.andybaker.com/a-plan-for-annual-periodization-part-2-june-december/

en nog wat info:

http://www.andybaker.com/cycling-bench-incline-on-852-power-building-programming/

Ziet eruit als een interessant schema. Je traint echter slechts 1x per week de grote oefeningen, is dat genoeg om echt snel kracht te gainen?
Waarom zou je dit schema de voorkeur doen laten genieten boven het door mij opgestelde schema?
De 8-5-2 cyclus spreekt me trouwens wel aan.
 
Ziet eruit als een interessant schema. Je traint echter slechts 1x per week de grote oefeningen, is dat genoeg om echt snel kracht te gainen?
Waarom zou je dit schema de voorkeur doen laten genieten boven het door mij opgestelde schema?
De 8-5-2 cyclus spreekt me trouwens wel aan.
Omdat je in jouw schema de frequentie van een puur powerliftschema combineert met het volumewerk van een bodybuildschema en dat werkt meestal niet zo goed als het op papier lijkt. Er is altijd een trade off als je meerdere doelen tegelijk wil bereiken. Maar als je sterker wil worden en spiermassa wil bouwen is Andy Baker's methode een solide schema, hierin train je alle spiergroepen 1x direct en 1x indirect en is er een goed progressive overload model voor de main lifts, Wil je echt meer gaan powerliften dan zijn er andere schema's:

http://www.calgarybarbell.com/free-16week-program/
https://phdeadlift.teachable.com/p/free-intermediate-program
 
Dank je wel voor je reactie!
 
voordeel is dat je meer kan vreten zonder dik te worden. En je word beresterk;):p:p
 
Meer eten zonder aan te komen, meer kcal verbruiken ten opzichte van BB. Enz enz.
 
Op mijn eigen ervaring. Hoeft niet per definitie voor iedereen zo te zijn. Maar mn onderhoud ligt nu 3 a 400 hoger.
 
Op mijn eigen ervaring. Hoeft niet per definitie voor iedereen zo te zijn. Maar mn onderhoud ligt nu 3 a 400 hoger.


Dat komt niet door powerlifting, no way dat je 10-15% omhoog gaat, tenzij je opeens 2-3x zo lang traint ofzo.
 
Op mijn eigen ervaring. Hoeft niet per definitie voor iedereen zo te zijn. Maar mn onderhoud ligt nu 3 a 400 hoger.

Dat komt niet door powerlifting, no way dat je 10-15% omhoog gaat, tenzij je opeens 2-3x zo lang traint ofzo.
Dat lijkt me ook sterk. Lijkt me juist dat een bodybuilder meer kcals verbruikt omdat er doorgaans meer volume wordt gedraaid dan bij een powerlifter. Maar zal niet veel verschil tussen zitten denk ik.
 
Idk. Train minstens 10x per week ivm werk. Dus kan ook een factor zijn. Maar dat is redelijk constant. Ben nu wel 3kg zwaarder, maar t is toch echt zo hehe.
 
Je baard zal ook groeien waarschijnlijk
 
Back
Naar boven