Fitness Seller

Van (crash) cut naar onderhoud

Bezoekers in dit topic

ViniRMCF

Novice
Waardering
2
Lengte
1m93
Massa
80kg
Goedemorgen,

Ik kijk al een tijdje mee op het forum, en loop nu tegen een situatie aan waar ik wat externe inzichten heel goed zou kunnen gebruiken.
Ik doe sinds 2019 aan (kracht-)training. Daarvoor nooit echt (serieus) gesport, nadat ik op mijn ~ vijftiende ben gestopt met voetbal.

Vorig jaar September ging de knop om wat betreft aankomen/afvallen. Ik woog 110kg, had wel lekker wat kracht opgebouwd maar ook echt het nodige vet.
Exact weet ik het niet, maar schat 30-35% BF.

Tot en met december ongeveer 10kg afgevallen, waarna ik ben doorgeslagen tot een crash dieet. Met terugwerkende kracht snap ik niet waarom, maar het is gebeurd.
Tussen December en midden April ben ik nog 22kg afgevallen, naar 78kg. Op ~ 1.500 kcal per dag. Geen cardio, wel 5 dagen krachttraining per week.

Inmiddels (enorm) veel spierkracht ingeleverd, maar ook het nodige vet verloren.
Wel nog steeds een een zwemband aan vet rond de buik en wat vet bij de borsten, maar inmiddels op (schatting) 20% BF.

Tussen April en nu was het steeds heen en weer jojoën. Nog steeds op 1.500 kcal. En kwam een kilo bij er ging 2 kilo af en weer een kilo erbij.. Uiteindelijk kwam ik nergens.
Laatste maand ook cardio, in de vorm van helling lopen (12%, 6 snelheid, 3x 10min) toegevoegd en 10.000 stappen per dag. Maar deed ook eigenlijk niets.
Wel ging mijn krachttraining hierdoor nog harder achteruit. Weinig energie, teruglopende gewichten en daardoor ook teruglopende motivatie.

----
Vorige week besloten om te proberen een tijdje op onderhoud te gaan eten om mij ook weer wat beter te voelen. Overwegend om naar een lean-bulk te gaan voor een paar maanden, om daarna weer fris- & met een plan te cutten.
Ik heb nu een week gedraaid op 2.200 kcal (168 gr Eiwit, 190gr Koolhydraten, 78gr vetten en 23 gram vezels).

Mijn weekgemiddelde gewicht is in één week gestegen van: 78.5kg naar 79.9kg
----

Eigenlijk heb ik drie vragen:

) Deze toename is logisch lijkt mij? (glycogeen, vocht, (veel) meer koolhydraten) & de kans op vettoename lijkt me vrij klein?
(Ik heb echt een soort angst ontwikkeld om te eten lijkt het.. Dus ik heb nu echt de neiging om weer terug te gaan in kcal)

) Is het zo dat ik mijn metabolisme echt weer kan 'verhogen'/'herstellen'? Zou het -in theorie- kunnen dat ik straks, op 2.200 kcal, er tegenaan loop dat mijn gewicht stabiel gaat blijven? Daar ben ik nu eigenlijk naar opzoek.. Door clean en meer te eten, mijn lichaam weer te laten wennen aan meer voeding. Zodat ik -in theorie- daarna ook gemakkelijker en wellicht effectiever kan cutten. En nu, door meer kcals, weer beter en energieker kan trainen en me wat beter voelen.

) Is er een bepaalde grens, wat betreft toename in gewicht per week, welke een indicatie geeft dat ik vet aanzet? En waar ik zodoende echt onder dien te blijven en dus mijn kcal inname op moet aanpassen?

Alvast enorm bedankt,
Richard

Goedemorgen,
Zelf een aantal weken geleden aan hetzelfde traject begonnen, ook na een enorme crash cut.
Ook ik was bang om te eten en vet aan te komen, gelukkig hebben leden hier mij van goed advies kunnen voorzien.
Als antwoord op je vragen (vanuit mijn ervaring):
- Ja, dit is normaal. Zoals Bullshark ook al zegt, vocht, maagdarminhoud etc.
- Ja, dat kan zeker. Naar mate je meer spieren opbouwt en/of minder vet hebt zal je meer calorieën verbranden op een dag. (spier verbrand meer) Waardoor je op een gegeven moment op het punt komt dat je niet meer aankomt, en vanuit hier weer met +/- 100 kcal kan verhogen.
- Een gegeven hoeveelheid wat aangeeft dat je vet aanzet heb ik niet, zelf zou ik zeggen dit was je week 'wennen'. Vanaf nu gemiddelde gewicht van de week tracken en kijken of je niet meer dan 0.2-0.3 KG aankomt, meer dan dat? > verlagen in kcal. Minder dan dat? > verhogen in kcal.
Let wel, deze antwoorden zijn gebaseerd op mijn eigen ervaringen na een crash dieet, ieder lichaam is natuurlijk anders! :flexing:

Dank beiden! Merk dat ik nog erg zwemmende ben, dus ik ga proberen mijn plan verder te specificeren, zodat ik mij niet van de wijs laat brengen door wat de weegschaal wel of niet aangeeft..
Energieverbranding door sport zou in principe hetzelfde moeten blijven, daar verander ik weinig in.

Eerst wil ik dus eigenlijk uitvinden wat mijn huidige onderhoud is. Eventueel vanuit daar een lean-bulk inzetten om weer iets van spiermassa terug te winnen. Daarna weer een (gecontroleerde) cut om mijn vetmassa te reduceren.
Met het najaar voor de deur lijkt dit mij een perfecte timing? Dan kan ik vanaf Februari/Maart gaan cutten. Nu hoef ik niet meer van zover te komen, vergeleken met vorig jaar deze tijd.

Zou ik, om mijn huidige onderhoud te achterhalen, nog iets moeten aanpassen? Of zou eerst zo doorgaan op 2.200 kcal wel een goede stap vormen?

Dank beiden! Merk dat ik nog erg zwemmende ben, dus ik ga proberen mijn plan verder te specificeren, zodat ik mij niet van de wijs laat brengen door wat de weegschaal wel of niet aangeeft..
Energieverbranding door sport zou in principe hetzelfde moeten blijven, daar verander ik weinig in.

Eerst wil ik dus eigenlijk uitvinden wat mijn huidige onderhoud is. Eventueel vanuit daar een lean-bulk inzetten om weer iets van spiermassa terug te winnen. Daarna weer een (gecontroleerde) cut om mijn vetmassa te reduceren.
Met het najaar voor de deur lijkt dit mij een perfecte timing? Dan kan ik vanaf Februari/Maart gaan cutten. Nu hoef ik niet meer van zover te komen, vergeleken met vorig jaar deze tijd.

Zou ik, om mijn huidige onderhoud te achterhalen, nog iets moeten aanpassen? Of zou eerst zo doorgaan op 2.200 kcal wel een goede stap vormen?
Klinkt als een strak plan! Ik zou doorgaan op 2.200 kcal en kijken wat je gewicht doet deze week, vanuit daar aanpassingen maken indien nodig. Je kan er nog voor kiezen om gemiddeld 2200 kcal te eten, dus op training dagen iets meer en op rustdagen (als je die hebt) wat minder zodat het gemiddelde van de week wel op 2200 kcal per dag uitkomt.

Om te achterhalen wat je onderhoud is, is het tracken belangrijk. Eten, gewicht en buikomvang.
Althans, zo doe ik het.

Het geeft je een goede leidraad, en ook de rust in je hoofd, wanneer je een keer een wat 'gekker' gewicht op de weegschaal ziet staan door welke reden dan ook (warmte, later gegeten, anders gegeten etc).

Om te achterhalen wat je onderhoud is, is het tracken belangrijk. Eten, gewicht en buikomvang.
Althans, zo doe ik het.

Het geeft je een goede leidraad, en ook de rust in je hoofd, wanneer je een keer een wat 'gekker' gewicht op de weegschaal ziet staan door welke reden dan ook (warmte, later gegeten, anders gegeten etc).
Omvang is ook een goede! Ik zal even een meetlint kopen :). Misschien een absolute noob vraag, maar gewoon uitademen en dan de omvang meten? Anders kan ik me voorstellen dat je met ademhaling ook weer je omvang beïnvloed? Of ben ik nu aan het mierenneuken haha.

Omvang is ook een goede! Ik zal even een meetlint kopen :). Misschien een absolute noob vraag, maar gewoon uitademen en dan de omvang meten? Anders kan ik me voorstellen dat je met ademhaling ook weer je omvang beïnvloed? Of ben ik nu aan het mierenneuken haha.
elke 3 dagen meten, op nuchtere maag, gewoon ontspannen gaan staan. weeg jezelf dagelijks(naakt bij opstaan) gaat om elke dag dezelfde omstandigheid. na week heb je een overzicht wat er gebeurt en pas je je kcals aan

Hi all,

Ik heb wat advies nodig! Laatste keer probeerde ik dus, zoals hierboven te zien is, naar onderhoud te gaan, wat betreft voeding. Maar mentaal vind ik het zo zwaar om die weegschaal in beweging omhoog te zien, en ben toen toch weer afgehaakt...

Maar ik moet echt meer gaan eten, voornamelijk voor mijn energielevels. Na een jaar cutten was de rek er ook echt wel uit.

Deze week wederom begonnen met meer eten, maar ik dreig weer terug te vallen. Want die weegschaal...
Bij dagelijks, na toiletbezoek, in de ochtend, naakt wegen, gaf mijn weegschaal: zondag (79.7kg) maandag (80.45kg), dinsdag (81.3kg), woensdag (82.5kg), donderdag (83.75kg), vrijdag (84.55kg). En dan zie/hoor ik mensen met een bulk: halve kilo per week is voor veel een mooi streven..

Ik weet het: het is geen vet, het is geen spier, maar het is mentaal wel zwaar.. Dit allemaal na een weekje op 2.500 kcal. De week ervoor zat ik iedere dag steady op 79.5-80kg, met een inname van 1.800-2.000 kcal. Waardoor kan deze (extreme?) stijging komen, na een verhoging van 500 kcal? Het is allemaal op clean eten. Extra kcal gehaald uit volkoren brood, kipfilet en portie vergroting van havermout en een banaan..

Alvast dank voor het advies!!

5 kg in een week is wel veel. Al zal het vnl vocht zijn.
Wat was je voedingsschema voor ophogen
En na ophogen?

Post dit eens met hoeveelheden erbij.

Dat dacht ik dus ook... een toename is logisch, maar dit vind ik zo extreem... En qua buikomvang is er niets veranderd, verder zie ik ook weinig verschillen. Dus erg is het niet, maar ik zou het wel willen begrijpen. Ik voel me wel meer energiek en trainen gaat wel lekker (kan ook placebo zijn uiteraard, daar waar ik nu nog maar kort bezig ben met meer eten.

Zie bijlage voor mijn 'cut' en 'bulk' schema. En sinds de topic start ben ik iets boven cut gaan eten, zegmaar 2000 kcal. En afgelopen zondag begonnen met 'bulk' schema, dus +500 kcal.

Bijlagen

• bulk.jpg
    bulk.jpg
    68 KB · Weergaven: 18
  • cut.jpg
    cut.jpg
    52,4 KB · Weergaven: 16
Wat zegt de spiegel?
Maand geleden was ik 82kg, rond de 2000kcal. Nu 83,5 op 2500 en gewicht blijft nu gelijk.
Ik denk dat je veel te lang hebt gecut.
Ik denk dat je teveel cardio doet om met deze kcal nog te herstellen. En dit is natuurlijk niet vol te houden
Waarschijnlijk heb je een tijdlang roofbouw op je lichaam gepleegd.
En dit wat je nu ervaart zal een rebound iets zijn.
Iedereen heeft een verschillend vetpercentage waarop hij zich nog goed voelt. 10% is waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd. Misschien past een iets hoger vetpercentage gewoon bij jouw lichaam.

Vergeet de weegschaal, gebruik de spiegel. En probeer weer zo in je energie te komen dat je je ook daadwerkelijk goed voelt. Ook mentaal. Eerst terug naar de balans en dan bepalen wat je wilt.
Ik snap dat het een mind fuk is, maar dat is bodybuilding toch.

Wat zegt de spiegel?
Maand geleden was ik 82kg, rond de 2000kcal. Nu 83,5 op 2500 en gewicht blijft nu gelijk.
Ik denk dat je veel te lang hebt gecut.
Ik denk dat je teveel cardio doet om met deze kcal nog te herstellen. En dit is natuurlijk niet vol te houden
Waarschijnlijk heb je een tijdlang roofbouw op je lichaam gepleegd.
En dit wat je nu ervaart zal een rebound iets zijn.
Iedereen heeft een verschillend vetpercentage waarop hij zich nog goed voelt. 10% is waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd. Misschien past een iets hoger vetpercentage gewoon bij jouw lichaam.

Vergeet de weegschaal, gebruik de spiegel. En probeer weer zo in je energie te komen dat je je ook daadwerkelijk goed voelt. Ook mentaal. Eerst terug naar de balans en dan bepalen wat je wilt.
Ik snap dat het een mind fuk is, maar dat is bodybuilding toch.

Thanks voor je bericht! Ik denk zelf inderdaad ook dat ik te lang door ben gegaan met (te extreem) cutten. Daarbij wel gewoon minimaal 5x per week krachttrainen en inderdaad op een gegeven moment extra cardio. Voelde me klote, maar ging wel door. Maar achteraf gezien niet verstandig geweest. Ondanks dat veel mensen me erop wezen, toch eigenwijs door gegaan.

Qua lichaamsbouw, eigenlijk altijd te dik geweest. Dus denk dat mijn lichaam na al die jaren overschot hier ook aan gewend is geraakt. Zelf ambieer ik ook totaal niet een sixpack oid. Past niet bij mij ook. Maar nu heb ik nog een (flinke) zwemband, en die zou ik toch wel willen verliezen.

Zelf dacht/;denk ik dus door nu een tijdje te bulken en vanaf Januari weer cutten. Nu zonder te crashen. En waarschijnlijk tegen die tijd op een hoger aantal Kcal te kunnen cutten.
Maar was wel heel benieuwd hoe ik nu zo snel gewicht aankom. Wat dat dan is. Vandaar ook mijn vraag hier vanochtend.

Je kunt beter week of 8 maintainen als je al zo lang in cut hebt gezeten. dat is dan eerst je kcals met 250kcals verhogen.

Je gewicht is wel veel toegenomen, 500kcals is 125g(koolhydraten), in praktijk zal het een mix van zijn. en je maaginhoud neemt toe.
je glycogeen voorraad zal ook wat hoger zijn en misschien geen goede/mindere stoelgang.

Je kunt beter week of 8 maintainen als je al zo lang in cut hebt gezeten. dat is dan eerst je kcals met 250kcals verhogen.

Je gewicht is wel veel toegenomen, 500kcals is 125g(koolhydraten), in praktijk zal het een mix van zijn. en je maaginhoud neemt toe.
je glycogeen voorraad zal ook wat hoger zijn en misschien geen goede/mindere stoelgang.

Thanks!! Zou je zeggen nu eerst weer terug naar 2.000 en daar 2 maanden op blijven?
En wat betreft die grote toename, zie jij kans dat dit nu toch al wel extra vet opslag is?
Stoelgang lijkt inderdaad wel wat minder (voor zover ik het mij kan heugen). DUs daar zal een stukje inzitten. Evenals vocht en glycogeen.
Maar de dagelijkse sprongen omhoog, in gewicht, lieten en laten mij toch nog wel zweten..

Thanks!! Zou je zeggen nu eerst weer terug naar 2.000 en daar 2 maanden op blijven?
En wat betreft die grote toename, zie jij kans dat dit nu toch al wel extra vet opslag is?
Stoelgang lijkt inderdaad wel wat minder (voor zover ik het mij kan heugen). DUs daar zal een stukje inzitten. Evenals vocht en glycogeen.
Maar de dagelijkse sprongen omhoog, in gewicht, lieten en laten mij toch nog wel zweten..
Beetje van alles, je kunt nooit in 6 dagen 5kg vet aankomen. om 1kilo vet aan te komen, moet je in theorie 7700kcals extra eten !
6x500= 3000kcals

Niet gaan bulken. Even pas op de plaats. Die 250kcal is genoeg en kijken wat je lichaam doet.

Back
Naar boven