XXL Nutrition

Van fruit/vruchtensap word je vet... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/76/5/911

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 76, No. 5, 911-922, November 2002
© 2002 American Society for Clinical Nutrition


Special Article

Fructose, weight gain, and the insulin resistance
syndrome1,2,3

Sharon S Elliott, Nancy L Keim, Judith S Stern, Karen Teff and Peter J Havel

1 From the Department of Nutrition, University of California, Davis (SSE, JSS, and PJH); the US Department of Agriculture Western Human Nutrition Research Center, Davis, CA (NLK); and the Monell Chemical Senses Institute and the University of Pennsylvania, Philadelphia (KT).

This review explores whether fructose consumption might be a contributing factor to the development of obesity and the accompanying metabolic abnormalities observed in the insulin resistance syndrome. The per capita disappearance data for fructose from the combined consumption of sucrose and high-fructose corn syrup have increased by 26%, from 64 g/d in 1970 to 81 g/d in 1997. Both plasma insulin and leptin act in the central nervous system in the long-term regulation of energy homeostasis. Because fructose does not stimulate insulin secretion from pancreatic ß cells, the consumption of foods and beverages containing fructose produces smaller postprandial insulin excursions than does consumption of glucose-containing carbohydrate. Because leptin production is regulated by insulin responses to meals, fructose consumption also reduces circulating leptin concentrations. The combined effects of lowered circulating leptin and insulin in individuals who consume diets that are high in dietary fructose could therefore increase the likelihood of weight gain and its associated metabolic sequelae. In addition, fructose, compared with glucose, is preferentially metabolized to lipid in the liver. Fructose consumption induces insulin resistance, impaired glucose tolerance, hyperinsulinemia, hypertriacylglycerolemia, and hypertension in animal models. The data in humans are less clear. Although there are existing data on the metabolic and endocrine effects of dietary fructose that suggest that increased consumption of fructose may be detrimental in terms of body weight and adiposity and the metabolic indexes associated with the insulin resistance syndrome, much more research is needed to fully understand the metabolic effect of dietary fructose in humans.
 
vind de titel wel errug overdreven...
 
Daarom is het matig gebruik van fruit tijdens keto wel mogelijk (niet voor alle fruitsoorten) omdat fructose geen/weinig insuline nodig heeft. Van fructose is bekend dat het makkelijker omgezet wordt tot vet.
Vruchtensappen die makkelijk en veel gedronken kunnen worden kunnen door hun hoeveelheid idd bijdrage aan een hoger bf%. Dit dus omdat de hoeveelheid buiten proportioneel is tov wanneer je gewoon een appeltje of 2 per dag eet.
 
Originally posted by ErEf
Daarom is het matig gebruik van fruit tijdens keto wel mogelijk (niet voor alle fruitsoorten) omdat fructose geen/weinig insuline nodig heeft. .
Insuline heeft toch niks met in ketose blijven te maken? Juist door fructose kun je uit ketose raken. Met hoge insuline waarden kun je ook in ketose blijven(bijv: post-workout).
 
Bij CKD (cyclisch met KH-vreten in het weekend) eet je een paar uur voor de vrijdagavond training een stuk fruit, waarmee je het snelst uit ketose komt volgens Lyle McDonald. Fructose gaat naar de lever en vormt daar een apart glycogeen voorraadje.

Niet te veel fruit kan geen kwaad en gezien mijn besluit te stoppen met het ketodieet (zie depri draad) ga ik dat weer doen.
Wat ik NIET zal gaan doen is mijn oude gewoonte om per 3 dagen 2 liter sinaasappelsap te drinken.. gewoon alleen maar 1 of 2 stuks (of een handje vol) : sinaasappeltje, een appel, banaan, kiwi of sharon fruit (zijn nu voordelig), lychee, aardbeien, bessen, druiven. En dat dus alleen 's ochtends.. ga ik toch weer terug naar mijn gewoontes die ik na het lezen van Fit for Life heb aangewend (ben in 1996-1997 1,5 jaar vegetariër geweest, viel wel af en stom toevallig was ik toen ook het best in vorm, maar fietste gewoon krankzinnig veel , wel 17 000 km in 1997).

Espi
 
Klopt idd, versgeperst fruitsap is op dat vlak veel beter dan de pakken die je koopt.
Verder fruit eten dat minder zoet is helpt ook.

Fruit is gezond, veel gezonder dan het suiker dat we bijv. in onze thee of koffie doen, maar teveel blijft teveel dus ook fruit moet je met mate eten.
 
Dit sluit aan bij de artikelen die 3 laatst gepost heeft, zal ze s opzoeken
 
Van fruit word je dik

Ha ha
een neef van me at vroeger, toen we een jaar of 7 a 8 waren, meer dan 6 stuks fruit per dag! In de hoop dat hij wat zou bijkomen... omdat hij dit verhaal toen ook al had gehoord. Maar helaas het mocht niet baten bij hem want hij is nog steeds plankdun... :D
Maar van keto weet ik het niet

Xerxes
 
Nou ik kan wel wat andere manieren bedenken om wat efficienter aan te komen :rolleyes:
 
Originally posted by admin
Fruit is gezond, veel gezonder dan het suiker dat we bijv. in onze thee of koffie doen, maar teveel blijft teveel dus ook fruit moet je met mate eten.

Een TEveel van IETS is nooit goed, of het nu fruit is of frietvet..... Maar ik denk wel dat de ´mate´ waarin je fruit kan eten ongeloofelijk hoog ligt. Ik bedoel volgens mij kan je bet 10 appels eten dan 1 happy meal. :d
 
appels zijn zeer callorie arm. Maar vele andere soorten fruit bevatten relatief veel suiker...Zeker als ze in blik of in drankverpakking zitten...
 
Originally posted by admin
appels zijn zeer callorie arm. Maar vele andere soorten fruit bevatten relatief veel suiker...Zeker als ze in blik of in drankverpakking zitten...

wat die appels betreft; las geloof ik een jaar geleden in de krant dat appels niet zo goed meer zouden zijn voor je tanden..
je hoort toch altijd bij de tandarts "snoep gezond, eet een appel". maar 't blijkt dat de laatste jaren de appels zo worden geteeld dat ze steeds meer en meer suiker zijn gaan bevatten, dat 't potentieel schadelijk zou kunnen zijn voor je tandglazuur..

bv. die rode Golden Delicious zijn echt superzoet. of die gele...
 
Best groene nemen... al het fruit word tegenwoordig kunstmatig geselecteerd zodat men alleen de echt zoete zooi overhoud. Moet je eens naar de landen van oorsprong gaan, daar smaakt fruit meestal helemaal niet zoet...

Welke andere zoogdier heeft last van tanden? In begin at men uitsluitend vlees en noten, soms bitter en zuur fruit. Maar men had toen geen tandarts nodig...
 
Originally posted by admin
appels zijn zeer callorie arm. Maar vele andere soorten fruit bevatten relatief veel suiker...Zeker als ze in blik of in drankverpakking zitten...

Daarom kijk altijd of er geen suiker is aan toegevoegd!! bij sommige pakken ´sap´ staat er dan doodleuk `Minstens 50% Sap´, dus dat betekend dat de rest water is!! Bovendien is het inderdaad zo dat fruit uit blik en pak zoeter is gemaakt, vanwege de smaak. Verse annanas is lekker, die uit blik niet, veel te zoet!! Smaakt ook totaal niet hetzelfde!
 
Originally posted by admin
[
Welke andere zoogdier heeft last van tanden? In begin at men uitsluitend vlees en noten, soms bitter en zuur fruit. Maar men had toen geen tandarts nodig... [/B]

Die hadden ze toen ook niet, ja zo'n mannetje die op het podium je rotte kiezen eruit trok, maar reken maar dat ze vroeger ook wel last hadden van een verrotte bek, misschien meer om de hygiene dan om het voedsel maar ok. (en we hebben nu toch van die goeie tandpasta en tandenborstels en poetskaarten en... tandarts assistenten...:p
 
Och och ik bedoelde natuurlijk veel vroeger he, in de oertijd.
Dan had niemand last van zijn tanden, net zoals de dieren nu nog altijd nergens last van hebben. Denk eens na voor je wat schrijft.
 
Wat bedoel je ?

Wat bedoel je nu ?
Wou je beweren dat de oermensen al zijn tanden had door dat ie zo gezond leefde ? Want ik kan me herinneren dat ik op discovery had gezien dat die mensen juist niet lang leefden en ook weleens af en toe een paar tanden minder hadden! Om het maar effe zo te zeggen.

Xerxes
 
Tuurlijk maar ze hadden geen last van tandbederf. Dat ze hun tanden dikwijls als wapen/werktuig gebruikten is logisch en dat daardoor stukken ervan af gingen of tanden verloren gingen ook.
Maar er was geen sprake van aantasting van het glazuur door suiker of producten met een hoge zuurtegraad zoals je die nu alleen vind in de vorm van snoep, veel zoete fruitsoorten, etc. dat bedoelde ik natuurlijk.
 
leuke theorie-en over die oermensen.
tandbederf komt door een bacterie en niet door zoetigheid. Toevallig leeft die bacterie daarop het beste, maar haal die bacterie weg en dan is er ook geen tandbederf.
@ burn.. geen insuline is waar het om gaat bij keto.. de post shakes bevatten zo weinig glucose dat door de gevoeligheid van de spieren alles snel opgenomen wordt met een minimale afgifte van insuline. bij CKD komt er zelfs geen postworkout shake met glucose kijken.
 
Back
Naar boven