XXL Nutrition

Van gedachten veranderd over ketodieet (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Vandaag besloot ik de CKD in een TKD te veranderen. Dwz geen carboloading meer maar hooguit 1 KH-rijke maaltijd op zaterdag en verder op de dagen dat ik aan KT of cardio doe, rondom die training een weidrank nemen met daarbij maltodextrine (Fanmalt).
Hoeveel ik dan nodig heb weet ik nog niet.. moet ik nog uitpluizen (30gram of zo?)
Waarom?
1 Het is veel te makkelijk om je te overeten bij carboloading. Afgelopen weekend kwam ik 2 kg aan van de carboloading en er is geen gram afgegaan in die week terwijl ik me keurig aan het dieet heb gehouden.
2 Ik voel me hartstikke rot van al dat eten en heb last van een opgeblazen gevoel.
3 Verder heb ik dan nog 3 dagen last van enorme KH-vreetverlangens.

Als laatste nog een vraag.. ik denk ook dat 1800-1900 kcal voor mij te veel is.. nu ben ik ook bang dat als ik het tot 1500-1600 kcal terugbreng, ik mijn metabolisme NOG langzamer laat werken. Ik wil het wel zo doen dat ik 6 maaltijden neem van 250 ipv 5 van 300.
Heeft iemand tips over wat ik zou kunnen doen? Ik heb mijn schildklier laten meten, maar bij de simpele meting kwam een laag-normale waarde uit de bus..
 
Originally posted by Esperantisto
Afgelopen weekend kwam ik 2 kg aan van de carboloading en er is geen gram afgegaan in die week terwijl ik me keurig aan het dieet heb gehouden.
P.S. Tijdens de 3 weken uitsluitend ketoën was ik van 36 naar 35% gegaan maar deze week is het lichaamsvet weer zelfs ietsjes verhoogd, dus ik heb er geen spiermassa bijgekregen.
Wel had ik gigantisch veel meer macht in mijn 'poten' zoals men dat zo zegt.. dus daarom lijkt een mini-carbup me ook beter geschikt... wel de voordelen, niet de nadelen.
 
Ik ben ook geen voorstander van ketogeen dieet, al kan je nooit 2 kilo aankomen van de carb-up. Waar zouden die kcal vandaan moeten komen? Ervan uitgegaan dat je het % vet in die maaltijden laag hebt gehouden, kun je hoogstens een paar gram aankomen. Toch blijft het een klote dieet :)
Bij ketogeen is het heel belangrijk dat je wel onder je kcal behoefte blijft. Vet wordt het snelst omgezet naar vet wanneer je boven je kcal zit, dus daar kan het probleem zitten.
Waarom wil je nu weer ketogeen gaan? Als je onder je kcal behoefte blijft zul je sowieso afvallen. Alleen is dat erg moeilijk op een dieet met veel carbs vanwege de 'honger'(insuline) die je ervan krijgt en heeft vet een meer hongerdrukkende werking(cck).
 
Mijn tip :)
Koolh. laag laaghouden en vet en eiwit wat hoger. Bijv c20f40e40 en deze verhouding verdelen over meerdere maaltijden, dus elke maaltijd met dit gemiddelde. Je kcal moet je dan wel zelf uitrekenen, ik denk dat je met 25kcal x kg wel in de goede richting zit. Zo heb je geen insuline pieken en ook de hongerstillende werking van vet + de beschermende werking van eiwitten. Dan kun je 1 (of 2) maaltijd in de week flink koolhydraten laden, om zo je leptine te verhogen. Maar misschien werkt TKD wel goed bij jou, je moet maar proberen.
 
Nog niemand? Inmiddels heb ik weer een interessante webstek gevonden, waar een calorieteller jouw dagelijkse activiteiten bij elkaar optelt en uitrekent wat je calorieverbruik is bij het gewicht en de lengte die je opgeeft.

De webstek bevindt zich op http://www.caloriesperhour.com en er staan ongelooflijk veel verschillende activitein op (zelfs per niveau).
wacht ik sleur en pleur wel ff..
Helaas, pindakaas.. gaat niet met het rolmenu
Toch even een lijstje
tv-kijken
acteren
accordeon spelen
aerobics (licht - zwaar)
vliegtuig repareren
amerikaans indiaans dansen
verzorgen van dieren
slachten van dieren
Anishinaabe jingle dansen
repareren van spullen
make-up opbrengen
boogschieten (2 varianten)
arts & crafts (5 varianten)
assemblage (6 varianten)
bijwonen van vergaderingen, lessen, kerkbijeenkomsen
auto (4 varianten, waaronder reparatie en autorjden)

En dit was natuurlijk alleen nog maar de A.
Ofschoon er ongelooflijk veel kerkgerelateerde activiteiten zijn, staan er toch 2 coïtusvarianten in..

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.. mede door deze webstek blijkt dat ik rond 2500 kcal per dag verbruik.. ergo 1800-1900 kcal blijkt toch een goede keus te zijn.
 
Originally posted by burn
Ik ben ook geen voorstander van ketogeen dieet, al kan je nooit 2 kilo aankomen van de carb-up. Waar zouden die kcal vandaan moeten komen?
Tuurlijk wel! Je komt nl. vooral aan van water. Je spieren slaan de KH op als glycogeen en dat trekt weer een heel zwik water aan.

Enne, keto is denk ik toch the way to go voor espi hoor ... Vanwege haar KH-verslaving, het is dan makkelijker om 'cold turkey' te gaan en later weer voorzichtig op te bouwen, dan wel KH nemen, en dat hongergevoel maar voor lief te nemen. TKD zal vast beter werken, omdat het enkele vervelende bijwerkingen van een carboloadingdag wegneemt.

Espi, 6 maaltijden ipv 5 is altijd beter (met aangepaste h.h.). .. Je mailt me net dat je weer afgevallen bent .. nou ja, je kunt nog wel 100 kcal lager gaan zitten, want wie weet is dat gewicht wat eraf is, ook wel water. Dat is na 1 dag echt niet te zeggen (ik was vanochtend ook lichter, maar dat kwam door die 4 wijn gisterenavond .. DAMN, en dan heb ik gedurende de nacht/ochtend nog bijna 1,5 l water gedronken zonder 1x naar de plee te moeten!! :() Als je 100 kcal minder neemt, zal dat niet ineens vreselijke invloed p je rustmetabolisme hebben.

en heel goed je eten afmeten/-wegen, zodat je echt niet per ongeluk 100 kcal/dag ofzo hoger zit.
 
Originally posted by wateengedoe2

Tuurlijk wel! Je komt nl. vooral aan van water. Je spieren slaan de KH op als glycogeen en dat trekt weer een heel zwik water aan.

Enne, keto is denk ik toch the way to go voor espi hoor ... Vanwege haar KH-verslaving, het is dan makkelijker om 'cold turkey' te gaan en later weer voorzichtig op te bouwen, dan wel KH nemen, en dat hongergevoel maar voor lief te nemen. TKD zal vast beter werken, omdat het enkele vervelende bijwerkingen van een carboloadingdag wegneemt.

Ze zei toch dat het vet was? Water blijft niet een hele week.


Met 20% koolhydraten met lage g.i waarde(havermout/ ongeraffineerde rijst etc..) zul je ook geen hongergevoel krijgen, maar ok als het zo erg is. Afvallen is gewoon niet zo moeilijk als je nog niet op een heel laag % zit en ketogeen is geen wondermiddel. En carbolading = refeed = je leptine omhoog= stofwisseling omhoog. Bij een hoger bf% is dit waarschijnlijk nog niet zo belangrijk.
 
Originally posted by burn


Ze zei toch dat het vet was? Water blijft niet een hele week.
Nee, waarschijnlijk heeft ze de week erna te veel gegeten (niet precies genoeg afgewogen), en het water is langzaam verdwenen, terwijl er vet bij is gekomen. Ik dacht dat jij er niet aan uitkon dat ze in 1 dag 2kg was aangekomen, niet dat ze het vervolgens niet kwijtraakte.

Met 20% koolhydraten met lage g.i waarde(havermout/ ongeraffineerde rijst etc..) zul je ook geen hongergevoel krijgen, maar ok als het zo erg is. Afvallen is gewoon niet zo moeilijk als je nog niet op een heel laag % zit en ketogeen is geen wondermiddel. En carbolading = refeed = je leptine omhoog= stofwisseling omhoog. Bij een hoger bf% is dit waarschijnlijk nog niet zo belangrijk.
Keto is ook bij een te hoog vetpercentage handig hoor! Dit stuurde espi me pasgeleden toe:

Effect on Body Composition and Other Parameters in Obese Young Men of
Carbohydrate Level of Reduction Diet

Reference:
Young, C.M., Scanlan, S.S., Im, H.S., et al., "Effect on Body Composition
and Other Parameters in Obese Young Men of Carbohydrate Level of Reduction
Diet," The American Journal of Clinical Nutrition, 24, 1971, pages 290-296.

Summary:
This study sought to analyze the effects of three different diets on body
fat loss. All three diets were of the same daily caloric value (1,800
calories), but had varying levels of carbohydrate and fat. Eight young,
slightly overweight men, ranging in age from 20 to 28, were placed in one
of three groups. Group 1 consumed 104 grams of carbohydrate, Group 2
consumed 60 grams of carbohydrate and Group 3 consumed 30 grams of
carbohydrate. After nine weeks, researchers checked for deviations in
sodium, nitrogen and potassium levels, in addition to changes in weight and
body composition. Body fat levels were evaluated using both skin-fold
measurements and under-water weighing. At the conclusion of the study,
researchers noted no statistical differences in nitrogen, sodium or
potassium balances among the three groups. Differences in body weight and
body composition were observed. Members of Group 1 lost an average of 25
pounds while those in Group 2 lost an average of 27 pounds. It should be
noted, however, that Group 1 and Group 2 lost muscle mass as well (an
average of 25% and 15% respectively). Eating a low-carbohydrate, higher-fat
diet, Group 3 lost an average of 31 pounds over nine weeks. Of that lost
weight, 95% was fat mass and only 5% lean muscle mass.

Commentary:
The findings of this study can be applied to the Atkins Principle of Weight
Loss. While members of all three groups lost a significant amount of
weight, it was the low-carbohydrate Group 3 that lost the most fat tissue.
Consuming only 30 grams of carbohydrate per day, subjects in Group 3
experienced a shift from burning carbohydrate for energy to primarily
burning fat.
wel nogal oud, maar het laat iig zien dat bij dezelfde energieinname een ketodieet de voorkeur geniet boven een dieet met meer KH.
 
De hamvraag is nu: wat moet ik eten aan KH in het weekend om toch dat leptine niveau omhoog te krikken.
Een kleine hoeveelheid KH rondom de KT voor extra kracht.
Ik denk dat voor mij 1 KH-rijke avondmaaltijd in het weekend voldoende moet zijn om leptine niveau aan te vullen.. want daar maak ik me wel degelijk zorgen om..
 
Ja dit onderzoek is wel oud maar maakt niet zoveel uit. Alleen ze hebben het eerst over vet verlies, terwijl de resultaten zijn gebasseerd op gewichtverlies= dus ook water. Verder is geen van de 3 een ketogeen dieet.

Ik denk ook wel dat je d.m.v. meer koolhydraten meer spier t.o.v. vet zal verliezen(al wordt er ook beweerd dat dit vooral genetisch bepaald is). Ik denk alleen dat het meer te maken heeft met de insuline afgifte, dan ligt het er ook weer aan wat voor koolhydraten geconsumeerd zijn(havermout of witbrood?).
Zelfde met de vetten die gegeten zijn, er is wel verschil tussen bijv lijnzaadolie en mayonaise.
 
ketogeen is een relatief begrip .. bij 30 g KH/dag zijn er mensen die in ketose geraken, anderen niet. Ketose betekent niets meer of minder dan dat je ketonen in je urine uitscheidt in meetbare hoeveelheden. Als je niet in ketose bent, maar wel heel weinig KH eet, zul je zeker ook ketonen maken, maar minder. Hoe minder KH, hoe meer je lichaam gaat vertrouwen op vetverbranding, en hoe minder spieren je verbrandt. Misschien is het wel zo dat met goede KH (langzaam vrijkomend) je dat spierafbreken kunt afremmen, maar weg zal het nooit gaan.
 
Originally posted by Esperantisto
De hamvraag is nu: wat moet ik eten aan KH in het weekend om toch dat leptine niveau omhoog te krikken.
Een kleine hoeveelheid KH rondom de KT voor extra kracht.
Ik denk dat voor mij 1 KH-rijke avondmaaltijd in het weekend voldoende moet zijn om leptine niveau aan te vullen.. want daar maak ik me wel degelijk zorgen om..

Eigenlijk hoef je je daar niet druk over te maken, als het maar genoeg is. In 1 maaltijd kun je je niet vet eten, dus eet maar veeel koolhydraten. Ik zou het alleen wel als laatste maaltijd doen voordat je gaat slapen zodat je niet de hele dag zin hebt in koolhydraten + dat je meestal toch slaperig wordt nadat je lang (bijna) geen koolhydraten op hebt.
 
Originally posted by wateengedoe2
ketogeen is een relatief begrip .. bij 30 g KH/dag zijn er mensen die in ketose geraken, anderen niet. Ketose betekent niets meer of minder dan dat je ketonen in je urine uitscheidt in meetbare hoeveelheden. Als je niet in ketose bent, maar wel heel weinig KH eet, zul je zeker ook ketonen maken, maar minder. Hoe minder KH, hoe meer je lichaam gaat vertrouwen op vetverbranding, en hoe minder spieren je verbrandt. Misschien is het wel zo dat met goede KH (langzaam vrijkomend) je dat spierafbreken kunt afremmen, maar weg zal het nooit gaan.
Ja ok, om in ketose te raken moet je ook je eiwit redelijk laag houden.

Inderdaad hoe meer KH hoe meer KH je verbrandt, dus minder vet. Maar je eet ook weer meer vet dus het gaat toch weer om kcal.
En afvallen zonder spierverlies is (zonder drugs+ op uitzonderingen na) onmogelijk ja, je kunt hoogstens zoveel mogelijk behouden.
 
Tuurlijk, zonder spierverlies kan niet, maar hoe meer vet- en hoe minder KH-verbranding, deste minder snel zal je lichaam op eiwit van zichzelf overstappen als energiebron.
 
Originally posted by wateengedoe2
Tuurlijk, zonder spierverlies kan niet, maar hoe meer vet- en hoe minder KH-verbranding, deste minder snel zal je lichaam op eiwit van zichzelf overstappen als energiebron.

Vanwege insuline? of hoe bedoel je?
 
Weet niet precies hoe het in elkaar zit (hormonaal/enzymatisch), maar je bent niet wat je eet .. je verbrandt wat je eet! Dus als je als hoofdenergiebron vet eet, zul je ook vooral vet verbranden (uit eten en van jezelf). En bij KH is dat KH .. En die maak je in je lichaam eerst vrij uit glycogeen en als dat beperkend is, maak je het van eiwit (spiermassa dus).
 
Mee eens heeft ook met insuline te maken. Daarom is het tijdens cutten ook het best om vet als hoofdenergiebron te gebruiken en koolhydraten te beperken.
Maar met die eerdere stelling zou 0 gram KH beter zijn dan bijv: 40 gram. Daar ben ik het niet mee eens, die kleine hoeveelhied KH kunnen voorkomen dat proteine omgezet wordt naar glucose, dus minder spierverlies. Je lichaam zal voor sommige processen altijd glucose verkiezen boven vet.
 
Oh, maar daar gebrukt het lichaam wel eiwit uit de voeding voor hoor. Je eet immers 6x/dag en ook al heb je meest vet (qua % energie dan), toch ook veel eiwitten. Uit voeding is voor je lichaam zeker zo gemakkelijk als uit spieren. En je hebt ook altijd wel een gram of 10, 15 KH per dag, dat voorkom je haast niet.
 
Ik snap je niet helemaal hoor. Jouw stelling was:
" Dus als je als hoofdenergiebron vet eet, zul je ook vooral vet verbranden (uit eten en van jezelf). En bij KH is dat KH .. En die maak je in je lichaam eerst vrij uit glycogeen en als dat beperkend is, maak je het van eiwit (spiermassa dus)."

Dan zeg ik dat koolhydraten ook juist beschermend kunnen werken.

Nu zeg je dat je ook eiwitten uit voeding kunt gebruiken? Daar ging het toch niet om? Hoe minder eiwit je voor energie gebruikt des te meer blijft er over voor hersted e.d.


Maar er is nu wel genoeg gesproken hierover denk ik :)
 
Het schijnt dat sommigen nog met 50 gram KH in ketose kunnen blijven en anderen nog niet met 20 gram KH in ketose komen...
 
Back
Naar boven