XXL Nutrition

Van Grieken roept andere partijen op zich te beraden over cordon sanitaire

Bezoekers in dit topic

jeanpiston

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
21 mei 2014
Berichten
3.660
Waardering
497
© Belga Van Grieken roept andere partijen op zich te beraden over cordon sanitaire

Vlaams Belangvoorzitter Tom Van Grieken roept de andere partijen op zich te beraden over het signaal dat een aantal politologen zoals Carl Devos en Dave Sinardet in De Morgen geeft door zich uit te spreken tegen het cordon sanitaire. Het Vlaams Belang is alvast bereid om meerderheden te leveren, maar niet ten koste van zijn kernbeloftes, zegt Van Grieken.

Eind jaren 80 werd een cordon sanitaire tegen het toenmalige Vlaams Blok in het leven geroepen door de andere partijen. Dat hield in dat de partijen zich engageerden om geen bestuursakkoorden af te sluiten of politieke afspraken te maken met het Vlaams Blok. In De Morgen spreekt een aantal vooraanstaande politologen - Carl Devos (UGent), Dave Sinardet (VUB), Cas Mudde (Universiteit Georgia) en Chantal Mouffe (Universiteit Westminster) - zich vrijdag uit tegen de politieke bestuursboycot tegen het Vlaams Belang.

"Ik ben nooit tegen het cordon sanitaire geweest, omdat het een transparante maatregel was, om morele redenen", zegt Devos. "Maar ik denk niet dat iemand zo'n cordon nu nog zou invoeren." Zijn collega Sinardet (VUB) volgt hem: "Ik denk dat je vandaag niet meer kunt zeggen dat het volkomen moreel verwerpelijk zou zijn om te besturen met Vlaams Belang, dus in principe moet dat kunnen."

Van Grieken stelt de moed van de professoren op prijs: "Wie tot hiertoe zijn hoofd tot boven het maaiveld stak wanneer het ging over de politieke uitsluiting van het Vlaams Belang, werd in het verleden vaak professioneel, maatschappelijk en sociaal gedefenestreerd. Dat vooraanstaande politicologen dit nu toch doen, is een toonbeeld van moed en democratische verantwoordelijkheidszin."

Hij roept de andere politieke partijen op zich te beraden over dit 'democratisch signaal'. "Het Vlaams Belang is alvast - zeker met de lokale verkiezingen in het vooruitzicht - bereid om meerderheden te leveren. Maar uiteraard niet ten koste van onze kernbeloftes aan de kiezer", aldus Van Grieken.
 
Vreemd, want het CS is al verschillende keren doorbroken.
 
Back
Naar boven