MuscleMeat

Van Oude Kaas wordt je sterk?

Bezoekers in dit topic

MikeDiesel

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
16 mrt 2008
Berichten
2.669
Waardering
76
Lengte
1m85
Massa
128kg
Vetpercentage
16%
Mijn Opa(vaderskant) was een buitenproportioneel grote en vooral sterke man. Als jong kereltje al gefascineerd door zijn postuur en kracht. Hij was al in de 80 toen ik nog een snotneusje van 9 à 10 was, maar liep rustig met 3 opgestapelde volle kratten bier en scheurde voor ons vermaak ook wel eens een oude telefoonboek door.

Als ik dan vroeg "Opa, hoe kom je zo sterk?" dan antwoorde hij standaard "Veel groente, vlees, aardappelen en oude kaas eten jongen".
Nu snapte ik dat dat ook wel een opvoedkundig antwoord was, maar vooral dat oude kaas verhaal boeit me nu even.

Tijd geleden gelezen dat vooral oude kaas en zo nog wel wat andere produkten (ik geloof ook champignons, dus geen paddo's hè...:p enzo) bepaalde stoffen bevatten, die een stimulerende werking hebben op je neurotransmitters. Zenuwpulsen zouden door deze stof gestimuleerd worden en meer MU's in de spieren worden ge-activeerd. Ik ga voor het gemak wel even wat kort door de bocht, anders wordt het helemaal een wetenschappelijk geneuzel, maar dit was wel zo ongeveer de strekking van het verhaal.

Nu, ik als krachtsporter vind dit interessant. Want dat zou betekenen dat de consumptie van deze produkten uiteindelijk zullen leiden tot toename in kracht.
Wie kan mij hier wat meer over vertellen? Wie is bekend met dit verhaal?
Zou het dus kunnen zijn dat mijn opa idd profijt heeft gehad van de consumptie van oude kaas? Dat zou helemaal te gek zijn natuurlijk :eek:, alhoewel veel boeren uit die tijd ook vaak bovengemiddeld sterke kerels waren. Wat was hun geheim? :cool:

Oh ja, ik weet overigens wel dat oude kaas weer erg veel zout bevat, wat weer negatief is voor de bloeddruk. Dat zou dan weer gecompenseerd moeten worden. Maargoed dat even ter zijde.

Wie?
 
alhoewel veel boeren uit die tijd ook vaak bovengemiddeld sterke kerels waren. Wat was hun geheim? :cool:

veel & hard werken zonder moderne machines

over de kaas, geen idee. Kaas is een schimmel, paddestoelen zijn ook familie van schimmels, misschien heet het daar iets mee te maken
 
Tyramine-effect. Daardoor worden neurotransmitters vrijgegeven die een euforisch effect kunnen bewerkstelligen. Of je daardoor ook meer MU's kan gebruiken zou ik niet durven stellen.

Tyramine vind je overigens ook in veel andere voeding zoals gefermenteerd vlees, yoghurt, sojasaus, bananen etc.
 
Tyramine-effect. Daardoor worden neurotransmitters vrijgegeven die een euforisch effect kunnen bewerkstelligen. Of je daardoor ook meer MU's kan gebruiken zou ik niet durven stellen.

Tyramine vind je overigens ook in veel andere voeding zoals gefermenteerd vlees, yoghurt, sojasaus, bananen etc.

Ok, is het dan zo dat dit het herstel na zware trainingssessies bevordert?

Het probleem is vaak dat zwaar (hoge int.)trainen, minder spierschade, maar des temeer (micro)schade aan gewrichtsbanden en een overbelasting is van het CZS. Vooral dat laatste is lastig, zeker nu ik wat ouder word.
Ik ben dus een beetje op zoek naar iets wat juist die overbelasting of het herstel daarvan kan verbeteren.
 
Denk dat het geheim van die boeren was niet zeiken het werk moet gedaan worden. En veel machines enzo waren er nog niet.

Is/was je pa ook sterk?
 
mijn grootvader en al men nonkels hebben op jongere leeftijd ook aan krachttraining en worstelen gedaan al dan niet op hoog niveau. daarom doe ik het ook beetje familietraditie.

en zij hebben me altijd gezegd veel melkproducten eten. in die tijd waren er geen shakes enzo. ze aten dus ook veel zelfgemaakte kaas enzo. melk met joghurt en honing als proteine shake.

heb trouwens onlangs in de krant artikel gelezen dat melk tijdens het sporten beter gehydrateerd dan water. dat zijden men grootvader en vader, soms hebben die oude volksgezegden toch een vorm van waarheid....
 
Denk dat het geheim van die boeren was niet zeiken het werk moet gedaan worden. En veel machines enzo waren er nog niet.

Is/was je pa ook sterk?

Ja, klopt daar zit wel een kern van waarheid in.

Mijn Pa is de kleinste en smalste van zijn broers, die allen knoesten van kerels zijn. Groot, zwaar en sterk. Mijn Pa was wel redelijk sterk en redelijk zwaar (gem. 110kg bij 1.93m) alleen was hem dat niet aan te zien en oogde erg slank.
 
Maargoed we dwalen wat af. Ik vond dat Tyramine-effect wel interessant. Is er nog een andere invalshoek, hoe deze voedingsmiddelen een effect bewerkstelligen op je kracht? Of beter nog het herstel van je CZS bevorderen.
 
nie zeiken trainen! :D

Ja klopt, maar gaat dat niet voor elk onderwerp op dit forum op?

Als krachtsporter ben ik niet geïnteresseerd (althans niet meer) in meer spieren, maar in sterkere spieren. Nu weet ik welke voedingsstoffen het herstel van bind- en spierweefsel bevorderen, maar welke bevorderen nu die van het CZS?
Dat heeft de laatste tijd mijn interesse. That's all.

Dus als er mensen zijn die hier iets meer over weten en kunnen vertellen, graag. :D
 
no idea :s misschien gewoon goeie genen
 
strong bump is strong
 
Zit 't hele topic te lezen, om er vervolgens weer achter te komen dat het een bump is.. hehehe
 
Ha same here ;p
 
Dat van de boeren isgewoon een kwestie van plattelandskracht...
Combinatie van HARD werken, en alles PUUR eten.
Hoe clean je ook eet, zij hadden het beter. Elke dag verse melk, eieren, groente zonder bestrijdingsmiddelen, alles was gewoon 100% biologisch. Ik denk dat het daarmee te maken heeft, en het werken vanaf jonge leeftijd.
 
Gij moet gewoon boer worden jonguh.
 
Back
Naar boven