Fitness Seller

Van wielrenner naar bodybuilder

Bezoekers in dit topic

Koen Tomme

Novice
Lid geworden
31 okt 2022
Lengte
1m76
Massa
71kg
Vetpercentage
6%
Ik zal beginnen met mezelf voor te stellen: ik was tot voor kort fervent wielrenner (ik zat 15+ u per week op de fiets), maar ik ben ook al altijd gefascineerd geweest door krachtsport en bodybuilding.

2 jaar geleden heb ik me een power tower aangeschaft omdat het kriebelde om toch tussen mijn fietsen door wat krachttraining te doen. Ik deed dan vooral pull ups / dips / step ups en nordic curls met een zelfgemaakte bench.
Hiermee heb ik toch wat massa bijgekregen, ik ging van een 63 kg naar 71 kg in ongeveer 2 jaar (wat trouwens niet echt bevorderlijk was voor het wielrennen :D).

Ik had de laatste tijd minder plezier in het fietsen en speelde met het idee om mijn focus volledig naar bodybuilding te verleggen. Ongeveer 6 weken geleden heb ik een val gemaakt met de fiets en mijn ACJ gewricht in de schouder verrokken, waardoor ik een aantal weken niet kon trainen, zowel fietsen als krachttraining ging niet. Hierdoor had ik tijd om wat na te denken, en beslist dat ik voor bodybuilding wil gaan.

Dit is mijn huidige schema, met wat ik thuis allemaal heb. Ik alterneer 2 verschillende FB trainingen, 3 keer per week.

FB1:
Pull ups
Push ups (dips doen helaas pijn momenteel aan de schouder)
Step ups
Nordic curls

Van bovenstaande doe ik elk 6 sets, maar ik alterneer om de rusttijd beperkt te kunnen houden (dus eerst pull ups, dan push ups, …). Zo kom ik aan 18 sets per week per spiergroep.

Vervolgens wat core werk: dragon flags en back extensions
Deze doe ik in een soort van dropsets: voor dragon flags eerst volledig gestrekt bijna tot failure, dan 1 been geplooid, dan 2, …

De meeste oefeningen doe ik weighted met een dip belt of rugzak. Als ik iets meer dan 20 reps kan voeg ik gewicht toe.

FB2:
Pull ups
Pike press
Sissy squats
Nordic curls

En hetzelfde core werk

Wat vinden jullie van dit schema? Ik hoop om hiermee toch wat massa te kunnen maken nu dat de vele uren op de fiets wegvallen. Ik zwem ook nog 3 x per week om de conditie op peil te houden.

Zelf vind ik het op niveau van de posterior chain misschien wat onvoldoende, en zit te denken om me een barbell of trap bar aan te schaffen voor deadlifts. Hebben jullie alternatieven?
Ik blijf het liefst thuis trainen omdat dit gemakkelijk te combineren valt met thuiswerk.

Je wil van wielrennen over naar bodybuilding, waarom dan niet een simpele full-body schema kopiëren, wat zijn waarde al bewezen heeft ?
Check bv youtube voor verschillende voorbeelden.
Daarnaast voeding voeding en nog eens voeding. En na zoveel jaren fietsen, liggen je armen waarschijnlijk achter, en die kunnen beter voorliggen :thumb:

Je wil van wielrennen over naar bodybuilding, waarom dan niet een simpele full-body schema kopiëren, wat zijn waarde al bewezen heeft ?
Check bv youtube voor verschillende voorbeelden.
Daarnaast voeding voeding en nog eens voeding. En na zoveel jaren fietsen, liggen je armen waarschijnlijk achter, en die kunnen beter voorliggen :thumb:
Omdat ik in eerste instantie thuis zou willen blijven trainen, met wat ik reeds voorhanden heb.
De gevestigde schema's kunnen meestal enkel in de gym uitgevoerd worden.

Voeding heb ik wel op orde, ik hield sowieso al kcal en macro's bij voor het fietsen.
Op een weekenddag kwam ik met het fietsen makkelijk aan 4000 tot 5000 kcal per dag, dus dat moet ik nu zelfs terugschroeven...

Op Reddit is er wel een recommended routine te vinden onder bodyweight fitness, waarbij ook voornamelijk weighted calisthenics gedaan worden in de geavanceerdere progressions.
Op zich wijkt dit schema niet echt veel af van wat ik reeds doe qua volume en oefeningen.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar mijn ervaring is dat het $&@# is om niet een simpel stronglift programma te kunnen uitvoeren wanneer je doelen hebt om te groeien.

Er is weinig zo waardevast als een barbell en gewichten, koop daarbij een bench en squatrek tweedehands (of maak hem zelf) en je kunt van start met alle 'grote' oefeningen. Is het niks dan verkoop je het weer, maar net zoals een goede fiets, pak je er toch vanzelf weer naar en brengt het zeker zijn geld op als je het eenmaal hebt.

We hebben het over producten die 20+ jaar mee kunnen.

Om de 'pijn' wat minder te maken, stop ik sinds ik gestopt ben met voetballen en fitness, een x bedrag maandelijks in een potje. Daar koop ik elke keer iets nieuws als er genoeg in zit. Puur tussen de oren, maar het werkt voor mij.

Dan zal ik zoals jullie aangeven investeren in een bench / squatrek en me meer op een bewezen programma richten.
Op zich zijn het wel niet zomaar wat "lichaamsgewicht" oefeningetjes, zoals ik aangaf doe ik ze wel degelijk weighted.

Dan zal ik zoals jullie aangeven investeren in een bench / squatrek en me meer op een bewezen programma richten.
Op zich zijn het wel niet zomaar wat "lichaamsgewicht" oefeningetjes, zoals ik aangaf doe ik ze wel degelijk weighted.
Goed bezig, en probeer de trainingen kort en intensief te houden. De rest van de tijd kun je wielrennen op tv kijken. En gedraag je alsof je een lui vet zwijn bent, weinig doen en veel eten, abs are overrated de eerste 3 jaar van je bb carrière. Being fat is funny.
Cutten is uiteindelijk gemakkelijker dan groeien.

Goed bezig, en probeer de trainingen kort en intensief te houden. De rest van de tijd kun je wielrennen op tv kijken. En gedraag je alsof je een lui vet zwijn bent, weinig doen en veel eten, abs are overrated de eerste 3 jaar van je bb carrière. Being fat is funny.
Dat staat nogal haaks op wat ik voordien deed in het wielrennen :D. Maar dat is goed, daar ben ik naar op zoek.

Ik kan je phrak's greyskull van harte aanbevelen als je een rekje enzo hebt. Van alle (beginner) fb schema's vind ik die het leukst vanwege de afwisseling en omdat het toch iets minder 'hardcore' is dan bv starting strength of 5x5. Het geeft ook vrij snel al mooie resultaten.

Ik kan je phrak's greyskull van harte aanbevelen als je een rekje enzo hebt. Van alle (beginner) fb schema's vind ik die het leukst vanwege de afwisseling en omdat het toch iets minder 'hardcore' is dan bv starting strength of 5x5. Het geeft ook vrij snel al mooie resultaten.
Daar was ik inderdaad reeds naar aan het kijken, het spreekt me wel aan omdat de progressie zo rechtlijnig beschreven is
1687441468319.png

Daar was ik inderdaad reeds naar aan het kijken, het spreekt me wel aan omdat de progressie zo rechtlijnig beschreven is
Bekijk bijlage 587114
Haha precies die bedoelde ik. Je kunt hier nog wat arm isolatie, kuiten, abs... (zgn plug-ins) aan toe voegen.
Begin met alleen de basis voor een paar weekjes (beetje bro curlen als je het niet kan laten is prima) en bouw het langzaam uit naar eigen smaak.
'Huiswerk' (frequency method) is iets wat absoluut meerwaarde heeft, zou dit zeker voor chinups en pushups erbij doen.

Succes Koen 💪

En gedraag je alsof je een lui vet zwijn bent, weinig doen en veel eten, abs are overrated de eerste 3 jaar van je bb carrière. Being fat is funny.
???

Dit is echt flauwekul
Jullie weten wel wat ie bedoelt te zeggen en dat klopt toch ook wel?
Ik denk dat ts de strekking van de boodschap iig wel begrijpt.

Ik ben denk ik nog nooit zo serieus met bodybuilding als ik nu ben en ik ben tevens nog nooit zo actief geweest als nu. Precies het tegenovergestelde van een lui vet zwijn.

• Like
Waarderingen: BB_
Ik ben denk ik nog nooit zo serieus met bodybuilding als ik nu ben en ik ben tevens nog nooit zo actief geweest als nu. Precies het tegenovergestelde van een lui vet zwijn.
En dan nog stelt het niets voor bij hoe een beetje een wielrenner traint, laat staan voor een triatlon.
En je vergeet waarschijnlijk wat de anabolen doen. Dat hebben duursporters niet.

Back
Naar boven