MuscleMeat

Vanaf wanneer kcal ophogen

Bezoekers in dit topic

Musclewomen

Novice
10 jaar lid
Waardering
16
Lengte
1m72
Massa
62kg
Voor ik begin: dit is een heeeel oud account, dus let verder niet op de naam ofzo.

Ik ben altijd wat te zwaar geweest. Ik ben een dame van 172 cm en altijd tussen de 75 en 80 kg geschommeld. Vele afvalpogingen gedaan, maar nooit blijvend.
Nu ben ik in het afgelopen 1,5 jaar steady afgevallen en zit momenteel op zo'n 63 kg. In mijn hoofd klinkt dit 'weinig'. Het doel was eerst onder de 70 kg. Toen zei ik tegen mezelf bij 65kg stop ik, maar nu zit ik eigenlijk nog steeds prima in het ritme.
Bovenste buikspieren zijn heel licht zichtbaar, maar ik heb nog wel een 'vetrandje'.
Momenteel eet ik (al ruim een jaar) op zo'n 1750 kcal met ongeveer 140 gram eiwitten. Hier val ik goed en steady mee af. Ik ga 3x per week naar de gym (full body), 2x boksen en 3x volleybal. Hiervoor nooit echt aan krachttraining gedaan, sinds juni 'braaf' 3x per week - daarvoor wel altijd (fanatiek) gesport maar geen kracht

Doel is een atletisch fysiek.
Nu twijfel ik wanneer het tijd wordt om de kcal te gaan verhogen. Is het beter om eerst helemaal 'droog' te cutten naar full sixpack, of kan ik beter bijvoorbeeld nu al langzaam richting 2000 kcal. Dan zit ik waarschijnlijk nog steeds in een kcal tekort, maar gaat het afvallen langzamer en kan ik wellicht meer spiermassa opbouwen. Ik maak momenteel nog steeds progressie in de gym maar het gaat wel steeds langzamer.

Wat is jullie advies?

Laatst bewerkt:
het meest optimale om te gaan bouwen is idd zo lean mogelijk worden eerst.
Omdat je dan het meest gevoelig ben voor voeding en dit het meest optimaal opneemt.
Plus je honger is langer aanwezig dus kan je je bulk ook langer doortrekken.

Nu is jouw doel niet echt alleen bodybuilding gericht en zal ik niet te laag in energie gaan zitten aangezien je ook 2x bokst en 3x volleybal doet.
Dus zal ik idd gewoon verhogen met 175 kcal (10% is dat namelijk al van je totaal kcal inname) en kijken wat er dan gebeurd met je gewicht.
250 kcal omhoog is misschien meteen een te grote stap voor je ;)

• Like
Waarderingen: Nicky!
In mijn hoofd klinkt het ook weinig 63 kg bij 1.72 trouwens, maar als je aangeeft dat je nog randje vet ziet, zou ik inderdaad nog even doorgaan.

Mocht vooruitgang minder gaan, kan een deload soms ook helpen ipv gelijk aan kcal sleutelen toch.

• Topic Starter Topic Starter
Deze foto is van zo'n 2 maanden geleden (was toen rond 65.5 kg). Inmiddels is er dus nog wat vet af, maar dan zie je een beetje wat ik bedoel met vetrandje.

20241024_074359.jpg

Thanks voor jullie antwoorden. Nee echt bodybuilding-gericht zal het niet zijn, maar ik vind een beetje massa wel mooi.
Deloaden plan ik trouwens (tot nu toe) nooit echt bewust in, maar gezien ik graag reis/op vakantie ga heb ik vaak wel iedere 3 maanden 1 of 2 weken 'rust'.

Deze foto is van zo'n 2 maanden geleden (was toen rond 65.5 kg). Inmiddels is er dus nog wat vet af, maar dan zie je een beetje wat ik bedoel met vetrandje.

20241024_074359.jpg

Thanks voor jullie antwoorden. Nee echt bodybuilding-gericht zal het niet zijn, maar ik vind een beetje massa wel mooi.
Deloaden plan ik trouwens (tot nu toe) nooit echt bewust in, maar gezien ik graag reis/op vakantie ga heb ik vaak wel iedere 3 maanden 1 of 2 weken 'rust'.
Is het dan wel allemaal vet of is het ook vel?

Je schrijft dat je lang 12 t/m 15 kg zwaarder geweest bent.

Is het dan wel allemaal vet of is het ook vel?

Je schrijft dat je lang 12 t/m 15 kg zwaarder geweest bent.
Sluit ik inderdaad ook niet helemaal uit, maar ik heb wel het gevoel dat het echt minder aan het worden is. Of ik ooit echt helemaal 'plat' kan/zal worden weet ik niet. Maar ik ben aan de andere kant nooit 'veel' te zwaar geweest. Maar voor mijn gevoel is het wel meer vet dan los vel.

Vertekent om wat door schaduw lijkt het?
Ga je na vakantieperiode ook weer verder met iets lagere gewichten of gewoon waar je gebleven was?

Vertekent om wat door schaduw lijkt het?
Ga je na vakantieperiode ook weer verder met iets lagere gewichten of gewoon waar je gebleven was?
Ik probeer het altijd op te pakken met waar ik gebleven was, maar vaak merk ik dat ik dan 2 of 3 herhalingen heb moeten 'inleveren', dus dan pak ik het vandaar weer op.

Nieuwsgierig. Hoeveel val je dan nu af? En als je nog vooruit gaat in kracht waarom zou je dan je calorieën verhogen ?

• Like
Waarderingen: RonnReeves
Nieuwsgierig. Hoeveel val je dan nu af? En als je nog vooruit gaat in kracht waarom zou je dan je calorieën verhogen ?
Zo'n 0.3 tot 0.5 kg per week (in normale weken; nu met kerst en als ik op vakantie ben uiteraard niet).
Nou ik twijfel over kcal verhogen omdat ik denk (maar jullie hebben hier vast meer verstand van dan ik) dat ik dan in een kleiner kcal tekort zit en dus beter/meer spiermassa kan opbouwen.

• Like
Waarderingen: RonnReeves
Nee verstand heb ik er ook niet van. Maar op basis van je foto zou ik geen calorieën ophogen en daarbij je lichaam de tijd geven de huid aan te laten passen. Beetje collageen, biotine etc toevoegen om je huid te supporten en ik geloof dat buikspieren trainen ook wat meer definitie geeft ook als je nog wat vetjes hebt.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Mentat
Voor ik begin: dit is een heeeel oud account, dus let verder niet op de naam ofzo.

Ik ben altijd wat te zwaar geweest. Ik ben een dame van 172 cm en altijd tussen de 75 en 80 kg geschommeld. Vele afvalpogingen gedaan, maar nooit blijvend.
Nu ben ik in het afgelopen 1,5 jaar steady afgevallen en zit momenteel op zo'n 63 kg. In mijn hoofd klinkt dit 'weinig'. Het doel was eerst onder de 70 kg. Toen zei ik tegen mezelf bij 65kg stop ik, maar nu zit ik eigenlijk nog steeds prima in het ritme.
Bovenste buikspieren zijn heel licht zichtbaar, maar ik heb nog wel een 'vetrandje'.
Momenteel eet ik (al ruim een jaar) op zo'n 1750 kcal met ongeveer 140 gram eiwitten. Hier val ik goed en steady mee af. Ik ga 3x per week naar de gym (full body), 2x boksen en 3x volleybal. Hiervoor nooit echt aan krachttraining gedaan, sinds juni 'braaf' 3x per week - daarvoor wel altijd (fanatiek) gesport maar geen kracht

Doel is een atletisch fysiek.
Nu twijfel ik wanneer het tijd wordt om de kcal te gaan verhogen. Is het beter om eerst helemaal 'droog' te cutten naar full sixpack, of kan ik beter bijvoorbeeld nu al langzaam richting 2000 kcal. Dan zit ik waarschijnlijk nog steeds in een kcal tekort, maar gaat het afvallen langzamer en kan ik wellicht meer spiermassa opbouwen. Ik maak momenteel nog steeds progressie in de gym maar het gaat wel steeds langzamer.

Wat is jullie advies?
Netjes afgevallen ten eerste! Het is onbeleefd een dame naar haar leeftijd te vragen, dus doe ik dat niet maar de vraag is hoeveel geduld je hebt.
Als je nu doorzet met je vetverlies en/of in ieder geval niet meer aankomt dan komen die buikspieren sneller tevoorschijn dan als je calorieen ophoogt.

Progressie in de gym heeft niet perse te maken met alleen je dieet. Andere factoren zoals stress, rust en slaap spelen ook mee. Daarnaast gaat het in het begin altijd sneller met de progressie dan als je wat langer traint. Waar loop je tegen aan qua progressie en hoe train je nu?

Netjes afgevallen ten eerste! Het is onbeleefd een dame naar haar leeftijd te vragen, dus doe ik dat niet maar de vraag is hoeveel geduld je hebt.
Als je nu doorzet met je vetverlies en/of in ieder geval niet meer aankomt dan komen die buikspieren sneller tevoorschijn dan als je calorieen ophoogt.

Progressie in de gym heeft niet perse te maken met alleen je dieet. Andere factoren zoals stress, rust en slaap spelen ook mee. Daarnaast gaat het in het begin altijd sneller met de progressie dan als je wat langer traint. Waar loop je tegen aan qua progressie en hoe train je nu?
Thanks voor je antwoord. Ik ben 30.
Oké, dus jou advies is eigenlijk gewoon doorgaan zoals nu om wat meer vet te verliezen. Pas daarna (als ik echt ‘droog’ ben) evt gaan ophogen?
Klopt. Vind het ook lastig gezien je aan de ene kant leest dat je tijdens het afvallen sowieso moet rekenen op (licht) spier/krachtverlies maar ik zeker wel goede progressie heb gemaakt (newby gains). Ik volg een full body schema met 2 trainingen (dus ene week ABA en andere week BAB). Maar ik merk dat ik nu regelmatig een week of 3 op hetzelfde aantal herhalingen en gewicht zit voordat ik weer een bij kan. Moet wel zeggen dat dit bij bepaalde oefeningen is. Mijn squat en bench press gaan wel nog best steady omhoog.

Mijn trainingen zijn nu als volgt (alles 4 sets, 8 tot 12 herhalingen)
Training A: bench press, hip thrust, militairy press, leg extensions, seated cable row
Training B: squat, dumbell bench press (was lang push up), lat pulldown, leg curl, Arnold press

Tips op trainingsschema zijn ook altijd welkom. Doel aankomend jaar wordt ook om de lat pulldown te gaan vervangen voor de pull up, maar daar moet ik eerst nog even wat extra kracht voor opbouwen.

Heb je zelf het gevoel dat je goed hersteld bent bij aanvang van iedere training? 3 keer FB per week kan best zwaar zijn na een tijdje. Misschien een idee om je trainingen op te splitsen? Bijv:

Upperbody 1: Bench, cable row, military press, lat pulldown
Lowerbody 1: Squat, leg curl, leg extension (abs)
Upperbody 2: Dumbellpress, dumbell row, Arnold press
Lowerbody 2: Hip thrust, leg curl, leg extension (abs)

Op die manier blijft je trainingsfrequency hetzelfde, maar krijgen je spieren langer de tijd om te herstellen.

Edit: Je zou op upperdagen ook nog armen mee kunnen pakken

Ik moet zeggen dat ik 3x per week FB eigenlijk wel lekker vind. Omdat ik dit ook combineer met boksen en volleybal het ik maar 1 echt volledige rustdag per week maar voor mijn gevoel is het herstel best prima. Moet zeggen dat ik na een zware squat ook niet weet of ik nog energie heb voor bijvoorbeeld de leg extension. Vind het nu vaak ook wel een fijne afwisseling om 1 UB oefening te doen, dan weer een LB. Kunnen ze tussentijds toch klein beetje herstellen. En met uppermlower split train je 1 groep natuurlijk maar 1x per week steeds.
Dus voor nu hou ik het nog even bij 3x FB.

Even een update. Kcal gelijk gehouden (dus 1750 kcal) en merk dat ik nog steeds goed afval. Nog nog een week of 6 tot het laatste 'randje' weg is.
Ben wel blij als de voeding daarna wat hoger kan. Merk bijv dat mijn bench press inmiddels al een week of 3 niet vooruit gaat. Waarschijnlijk natuurlijk mede omdat de newby gains een beetje op zijn (na een half jaar trainen)

Even een andere vraag, niet direct op cutten gericht, maar waar jullie wellicht toch bij kunnen helpen. Naast 3x per week full body krachttraining doe ik ook 3x per week aan boksen. Bijvoorbeeld vandaag (op zondag) boks ik in de ochtend. Ik vraag me dan vaak af wat beter is voor herstel; 1) vanavond krachttraining doen en daardoor morgen echt een rustdag hebben, of 2) morgen krachttraining doen. Bij optie 1 train zou ik 2 dagen 2x per dag trainen, maar daar wel een volledige rustdag (ofja, eigenlijk dus 2) voor terug krijgen. Bij optie 2 train ik 6x per week, afgewisseld boksen en kracht.
Wat zou jullie advies zijn?

Even een andere vraag, niet direct op cutten gericht, maar waar jullie wellicht toch bij kunnen helpen. Naast 3x per week full body krachttraining doe ik ook 3x per week aan boksen. Bijvoorbeeld vandaag (op zondag) boks ik in de ochtend. Ik vraag me dan vaak af wat beter is voor herstel; 1) vanavond krachttraining doen en daardoor morgen echt een rustdag hebben, of 2) morgen krachttraining doen. Bij optie 1 train zou ik 2 dagen 2x per dag trainen, maar daar wel een volledige rustdag (ofja, eigenlijk dus 2) voor terug krijgen. Bij optie 2 train ik 6x per week, afgewisseld boksen en kracht.
Wat zou jullie advies zijn?
Probeer het en kijk wat het beste voor je werkt.

Mogelijk is het bij 2x per dag trainen je kcal inname op trainingsdagen hoger te hebben dan op rustdagen, waarschijnlijk door de carbs aan te passen.

• Like
Waarderingen: BigGuy84
Probeer het en kijk wat het beste voor je werkt.

Mogelijk is het bij 2x per dag trainen je kcal inname op trainingsdagen hoger te hebben dan op rustdagen, waarschijnlijk door de carbs aan te passen.
Momenteel doe ik vaak de 2x per dag trainen. Merk wel dat ik dan wel echt uur of 6 er minimaal tussen moet hebben. Qua eten varieer ik nu eigenlijk niet. Al mijn dagen zijn zo'n beetje gelijk, ongeacht de sport of inspanning.

• Like
Waarderingen: Mentat
Terug
Naar boven