AndroidHealthClinic

Vanavond spectaculaire meteorenzwerm!

Bezoekers in dit topic

PowerAnt

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
6 apr 2008
Berichten
1.293
Waardering
104
Lengte
1m59
Als het een beetje meezit dan hebben we vanavond spectaculair vuurwerk. Na tien over half elf bereiken namelijk de Leoniden hun hoogtepunt. En dan hebben we het over een heuse meteorenzwerm die afkomstig is van de komeet Temple-Tuttle. Dat ding liet in 1466 en 1533 een zooi stof achter dat precies de baan van de aarde doorkruist.


Deskundigen van Nasa voorspellen dat er rond de vijfhonderd vallende sterren per uur te zien zijn. Dat komt omdat de aarde zich vannacht door het centrale gedeelte van het stofspoor beweegt. De kans op grotere vuurbollen is daarentegen klein. We predict a sub-storm level outburst on November 17, 2009, peaking sometime between 21:34 and 21:44 UT, aldus een woordvoerder van Nasa.


Beste plaatsen om de boel te bekijken zijn de plaatsen waar weinig licht is. Platteland of strand dus. De meteoren komen uit het sterrenbeeld Leo, vandaar de naam Leoniden. Hoewel er vannacht bewolking wordt gemeld komen er ook brede opklaringen voor.


sterrenbeeld aan de oostelijke hemel:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


Sterrenbeelden Leo Major en Leo Minor:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


Leoniden in 1833:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


Weerkaart voor komende nacht:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


Leonide boven Santa Cruz:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


bron: [Link niet meer beschikbaar]

wie gaat er kijken? :D
ik wel, ff op open grasveld in het park :)
 
Thanks voor de tip dan maar, ik heb niet veel beters te doen.
 
kan je het ook gewoon vanuit je tuin zien of?:)
 
ik ben nog aant werk, maar mijn trein om nr huis te rijden komt aan om half 11, zal es naar de hemel kijken, thanx voor de tip.
 
ja om half 11 ongeveer is het spektakel aan de oostkant van de hemel :D
kan je gewoon vanuit de tuin (of t raam zien) denk ik, ligt aan de bewolking
 
Helemaal k*t, is helder hier maar m'n raam kijkt uit naar het westen. Altijd wel gaaf om te zien dat soort dingen.. Misschien toch even naar het strand straks met een tuinstoel en een fles whiskey :p
 
ik ga kijken :D
 
Ga ik straks ff op mijn balkon staan
 
Toevallig dat ik vlak bij het strand woon. Is me toch iets te koud om naar buiten te gaan :(

Misschien ff vanuit het raam zien:p
 
Het lijkt allemaal zo dichtbij, maar ja, de sterrenhemel zie je nu eenmaal zonder ruimtelijke diepte.
 
weet iemand in welke richting we moeten kijken?
 
Staat in de openings post. Nu is dat nog even kijken waar de zon opkomt, over 10 jaar hoeft dat niet meer dan bevind zich in elk huis in de Benelux een pijl op het plafon die in die richting wijst.
 
Kansloos want het is gewoon bewolkt
 
IK ga eens buiten staan met mijn bakkie kwark.
 
Komt er nog wat?
 
nog ff geduld denk ik....welke kant moet ik nu eigenlijk opkijken
 
Hier is het heldere hemel, vraag me alleen af hoe het eruit ziet is het wel beetje van sterren te onderscheiden d8 dat ik er al wat gezien had maar weet niet zeker lol
 
ik heb al 5 minuten naar het oosten gekeken maar ik zie nix terwil het amper bewolkt is..
moet je echt naar de horizon kijken of is hoger dan 30 graden ook goed?
Er staan hier namelijk wel wat huizen en bomen in de weg.
 
Back
Naar boven