XXL Nutrition

Stelling Varkensgriep, goed of slecht voor onze economie? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

vintage

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
28 sep 2006
Berichten
993
Waardering
0
Is varkensgriep goed of slecht voor onze economie?

Door varkensgriep zullen buiten Europa miljoenen doden vallen, het grootste gedeelte zullen arme mensen zijn die de medicijnen tegen de Mexicaanse varkensgriep niet kunnen veroorloven.

Is dit goed of slecht voor onze economie?

Ik kan er zelf echt niet uitkomen.

DISCUSS!
 
Slecht, aangezien we exportlanden zijn met een open economie.
 
Het zorgt er iig wel voor dat we het er minder over hebben, dus de hype lukt :thumb:
 
Ik neem aan dat een pandemie nou niet bepaald bevorderlijk is voor de economie, behalve misschien dat het geld dat Mexico verdient aan Nederlandse touristen, nu in ons eigen land word uitbesteed.
 
De varkensgriep is nu toch wel over zijn hoogtepunt heen of zie ik het verkeerd?
 
ik kijk al uit naar de mense variant van de vogel griep LOL :P
 
De varkensgriep is nu toch wel over zijn hoogtepunt heen of zie ik het verkeerd?

Hoogtepunt wordt verwacht in het najaar. Het griepvirus gedijt niet goed bij hogere temperaturen.

En on topic, ja een pandemie is fantastisch voor de economie... :rolleyes:
 
minder mensen minder afzet.
de groep die overblijft heeft wel meer geld, maar zullen dat voor een aanzienlijk deel wel oppotten :D
 
Het gebruik van de term "varkensgriep" is eerst en vooral al verkeerd.

Het is de Mexicaanse griep. Mss dom dat ik dit corrigeer maar er zijn spijtig genoeg veel mensen die denken dat ze nu geen varkensvlees meer mogen eten...:rolleyes:


De Mexicaanse griep wordt door de media ook veels te hard opgeblazen. Zo sterven er nog steeds meer mensen aan een gewone griep dan aan deze variant. Maar het blijft wel oppassen geblazen natuurlijk.
 
Het is de Mexicaanse griep. Mss dom dat ik dit corrigeer maar er zijn spijtig genoeg veel mensen die denken dat ze nu geen varkensvlees meer mogen eten...:rolleyes:


Die halve garen in Egypte zijn bezig om alle varkens die in het land aanwezig zijn af te slachten terwijl iedereen ze probeert duidelijk te maken dat dit nogal onzinnig is. Zouden er honderdduizenden zijn.
 
is deze hype nog steeds aan de gang? tis zo overrated hé, iedereen zich maar druk maken om niets:rolleyes: nog geen 100 doden, is niet echt de moeite om er nog iets over te zeggen;)
 
Het is gewoon precies hetzelfde als normale griep...
 
Die halve garen in Egypte zijn bezig om alle varkens die in het land aanwezig zijn af te slachten terwijl iedereen ze probeert duidelijk te maken dat dit nogal onzinnig is. Zouden er honderdduizenden zijn.
Laat ze lekker, het is immers goed voor onze export :D
 
is deze hype nog steeds aan de gang? tis zo overrated hé, iedereen zich maar druk maken om niets:rolleyes: nog geen 100 doden, is niet echt de moeite om er nog iets over te zeggen;)


het verloop van de spaanse griep ging hetzelfde he..eerst een zwakke variant waar niemand zich zorgen over maakte en opeens een mega killer die enorm veel doden maakte
 
In de economie draait het om welvaart/rijkdom. De economie is een middel, geen doel opzich. Gaat het goed met de economie, dan gaat het in feite goed met de welvaart (beschikbare diensten en goederen) van degene(n) die meent/menen dat "het goed gaat met de economie".

Dus: zorgt de Varkensgriep voor vele honderden miljoenen doden in derdewereldlanden, dan zal dit in ieder geval op lange termijn goed uitpakken voor de economie, bezien vanuit westers oogpunt. Immers: wereldwijd dreigt er op langere termijn een zeer ernstig voedsel en grondstoffen tekort. En waar is onze welvaart uiteindelijk op gebaseerd? Juist: op menselijke inspanning en op grondstoffen.
 
In de economie draait het om welvaart/rijkdom. De economie is een middel, geen doel opzich. Gaat het goed met de economie, dan gaat het in feite goed met de welvaart (beschikbare diensten en goederen) van degene(n) die meent/menen dat "het goed gaat met de economie".

Dus: zorgt de Varkensgriep voor vele honderden miljoenen doden in derdewereldlanden, dan zal dit in ieder geval op lange termijn goed uitpakken voor de economie, bezien vanuit westers oogpunt. Immers: wereldwijd dreigt er op langere termijn een zeer ernstig voedsel en grondstoffen tekort. En waar is onze welvaart uiteindelijk op gebaseerd? Juist: op menselijke inspanning en op grondstoffen.
Wat een onzin. Het zou goed zijn omdat er dan een bepaalde schaarste op de markt ontstaat die weer nieuwe kansen creeert.
 
Wat een onzin. Het zou goed zijn omdat er dan een bepaalde schaarste op de markt ontstaat die weer nieuwe kansen creeert.

Goed dat je iets zo snel met zo weinig beargumentering als onzin bestempelt. :rolleyes:

Over welke schaarste heb je het nu precies? Schaarste in arbeidskrachten? Schaarste in afzetmarkt?

Wat ik met mijn post overigens wilde duidelijk maken is dat ik het stom vind enkel te streven naar een 'sterke economie', in de zin van een economie waar veel consumptie in omgaat. Nogmaals: de economie behoort geen doel opzich te zijn, het is een middel. De sterkte van dat middel wordt echt niet alleen bepaald door hetgeen op korte termijn ermee kan worden teweeg gebracht, maar ook op de lange termijn.

Niets dommers vind ik dan ook de opmerking: "Ach ik heb het niet echt nodig, maar die consumptie is altijd nog goed voor de economie". De economie is enkel een middel om een bepaald welvaartsniveau te behalen. Had je de consumptie niet nodig, dan is dat dus een nodeloos beroep geweest wat gedaan is op het middel 'de economie'. Tenzij een bepaalde hogere omzet ertoe leidt dat er op een bepaald vlak meer innovatie plaatsvindt, is die hogere omzet zonder dat deze nuttig besteed werd natuurlijk zinloos geweest.

Op lange termijn zal 'de economie' als middel in sterkte flink moeten inboeten, indien er teveel grondstoffen worden gebruikt. Vandaar dat in zekere zin een 'economische teruggang' lang niet zo slecht is voor de 'economie'. Er wordt minder geconsumeerd, en vervolgens heeft de mens een wat beter toekomstperspectief aangaande zijn vervulling van materiele behoeften. Net zoals het dan wat beter zal gaan met 'de natuur', welke eveneens enkel een middel mensen in bepaalde behoeften te laten voldoen.
 
in Mexico slecht, de economie leeft daar een groot deel van toerisme, ik zou er zelf niet op reis willen gaan nu.

Voor Europa zie ik economisch gezien niet direkt een probleem, denk dat het wat overroepen word en het aantal besmetingen wel zullen mee vallen.
 
De mexicaanse griep gaat trouwens toeslaan in de winter omdat dan iedereens weerstand lager is.

Ik verwacht een paar duizend doden op z'n minst.
 
Back
Naar boven