Fitness Seller

Vast voedsel of gemixt

Bezoekers in dit topic

Simsalabimmusclesforsewin

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
25 okt 2019
Berichten
3.089
Waardering
2.508
Lengte
1m83
Massa
102kg
Vetpercentage
14%
Hey iedereen ik heb even een vraag. Als je echt voedsel, dus geen whey poeder ofzo, in een shake doet en het samen mixt en daarna opdrinkt wordt dit dan door je lichaam op een andere manier verteerd en opgenomen dan vast voedsel? Vast voedsel kauw je natuurlijk en dan komt er meer speeksel bij wat weer enzymen bevat en dit maakt natuurlijk al een begin van de vertering van verschillende stoffen. Als je dus een shake naar beneden schrokt komt er dus minder speeksel bij en heb je het minder lang in je mond lijkt mij. Kan dat dan zorgen voor een minder slechte opname van je voedsel of komt het op het zelfde neer? Ik maak namelijk redelijk vaak gebruik van het mixen van mijn voedsel. Zoals tonijn, kippenborst met groente, rijst etc.
 
Maak jij een shake met tonijn, kippenborst met groente, rijst etc? Doe je dat in een blender ofzo?
 
Maak jij een shake met tonijn, kippenborst met groente, rijst etc? Doe je dat in een blender ofzo?
Ja bv. Tonijn uit blik met water peper zout. Of kipborst met groente mix en kokosmelk erbij. Lekker joh
 
Je bent toch geen baby of vreet je olvarit ?
Waarom eet je vloeibaar ?
Ik eet bovendien als ontbijt bambix rijstebloem, valt lichter dan haver en is snel mn maag uit dus meteen weer honger!
 
Maar heeft er iemand antwoord op mn vraag?
 
Volgens mij maakt het voor de opname van de voeding niets uit. Het lang kauwen wordt volgens mij vooral geadviseerd om bewuster te eten en zodoende ook beter bewust te zijn van een vol gevoel.
Dat is interessant als je minder wil eten.

Als je groeit en sterker wordt, is het oké toch?
 
Naar mijn weten zou vloeibaar voedsel ook weer eerder je maag/darmen bereiken waardoor het daar weer sneller wordt opgenomen.

Maar ik denk dat dit echt te verwaarlozen is
 
Volgens mij maakt het voor de opname van de voeding niets uit. Het lang kauwen wordt volgens mij vooral geadviseerd om bewuster te eten en zodoende ook beter bewust te zijn van een vol gevoel.
Dat is interessant als je minder wil eten.

Als je groeit en sterker wordt, is het oké toch?
Dankje voor je antwoord
 
Maar heeft er iemand antwoord op mn vraag?
De enzymen in speeksel breken voornamelijk koolhydraten zoals zetmeel af (zie amylase). Dus voor eiwitshakes zou het niet uit moeten maken. Bij weightgainer (of shakes met oats) zou het wel uitmaken.
 
Vloeibaar eten zorgt er vooral voor dat je minder snel vol zit. Verder maakt het niet zo veel uit.

Voedsel dat helemaal kapot geprocessed is, is makkelijker en sneller op te nemen, maar als je zelf de blender hanteert geldt dat niet zomaar.

Voor zover ik weet worst het voedsel niet anders verteerd. In principe maakt je spijsvertering het zelf ook vloeibaar zodat je het kunt opnemen.
 
De enzymen in speeksel breken voornamelijk koolhydraten zoals zetmeel af (zie amylase). Dus voor eiwitshakes zou het niet uit moeten maken. Bij weightgainer (of shakes met oats) zou het wel uitmaken.
Ja dat vroeg uk me dus af, dus als je tonijn in een blender doet kan t wel. Maar als je dus haver of iets in die richting doet wordt het minder goed verteerd en mist dus een deel van de cyclus. Thansk voor je antwoord
 
Ja dat vroeg uk me dus af, dus als je tonijn in een blender doet kan t wel. Maar als je dus haver of iets in die richting doet wordt het minder goed verteerd en mist dus een deel van de cyclus. Thansk voor je antwoord
Nee hoor. Er zijn zat andere enzymen die het voedsel afbreken. In je twaalfvingerige darm worden ook weer allerlei enzymen gebruikt om oa koolhydraten af te breken. In de maag worden vooral eiwitten afgebroken, en met amylase uit het speeksel ook zetmeel.

Daarnaast is het niet zo of er geen speeksel bij die Shake vrijkomt. Heus wel. Daarnaast zijn de zetmeelkorrels makkelijker beschikbaar voor de enzymen.

Het gaat niets uitmaken.

Van vloeibaar voedselvoel je je wel minder snel vol. Je kunt dus makkelijker meer kcal binnen krijgen.
 
Ook een voordeel van vloeibaar voedsel is gewoon de versnelde passage door de maag omdat het makkelijker verteerbaar is omdat het "verwerkt" is voor een deel. Het kost je lijf minder energie voor verwerking en er is dus minder maaglast. Voordeel als je dus aan wil komen. Je kan uiteindelijk omdat je maag minder lang vol is sneller weer wat "eten".

Zodra de voeding in je mond komt beginnen je speeksel klieren al te werken. Je kent het "watertanden" vast wel als je aan lekker eten denkt. Dat wekt al speeksel op en bij het door de mond "spoelen" komen dus de enzymen ook al vrij. Mogelijk zijn er iets minder enzymen omdat je sneller doorslikt zeg maar en niet kauwt. Maar in je maag en darmen wordt alles nog gewoon omgezet.
Ook is de menging met enzymen al bij start beter omdat je voeding dus al "fijn gemalen" is. Dus het mengt beter. Bij het kauwen van voeding komt dan wel meer speeksel en wat meer enzymen vrij maar aan de andere kant is je voeding niet zo fijn gemengd als dat je het van tevoren blendert.

Al met al zal het weinig uitmaken in opname. Je maag heeft het gewoon wat makkelijker en je krijgt sneller weer trek.
 
Back
Naar boven