AndroidHealthClinic

Vast vs vloeibaar ontbijt

Bezoekers in dit topic

graafdracula

Cool Novice
Lid geworden
1 mei 2014
Berichten
97
Waardering
24
Hi allemaal,

korte vraag m.b.t. ontbijt. Ben onlangs geswitcht naar iets meer kcal maar heb ook weer heel snel erna weer honger. Waarschijnlijk omdat dit vloeibaar is..?

400 CAL Oud ontbijt (vast voer):
- 400ml melk (soya of koe) in de magnetron voor 2 minuten
- 50 gr brinta
- Flax seed
- Cacao nibs er doorheen

550 CAL Nieuw ontbijt (vloeibaar voer --> smoothie):
- 300 ml melk
- 60 gr havermout
- Banaan
- Schep whey (straciatella)
- Flinke schep flax & chia seed (vezels voor verzadigdheid)
- Kaneel

Raakte een beetje uitgekeken op Brinta. Ik at dit om 7:00 en om 8:30 had ik alweer honger en zat ik aan de nootjes.
Nu zag ik dit nieuwe ontbijtrecept, heel handig en snel om te maken. 150 meer CAL en meteen fruit en whey binnen. Vind het ook een stuk lekkerder :). Maar... ook weer heel snel honger erna..

Op dagbasis eet ik maar circa 1900 CAL, dit is mijn berekende behoefte voor een CUT periode. Dus er blijft weinig over voor de rest van de dag...

Vroeg me nu af: zie op dit forum bijna nooit vloeibare ontbijten. Is hier een reden voor? Op google o.i.d. kan ik niets vinden.
 
Met Brinta had je blijkbaar ook snel weer honger... dus dat het ligt aan dat het vloeibaar is zal wel meevallen. Vloeibaar vult denk ik overigens sowieso wel minder dan vast voedsel.
Het kan best trouwens dat vloeibaar voedsel wat sneller opgenomen wordt?

Maar goed het zijn natuurlijk ook super kleine meals... ook wel logisch dat je daarna redelijk snel weer honger hebt.

Vroeg me nu af: zie op dit forum bijna nooit vloeibare ontbijten. Is hier een reden voor? Op google o.i.d. kan ik niets vinden.
Ik doe het niet omdat ik gewoon liever vast voedsel eet.. vind ik een stuk lekkerder.
Maar in een bulk zie je het wel vaker voorbij komen hoor dat mensen meer shakes drinken.
 
Vroeg me nu af: zie op dit forum bijna nooit vloeibare ontbijten. Is hier een reden voor? Op google o.i.d. kan ik niets vinden.
Na zo’n shake heb je al snel weer honger. Zeker met zo weinig kcals als jouw ontbijt zou ik liever voor vast voedsel gaan.
 
- Flinke schep flax & chia seed (vezels voor verzadigdheid)

Hele of gemalen?

- Kant en klaar gemalen missen groot deel van de gezonde vetten en gezondheidsvoordelen die toegeschreven worden. Nooit gedaan dus.
- Hele poep je heel weer uit en ik heb het idee dat je er dus helemaal niks uithaalt - vezels zullen misschien wel iets beter zijn. Voor mijn gevoel had ik er qua honger ook niet veel aan. Poep met hele stukken eten is sowieso niet echt lekker bij de stoelgang :D
- Thuis malen van die zaden is wat ik deed en dat ging best goed met zo'n electrische bonen molen. 10 sec + een minuut schoonmaken en klaar. Had ook het idee dat ik hierdoor wel langer geen honger had.

Dat gezegd hebbende, brinta en vast voedsel hebben beter effect op honger. Als je veel kauwt heb je minder ghreline (honger) en met vaster voedsel word je maag voller gevuld. Sommige mensen denken wel dat ze nog honger hebben als hun maag niet helemaal gevuld is, maar veel hiervan is dus psychisch. Net zoals je ineens je ontbijt over slaat gaat je lichaam laten weten dat je kapot gaat van de honger. Helemaal als je een zak chips die avond ervoor hebt weggewerkt, dan word je wakker met buikpijn van 'de honger'

Dus ik denk dat het wel een logische verklaring is, al het betekent niet dat een smoothie slechter is ofzo.
 
Zoals hierboven al genoemd, met zo weinig kcal als ontbijt gewoon vast voedsel doen.
Bla bla kauwen bla bla meer verzadigd etc.
 
Zoals hierboven al genoemd, met zo weinig kcal als ontbijt gewoon vast voedsel doen.
Bla bla kauwen bla bla meer verzadigd etc.
'gewoon' als je het even niet kunt of wil uitleggen ;)
 
Hele of gemalen?

- Kant en klaar gemalen missen groot deel van de gezonde vetten en gezondheidsvoordelen die toegeschreven worden. Nooit gedaan dus.
- Hele poep je heel weer uit en ik heb het idee dat je er dus helemaal niks uithaalt - vezels zullen misschien wel iets beter zijn. Voor mijn gevoel had ik er qua honger ook niet veel aan. Poep met hele stukken eten is sowieso niet echt lekker bij de stoelgang :D
- Thuis malen van die zaden is wat ik deed en dat ging best goed met zo'n electrische bonen molen. 10 sec + een minuut schoonmaken en klaar. Had ook het idee dat ik hierdoor wel langer geen honger had.

Dat gezegd hebbende, brinta en vast voedsel hebben beter effect op honger. Als je veel kauwt heb je minder ghreline (honger) en met vaster voedsel word je maag voller gevuld. Sommige mensen denken wel dat ze nog honger hebben als hun maag niet helemaal gevuld is, maar veel hiervan is dus psychisch. Net zoals je ineens je ontbijt over slaat gaat je lichaam laten weten dat je kapot gaat van de honger. Helemaal als je een zak chips die avond ervoor hebt weggewerkt, dan word je wakker met buikpijn van 'de honger'

Dus ik denk dat het wel een logische verklaring is, al het betekent niet dat een smoothie slechter is ofzo.
Ik gebruik gemalen. Chia & Flax gemixt van Body & Fit.

Als ik alle comments bij elkaar op tel lijkt me dat:
a) vast voedsel beter de honger stilt voor een langere periode
b) vloeibaar ontbijt niet slechter is dan een vast ontbijt voor je lichaam

Oftewel, als je gewoon sterk genoeg bent om niet te snacken als je honger hebt, dan is het geen probleem.. lijkt me..

Ben zelf niet zo sterk merk ik, haha. Dus zou de 'smoothie' eventueel even 2 min kunnen opwarmen in de magnetron. Dan is het vast en is het beter voor het stillen van de honger.
 
Update: Als ik het laat staan en het gaat niet in de magnetron wordt het ook al vanzelf harder. Die havermout zuigt melk een beetje op denk ik?

Dit is mijn grootste doorbraak van 2021.
 
Update: Als ik het laat staan en het gaat niet in de magnetron wordt het ook al vanzelf harder. Die havermout zuigt melk een beetje op denk ik?

Dit is mijn grootste doorbraak van 2021.
Wow, wait.
Wat als we dit nou de avond voordien doen en in de koelkast zetten voor in de ochtend? En dan noemen we het.. I don't know.. Overnight oats?!
Mind = blown 🤯
 
Wow, wait.
Wat als we dit nou de avond voordien doen en in de koelkast zetten voor in de ochtend? En dan noemen we het.. I don't know.. Overnight oats?!
Mind = blown 🤯

Keanu Reeves Wow GIF by Bill & Ted Face the Music
 
Crowdfunding is opgezet.
Bedankt voor jullie hulp in dit topic!

The Big Lebowski Movie GIF by Focus Features
 
Back
Naar boven