XXL Nutrition

vaste trainingsschema's??? varieren is na mijn mening het best

Bezoekers in dit topic

dutchie

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
26 mrt 2003
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
78kg
Vetpercentage
14%
geachte mede sporters!!!!!!!

ik lees de laatste tijd veel over schema van iedereen met:

b.v.
Maandag Rug
Achterkant schouders
Biceps

Woensdag Benen
Kuiten
Zijkant schouders

Vrijdag Borst
Voorkant schouders
Triceps

maar ik train nooit een zelfde week combinatie na een ander,
'als je begrijpt wat ik bedoel'

de ene week bv combo borst triceps andere week bv borst rug.
ik probeer zoveel mogelijk te varieren. na mijn mening het best!
waar ik aleen streng op ben is 48 uur rust na het trainen van die spiergroep.

graag lees ik jullie opvattingen en meningen.

mvg dutchie
 
Originally posted by dutchie
geachte mede sporters!!!!!!!

ik lees de laatste tijd veel over schema van iedereen met:

b.v.
Maandag Rug
Achterkant schouders
Biceps

Woensdag Benen
Kuiten
Zijkant schouders

Vrijdag Borst
Voorkant schouders
Triceps

maar ik train nooit een zelfde week combinatie na een ander,
'als je begrijpt wat ik bedoel'

de ene week bv combo borst triceps andere week bv borst rug.
ik probeer zoveel mogelijk te varieren. na mijn mening het best!
waar ik aleen streng op ben is 48 uur rust na het trainen van die spiergroep.

graag lees ik jullie opvattingen en meningen.

mvg dutchie

Dat voorbeeld schema is sowieso slecht.
Borst en rug op 1 dag? Als je goed en intensief traint is het naar mijn mening een zeer slechte combinatie. Veel mensen hebben een vast schema , maar houden dat schema maar 8 weken aan. Na 1 week went je lichaam echt niet aan een heel schema.
 
Re: Re: vaste trainingsschema's??? varieren is na mijn mening het best

Originally posted by Reinier


Dat voorbeeld schema is sowieso slecht.
Borst en rug op 1 dag? Als je goed en intensief traint is het naar mijn mening een zeer slechte combinatie. Veel mensen hebben een vast schema , maar houden dat schema maar 8 weken aan. Na 1 week went je lichaam echt niet aan een heel schema.

Klopt, met variatie bedoeld men dat je af en toe, niet elke week, je schema afwisselt, oefeningen verandert, enz... enz.. Wat jij doet is volgens mij, maar dat onderbouw ik niet dus weet het niet zeker, niet het meest efficiente.. Spieren bouwen doe je het beste denk ik door gewenning en variatie te combineren.. Je spieren moeten wennen aan 1 bepaalde orde, waarna je deze, na enkele weken, maanden, opnieuw kunt latten "schrikken" door van combinaties, oefeningen te veranderen. Je moet af en toe je spieren een "trauma" kunnen bezorgen.. Als je er een smosje van maakt, komt er niet veel van terecht denk ik..
Maar dat is mijn mening natuurlijk..
 
Re: Re: vaste trainingsschema's??? varieren is na mijn mening het best

Originally posted by Reinier


Borst en rug op 1 dag? Als je goed en intensief traint is het naar mijn mening een zeer slechte combinatie.

Waarom zou het een slechte combinatie zijn? Borst en rug kun je best op 1 dag trainen, zelfs direct achter elkaar. Dan doe je een zogenaamde superset. Staat bekend als een uitstekend schoktechniek!
 
Hoewel ik zeker een voorstander ben van regelmatige variatie vind ik van week tot week wissellen te veel van het goede.
Tenzij je ver gevoorderd ben, en puur op gevoel kan trainen. in dat geval maak je geen gebruik meer van een vast schema, maar alleen van een richtlijn.

Met die 48uur ben ik het trouwens helemaal oneens.
 
Re: Re: Re: vaste trainingsschema's??? varieren is na mijn mening het best

Originally posted by friso b


Waarom zou het een slechte combinatie zijn? Borst en rug kun je best op 1 dag trainen, zelfs direct achter elkaar. Dan doe je een zogenaamde superset. Staat bekend als een uitstekend schoktechniek!

Hoeveel setjes doe jij voor je borst en voor je rug dan. Als ik 9 sets voor borst en 12 sets voor rug zou doen zijn dat 21 sets bij elkaar. 21 sets heb je echt niet klaar voordat je lichaam catabole hormonen gaat aanmaken.
 
Re: Re: Re: Re: vaste trainingsschema's??? varieren is na mijn mening het best

Originally posted by Reinier



21 sets heb je echt niet klaar voordat je lichaam catabole hormonen gaat aanmaken.

Wat bedoel je precies? Dat je na 21 sets al al lang katabole hormonen hebt aangemaakt waardoor je juist spierafbraak stimuleert? En wie zegt dat je in totaal 21 sets moet doen?? Ik begrijp je niet helemaal geloof ik!???

Voor een superset borst/rug doe ik in totaal 3 sets (eigenlijk 2 x 3 dus).
 
supersets dat is toch setje borst dan setje rug enzo. dus je kan zo veel meer setjes doen omdat je rust tussen onder de minuut blijft. zo lukken 21 setjes wel binnen 3 kwartier.
 
Re: Re: Re: Re: Re: vaste trainingsschema's??? varieren is na mijn mening het best

Originally posted by friso b


Wat bedoel je precies? Dat je na 21 sets al al lang katabole hormonen hebt aangemaakt waardoor je juist spierafbraak stimuleert? En wie zegt dat je in totaal 21 sets moet doen?? Ik begrijp je niet helemaal geloof ik!???

Voor een superset borst/rug doe ik in totaal 3 sets (eigenlijk 2 x 3 dus).

Mmm,

En daar groei je goed op? Hoeveel rust neem jij tussen die trainingen dan? Ik heb iig 12 sets voor rug en 9 sets voor borst nodig voor een goede prikkel
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: vaste trainingsschema's??? varieren is na mijn mening het best

Originally posted by Reinier


Mmm,

En daar groei je goed op? Hoeveel rust neem jij tussen die trainingen dan? Ik heb iig 12 sets voor rug en 9 sets voor borst nodig voor een goede prikkel

Tussen de supersets neem ik ongeveer 2 minuten rust. Daarnaast doe ik dan nog 2 aparte sets voor de rug en 2 aparte sets voor de borst.

CrocoDillon, superset wil inderdaad zeggen dat je 2 "tegenovergestelde" spiergroepen direct achterelkaar traint zonder pauze dus. Bijvoorbeeld biceps/triceps, hamstrings/quadriceps.
 
Rug en Borst kan ik niet bij elkaar doen hoor! Qua super sets weet ik niet maar ik wil mijn Borst en vooral Rug goed pakken dus doe ik het zeker apart. Zo kan ik mijn helemaal concentreren en geven voor 1 grote spiergroep.
 
ik heb dit schema (rug en borst samen) ook een keer samen gepakt. Is me wel goed bevallen, maar ik merkte wel dat je dan veel minder gewicht kan pakken, wat overigens logisch is bij een superset.
Mijn schema bestond uit

bench press incline + chin up
bench press + barbell row
cable flye + one arm dumbbell row

op zich geen verkeerde training maar ik denk niet dat het echt bevordeljk is als je dit te vaak doet. mede gezien het feit dat je armen ook allebei in deze training meehelpen.

wat ik wel ideaal vind om te supersetten zijn de biceps + triceps.
ik zie dit dan ook op dat moment als één spiergroep, iets wat ik van borst en rug niet kan zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vaste trainingsschema's??? varieren is na mijn mening het

Originally posted by friso b

CrocoDillon, superset wil inderdaad zeggen dat je 2 "tegenovergestelde" spiergroepen direct achterelkaar traint zonder pauze dus. Bijvoorbeeld biceps/triceps, hamstrings/quadriceps.

Niet perse, het betekend eigenljik gewoon dat je 2 oefeningen zonder rust achterelkaar doet. Incline flyes en dan incline barbell press vind ik zelf ook goed of leg extensions en dan legpress... Dit zijn supersets met het pre-exhaust principe....
 
Misschien goed om is te proberen, maar ik denk dat uiteindelijk rug en borst apart toch beter is.
 
Normaal gesproken houd superset 2 oefeningen voor dezelfde spiergroep achter elkaar, zonder rust

2 oefeningen voor antagonistische spiergroepen heet een antagonistische superset (bv biceps+triceps)

2 oefeningen voor verschillende groepen heet een compound set (bv borst+kuiten)
 
bedankt voor jullie verscheidende reacties het is me een stukje duidelijker geworden wat jullie doen. ik ga door met mijn manier.
24 kilo in 3 jaar aangekomen en nu het laatste jaar ben ik er bij gaan hard lopen en daar door ben ik er weer 5 kwijt maar wel een lager vetpercentage gekregen, en meer soeplese.

mvg dutchie
 
Back
Naar boven