MuscleMeat

Vastgoed kopen 2019 (specifiek Amsterdam) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Koning Eenoog

Incognito
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
16 okt 2002
Berichten
28.248
Waardering
5.505
Lengte
1m80
Massa
84kg
Vetpercentage
15%
Beste vrienden, even een topic over vastgoed, huizenprijzen, bubbels en trends. Ik ben benieuwd naar tips en ervaringen en mogelijk een visie over investering in vastgoed in deze tijd en de toekomst.

Ik wil dit topic niet te persoonlijk maken maar beetje context; ik wil gaan kopen. Zelf ben ik zo achterlijk geweest niet te kopen in Amsterdam toen ik hier in 2014 kwam wonen wegen totaal onbenul en wegens een uitzonderlijk gunstige huurovereenkomst die werd aangeboden, Ja daar ben ik heel ziek van. Woulda coulda shoulda. Nu sta je voor en punt: blijven huren, of toch kopen. Verder kan ik samen met mijn vriendin kopen, maar de relatie is pril en dat geeft extra risico’s.

Huren is geld in een bodemloze put dumpen en koop is vaak de beste optie. Maarrrrr, huizenprijzen, hypotheekrente, financiële verplichtingen, bubbels, kosten/baten, etc, Ik ben benieuwd naar of er mensen zijn met een mening en mogelijk inzichten en tips.

De huizenprijzen zijn natuurlijk in 2008 gedropt en het heeft ca. 10 jaar geduurd op weer op hetzelfde niveau te komen. Maar kijkend naar de trend van 2013 tot 2018 zie je natuurlijk een gekte.

Kopen, ja of nee? Wachten en langer huren en geld weg gooien? Of investeren?
 
Afwegingen en mijn persoonlijke insteek.

Risico’s:

- In Amsterdam is de huizenprijs maximaal. 10-20% bieden bovenop een al belachelijk hoge kostprijs is norm. Kosten voor bouwen en verbouwen zijn ook erg hoog.

- Na de crisis van 2008 zou ondertussen een nieuwe recessie al kunnen worden verwacht.

- De economie in Duitsland is geloof ik nu twee kwartalen op een rij gekrompen wat officieel een recessie zou betekenen. Ook in Nederland gaan het minder hard.

- Huizenprijzen in Amsterdam op dit moment volgens mij zelf lager dan een jaar geleden.

- De generatie babyboomers die allemaal op sterven staan zullen hun woning binnen nu en 25 jaar op de markt los laten.

- Amsterdam op 4e plek van ‘bubbel steden’

- Huizenprijzen stijgen, maar de mate waarin wordt minder en minder. Een neerwaardse trend in prijsstijging:

- Prijzen in andere bubbel steden gaan niet altijd even goed:


Voordelen:

- Hypotheekrente extreem laag. Geld lenen goedkoop. Hoe lang gaat dit nog door? Komt er zelfs negatieve rente?

- Huren is per definitie geld verliezen.

- Ook al is vastgoed niet de beste investering op dit moment en zou je meer rendement kunnen maken door bv beleggen in aandelen. De bank gaat geen geld lenen om te investeren in aandelen. De enige manier om significante investering te maken is voor de meeste mensen via hypotheek.

- De wereldbevolking groeit en er is verstedelijking. Er is maar een beperkt aantal steden en dat zullen er nooit meer worden. Die ingrediënten maken dat er oer definitie meer mensen naar de stad zullen komen. Meer vraag bij zelfde aanbod = stijging van je investering,
 
Laatst bewerkt:
Ik zou nu niet kopen met het idee dat het een slimme financiele keuze is, maar als je nu perse wilt verhuizen, er een leuk huis te koop staat en je kan het betalen, waarom niet? In het ergste geval daalt de waarde van je huis flink, maar woon je er nog steeds relatief goedkoop door de lage rente. :)
 
Ik zou nu niet kopen met het idee dat het een slimme financiele keuze is, maar als je nu perse wilt verhuizen, er een leuk huis te koop staat en je kan het betalen, waarom niet? In het ergste geval daalt de waarde van je huis flink, maar woon je er nog steeds relatief goedkoop door de lage rente. :)

Waarom denk je dat het geen slimme financiële keuze is?
 
De kans dat de woning veel zal stijgen kwa prijs lijkt me niet heel groot, niet dat dat voor mij een reden zou zijn om een woning wel of niet te kopen.

Ik bedoel er mee te zeggen dat het imo op dit moment niet een investering is waar je veel redement bij mag verwachten tov het risico dat je loopt.
 
De kans dat de woning veel zal stijgen kwa prijs lijkt me niet heel groot, niet dat dat voor mij een reden zou zijn om een woning wel of niet te kopen.

Ik bedoel er mee te zeggen dat het imo op dit moment niet een investering is waar je veel redement bij mag verwachten tov het risico dat je loopt.

Ja ik hoor dat van de meeste mensen waar ik het er mee over heb. En ik sta achter jouw mening in eerste instantie. Maar in geval van huur (100% zekerheid op verlies) tov kopen (kans op winst en verlies), vraag ik me dat af.

Zou wel zuur zijn om te kopen en dan over
1-2 jaar een 2008 all over te hebben.
 
Huur is niet per definitie verlies t.o.v. kopen met geleend geld. Zo lijkt het nu misschien wel, maar dat komt door de lage rente. Als je nu in A'dam een dure woning koopt zou ik de rente voor heel lang vast zetten want je kan anders flink de pineut zijn over 10 of 20 jaar.
 
Als je er maar lang genoeg blijft wonen is kopen waarschijnlijk de beste optie. Zeker als je het grotendeels gaat financieren met een hypotheek.
 
De kans dat de woning veel zal stijgen kwa prijs lijkt me niet heel groot, niet dat dat voor mij een reden zou zijn om een woning wel of niet te kopen.

Ik bedoel er mee te zeggen dat het imo op dit moment niet een investering is waar je veel redement bij mag verwachten tov het risico dat je loopt.

Daar ben ik niet per se van overtuigd:
- Vanwege Brexit gaan vermoedelijk veel bedrijven vanuit Londen naar Amsterdam. Een deel van de werknemers zal mee verhuizen en die hebben doorgaans een flinke smak geld, dus kunnen hier gewoon iets kopen.
- Vanwege milieu/stikstof zal er de komende jaren minder bijgebouwd worden.

Ergo, de vraag stijgt. Woningen zullen, denk ik, niet snel beschikbaar komen. Als je kijkt naar andere grote steden in Europa kan de prijs zeker nog verder stijgen. Zeker in de minder populaire gebieden is nog ruimte voor groei van prijzen.

De vraag is m.i. vooral of je iets moet kopen met de intentie om het te verkopen met winst. Naar mijn mening moet je vooral iets kopen, omdat je er zelf wil wonen. Mocht je op termijn willen verhuizen en het pand verkopen, dan is winst mooi meegenomen. Waar je dan vooral rekening mee moet houden, is de ligging. Als vuistregel kun je wel stellen dat er altijd mensen zijn die in het centrum willen wonen. Dus die prijs zal nooit enorm gaan dalen, maar wel mogelijk gaan stijgen. Houd ook rekening met ligging (buurt, supermarkt, bereikbaarheid, scholen, eigenlijk alles waar je bij een eigen woning ook op let).
 
Daar ben ik niet per se van overtuigd:
- Vanwege Brexit gaan vermoedelijk veel bedrijven vanuit Londen naar Amsterdam. Een deel van de werknemers zal mee verhuizen en die hebben doorgaans een flinke smak geld, dus kunnen hier gewoon iets kopen.
- Vanwege milieu/stikstof zal er de komende jaren minder bijgebouwd worden.

Ergo, de vraag stijgt. Woningen zullen, denk ik, niet snel beschikbaar komen. Als je kijkt naar andere grote steden in Europa kan de prijs zeker nog verder stijgen. Zeker in de minder populaire gebieden is nog ruimte voor groei van prijzen.

De vraag is m.i. vooral of je iets moet kopen met de intentie om het te verkopen met winst. Naar mijn mening moet je vooral iets kopen, omdat je er zelf wil wonen. Mocht je op termijn willen verhuizen en het pand verkopen, dan is winst mooi meegenomen. Waar je dan vooral rekening mee moet houden, is de ligging. Als vuistregel kun je wel stellen dat er altijd mensen zijn die in het centrum willen wonen. Dus die prijs zal nooit enorm gaan dalen, maar wel mogelijk gaan stijgen. Houd ook rekening met ligging (buurt, supermarkt, bereikbaarheid, scholen, eigenlijk alles waar je bij een eigen woning ook op let).

Ja ik denk dat de stad sowieso populair blijft en de bedoeling is sowieso iets binnen de ring te kopen. De vraag is meer of je nog kan verwachten dat er op zeer korte termijn een prijsdaling te verwachten is die beetje invloed heeft. Maar je betaald €10k huur per jaar dusja beetje fluctuatie, dat risico kan je wel lopen.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Wat zoiets op de korte termijn gaat doen, kan niemand voorspellen :p
 
Waarom denk je dat het geen slimme financiële keuze is?
Voor je eigen woning moet de slimme financiële keuze misschien niet je voornaamste overweging zijn.

Je bent geen investeerder, je bent in de eerste plaats een bewoner.

Je geeft aan dat je relatie pril is, stel je koopt nu samen, de markt stort in en jullie relatie stopt. Dan heb je niet alleen een ex, maar ook een restschuld als herinnering aan jullie geweldige tijd samen.

Dit is vooral een overweging, ook langere relaties kunnen stuk.

Op de langere termijn is kopen waarschijnlijk voordeliger dan huren, maar Amsterdam, denk ook aan de erfpacht.

Waarom iemand in het algemeen en jij in het bijzonder in dat linkse shithole wil wonen is mij een raadsel. De stad is flink veranderd de afgelopen jaren en er wat mij betreft niet leuker of beter op geworden.
 
Voor je eigen woning moet de slimme financiële keuze misschien niet je voornaamste overweging zijn.

Je bent geen investeerder, je bent in de eerste plaats een bewoner.

Je geeft aan dat je relatie pril is, stel je koopt nu samen, de markt stort in en jullie relatie stopt. Dan heb je niet alleen een ex, maar ook een restschuld als herinnering aan jullie geweldige tijd samen.

Dit is vooral een overweging, ook langere relaties kunnen stuk.

Op de langere termijn is kopen waarschijnlijk voordeliger dan huren, maar Amsterdam, denk ook aan de erfpacht.

Waarom iemand in het algemeen en jij in het bijzonder in dat linkse shithole wil wonen is mij een raadsel. De stad is flink veranderd de afgelopen jaren en er wat mij betreft niet leuker of beter op geworden.

Haha goed punt. Allereerst is het meer zo dat het niet per see gaat om een soort van financiële investering. Het is meer dat je met jaren huren je geld verbrast en geen groter kapitaal pakt. Je wilt niet tot je 80 in een huurhuis zitten, iemand anders zijn rekeningen betalen.

Er zijn betere investeringen, maar het is niet alsof de bank mij € 350 leent om te gaan beleggen. Ook al is het rendement laag, onder de streep over 10-20 jaar gaat het om honderd duizenden euro’s bij een leven huren tov kopen. Er komt een punt dat je een woning koopt en ik ben al ver over dat punt heen helaas. In Amsterdam kan je altijd een expat in je huis stoppen en € 750 per maand netto pakken. Leven lang huren is voor suckers.

Met betrekking tot Amsterdam. Dat het nu een extreme linkse bende is, dat is jammer. Maar het leven is hier gewoon goed. Als ik weer in andere steden en dorpen komt dan besef ik wat een dode levenloze bende het is. Tja het hele land hekelt Amsterdam en bijna iedereen die er woont vind het fantastisch. Amsterdam heeft veel hipsters. Maar ik vind het echt lekker dat ik iedere dag iets nieuws en leuks kan doen en het leven in een grote stad is anders. Sommige mensen vinden het fijn om Netflix en chill te doen iedere avond. Ik vind het fijn dat ik op mijn fiets stap en 5 minuten later in de Melkweg een vette band sta te kijken. Sinds ik hier woon heb ik iedere week 2 a 3 leuke activiteiten dat ik de deur uit ben. Comedy showtje, concert, meetup events. 24/7 leven en alles binnen handbereik. ‘In de provincie’ zeggen mensen: ik hoef niet iedere week iets leuks te doen. Maar waar draait het leven om? Ervaringen toch? Moet er niet aan denken om weer in een dorp te wonen, zou echt gek worden. Alleen al het gevoel dat de mogelijkheden er zijn maakt mij relaxed. Ik hou van drukte, altijd gehad. Wordt rusteloos als ik in een verlaten dorp in de natuur zit jaar in jaar uit.

Als je de trein pakt naar Adam en over de wallen loopt, tja, dan kan je wat van Amsterdam vinden. Maar buiten het centrum gebeurt zo veel. Als ik 3 avonden achter elkaar thuis zit dan vind ik dat suf. Ieder zijn ding maar er is een reden dat mensen 8k per m2 betalen en dat is niet alleen hipster shit. City life homes.
 
Back
Naar boven