MuscleMeat

Vechtsport en krachttraining

Bezoekers in dit topic

Rene107

Cool Novice
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
46
Waardering
1
Lengte
1m78
Massa
71kg
Vetpercentage
8%
Ik heb gemerkt dat er ook een flink aantal mensen op dit forum zitten die krachttraining en vechtsport doen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Wat hebben jullie ermee bereikt door krachttraining te doen? En met welke trainingen hebben jullie dit bereikt?

Ik doe zelf al sinds mijn 10e kempo (soort karate) en nu sinds 2,5 jaar krachttraining. Heb wel een pauze van een jaar gehad in mijn krachttraining.

Verder heb ik veel gevarieerd met trainingen, waaronder trainingen voor hypertrofie, explosieve trainingen en krachttraining.

Heb ook een korte periode aan olympisch gewichtheffen gedaan, maar de faciliteiten van de sportschool waren niet top. Tijdens die periode ben ik niet erg hoog in gewicht gegaan, maar ik merkte wel door het leren van de techniek dat ik mijn heup beter(explosiever) leerde gebruiken tijdens mijn kempo trainingen.

Sinds kort ben ik ook bezig met beentrainingen op kracht. Momenteel ben ik bezig met een aangepast wendler schema (powerlifting). Merk dat ik hierdoor leniger wordt en explosiever.

Over het algemeen heb ik gemerkt dat ik leniger, explosiever en sterker ben geworden. Mijn gewicht is ook toegenomen, wat ik ook als voordeel beschouw. Ik heb niet het idee dat mijn snelheid is af genomen waar ik erg blij mee ben.

Dus, wat zijn jullie ervaringen?
 
Hey,

Ben nieuw op dit forum,
maar ik doe nu ongeveer 4 jaar kickboksen en 1,5 jaar MMA.
Sportschool ongeveer 2 jaartjes, niet super intensief maar dat ga ik nu wel doen.

Rutger.
 
ik doe zelf aan kt en boksen.
vroeger best fanatiek gebokst maar neig steeds meer naar krachttraining.
heb wel gemerkt dat vooral mijn hoeken harder zijn geworden, directe ook wel maar minder.
qua snelheid durf ik niks te zeggen en denk niet dat ik er stijver van ben geworden.
tis wel heel moeilijk om een goede balans te vinden tussen deze sporten.
 
ik doe zelf aan kt en boksen.
vroeger best fanatiek gebokst maar neig steeds meer naar krachttraining.
heb wel gemerkt dat vooral mijn hoeken harder zijn geworden, directe ook wel maar minder.
qua snelheid durf ik niks te zeggen en denk niet dat ik er stijver van ben geworden.
tis wel heel moeilijk om een goede balans te vinden tussen deze sporten.

Dat is zeker waar, ik probeer altijd te zorgen dat ik niet te veel spierpijn heb tijdens mijn kempo trainingen. De laatste tijd lukt dit wat moeilijker, maar heb er nog niet veel last van.

Ik ben nu van plan een tijdje wendler te doen voor het opbouwen van kracht. Daarna wil ik me gaan focussen op wat meer explosievere trainingen, misschien wel met plyometrie.
 
Even deze reactie verplaatst

Ik deed gisteren toevallig mee met het NK Grappling in Wijk bij Duurstede. Ik spraak een aantal jongens die Cross Fit deden, veel MMA'ers schijnen het ook te doen.

Ja ik heb er ook over na zitten denken. Het principe is wel goed, maar ik denk zelf dat ik een betere progressie kan maken door het zelf te periodiseren.
Ik kan dan wat langer een bepaald schema doen waardoor ik werkelijk progressie boek op bijv. mijn kracht of explosiviteit. Mijn plan is dus ook om, om een bepaalde tijd te wisselen van schema. Voorlopig focus ik me nog even op kracht.

Wat doe jij voor trainingen?
 
ik weet niet of je bij karate ook veel je schouders gebruikt?
daar loop ik iig het meest tegen aan met boksen, sowieso veel opdrukken en direkte geven merk je ook wel.
nu train ik ook 1x per week me schouders met krachttraining en eigenlijk ook 1x per week met borst.
mischien ook wel teveel van het goede.
kuiten train ik helemaal niet. super k*t als je met boksen spierpijn in je kuiten hebt.
 
ik weet niet of je bij karate ook veel je schouders gebruikt?
daar loop ik iig het meest tegen aan met boksen, sowieso veel opdrukken en direkte geven merk je ook wel.
nu train ik ook 1x per week me schouders met krachttraining en eigenlijk ook 1x per week met borst.
mischien ook wel teveel van het goede.
kuiten train ik helemaal niet. super k*t als je met boksen spierpijn in je kuiten hebt.

Ja die gebruiken we wel veel, maar het verschilt per training hoe intensief. Ik heb nog niet veel last gehad van mijn schouders tijdens trainingen. Ik heb wel het voordeel dat ik van kinds af aan al train, dus mijn lichaam is ernaar gevormd. Krachttraining komt er nu een beetje bij waardoor ik mijn kracht verhoog. Ik merk nog niet echt dat mijn spieruithoudingsvermogen omlaag gaat of gegaan is.

Of dat te veel van het goede is hangt ook weer af van hoe vaak en intensief je bokst en de tijd tussen je krachttraining en je bokstrainingen. Ik probeer altijd de spieren waar ik het meeste last van heb tijdens de trainingen zo lang mogelijk voor mijn kempo trainingen te doen.

Wat voor krachttraining doe je? wat is je doel?
 
zal inderdaad wel schelen als je heel je leven al aan vechtsport doet en ook in welke maten je kt doet.
mijn doel voor kt is gewoon massa, niet dat ik er voordeel uit wil halen met boksen maar meer voor de looks.
heb een 4 daags splitschema en tegenwoordig doe ik 1a 2x per week boksen was eerst meer maar ik ben herstellende van een blessure.
 
zal inderdaad wel schelen als je heel je leven al aan vechtsport doet en ook in welke maten je kt doet.
mijn doel voor kt is gewoon massa, niet dat ik er voordeel uit wil halen met boksen maar meer voor de looks.
heb een 4 daags splitschema en tegenwoordig doe ik 1a 2x per week boksen was eerst meer maar ik ben herstellende van een blessure.

Je kan proberen een tijdje wat hoger in herhalingen te gaan rond de 15, hiermee kan je nog prima groeien en dan breng je je spieruithoudingsvermogen omhoog. Ik weet niet wat voor oefeningen je voor schouders doet, maar ik zou iig front en side raises doen zodat je de uithouding opbouwt.
 
bedoelde eigenlijk meer de rust. omdat me schouders nu eigenlijk ma,di,do,vr, belast worden. ben wel eens bang dat dit teveel van het goede is. heb ook constant een soort van spierpijn gevoel in me schouders.
van de week een nieuw schema proberen met minder kt voor me schouders misschien dat het helpt.
 
Na tijd zwaar en olympisch te liften werd ik zwaarder. Kracht, lenigheid en explosiviteit namen toe. Maar voornamelijk kracht was echt top. En natuurlijk het fysiek. Maar ook veel blessures.
 
Na tijd zwaar en olympisch te liften werd ik zwaarder. Kracht, lenigheid en explosiviteit namen toe. Maar voornamelijk kracht was echt top. En natuurlijk het fysiek. Maar ook veel blessures.

Voordat je daaraan begon heb je ook andere vormen van krachttraining gedaan en wat waren de verschillen in resultaat met andere vormen mbt vechtsport?

Wat voor vechtsport doe je?

---------- Post toegevoegd Sun 28 Oct 2012 om 23:51 ----------

bedoelde eigenlijk meer de rust. omdat me schouders nu eigenlijk ma,di,do,vr, belast worden. ben wel eens bang dat dit teveel van het goede is. heb ook constant een soort van spierpijn gevoel in me schouders.
van de week een nieuw schema proberen met minder kt voor me schouders misschien dat het helpt.

Grote kans dat het dat ook wel is idd. Ik zou ook even een deload of rustweek proberen voordat je verder gaat.
 
Ik doe Thaiboks (2x week) en trainen, enige dag rust is zondag
ik moet zeggen: ik ben heel tevreden van mijn resultaten, ik dacht dat ik van 2x thaiboksen wel massa zou verliezen maar ik moet zeggen dat dit niet echt het geval is.

Echt voordelen van deze combinatie zie ik niet.. doch zou ik niet meer zonder kunnen!

* iemand die traint weegt over 't algemeen meer dan iemand die dit niet doet, dus meer afzien..

* ik moet zeggen dat ik wel erg stijf ben, ligt dit aan het feit dat ik train (ik weet het niet) het is wel al beter maar ik heb nog een hele weg te gaan

* thaiboks is full body workout en dat doe ik op andere dagen ook als ik train dus is het soms wel erg zwaar (vooral aan de schouders)

het enige voordeel die ik zie: bij de pushups heb ik helemaal geen problemen terwijl de rest aan't puffen is :D
 
weet bijna zeker dat die stijfheid door kt komt.
bij ons komen er ook wel eens van die fitnesse beren trainen maar die zijn 9 van de 10 keer zo stijf als een plank.

als ik het dus goed begrijp doe je ook 4x per week kt.
wordt op den duur best zwaar. althans voor de meeste.
hoelang doe je al fitnesse en boksen samen?
 
Ik denk ook wel aan het feit dat je traint. Zorg er wel voor dat je na je trainingen stretcht, als het goed is zou je dan juist leniger moeten worden. Het heeft ook even tijd nodig om op te bouwen, maar dat komt zeker goed!

Je doet dus ook 4 x in de week een full body workout? Wat voor schema doe je?
 
Ik beoefen nu bijna 4 jaar Karate en dat bevalt me goed. Nadat de karateschool afgelopen zomer voor 2 maanden dicht ging wegens de zomer vakantie had ik maar besloten om verder te gaan in de sportschool. Dat beviel me ehcter zo goed dat ik dit ben blijven doen. Ik heb er nu 4 maanden SS/ SL5x5 op zitten en ben overgestapt op een UB/LB split.

De Split moet ik nog goed uit testen voordat ik zeker weet dat dat is wat ik wil, maar door de blessures die zich achter elkaar aanmelden kan ik pas over 2 weken echt beginnen met de split.

Ik heb gemerkt dat ik veel meer last van blessures heb dan voorheen, maar dat komt omdat ik 7 dagen in de week aan het sporten was. Dat heb ik nu ook opgelost :).

Verder ben ik wel beniewd naar de trainingsschemas die jullie gebruiken en dan met name de reps? Gaan jullie voor kracht, massa of uithuidingsvermogen en waarom?
 
Ik beoefen nu bijna 4 jaar Karate en dat bevalt me goed. Nadat de karateschool afgelopen zomer voor 2 maanden dicht ging wegens de zomer vakantie had ik maar besloten om verder te gaan in de sportschool. Dat beviel me ehcter zo goed dat ik dit ben blijven doen. Ik heb er nu 4 maanden SS/ SL5x5 op zitten en ben overgestapt op een UB/LB split.

De Split moet ik nog goed uit testen voordat ik zeker weet dat dat is wat ik wil, maar door de blessures die zich achter elkaar aanmelden kan ik pas over 2 weken echt beginnen met de split.

Ik heb gemerkt dat ik veel meer last van blessures heb dan voorheen, maar dat komt omdat ik 7 dagen in de week aan het sporten was. Dat heb ik nu ook opgelost :).

Verder ben ik wel beniewd naar de trainingsschemas die jullie gebruiken en dan met name de reps? Gaan jullie voor kracht, massa of uithuidingsvermogen en waarom?

Ik heb periodes getraind op hypertrofie voor wat extra gewicht. Nu doe ik een aangepast schema van wendler 5/3/1. 2day split waarin ik bench dead en mp en squat combineer. Mijn doel is om kracht te verhogen met zo min mogelijk groei. Daarna wil ik verder gaan op een explosiever schema: of iets van snelkracht of olympic weightlifting of explosieve trainingen in combinatie met plyometrie. De opgebouwde kracht wil ik dan omzetten in explosieve kracht.
 
deed elke dag kung fu behalve zondag ik ga nu minderen en meer krachttraining doen
 
3 maal Taekwondo en 4 maal kracht training
 
Back
Naar boven