XXL Nutrition

veel of weinig herhalingen

Bezoekers in dit topic

nicolazio

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
15 jun 2005
Berichten
92
Waardering
0
Gisteren heb ik nieuw trainingsschema gekregen, als uitgangsbasis : doe alle oefeningen 4x en doe telkens max 8 repetities.

Ik zei dat mijn doel meer massa is , en de 'coach' zei dat het voor elke mens anders is hoe je meer massa krijgt , mensen die niet erg breed zijn van nature kunnen beter veel gewicht pakken en max 8 repetities doen, mensen die van nature al breed en zwaar doen doen beter 12-15 reps met wat minder gewicht .


Nu wou ik vragen , is dat eigenlijk zo ? En hoe kan je best trainen dan op massa ? Ben 1m 85 78kg 18 jaar 8%BF (train al 2jaar 4a5x per week)
 
nicolazio zei:
Gisteren heb ik nieuw trainingsschema gekregen, als uitgangsbasis : doe alle oefeningen 4x en doe telkens max 8 repetities.

Ik zei dat mijn doel meer massa is , en de 'coach' zei dat het voor elke mens anders is hoe je meer massa krijgt , mensen die niet erg breed zijn van nature kunnen beter veel gewicht pakken en max 8 repetities doen, mensen die van nature al breed en zwaar doen doen beter 12-15 reps met wat minder gewicht .


Nu wou ik vragen , is dat eigenlijk zo ? En hoe kan je best trainen dan op massa ? Ben 1m 85 78kg 18 jaar 8%BF (train al 2jaar 4a5x per week)
zoals je coach zei ,de 1 reageert beter op weinig herhalingen de ander op meer herhalingen.
serge nubret deed van 12 tot 20 herhalingen.maar er zijn er ook een hoop die laag in de reps zitten.
maar al ga je laag ,hoge herhalingen hebben toch hun plaats in je training volgens tom platz(die wel tot de 100 !!! reps ging).
capilarisatie van de bloedvaten en voor het vrijkomen van het groeihormoon is het goed.
gewoon kijken wat voor jou het beste werkt.
en wat ik voor mezelf vind, train met die herhalingen die je het fijnst vind met trainen.
want dat is toch het belangrijkst nietwaar ,dat je je training leuk vind.dan hou je het ook het langst vol.
 
charles poliquin en fred hatfield,pete sisco e.a. (ff googlen)die vinden dat als je voor de massa gaat je moet trainen naar gelang je aanleg ,dus of je veel "fast of slowtwitch" spiervezels hebt.
neem 80 % van je maximum,dus je 1RM.
daar maak je zo veel herhalingen mee als je kan.
en dan zie je waar je 'ideale rep-range' ligt.
doe je 10x 80%.dan hou je je reps tussen de 8 en 12
doe je 5 reps met 80 %. dan bv 4-6 herhalingen etc.
 
Vergeet bij de 80% methode alleen niet dat het alleen geld voor de oefening waarmee je de test doet en dat het dan dus ook voor een groot deel aan je uitvoering ligt hoever je komt

VB, Iemand die van nature veel z'n schouder gebruikt bij bankdrukken, kan bv laag in de reps komen, maar dit komt dan door de aanleg van z'n schouders. Als dezelfde persoon de test zou doen met een andere oefening waarbij de borst wel de sterkste spier is dan kan het aantal eps wel heel ander komen te liggen.

Dus met bankdrukken zou deze persoon de foute veronderstelling krijgen dat z'n bortst een heel hoog % fasttwich vezels heeft, terwijl het eigenlijk z'n schouders zijn.
 
Is beneden de 8 reps niet wat k*t voor een beginner (ik weet niet in hoeverre je dat bent nicolazio)? Als je bijvoorbeeld nog nooit serieus hebt gesquat, zul je de oefening toch eerst moeten leren kennen. Als je meteen met 4 reps gaat rausen, is er een grote kans dat je techniek meteen verwaterd. Daarom zou ik eerst de oefeningen met wat hogere reps (12-15) gaan 'leren' kennen. Als je ze goed beheerst, kun je lager gaan in reps.
 
Back
Naar boven