Fitness Seller

Veilige hoeveelheden vitamines en mineralen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bryce1974

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
27 feb 2010
Berichten
3.462
Waardering
160
Lengte
1m74
Massa
75kg
Veel mensen zijn van mening dat de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden (ADH's) van vitamines (en soms ook mineralen) aan de lage kant zijn.
Maar wat zijn dan veilige hoeveelheden op lange termijn om dagelijks via een supplement in te nemen?
In bijgevoegd bestand vind je de ADH's en veilige dagelijkse hoeveelheden van vitamines en mineralen om als supplement in te nemen.
Dit kun je gebruiken om een supplement(en) te kiezen of te vergelijken met een supplement dat je nu al gebruikt. Mogelijk kom je tot de conclusie dat jouw supplement erg laag, of juist veel te hoog gedoseerd is, en wil je op zoek naar een beter supplement.

Helemaal benedenaan kun je het excel-bestand downloaden, als je het niet kan downlaoden vind je hier onopgemaakt de getallen: het eerst getal is de ADH voor de desbetreffende vitamine/mineraal, het tweede getal is veilige dagelijkse hoeveelheid als supplement, om je (gezonde) voeding aan te vullen.

Vitamine/mineraal
ADH
Veilige dagelijkse hoeveelheid als supplement










Vitamine A
1000 mcg/3330 IE
1000 mcg/3330 IE


Vitamine D3
2,5 mcg/100 IE
100 mcg/4000 IE


Vitamine E
11,8 mg/17.6 IE
67 mg/100 IE


Vitamine K
geen ADH vastgesteld
120 mcg


Vitamine C
70 mg
500 mg


Vitamine B1 (thiamine)
1,1 mg
25 mg


Vitamine B2 (riboflavine)
1,5 mg
25 mg


Vitamine B3 (niacine)
17 mg
35 mg


Vitamine B5 (pantotheenzuur)
5 mg
25 mg


Vitamine B6 (pyridoxine)
1,5 mg
25 mg


Vitamine B8 (biotine)
geen ADH vastgesteld
150 mcg


Vitamine B11 (foliumzuur)
300 mcg
400 mcg


Vitamine B12 (cobalamine)
2,8 mcg
100 mcg










Calcium
1000 mg
250 mg


Magnesium
300-350 mg
100 mg


Koper
1,5-3,5 mg
1,5 mg


Chroom
geen ADH vastgesteld
120 mcg


Jodium
geen ADH vastgesteld
150 mcg


Mangaan
geen ADH vastgesteld
2 mg


Molybdeen
geen ADH vastgesteld
75 mcg


Selenium
50-150 mcg
200 mcg


Zink
10 mg
15 mg










Let op: geldt voor gezonde mannen 19-50 jaar.
 

Bijlagen

  • Overzicht veilige hoeveelheden vitamines en mineralen-xls.xls
    9 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:
Waar is dit op gebaseerd dan? (bron?)
Anders zit ik dagelijks wel vrij hoog in mijn calcium/magnesium
 
Calcium 1000 mg 250 mg
Magnesium 300-350 mg 100 mg
Koper 1,5-3,5 mg 1,5 mg

Dus voor deze mineralen is de veilige hoeveelheid lager dan de adh?
 
Ik zou me er niet zo druk om maken. Ik zit volgens mij ver boven de meeste waarden.
Vergeet niet dat als je zwaar sport je ook meer nodig hebt.
 
Waar is dit op gebaseerd dan? (bron?)
Anders zit ik dagelijks wel vrij hoog in mijn calcium/magnesium

De ADH's zijn vastgesteld door de overheid, door de gezondheidsraad.
In de meeste multi's zit niet meer dan 250 mg. Als je de ADH van 1000 mg calcium via de voeding binnenkrijgt en dan nog max 250 mg via een supplement, dan zit je op 1250 mg. meer moet je zeker niet innemen, een hoge calcium-inname verhoogt het risico op prostaatkanker, blijkt uit verschillende studies; Bron: http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/minerals/calcium/

---------- Post toegevoegd Sun 20 May 2012 om 13:34 ----------

Calcium 1000 mg 250 mg
Magnesium 300-350 mg 100 mg
Koper 1,5-3,5 mg 1,5 mg

Dus voor deze mineralen is de veilige hoeveelheid lager dan de adh?

Ja, voor supplementen wel. Als je van deze mineralen normale hoeveelheden via de voeding binnenkrijgt en daarbovenop nog meer gaat supplementrren, dan wordt het al snel teveel. Voor bijvoorbeeld calcium, zie mijn opmerking hierboven over de link calcium-prostaatkanker.

---------- Post toegevoegd Sun 20 May 2012 om 13:37 ----------

Ik zou me er niet zo druk om maken. Ik zit volgens mij ver boven de meeste waarden.
Vergeet niet dat als je zwaar sport je ook meer nodig hebt.

Als je ver boven de meeste waarden voor veilige supplementatie zit, dan neem je risico's wat betreft je gezondheid, tenzij je aangetoonde tekorten hebt.
Zelfs als je zwaar sport, heb je niet meer nodig dan de maximumwaarden die ik gegeven heb.
Enige uitzondering: sommige b-vitamines (niet allemaal!!!) kunnen wel nog een stuk hoger gedoseerd worden, maar dat is eigenlijk nergens voor nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af of veel mensen boven deze waarden zitten?
 
Ik vraag me af of veel mensen boven deze waarden zitten?
Denk het wel... denk zo'n 90 procent vant forum wel een soort van vitamine overschot heeft...

Overigens waar heb jij je bronnen vandaan?

Dit is voor de gezonde man staat eronder maar wat heeft de gezonde sporter nou precies nodig???
 
Denk het wel... denk zo'n 90 procent vant forum wel een soort van vitamine overschot heeft...

Overigens waar heb jij je bronnen vandaan?

Dit is voor de gezonde man staat eronder maar wat heeft de gezonde sporter nou precies nodig???

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/

Ik heb de ADH's (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden) vermeld, en de maximaal te gebruiken hoeveelheden. De ADH's beschouw ik als een absoluut minimum.
Als een sporter met een gezonde voeding, ergens tussen die ADH's en de mximale hoeveelheden gaat zitten, krijgt hij altijd genoeg binnen.
Neemt hij meer, dan loopt hij een risico zijn gezondheid (op de lange duur) te schaden.
 
zou u aub de exacte link eens willen geven naar de plaats waar u deze resultaten gevonden hebt?
Ik heb een aantal tabellen gevonden op deze site maar zie niet onmiddelijk de overeenkomstige nummers er tussen staan. Sommige wijken wat af.

Heb wat snel even door de publicaties gebladerd en de abstracten bekeken en het ziet er niet direkt slecht uit.
 
Back
Naar boven