AndroidHealthClinic

Veilige zware OHP’s

  • Topic starter Steks
  • Startdatum
  • Reacties 23
  • Weergaven 2K
  • Volgers 10

Bezoekers in dit topic

Steks

Enormous Athlete
Lid geworden
21 feb 2017
Berichten
40.272
Waardering
38.328
Lengte
1m82
Massa
92kg
Ik begin de OHP als maar prettiger te vinden en wil langzaam aan wat zwaarder gaan. Hoe voer je veilig zware dubbels en singles uit? Of met andere woorden hoe voorkom je dat je faalt met grote gevolgen? Zolang ik de barbell gecontroleerd kan laten zakken in de frontrack positie geloof ik het allemaal wel, maar hoe groot is de kans dat de barbell te ver achter je komt en je niet meer kunt corrigeren.
 
Laatst bewerkt:
Bijna iedereen heeft de neiging naar achter te hangen om de leverage te verbeteren. Dus de kans is klein. Tenzij je stelselmatig te ver naar achter drukt zou ik me geen zorgen maken.
 
Sticking point is waarschijnlijk voordat je boven je hoofd uitkomt?

Daar voorbij komen en dan nog falen lijkt me alleen een risico met push press/jerk?
 
, maar hoe groot is de kans dat de barbell te ver achter je komt en je niet meer kunt corrigeren.
is niet uit te sluiten, maar die kans is erg klein, heb het zelf eigenlijk nog nooit gehad
falen bij een ohp ( of geen controle meer hebben over de stang) zal bijna altijd gebeuren voordat je boven je hoofd komt.
als je zware dubbels of singles gaat doen en je werkt in stappen op naar je beoogde max lift. heb je snel genoeg in de gaten wanneer je onstabiel gaat worden en niet meer kan corrigeren.
 
Sticking point is waarschijnlijk voordat je boven je hoofd uitkomt?

Daar voorbij komen en dan nog falen lijkt me alleen een risico met push press/jerk?
Bij jerken kan het het snelste misgaan imo en bij strict press het minst snel.
 
Ok, ik had al wat gezocht op het net, maar kon er niet veel zinnigs over vinden. Ik ben van plan alleen strict presses te doen en tot nu toe heb ik nooit het gevoel gehad de barbell naar achteren kwijt te raken. Ik vertrouw het dan wel.
 
Wat voor schijven heb je? Als het fout gaat dan de bar achter je droppen. Dat is beter dan een ernstige blessure oplopen.
 
hoe zwaar ga je nu?

je kunt de controle verliezen maar dit zal pas gebeuren als je spanning in je core loslaat.

voorbeeld:
het gaat al maanden zo goed en je wil een keer proberen 60kg zo vaak mogelijk te doen en je kunt het 10keer als je dan de laatste rep uitdrukt en je laat spanning boven een klein beetje los omdat je nonchalant bent of een beginner met deze oefening, als de stang dan niet in lijn ligt maar achter die lijn dan kan die inderdaad naar achter klappen.
Zeer gevaarlijk als dit gebeurt.
 
Ik begin de OHP als maar prettiger te vinden en wil langzaam aan wat zwaarder gaan. Hoe voer je veilig zware dubbels en singles uit? Of met andere woorden hoe voorkom je dat je faalt met grote gevolgen? Zolang ik de barbell gecontroleerd kan laten zakken in de frontrack positie geloof ik het allemaal wel, maar hoe groot is de kans dat de barbell te ver achter je komt en je niet meer kunt corrigeren.
Om welke gevolgen maak je je zorgen?

Jezelf, de vloer van de zolder, of de stang met gewichtsschijven?
 
Ik maak me zorgen om mijzelf, de zolder kan wel tegen de gewichten die ik hanteer en de stang en schijven zijn altijd te vervangen.

Het lijkt me dat als ik al bumpers zou gebruiken en het op de begane grond of buiten zou doen, dat je ook een risico loopt als je zonder te oefenen het gewicht zomaar dropt.
 
Ik weet waar imo voor staat maar vroeg me af of hij het op zichzelf betrok en dus eigenlijk img bedoelde.

Zelfde geldt voor jouw 40kg. Is dat jouw mening, dus imo, of jouw ervaring, dus img.
Ah okay.

dat van die 40 kg was een grapje en dat 60kg te zwaar was ook
 
Ik vind van alle big lifts, (strict) overhead de minst gevaarlijke to be honest... niet dat je je geen pijn kan doen (rug --> te veel naar achter hangen, schouders, etc.) maar stoot-trauma van een stang heb ik nog nooit gezien... en ik heb best veel overhead presses gezien/gedaan. Zelfs bij een jerk, loglift en dumbell heb ik me nog nooit pijn gedaan, dus tenzij je een walgelijk lompe clown bent, denk ik dat het wel meevalt. Zeker als je een normale grip gebruikt, met de duim om de bar.
 
Ik heb deze ooit gedaan en kreeg meten onderrugpijn. Ik ben vanaf toen gewoon in de machine gaan zitten en toen kon ik lekkere die TUT en MMC krijgen die ik nodig heb voor 3d delts.
 
Back
Naar boven