MuscleMeat

Ver weg van papzak (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Squat
5x5 78.5kg (failure laatste set, komende zaterdag opnieuw)

Overhead Press
5x5 45kg

Deadlift
1x5 105kg

Extra:
Standing calf raise 3x15 75 Smith machine
Buikspieren

Log:
Stappen van 2.5kg per training squat word teveel. Vandaag daarom 1kg gedaan per training. Dan zit ik op 3kg verhoging per week ipv 7.5kg. Even kijken hoe dat gaat.


Sparrkling thanks voor de tip. Oefening gaat en voelt nu ook beter

Verder een beetje training zonder motivatie.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het goed is een aantal weken te stoppen met de deadlift/Squat.

De laatste trainingen steeds last van mijn onderrug na het doen van deze oefeningen. Nu word die pijn heviger. Nu had ik hier voorheen geen last van dus wil ik deze even stoppen.

Maar wat is wijsheid.
Doorgaan met het Stronglifts en dan Squat vervangen door Legg press?

Of een upper lower schema gaan doen met Leg extension en Leg curl.

Ik heb een tijdje terug het upper lower van dit forum gevolgd. Die vond ik prettig alleen liep ik vast in hoe ik moest verhogen. Elke training alle oefeningen of alleen de grote compound oefeningen. Ik wil alleen hierin wel de Squat en DL weglaten maar welke er dan voor terug?

Help 😇
 
Ik denk dat het goed is een aantal weken te stoppen met de deadlift/Squat.

De laatste trainingen steeds last van mijn onderrug na het doen van deze oefeningen. Nu word die pijn heviger. Nu had ik hier voorheen geen last van dus wil ik deze even stoppen.

Maar wat is wijsheid.
Doorgaan met het Stronglifts en dan Squat vervangen door Legg press?

Of een upper lower schema gaan doen met Leg extension en Leg curl.

Ik heb een tijdje terug het upper lower van dit forum gevolgd. Die vond ik prettig alleen liep ik vast in hoe ik moest verhogen. Elke training alle oefeningen of alleen de grote compound oefeningen. Ik wil alleen hierin wel de Squat en DL weglaten maar welke er dan voor terug?

Help 😇
1. Krijg je ook last van je rug als je de Squat en DL met weinig gewicht doet, bv 40kg? Waarom krijg je last van je onderrug? Brace je wel goed? Tenzij je ook buiten de training om last hebt, dan zou ik toch vooral zoeken naar wat het probleem is en hoe je dat kan oplossen ipv nu al concluderen dat het niets is (Dat doe je nu ook nog niet, dat weet ik). Een ander schema zonder druk om te verhogen kan wel een oplossing zijn.

2. Bij veel schema's werk je met rep ranges en vaak met RIR of RPE. Je hoeft niet iedere training te verhogen, al probeer je wel iedere training progressie te boeken op 1 of meerdere manieren (meer reps, meer sets, meer gewicht, minder rust). Bij veel schema's is het ook de opgave om licht genoeg te beginnen.

3. Als je een LB training doet en je eerste oefening is squat dan kan het zijn dat je na het verhogen van je squat een oefening verderop in die training, bv leg extensions of split squat, minder zwaar zal moeten doen. Het idee is dan vaak je progressie te meten aan de compound. Omgekeerd, als je compound zou blijven steken en je maakt wel progressie op de andere oefeningen is dat nog steeds progressie.

4. Squat en DL zijn niet noodzakelijk voor een goed fysiek, maar om ze nu al weg te laten vind ik persoonlijk een slecht idee, minder slecht dan doortrainen met pijn, datdanweerwel.
 
1. Krijg je ook last van je rug als je de Squat en DL met weinig gewicht doet, bv 40kg? Waarom krijg je last van je onderrug? Brace je wel goed? Tenzij je ook buiten de training om last hebt, dan zou ik toch vooral zoeken naar wat het probleem is en hoe je dat kan oplossen ipv nu al concluderen dat het niets is (Dat doe je nu ook nog niet, dat weet ik). Een ander schema zonder druk om te verhogen kan wel een oplossing zijn.

2. Bij veel schema's werk je met rep ranges en vaak met RIR of RPE. Je hoeft niet iedere training te verhogen, al probeer je wel iedere training progressie te boeken op 1 of meerdere manieren (meer reps, meer sets, meer gewicht, minder rust). Bij veel schema's is het ook de opgave om licht genoeg te beginnen.

3. Als je een LB training doet en je eerste oefening is squat dan kan het zijn dat je na het verhogen van je squat een oefening verderop in die training, bv leg extensions of split squat, minder zwaar zal moeten doen. Het idee is dan vaak je progressie te meten aan de compound. Omgekeerd, als je compound zou blijven steken en je maakt wel progressie op de andere oefeningen is dat nog steeds progressie.

4. Squat en DL zijn niet noodzakelijk voor een goed fysiek, maar om ze nu al weg te laten vind ik persoonlijk een slecht idee, minder slecht dan doortrainen met pijn, datdanweerwel.

Mijn onderrug is altijd wel een zwak punt geweest, ik had ook wel verwacht dat ik hier het eerst last van zou gaan krijgen. Al jaren heb ik geregeld hier last van. Ik hoopte alleen met opbouw van spierkracht/massa dit af zou nemen. Met minder gewicht idd wel minder last.

Het is ook om die reden dat ik liever op de mountainbike zit dan urenlang in dezelfde houding op de racefiets.

Ik wil iig bezig blijven daar ik weet wanneer ik de Squat weg laat ook minder last heb. Ik zal eerst eens pogen de Squat een paar keren weg te laten en te kijken of het ook nog aanwezig is bij de DL
 
Mijn onderrug is altijd wel een zwak punt geweest, ik had ook wel verwacht dat ik hier het eerst last van zou gaan krijgen. Al jaren heb ik geregeld hier last van. Ik hoopte alleen met opbouw van spierkracht/massa dit af zou nemen. Met minder gewicht idd wel minder last.

Het is ook om die reden dat ik liever op de mountainbike zit dan urenlang in dezelfde houding op de racefiets.

Ik wil iig bezig blijven daar ik weet wanneer ik de Squat weg laat ook minder last heb. Ik zal eerst eens pogen de Squat een paar keren weg te laten en te kijken of het ook nog aanwezig is bij de DL
Als je onderrug een zwak punt is, wordt die niet sterker van niet trainen. Ik weet er niet genoeg vanaf om je gerichte adviezen te geven. Misschien dat een goede fysio dat kan.

Soms kan het ook voorkomen bij mensen die een zittend beroep of verkeerde houding hebben. Dan is de balans tussen voor en achter weg of de mobiliteit mist voor de squat waardoor geforceerd diepte wordt gezocht.

Heb je last van pelvic tilt?

Als je dan SQ en DL tijdelijk niet doet, zoek dan mogelijkheden om je core te versterken. Ik zag dat Squat University filmpjes had over oefeningen voor de core en ook specifiek voor Squat en DL, en ook filmpjes om je mobiliteit te verbeteren.

En, kijk wat YT filmpjes, bv Brian Alsruhe, over bracing.

De grote vraag blijft, hoe komt het, wat is precies het probleem?
 
Sparrkling thanks voor de tip. Oefening gaat en voelt nu ook beter
Super om te lezen!
Ik denk dat het goed is een aantal weken te stoppen met de deadlift/Squat.

De laatste trainingen steeds last van mijn onderrug na het doen van deze oefeningen. Nu word die pijn heviger. Nu had ik hier voorheen geen last van dus wil ik deze even stoppen.

Maar wat is wijsheid.
Doorgaan met het Stronglifts en dan Squat vervangen door Legg press?

Of een upper lower schema gaan doen met Leg extension en Leg curl.

Ik heb een tijdje terug het upper lower van dit forum gevolgd. Die vond ik prettig alleen liep ik vast in hoe ik moest verhogen. Elke training alle oefeningen of alleen de grote compound oefeningen. Ik wil alleen hierin wel de Squat en DL weglaten maar welke er dan voor terug?

Help 😇
Heb je deloaden al eens geprobeerd? Ik zal je eerst een deload van 10 a 15kg adviseren voordat je echt stopt met Stronglifts. Je haalt dus van je squat en je deadlift 15kg af en vanaf hier verhoog je dus weer op de standaard methode. Ik denk dat er zeker nog winst te behalen valt als je nu even doorzet. Voordeel van een deload is dat je even weer wat lichter kan trainen en nog steeds sterker zal worden. Ook een groot voordeel is dat je weer iets beter aan je techniek kan werken omdat het gewicht wat minder zwaar aanvoelt.
 
De filmpjes van starting strength, coach rippetoe zijn echt heel goed. ‘Do not move the bar!’ Met name voor deadlift vond ik die echt nuttig. Vooral dat borst naar voren heeft mij geholpen.

Squat trouwens ook.

Regelmatig deloadweek om aan je techniek te werken is geen schande. Je zult merken als je beter en wat dieper squat na een deload dat je alsnog sterker wordt.

Eigenlijk zoals Sparrkling zegt. Niet opgeven. Gewoon rustig doorgaan. Heb je last deloadweek en op techniek letten.
 
Wat betreft de overhead press zal ik werken aan de positie van je pols.
Kijk dit filmpje eens


Voor wat betreft de deadlift zou ik zorgen dat je pas gaat trekken nadat je het gewicht voelt. Oftewel eerst je lichaam op spanning brengen voordat je aan de lift begint.

(Oh enne, squats zonder pussypad. Misschien voelt dit in het begin een beetje oncomfortabel maar na een aantal keren voel je het nauwelijks meer, mits je de bar goed plaatst)
 
Ik zal vanavond eens alle feedback goed doornemen en morgen proberen in de training toe te passen.

Gisteren heel de dag rugpijn gehad met uitstraling naar mijn been. Ibu me paracetamol waren mijn beste vrienden. Vandaag voelt het alleen wat beurs maar gaat het wel.

Misschien toch eens de deload die aangegeven is proberen. En eerst de filmpjes kijken voor juiste brace en uitvoering.
 
Ik zal vanavond eens alle feedback goed doornemen en morgen proberen in de training toe te passen.

Gisteren heel de dag rugpijn gehad met uitstraling naar mijn been. Ibu me paracetamol waren mijn beste vrienden. Vandaag voelt het alleen wat beurs maar gaat het wel.

Misschien toch eens de deload die aangegeven is proberen. En eerst de filmpjes kijken voor juiste brace en uitvoering.
Uitstraling naar je benen is wel een reden even naar een dokter of fysio te gaan om te kijken of je geen beginnende hernia hebt oid.
 
Squat
5x5 62.5kg (deload 15kg + geen pussypad)

Bench
5x5 65kg

Barbell Row
5x5 60kg

Extra:
Skull crushers
Biceps curl
Leg Extension

Log: rugpijn maar heel licht aanwezig (normaal). Uitstraling naar been weg dus wss verkeerde beweging gemaakt. Op advies deload van 15kg gedaan en pussypad weg. Nu kijken hoe het de rest van de dag en morgen gaat.
 
Laatst bewerkt:
Pussypad is echt niet nodig. Kwestie van de bar op de goede plek leggen.
 
Squat
5x65 kg (3 set spotters gebruikt, opnieuw)

Overhead Press
5x5 37.5kg (deload 7.5kg)

Deadlift
1x5 110kg

Extra:
Standing calf raise 3x15 75 Smith machine
Buikspieren

Log:
Vandaag de bar bij squat op de spotters neergelegd in de 3e set. Ik liep met de diepte te klooien tot ik te diep zat en moest forceren om omhoog te komen.
Tevens deload op de OHP om even goed aan de houding te kunnen werken.
 
Squat
5x5 67. 5kg

Bench
5x5 67. 5kg

Barbell Row
5x5 62.5kg

Extra:
Skull crushers
Biceps curl
Leg Extension

Log: prima training.
 
Squat
5x70 kg

Overhead Press
5x5 42.5kg (laatste rep glipte hij weg)

Deadlift
1x5 115kg

Extra:
Standing calf raise 3x15 75 Smith machine
Buikspieren

Log:
Poeh squat ging echt lekker vandaag. In de warmup even een bankje gebruikt om de hoogte te bepalen. Hierna zonder bankje prima de juiste diepte kunnen houden.

Eigenlijk hele prima training. Nu als een malle mijn gewicht gaan zoeken buiten ben 500gr buiten ergens gedurende de week. En dat in een bulk. 😅
 
Squat
5x5 72.5kg

Bench
5x5 70kg

Barbell Row
5x5 65kg

Extra:
Skull crushers
Biceps curl

Log:
Squat zwaar maar ben tevreden. Barbell blijft mooi in een lijn. Bench nu qua vorm ook nu die zwaarder is prima.
 
Squat
5x75 kg

Overhead Press
5x5 40kg (deload vorige training vergeten)

Deadlift
1x5 120kg

Extra:
Standing calf raise 3x13 80kg Smith machine
Buikspieren

Log:
Overmorgen weer op het gewicht bij de Squat waar ik de vorige keer vast liep. Kijken hoe het nu gaat, ondertussen thuis wel wat onderrug oefeningen aan het doen om de onderrug soepel te houden.
 
Laatst bewerkt:
Gaat goed hier! Goed bezig :flexbiceps:
 
Squat
5x5 77. 5kg

Bench
5x5 72.5kg

Barbell Row
5x5 65kg

Extra:
Skull crushers
Biceps curl

Log:
Squat ging als een malle, terwijl ik nu op het gewicht zat waar ik 2 weken terug gruwelijk op faalde had ik nu over om op de uitvoering te letten Bench zit ik nu bijna op het niveau van wat ik voor Stronglifts begon en gaat nu ook nog goed.

Gewicht:
80.2kg +3.2 kg meer dan toen met de bulk begon half september.
 
Back
Naar boven