XXL Nutrition

Veranderd de voedingswaarde van rijst na het koken?

Bezoekers in dit topic

Ano_94_73

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
18 jan 2012
Berichten
1.191
Waardering
4
Lengte
1m89
Massa
80kg
Vetpercentage
16%
Ik heb gemerkt dat na het koken de rijst zwaarder wordt(door het water), op de voedingswaardetabel staat dat 100 gram rijst(onbereid) 350 cal is en dat 100 gram rijst(bereid) 126 cal is. Dus is de voedingswaarde veranderd na het koken hoe kan dat?
 
verandering is nihil mits je niet te lang kookt en niet teveel water gebruikt

het verschil in de waardes die jij opnoemt worden denk ik veroorzaakt door het water wat de rijst opneemt, gewoon altijd onbereid wegen net zoals brinta bijvoorbeeld
 
Keer op keer wordt die vraag hier gesteld... is dat nu echt zo moeilijk zelf te bedenken ...
 
Gewoon logisch nadenken.
 
Je geeft zelf het antwoord al...
 
Ik heb gemerkt dat na het koken de rijst zwaarder wordt(door het water), op de voedingswaardetabel staat dat 100 gram rijst(onbereid) 350 cal is en dat 100 gram rijst(bereid) 126 cal is. Dus is de voedingswaarde veranderd na het koken hoe kan dat?


Om het heel eenvoudig uit te leggen (want dat is blijkbaar nodig...:)

1) Stel je hebt 100 gram ongekookte rijst, 8 gram eiwit per 100 gram. Die 100 gram rijst bevat dus 8 gram eiwit.

2) Je gooit je rijst in kokend water, en laat je rijst koken. De rijst slokt water op, waardoor je nu 200 gram rijst hebt (geen idee hoeveel water rijst opneemt, ik neem 200 gram omdat dat makkelijk rekent). Die 200 gram rijst bevat nog steeds de 8 gram eiwitten van stap 1. Maar omdat je nu 200 gram rijst hebt (door al het water dat er in zit), heb je maar 4 gram eiwitten per 100 gram. Water bevat namelijk geen eiwitten.

3) De eiwitten verdwijnen dus niet, je hebt evenveel eiwitten. Je hebt na het koken gewoon meer rijst, waardoor het aantal eiwitten per 100 gram daalt.
Nogmaals: je hebt EVENVEEL GRAM eiwitten, maar per 100 gram gekookte rijst heb je minder eiwitten dan per 100 gram ongekookte rijst.



En ik begin me echt meer en meer zorgen te maken over het niveau van mijn generatie :(.
 
Back
Naar boven