XXL Nutrition

Veranderen van oefening na het raken op plateau

Bezoekers in dit topic

Dehaantje

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
21 jul 2014
Berichten
2.360
Waardering
153
Lengte
1m88
Massa
101kg
Vetpercentage
12%
Als je bijv. op wide grip lat pull down op plateau raakt, gooi je er een andere oefeningen in plaats van.
Je doet ipv wide grip pull down, close grip pull down. Maar ga je dan gewoon verder met het gewicht wat je met de wide grip deed en verder proberen te bouwen. Of paar kilo minder en weer goed opbouwen.

Misschien een domme vraag maar hoe doen jullie dit?
 
Imo kan je het beste overstappen naar een oefening waarmee je een zwaarder gewicht aankan, daar even op trainen en dan weer terug naar je oorspronkelijke oefening. Iedereen weet dat als je gewicht omhoog gaat dat je groeit, zorg dan ook dat het gewicht omhoog gaat. Gewicht omhoog kan ook door minder herhalingen en meer setjes te doen..
 
Thnx voor je reactie.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik verander niet 1 oefening.
Ik gooi bijna alle isolatie oefeningen eruit voor een andere oefening.
Ik doe bijv. skullcrusher in plaats van triceps pushdown.
Dat is een heel andere oefening. Dus bij dat soort oefeningen is het niet nodig om zwaarder te beginnen dan de vorige oefening of wel? Of bijv. barbbell curl in preacher curl, lijkt me lastig om hetzelfde gewicht te nemen ;)

Kijk ik verander bijv. ook lying t-bar row in de gewone t-bar row, bij dit soort oefeningen snap ik dat ik zwaarder zou moeten doen.
 
Gewoon kijken wat voor jouw lichaam werkt. Er is niet 1 manier, er zijn meerdere manieren, die per persoon kunnen verschillen.
 
Mijn ervaring is dat wanneer je een plateau bereikt op een bepaalde oefening de oefening voor een tijdje geheel schrappen en een alternatie/vervanger doen wonderen kan doen voor je progressie in z'n totaal.
 
Op beginners niveau hoef je de oefening echt niet te schrappen of te vervangen. Bekijk je techniek, je training- en eetschema eens goed na.
Bij een plateau doe ik zelf het gewicht met 10 verlagen en daarvan uit weer opbouwen.

natuurlijk ligt het er ook aan wat voor oefening het is. Een curl kan je makkelijker vervangen dan een squat of deadlift.
 
Ook voor de variatie is het goed om een oefening eens langere tijd niet te doen.
 
Mijn ervaring is dat wanneer je een plateau bereikt op een bepaalde oefening de oefening voor een tijdje geheel schrappen en een alternatie/vervanger doen wonderen kan doen voor je progressie in z'n totaal.

vind je dat dit ook geld voor de grote compound oefeningen? a la squat en deadlift?
 
Ja. Als je op een grote compound een plateau bereikt heb ik altijd goed resultaat gehad door ze een paar weken niet te doen en me meer te richten op de kleinere schakels binnen de keten. Uiteindelijk zijn het meestal de kleinere schakels die voor het plateau zorgen en die versterken versterkt de gehele keten.
 
Bij compounds als bench, squat en deadlift kun je ook werken aan het deel vd oefening waarop je stallt.

Heb je bij de bench moeite om de stang van je borst af te krijgen: spoto/pauze bench press
Heb je juist moeite met je lockout: floor/board benchpress
Meer triceps werk is ook goed als die de zwakke schakel zijn.

Idem voor squat, moeite om uit hole te komen: pauze squat/boxjumps

DL: pauze DL

Uiteraard zijn variaties ook een goed idee. Dus bijv de variant waarop je stallt er uit gooien en dan 1 vd bovenstaande oefeningen doen en een variatie als incline/decline bench of een dumbell variant. Front squat, sumo DL etc.

Het veranderen van sets/reps of volgorde van oefeningen werkt ook goed. Eventueel dropsets erin gooien. Blijven variren.

Bij pulldowns greep veranderen, eventueel pullups/chinups doen.
 
Back
Naar boven