AndroidHealthClinic

verandering of versnelling van metabolisme bij langdurig dieet? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

tim81

Novice
Lid geworden
12 jan 2013
Berichten
22
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
93kg
hallo!

paar vraagjes:

gedurend ongeveer 5 jaar eet ik 5-6x per dag voor in totaal +- 3200 kcal, en train ik 3-4x per week, het laatste jaar heel intensief (2u30 per training tov vroeger 1u per training)
ik ben zo van 70 kg naar 96 kg gegaan over een periode van bijna 5 jaar, een mooie veruitgang

ik merk nu dat ik de laatste 2 maanden ben beginnen afvallen en ik weeg nu maar 93kg meer :(

kan het zijn dat mijn lichaam zich heeft aangepast aan de verhoogde hoeveelheid cal. of maaltijden?
of is het enkel door de verhoogde intensiteit van het trainen?

zowiezo kan ik niet meer eten dan wat ik nu eet (vanwege werk, geen tijd)

de laatste 2 jaar heb ik ook moeten melk uit mijn dieet schrappen want plots had ik ernstige darmklachten bij het nuttigen van shakes met melk (nu dus, drink ik shakes met water), komt dit door de teveel melk te drinken gedurende 3 jaar (elke dag toch wel minstens een halve liter)?

alhoewel 93 kg een goed gewicht is voor mijn lengte had ik toch wel graag blijven bijkomen tot 100kg :P

dank bij voorbaat!
 
Ik ben er wel van overtuigd dat als je een hele lange tijd erg weinig eet, je metabolisme op zn gat gaat...
 
Hoe kun je 2u30 trainen na een uur ben ik kapot.
 
Je hebt meer spiermassa gekregen dus is je onderhoud gestegen. Als je je voeding niet aanpast is de kans groot dat je dan te weinig gaat eten.

Versnelling/vertraging van je metabolisme geloof ik niet in. Is gewoon afhankelijk van je spiermassa.
 
Hoe kun je 2u30 trainen na een uur ben ik kapot.

gisteren 2u15 min front to back gedaan, ik was kapot, armen, rug en schouders waren bijna verlamd, volgens mijn ideeen over trainen (ahem), heb je pas goed getraind als je geen glas water meer kan heffen naar je mond :P 1u voor mij is daarvoor te weinig



michieln zei:
Je hebt meer spiermassa gekregen dus is je onderhoud gestegen. Als je je voeding niet aanpast is de kans groot dat je dan te weinig gaat eten.

Versnelling/vertraging van je metabolisme geloof ik niet in. Is gewoon afhankelijk van je spiermassa.

ja kan ook een verklaring zijn, ik ga mijn best moeten doen om tijd te vinden smorgens voor een extra maaltijd
 
bereken je kal behoefte, je bent 26 kilo zwaarder (nu 23), dat is niet niks. jou onderhoud ik zeker gestegen, als je nog net zo veel eet... plus dat jij 2 en een half uur traint wat ook verbranding met zich mee brengt ;)
 
Versnelling/vertraging van je metabolisme geloof ik niet in. Is gewoon afhankelijk van je spiermassa.

Dus je zegt eigenlijk dat je metabolisme WEL veranderd naar mate je spiermassa krijgt of verliest. Just asking :)
 
over dat gewicht verliest is niet zo gek als je zo lang traint volgens de meeste is een dikke uur hard trainen toch beste.
 
meer eten, is niet gek als je altijd hetzelfde eet dat dit op den duur niet genoeg is.
Goed trainen kan je ook binnen een uurtje hoor, wat minder rusten en lullen..Als je dan nog zo lang nodig hebt dan doe je iets echt niet goed..
 
Dus je zegt eigenlijk dat je metabolisme WEL veranderd naar mate je spiermassa krijgt of verliest. Just asking :)
Juist. Ik geloof niet in een versnelling of vertraging van je metabolisme. Ben van mening dat je metabolisme gewoon afhankelijk is van je hoeveelheid spiermassa. Veranderingen daarin zullen doorwerken op je metabolisme.
 
Je kan je stofwisseling wel degelijk beïnvloeden. Ik merk ook nog dat mijn stofwisseling een opdonder heeft gehad door het rare dieeeten toen ik vet was. Maar bij niemand gaat het vanzelf... Het enige wat telt is erachter komen wat nu op dit moment voor jou werkt.

Hoe kun je 2u30 trainen na een uur ben ik kapot.
Je moet tussendoor wel een beetje gezellig he! Straks ga je ook nog zeggen dat je helemaal niet aan voetbal doet?
 
Kcal in - kcal out

Maar kcal out = (Basaal/rustmetabolisme + thermic effect of activity + thermic effect of food + non-exercice activity thermogenisis) + verandering in lichaamssamenstelling.

Dus in jouw geval is 'kcal in' gelijk gebleven, maar je 'kcal out' is gestegen. Namelijk je rustmetabolisme is gestegen. Het is logisch dat een lichaam van 95 kg meer verbruikt dan een lichaam van 70 kg. En ook je TEA is de hoogte in gegaan (2.5 uur trainen tegenover een uur trainen). De TEF zal +- gelijk gebleven zijn en over NEAT kan ik niet oordelen. Misschien doe je nu ook wat meer lichamelijke activiteiten buiten je training om dan vroeger.

Dus oplossing = meer eten. En ik vind het bullshit dat je niet meer kan eten wegens geen tijd. Gooi bij elke maaltijd een boterham met een dikke laag pindakaas en je zit zo aan 500 of meer kcal extra.
 
Juist. Ik geloof niet in een versnelling of vertraging van je metabolisme. Ben van mening dat je metabolisme gewoon afhankelijk is van je hoeveelheid spiermassa. Veranderingen daarin zullen doorwerken op je metabolisme.

en toch gebeurd het, bijv. als je een tijdje onder onderhoud eet zal je stofwisseling vertragen.. waarom denk je dat er reefeefds worden gehouden? ben je niet bekend met de spaarstand?
 
Refeeds spelen naar mijn idee in op leptine en spaarstand/starvation mode bestaat naar mijn idee niet.
 
ben benieuwd naar je onderbouwing...
Voor dat leptine verwijs ik je naar die twee refeed artikelen, ik denk dat dat een rol speelt

Spaarstand. Als je op een crashdieet gaat, dan eet je gewoon te weinig om je spiermassa te onderhouden en dus zul je daar wat van inleveren. Daardoor gaat dus je onderhoud omlaag en lijkt het alsof je op spaarstand gaat. Je gaat niet minder afvallen of niet zelfs omdat je in een survival mode zit. En al helemaal niet aankomen, slaat mijns inziens nergens op. Gewoon een mythe
 
Back
Naar boven