MuscleMeat

Verandert je training als je ouder wordt? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Darkey

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
17 jun 2007
Berichten
1.526
Waardering
7
Lengte
1m82
Massa
91kg
Vetpercentage
14%
In de sportscholen zie je steeds vaker ook medesporters die geen 20 meer zijn. Dat is een goed teken. Sommige trainen ook nog veel en zwaar maar doen zij het (met al die jaren ervaring) op latere leeftijd anders dan vroeger?

Hierover gaat dit topic van de week.

Verandert je training als je ouder wordt?

Vragen die in dit artikel aan bod zouden moeten komen zijn:
- Is er een duidelijk verschil met trainen nu ten opzicht van vroeger?
- Is hier een duidelijke oorzaak voor aan te wijzen?
- Zijn je doelen over de jaren heen veranderd?
- Is de ervaring van invloed op de verandering?
- Hoe reageert je omgeving op het feit dat je op latere leeftijd nog actief sport?

Uit alle posts wordt er na een aantal weken in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel heeft geschreven. Naast bekendheid en complimenten van je mede-dbb’ers krijgt:

de winnaar 1000 Karma punten en een tegoedbon van Sportfood.nl t.w.v. €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50 voor de winnaar.
het tweede beste artikel 500 Karma punten
Uit alle inzenders van 2009 wordt verder tijdens de decembermaand een gratis Elite Lidmaatschap verloot bij de verkiezing van het beste artikel van het jaar!

Succes
 
Als ik van de week ff tijd heb zal ik eens kijken of ik wat uit de hoge hoed kan toveren;).
 
ouder = minder snel herstel = minder trainen (minder volume of frequentie)

Zal wel een gevolg zijn van dalende testosteron niveaus.
 
De veranderingen mbt de stofwisseling zullen zeker een aanpassing vergen.
 
Dit is een mooie opdracht voor onze huisschrijver; SniperX.
 
Sniper weet alles over optimaal trainen terwijl je een dagje ouder wordt.
 
Wat wordt verstaan met oud?

30-60
40-60
50-60

?
 
Denk dat het eerder gaat over iemand die lang met een sport bezig is. Denk dat je hier pas echt over kunt praten als je deze sport minimaal 5 jaar beoefend.
 
Vragen die in dit artikel aan bod zouden moeten komen zijn:
- Is er een duidelijk verschil met trainen nu ten opzicht van vroeger?
- Is hier een duidelijke oorzaak voor aan te wijzen?
- Zijn je doelen over de jaren heen veranderd?
- Is de ervaring van invloed op de verandering?
- Hoe reageert je omgeving op het feit dat je op latere leeftijd nog actief sport?

Vroeger: 3 of 4 keer per week bankdrukken. Nu: meer evenwichtige training. Oorzaak: meer kennis betere info over training en voeding. Doelen zijn niet veranderd. Ervaring leert je om zo te trainen dat je blessures weet te voorkomen. Omgeving vindt het oke.
 
Echt? Hoe weet je dit?

door het ledenbestand van drie sportscholen in te zien maar in de praktijk vraag ik ook iedereen naar zijn of haar leeftijd offcourse...;-)
 
Nou daar gaan we dan meneer Donkers:D.

22 jaar terug toen ik de eerste stappies in de sportschool deed was het toch wel een andere wereld als nu...het was een mooie oude hardcore gym, je had geen computer, laat staan internet en de enige kennis waaraan je wat kon ontleden was het bodybuilding magazine wat je trouw iedere maand kocht en de hardcore jongens uit de sportschool:cool:. Het was de tijd waarin Arnold en de traininingsmethoden van Mike Mentzer de boventoon voerden.
Hard en zwaar trainen, 1,5 a 2 uur p.d. dan zou het allemaal gebeuren, aan supplementen had je eigenlijk alleen eiwitpoeder zonder smaak en het wonder supplement Dibencozide:D en wat vitaminen en aminozuren.
We gingen dus trouw naar de sportschool, buffelen was dus het credo en in vakanties het liefst 2x p.d., 5 dagen p.w., want dat deed Arnold ook:D. In het begin had dit natuurlijk goede resultaten maar na verloop van tijd raakte je overtraint en ging je nauwelijks meer vooruit. Als jonge jongen wil je natuurlijk niets liever dan groeien en sterk worden en bij die big guys horen...daar droomde je gewoon van. Je stofwisseling was net een formule-1 wagen en je moest eten, eten en nog eens eten om er maar eens een halve kilo bij te krijgen...maar droog was je:D.

Het was min of meer de tijd dat jongens als Lee Haney, Rich Gaspari, Berry de Mey, Lee Labrada, Garry Strydom toch ook door kregen dat er meer wegen naar Rome voerden en andere trainingsmethoden gingen hanteren, die meer gericht waren op isolatie maar ook een andere kijk hadden op rust, voeding en supplementie. Hier pikte je natuurlijk een hoop van mee m.b.t. het luisteren naar je lichaam, het op gevoel trainen en ook de veelzijdigheid van oefeningen en nieuwe machines. Het was ook een tijd dat de eerste VHS videofilms op de markt kwamen en we konden zien hoe Weider de bigboys van toen alle mogelijkheden van de trainingsmethoden uit die tijd liet zien en natuurlijk de eerste commerciele voedingssupplementen.

De evolutie trok zich door toen Dorian Yates, Kevin Levrone, Shawn Ray en
Flex Wheeler zich aandienden en een stukje later de internet mogelijkheden kwamen. Je leerde gericht zwakke spieren te op te trekken, veel afwisseling in je schema aan te brengen en daarbij dus ook gericht je supplementie te nemen. Het was ook de tijd dat ik me wat serieuzer met de sport ging bezig houden, had er altijd op een aardig niveau bij gevoetbald en merkte dat de toekomst toch meer bb voor me zou brengen, ook omdat je deze sport op tot hoge leeftijd kunt blijven beoefenen.

Eind jaren negentig/begin 2000 storte ook een beetje het bb-wereldje in Nederland in, sportscholen werden commercieler, supplementen ook, bb was een beetje freaky en hoorde eigenlijk niet in een gewone sportschool thuis:eek:. Toch was het de tijd dat je dan wat inventiever wordt en probeert de sport positief uit te dragen + een eigen trainingslijn te hanteren en je je lichaam goed kent en weet waar je het beste op reageert. Voor mij de tijd waarin ik de meeste progressie heb gemaakt en kwa leeftijd etc. natuurlijk op mijn top was. In de begin jaren was het doel om zo groot en sterk mogelijk te worden..nuu kwam daar serieus bij hoe je je lichaam wil ontwikkelen, wat er beter kon en welke ambities je hebt. Mijn motivatie heb ik in al die jaren nooi verloren en zo ben ik vanaf die tijd verschillende projecten gaan draaien zoals de langste workout ooit in de geschiedenis van de bodybuilding-sport puur om te zien wat je grenzen liggen en met invloeden uit mijn begin perioden want dit soort dingen kon uit de tijd komen van Arnold, Dave Draper, Bill Pearl...
Mijn visie lag nu heel duidelijk dat ik veel variatie in mijn trainigen moest brengen, zwaar, licht, veel reps, weinig reps, langzaam, snel etc. en bijna wekelijks moest veranderen kwa oefeningen.

Naarmate je ouder wordt, je stofwisseling minder etc. ga je dingen toch heel anders doen dan in je begin periode. Mijn eiwitinname ging om hoog en mijn trainingfrquentie naar 3 a 4x p.w. afhankelijk hoe ik me voel, blesure's etc..
Doel nu is om aardig in vorm te blijven, nieuwe dingen te blijven ontwikkelen en wie weet weer eens iets aparts te doen:D. Waar eerst alleen eiwitten mijn belangrijkste bron was van supplementie, pak ik nu regelmatig GABA, Ornithine
om mijn eigen groeihormoon op te krikken want die ligt naarmate je ouder wordt helemaal plat...het effect van deze supplementie is prima te noemen en kan merken dat ik me hiermee enigzins blijf verbeteren en mijn vetpercentage binnen te perken blijft. Ik maak maximaal gebruik van de ervaring die ik in al die jaren heb opgedaan en krijg uit mijn omgeving positieve reacties voor het feit dat je nog volop in het circuit zit, je eigenlijk zwaar op je retour moet zijn (dikker worden, kaal) maar dit gelukkig nog net niet het geval is:D + dat er door de mogelijkheden die je tegenwoordig hebt
leuke dingen kan doen op internet en rond kan hangen op DBB...waar je na al die jaren toch nog weer steeds nieuwe en interessante dingen tegen komt.
 
Wel goed stuk, alleen jammer van die smileys.
 
Goed stukje hoor, ook de smileys;):D
 
1. Ja, je wordt ouder, sterker en wijzer, dus dan wilt er weleens wat veranderen.
2. Ja, je wordt ouder, kracht neemt af en nog wijzer en realiseert je dat je niet meer kan knallen als vroeger.
 
Eer dat je testosteron produktie zo laag geraakt dat het lastiger word om snel te herstellen en alles dan zit je rond de 40. Maar als ik naar me pa van 50+ kijk traint hij net zo hard als altijd. Het is alleen zo dat hij langzaam aan minder sterk is. Maar vergeleken met de meesten is hij nog steeds sterker dan sterk. Vermoed dat als ik zo oud weet te worden gewoon net zoals Louie Simmons elke week wat testosteron zet hele jaar door tot ik in de kist lig. Niet moeilijk doen :D
 
hier even een stukje van skinnie die al zo'n 25 jaar traint.

verschil met trainen vroeger en nu: nee, ik train nog precies hetzelfde als vroeger, heb nog steeds de agressieve manier van trainen.
mijn doelen zijn nog precies hetzelfde: een beest zijn.

ik merk totaal geen verschil met dat ik minder testosteron zou hebben door mijn leeftijd als vroeger.
ik ben beslist niet minder sterk geworden door mijn leeftijd.
 
hier even een stukje van skinnie die al zo'n 25 jaar traint.

verschil met trainen vroeger en nu: nee, ik train nog precies hetzelfde als vroeger, heb nog steeds de agressieve manier van trainen.
mijn doelen zijn nog precies hetzelfde: een beest zijn.

ik merk totaal geen verschil met dat ik minder testosteron zou hebben door mijn leeftijd als vroeger.
ik ben beslist niet minder sterk geworden door mijn leeftijd.

Haha Skinnie je bent een held.
 
Back
Naar boven