Fitness Seller

verband matras en rugklachten

Bezoekers in dit topic

Onslow

Gelsenkirchen
Elite Member
Challenge x5
15 jaar lid
Lid geworden
16 mrt 2005
Berichten
13.030
Waardering
7.141
In hoe verre kan een slecht matras verband hebben met rugklachten?
Ik heb nooit of amper rugklachten gehad maar kamp nu al 6-9 maanden met stijfheid, zwakheid, pijntjes in mijn onderrug.
Ontstaan tijdens een periode waarin ik veel aan het deadliften was, wat ik eerst als oorzaak had gegeven.

Nu al 6 maanden niet meer gedeadlift en zelfs 3 maanden volledige rust genomen en nog is mijn rugpijn nog niet weg, het werd even minder maar na paar weekjes trainen weer gewoon terug bij af. deadliften en andere rugbelastende oefeningen vermijd ik.

Nu herrinner ik mij dat ik ruim een jaar geleden een nieuw matras heb en er de 1e weken erg aan moest wennen en rugklachten had die zeker door het matras zijn ontstaan. Langzaam gingen die weer weg maar na het deadliften dus weer terug gekregen. Smorgens is mijn rug het aller stijfst en pijnlijkst. Hoewel er gewoon mee te trainen valt, is het wel een belemmering. Zal het door het matras komen?
 
Wat voor soort matras heb je?

Kan in principe goed dat t daardoor komt, ik kan bijvoorbeeld niet tegen te zachte matrassen (je kent het wel 's ochtends helemaal stijf opstaan en pas na een half uurtje normaal kunnen bewegen). Je kan proberen om een weekje op een anders matras te slapen i guess?? Je kan sowieso een keer langs de fysio, om te kijken of verder alles in orde is met je rugwervel etc. En eventueel aan hem/haar advies vragen over matrassen.

succes
 
Ik heb een behoorlijk zacht matras, ook een van de goedkoopste bij ikea gekocht. sultan hagevik geloof ik.
Ik wil wel naar de fysio maar heb geen zin in maandelange behandeling en dat ik dan weer geen bb mag/kan beoefenen. Maar wellicht dat ik om advies kan vragen. Of heeft een giropractor misschien wat meer verstand van de rug?
 
zachte matras is niet echt bevorderlijk als e al lst van je rug hebt. Ik bedoel ook niet dat je naar de fysio moet voor een behandeling, maar alleen om te kijken of er iets opmerkelijks is aan je rug (ik weet van mezelf bijvoorbeeld dat m'n rechterschouderblad 2 cm verder naar achter zit dan m'n linker en m'n onderrug behoorlijk zwak is door een eerdere kneuzing). Zodra je weet wat het probleem is kun je daar wat aan doen lijkt me. Als er verder niks opmerkelijks aan je rug is kun je een ander matras proberen. De fysio zal hooguit tips geven en vragen of je een vervolg afspraak wilt maken, de keuze blijft aan jou ;)
 
Een nieuw matras zorgt vrijwel altijd voor rug- en nekklachten de eerste weken en soms zelfs een maand. Daarom moet je ze ook altijd een periode uit proberen voordat je kunt zeggen of het echt het goede matras is voor jou. Zachte matrassen, net als zachte kussens trouwens, zijn nooit echt helemaal geschikt voor mannen.

Als je binnenkort voor een nieuw matras gaat kijken, doe dit dan 's ochtends. Dus niet 's middags om een uurtje of 4 nog de winkel instappen om te testen want dan ligt ieder bed heerlijk. Gewoon lekker wakker worden, je ding doen, direct naar de winkel om te kijken wat voor jou het meest comfortabel ligt. En ook niet na 5 minuten denken dat je lang genoeg hebt gelegen.
 
Als je iemand bent die vaak op de buik slaapt dan moet je een harde matras nemen. Beter nog, tracht zo weinig mogelijk op je buik te slapen. En vervang je matras door een semi tot harde matras. Succes en als het niet beter wordt, naar de arts!!!!!
 
Ik houd zelf enorm van harde matrassen dan word ik altijd energierijk wakker. Maar nu heb ik een zacht matras wat de vorm van je lichaam aanneemt en dat zuicht echt. Heb ook lang oefeningen moeten doen van de fysio omdat mijn rug niet meer goed was.
Gewoon gestrekt op de grond liggen, met je hoofd omhoog komen 4 seconden vasthouden en dat 10 keer. Doe dit 3 keer per week en je zult je beter voelen.
 
Herkenbaar probleem. Met een zacht matras moet je veel moeite doen om jezelf om te draaien. Als je al een gevoelige rug hebt, is dit niet bevordelijk.

Ik slaap zelf op een pocketveringmatras. Even goed zoeken naar specs als je een matras wilt aanschaffen. Ik ben 3 dagen aan het googlen geweest, maar heb nu wel een matras waar ik heerlijk op lig.
 
In hoe verre kan een slecht matras verband hebben met rugklachten?
Ik heb nooit of amper rugklachten gehad maar kamp nu al 6-9 maanden met stijfheid, zwakheid, pijntjes in mijn onderrug.
Ontstaan tijdens een periode waarin ik veel aan het deadliften was, wat ik eerst als oorzaak had gegeven.

Nu al 6 maanden niet meer gedeadlift en zelfs 3 maanden volledige rust genomen en nog is mijn rugpijn nog niet weg, het werd even minder maar na paar weekjes trainen weer gewoon terug bij af. deadliften en andere rugbelastende oefeningen vermijd ik.

Nu herrinner ik mij dat ik ruim een jaar geleden een nieuw matras heb en er de 1e weken erg aan moest wennen en rugklachten had die zeker door het matras zijn ontstaan. Langzaam gingen die weer weg maar na het deadliften dus weer terug gekregen. Smorgens is mijn rug het aller stijfst en pijnlijkst. Hoewel er gewoon mee te trainen valt, is het wel een belemmering. Zal het door het matras komen?

Aspecifieke lage rugpijn is multi-factorieel; 1 ding verantwoordelijk houden voor het aanhouden van klachten is daardoor niet goed mogelijk.
Wel is het zo dat een aantal wat kleinere studies relaties hebben gevonden tussen bed/matras type, slaapcomfort en pijn/stijfheids scores bij lage rugklachten. In een van de studies vond men zelfs een relatie tussen de prijs van het 'slaapsysteem' (fancy wording) en het effect op bovengenoemde symptomen.

Succes
 
Zit toevallig met exact hetzelfde probleem, had een te slap Ikeamatras met een kuil er in waardoor ik (denk ik) heel veel last van mijn onderrug heb gekregen. Toen een nieuwe gekocht van Ikea (de ena-hardste) en het was wel iets beter maar nog steeds stijve onderrug. Terwijl ik er nu zon 3 maanden op slaap. Sinds gister tijdens deadlift vertrok er iets en nu serieus oncomfortabele spierpijn.

Ik ga sowieso een keer naar de fysio al is het om te checken of alles nog op z'n plek zit. En ik train m'n abs wat meer de laatste tijd, moet toch wat:o
 
Hallo,

ik kamp ook al jaren met een rugprobleem. Ik heb echt al vanalles geprobeerd, maar het blijkt nu toch wel dat een investering in een goede matras heel wat helpt!Overlaatst kocht ik een matras van Dorsoo, en hier ben ik zeer tevreden mee! De pijn is al heel wat minder en hopelijk gaat dit alleen maar beter!
 
En jij werkt voor Dorsoo?1e post is reclame?
 
Zelfde probleem hier , t kan ook een andere oorzaak zijn plus je matras wat het erger maakt.
 
Zelf heb ik door het trainen een hernia gekregen, en zweer ik bij een traagschuim matras (genre tempur of swiss-matras). Ik denk dat toch vrij veel sporters met rugklachten te kampen hebben. Ikea is best goed voor kasten, stoelen, enz., maar hun matrassen zijn toch niet bijzonder.
 
Vaak is de rugpijn bij het wakker worden niet het gevolg van een slecht matras, maar van een slechte houding/beweging gedurende de dag zelf. Als men slaapt, komt dit tot uiting. Heb daar zelf ook last van gehad. 5 matrassen aangeschaft maar niets hielp. Bleek dat ik tijdens het 'zitten' een slechte houding had.
 
Een matras kan een enorme invloed hebben op je rugpijn; ik heb al heel mijn leven een problematische rug maar met een harde matras gaat het duizend keer beter dan met een zachte.
 
Back
Naar boven