XXL Nutrition

Balans verstoringen in het lichaam - analyse blessure gevoeligheid

Bezoekers in dit topic

UnCompress toon eens foto's van je posture nu dan.. Jij stond echt wel verschrikkelijk scheef. Je ene schouder staat een pak lager dan de andere.

Ik heb ook wel een holle rug en naar voor hangende schouders maar ik merk wel dat mijn rug nooit krom is als ik iets hef zonder da ik daar eigenlijk op let.

Buiten mijn knieën die ruk zijn heb ik nergens last van
 
Er zaten heel wat verstoringen in mijn lichaam destijds. Die scheefstand blijkt uiteindelijk de meest lastige disfunctie te zijn om te verwijderen. Het is een compressie van de ribbenkast die veelvuldig ontstaat bij krachtsporters. De meeste disfuncties neem je helaas niet waar tot het te laat is. We vinden het allemaal logisch om machines periodiek te onderhouden en/of te keuren maar bij ons lichaam komen we pas in acties wanneer we pijnklachten hebben.

Ik heb regelmatig foto's gemaakt en wil die binnenkort wel posten om de ontwikkeling te laten zien. Dit wil ik pas posten wanneer alle disfuncties zijn opgelost. Hopelijk snel.
 
Ts heeft een punt in zijn verhaal.

Wat betreffende dat hij geen fysio is.....
Als we een nieuw topic openen over de onkunde van fysios, kan dat een lang draadje worden. Denk dat 95% van mensen in dit vak vanuit een klein referentiekader werkt en vaak niet het grotere verband in een lichaam ziet. Zo kreeg advies ik diep te squate voor glute activatie, terwijl ik zelf voel dat het helemaal niet goed zit met bekken mobiliteit, waardoor dit gewoon een gevaarlijke oefening word. Ik ben ik al 3 keer door een verschillende fysio 'genezen' verklaart van schouder blessure, simpelweg zo dat dat man zn targets zg heeft kunnen behalen. Ik zeg dus niet alle fysios..er zullen best goede zijn..
Problemen kunnen veel dieper liggen, daarvoor is uitgebreide bestudering van het menselijke apparaat nodig. als de verzekering met target werkt dat de klant na 5 sessies weer buiten moet staan, schiet de diepgang gewoon tekort.

Ontopic..Er zijn mensen nodig die verder gaan kijken, in verhaal van ts lees ik een goed voorbeeld hiervan.
 
Een goed punt wat je daar aandraagt. De gezondheidzorg is de afgelopen decenia omgevormd naar een marktsysteem. Wij (patienten) zijn producten geworden, het gaat de industrie helemaal niet meer om de gezondheid van mensen maar het beperken van de schade.

Fysio's worden inderdaad uitgeknepen door de verzekeraars waardoor ze inderdaad zich voornamelijk moeten richten op targets.

Zoals ik in het artikel heb beschreven programmeren we in onze maatschappij vanaf de jeugd disfuncties in onze lichamen. Maar we moeten uiteindelijk niet alles afschuiven op het systeem en de medici maar zelf onze verantwoordelijkheden nemen voor de levensstijlen die we aannemen. We moeten zelf de problemen oplossen maar daarvoor hebben we kennis nodig, een bewustzijn dat we dingen fout doen en wat nodig is om ons lichaam weer in balans terug te krijgen.

Er zullen altijd mensen zijn die blind vertrouwen op behandelingen van medici. Dat is wat ze geleerd is vanuit hun milieu/opvoeding. Structurele problemen los je hier helaas niet mee op omdat ze het probleem al niet op deze wijze onderkennen. De medische wereld richt zich hoofdzakelijk op pijnbestrijding en daardoor helaas in het overgrote deel op symptoom bestrijding. Als mensen geen afstand kunnen nemen van hun disfunctionele activiteiten dan zullen ze moeten accepteren dat ze op latere leeftijd hiervoor een hoge prijs zullen betalen.

Je hebt altijd een keus, het is aan jou welke keus dat zal zijn.
 
Stacking the joints principe

In de OP staat uitvoerig beschreven hoe myofasciale verstoringen leiden tot functie problemen in ons lichaam en dat deze uiteindelijk leiden tot blessures en chronische pijnen.
Een gezond en functioneel lichaam gaat efficiënt om met zijn energie door structurele balans wat in het lichaam aanwezig is. Een balans verstoring in het myofasciale stelsel van het lichaam resulteert tot verhoogde spanningen in spieren. Visualiseer de spieren in je lichaam als elastieken die je aanspant en ontspant. Een elastiek die te strak staat door bijvoorbeeld een spierknoop of een verdikking/verkleving in de fascia zal je lichaam een bepaalde kant op trekken. Stel je nou voor dat deze te strakke spier een buikspier is en en dat deze niet meer in staat is te ontspannen. Deze 'spier' trekt 24 uur per dag je romp naar voren/beneden. Het is nu nodig om aan de andere kant van je lichaam een spier (antagonist) te activeren die deze actie compenseert. Laten we stellen dat dit in dit geval de erector spinae is. Deze rugspier is in dit geval een gezonde spier en vertoont geen disfuncties maar moet nu 24 uur per dag actief gespannen staan om de verstoring in de buikspieren te compenseren. De verkorte buikspier kost je lichaam geen enkele kracht, deze spier wordt namelijk niet actief verkort door een neurologisch signaal maar heeft niet het vermogen te ontspannen. De rugspier gaat na enkele dagen/weken vermoeid worden want het krijgt geen enkele rust, het moet de hele dag kracht leveren. Na een paar maanden zie je dat de rugspier vermogen begint te verliezen omdat het niet tot rust komt en daardoor ook schade ondervindt. De rugspier begint pijnsignalen af te geven omdat het helemaal vermoeid is, spanning in de spier loopt steeds verder op en langzaam aan zie je dat het lichaam een kromme houding begint aan te nemen omdat de buikspier constant het lichaam naar voren blijft trekken.

Dit bovenstaande proces is constant gaande in het lichaam van een mens. Het is dus van belang dat deze verstoringen in een vroeg stadium worden opgelost zodat het lichaam weer in balans komt en geen energie verliest in het compenseren van myofasciale verstoringen. Een efficiënte energie distributie door dit myofasciale stelsel zorgt er tevens voor dat we betere sportprestaties kunnen leveren. Een spier vol met verstoringen kan zich niet meer efficiënt richten op de primaire functie en zal daardoor vaak ook niet meer in staat zijn optimaal te groeien. Sterker nog een spier vol disfuncties zal uiteindelijk atrofie vertonen. Het verraderlijke van dit alles is dat de verkorte spier in het bovenstaande voorbeeld geen pijnsignaal geeft maar de rugspier die constant actief moet zijn om het lichaam rechtop te houden. Helaas krijgt het pijngebied vrijwel altijd de aandacht en worden deze gebieden behandeld. Omdat deze spier zeer gespannen is zal men er alles aan doen om de spanning eraf te krijgen. Dit zal heerlijk aanvoelen want de pijnsignalen zullen hierdoor verdwijnen echter de buikspier is niet aangepakt en blijft verkort. Dit proces kan jaren doorgaan (symptoom bestrijding) zonder dat het fysieke probleem (balansverstoring) wordt opgelost.

Deze verstoorde processen kunnen in alle delen van je lichaam plaatsvinden. Een lichaam wat een efficiënt myofasciaal systeem heeft zal in balans zijn. Stacking the joints is een voorbeeld en een goede start naar het terugkeren naar een lichaam in balans. Een hoofd wat recht boven je torso/bekken staat zal voornamelijk gedragen worden door je skelet. Het myofasciale systeem waarvan je spieren deel uitmaken creëren de mobiliteit van je hoofd. Dit kost die spieren weinig energie maar een hoofd wat naar voren hangt moet 'gedragen' worden door de spieren en fascia aan de achterzijde. Daar zijn deze zachte weefsels niet voor gemaakt en kosten heel erg veel energie. Bewegen volgens het stacking the joints principe is de sleutel om het lichaam spanning los te laten die anders niet los gelaten kan worden omdat anders het lichaam als een kaartenhuis in elkaar zou storten. In een lichaam vol met myofasciale verstoringen trekken alle 'elastieken' constant tegen elkaar om het lichaam in balans te houden. Ik spreek hier over een balans omdat het lichaam niet omvalt en nog steeds in staat is te functioneren echter is het een verstoorde balans en is het lichaam niet meer in staat om bepaalde activiteiten zoals lopen en staan langdurig pijnvrij vol te houden.

Ook in de krachtsport is het belangrijk dit stacking the joints principe aan te houden. Hoe meer men hiervan afwijkt hoe meer spanningen er in het myofasciale systeem zullen worden opgebouwd. De mens is gemaakt om te lopen, dit is een primaire functie van het lichaam en dus functioneel. Het squatten met zware lasten is geen primaire functie van het lichaam maar een activiteit welke wij hier allemaal graag doen (of minder graag maar functioneel vinden om sterk te worden). Een efficiënt loopt patroon is met je voeten naar voren, dit toont o.a. een balans aan tussen de abductors en adductors van de heup. De enkels en knieën staan recht onder de heup, alle gewrichten staan in een lijn onder elkaar. Wanneer je gaat squatten is het verstandig ditzelfde patroon aan te houden. Een sumo stance bijvoorbeeld wijkt hier flink vanaf. De krachten die door het myofasciale systeem gedragen moeten worden nemen exponentieel toe. Maar ook een stance die wijder is dan heup wijdte zal de gewrichten uit lijn plaatsen en dus meer spanningen oproepen. Het naar buiten draaien van je tenen vraagt om een verhoogde activiteit van je abductors. Vaak squatten zal dit verstoorde patroon in je lichaam (o.a. neurologisch) programmeren en wanneer naar mate de tijd vordert de gewichten toenemen zal de balans steeds verder verstoord worden. Squatten met je tenen naar voren op heup breedte waarbij de knie de lijn van de voet volgt zal de gewrichten op een lijn houden en niet onnodige spanningen oproepen.

Dit geldt tevens voor de presses. Een zeer wijde grip zal ook hierin de gewrichten niet meer op een lijn plaatsen. Bij het instabiele maar zeer mobiele schouder gewricht is dit stacking the joints principe misschien nog wel veel belangrijker. Rotator cuff problemen zullen gegarandeerd ontstaan op de lange termijn wanneer men constant met een wijde grip zal bankdrukken. Ik hoop dat dit sommigen hier inzichten verschaft om zo verstandig deze sport uit te oefenen en zo nog lang te kunnen genieten van deze mooie sport.
 
Makes sense :)
 
Zo squatten is leuk als je net als functional patterns wil squatten

Maar zelf mijn wc is al lager.
 
Zo squatten is leuk als je net als functional patterns wil squatten

Maar zelf mijn wc is al lager.
Waar spreek ik over diepte? Mijn stuk gaat niet alleen over FP.

Stacking the joint kan met elke ROM worden toegepast echter moet je wel nagaan of je mobiliteit dit toelaat zonder dat je compensaties over andere weefsels en/of gewrichten gaat toepassen.

Een full ROM met deze stance vraagt extreem veel van je mobiliteit en dus zie je vaak bij een beperking hiervan dat de stance wijder wordt en de tenen naar buiten roteren. Ipv dat het probleem (beperkte mobiliteit) in het begin wordt opgelost creeert men op de lange termijn alleen maar meer disfuncties.

Maar als je het kan dan waarom niet? Breaking parallel is diep genoeg imo.
 
Een full ROM met die stand is niet mogelijk wat functional patterns laat zien is de full ROM juist als je de heup geen ruimte geeft om te zakken zal je gaan compenseren

En ik doe oly liften dus parallel is niet diep genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelden een goede full rom squat irl gezien in de sportschool. Bij alle full roms (back) squats die ik heb gezien was een buttwink aanwezig en dan zou ik me afvragen waarom perse die diepte bereikt moet worden wanneer de mobiliteit dit niet toelaat. Het was voor mij de reden om niet full rom te squatten bij een back squat, front squat lukte het me wel trouwens. Voor powerliften is het ook helemaal niet efficiënt om full squats te doen want iedereen weet dat je net onder parallel sterker bent wanneer je een pauze in je lift stopt. Als je een gewichtheffer bent dan is de full squat inderdaad functioneel voor de wedstrijd lifts. Maar ook gewichtheffers hanteren duidelijk een minder wijde stand en hebben daardoor de gewrichten dichter boven elkaar staan.

Verder zeg ik ook niet wat jij moet doen, wanneer jij je gewrichten ver buiten de ideale lijn wilt plaatsen bij je squat dan be my guest. Mijn stuk geeft alleen inzichten in myofasciale functies van het lichaam en de gevolgen van bepaalde activiteiten die we doen.
 
Laatst bewerkt:
Oke ik reageerde hier op
Een efficiënt loopt patroon is met je voeten naar voren, dit toont o.a. een balans aan tussen de abductors en adductors van de heup. De enkels en knieën staan rechtonder de heup, alle gewrichten staan in een lijn onder elkaar. Wanneer je gaat squatten is het verstandig ditzelfde patroon aan te houden

Goed recept voor een blessure.
 
Laatst bewerkt:
Voor powerliften is het ook helemaal niet efficiënt om full squats te doen
Dr. Squat disagrees. Niet elke trainee zal er evenveel baat bij hebben maar in de opbouw fase heb ik zelf altijd veel gehad aan de tips van Fred Hatfield en het doen van high bar full squats. Ken ook powerlifters die flinke totalen hebben gehaald en ook olympic full squats deden. Er zijn er ook die het niet doen overigens maar het is allemaal niet in steen geschreven.

want iedereen weet dat je net onder parallel sterker bent wanneer je een pauze in je lift stopt.
Care to elaborate?
 
Ik zeg dat het verstandig is je gewrichten onder elkaar te houden en wat de gevolgen zijn wanneer je dat niet doet. En jij zegt maar dan kan ik niet full squatten. Dat is toch geen probleem, dan blijf je toch gewoon full rom squatten. Dat het beter voor je lichaam is om het anders te doen wilt niet zeggen dat mensen het dan ook zo gaan doen.

Ik kom aardig diep met deze stance (breaking parallel), voor mij diep genoeg.
 
Verdiep je eens in de joint by joint approach die gasten zijn een stuk slimmer dan Naudi
 
Verdiep je eens in de joint by joint approach die gasten zijn een stuk slimmer dan Naudi
Waarom blijf je het maar over Naudi hebben?
Wat ik hier zojuist heb geplaatst heb ik niet van Naudi of FP. Er zijn meer bronnen waar je je informatie vandaan kan halen.

Maar als je het niet eens bent met mijn verhaal waarom zeg je dat dan niet ipv FP erbij te halen. Ik neem aan dat je niet bekend bent met Anatomie Trains? En nee dat is niet Functional Patterns en nee dat is ook niet van Naudi :D.

Onderbouw eens waarom de stacking the joints principe of myofacsiale efficiëntie niet zou kloppen. Ik ga graag de discussie met je aan. Verder sta ik open voor je joint by joint principe. Geef maar eens een goede onderbouwing en wat links.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken het boek het boek van Thomas Myers maar ben het niet eens met jouw oplossingen. Misschien ben je geen fan van Naudi maar alle oefeningen links die je post zijn allemaal oefeningen van FP
waar iemand met een kettlbell van 4 kilo staat te dansen (PS:Als je beweegt terwijl de kettlebell gewichtloos is doe je 0,0)
Ga je serieus bewegen zoals jij beweerd kan je geen enkele sport meer beoefenen.
 
Laatst bewerkt:
Je valt in herhaling. Ik heb nog steeds niets van je gelezen waar ik om vroeg. Zo kan ik geen discussie met je voeren.

Onderbouw eens waarom de stacking the joints principe of myofacsiale efficiëntie niet zou kloppen.
 
Back
Naar boven