Fitness Seller

Balans verstoringen in het lichaam - analyse blessure gevoeligheid (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

je vraag is erg breed omdat deze betrekking heeft op een groot scala van lichamelijke klachten.
Niet om te ontwijken maar het voor mij veel specifieker maken is lastig voor je vraag ;)
Ik denk persoonlijk een discrepantie in de belasting en belastbaarheid van de persoon op basis van biomedisch aspect, psychologisch aspect en sociale aspect.
Ik denk dat pijn iets multifactorieels is en vaak niet op basis van alleen de staat van lichamelijk weefsel kan worden verklaard.

Stuur me eens een pb anders als je de vraag iets specifieker kan maken, om niet tever offtopic te gaan voor UnCompress. Als je het zelf leuk vind om te kijken wat over dit soort dingen bekend is kun je eens zelf zoeken op risicofactoren van de aandoening, hier ben je in geinteresseerd volgens mij.
Dat mag van mij ook hier geplaatst worden.
 
Ik denk niet dat het heel veel voor de discussie persoonlijk toevoegd,mocht GeenEiwittenVoorJe18Bent hier anders over denken en het toch graag willen delen dan mag en zal hij dat wel doen, no worries!

Ga eens in op mijn post, ik ben erg benieuwd waarom je zo geschokt bent en wat je ervan vind. Zet het je aan tot nadenken of wuif je mijn mening zo weg? In ieder geval staan er denk ik flink wat dingen in die niet overeenkomen met jouw gedachten is het niet?
 
Ik vind het grappig dat je schrikt van mijn post, mag ik vragen waarom?

Vertel me eens wat een normale posture is, zoals je ziet in mijn post heb ik je proberen te laten zien dat er geen "normale posture" bestaat. In ieder geval, we zijn er als zorgprofessionals niet uit wat een goede postuur is.
Verder staat mijn kijk op bijvoorbeeld zitpostuur duidelijk beschreven, omdat je hier een stukje over schreef ben ik hier iets dieper op ingegaan.
De reden die jij aangeeft dat de meeste jouw oefening niet lang vol kunnen houden, is denk ik meer door verminderd uithoudingsvermogen van houdingsspieren omdat het niet bepaald een efficiente zithouding is (kost meer energie) voor de spieren dan dat dit komt door dysfuncties die jij beschrijft.

Ik neem houdingscorrectie wel eens mee in mijn therapie, wanneer een houding leidt tot meer pijn en de patient aangeeft dat hij minder pijn heeft in een andere houding adviseer ik hem om tijdelijk de pijnlijke houding niet op te zoeken. eventueel faciliteer ik hem hierbij met wat houdingsadviezen. Echter wanneer de pijn weer weg is mag hij van mij weer lekker gaan zitten zoals hij graag deed, met wat afwisseling uiteraard.

Ik denk niet dat het heel veel voor de discussie persoonlijk toevoegd,mocht GeenEiwittenVoorJe18Bent hier anders over denken en het toch graag willen delen dan mag en zal hij dat wel doen, no worries!

Ga eens in op mijn post, ik ben erg benieuwd waarom je zo geschokt bent en wat je ervan vind. Zet het je aan tot nadenken of wuif je mijn mening zo weg? In ieder geval staan er denk ik flink wat dingen in die niet overeenkomen met jouw gedachten is het niet?
Ik spreek niet over een normaal posture want wat tegenwoordig als normaal wordt gezien (de norm) is niet een posture welke balans vertoond. Een lichaam zonder verstoringen is zeldzaam en wellicht onbestaanbaar maar dat neemt niet weg dat je niet kunt streven naar herstructurering van een fysiek welke de balans zo dicht mogelijk benaderd.

Het gedrag en de invloed van fasciae wordt door velen onderschat zoals ik ook uit jouw verhaal kan afleiden anders zou je wel andere conclusies trekken. Fascia (bindweefsels) zit door ons hele lichaam en omsluit alle spieren maar verbind deze ook met elkaar. De oppervlakkige rug lijn bijvoorbeeld is een verbinding van de plantar fascia tot aan de epicranial fascia. Van hoofd tot teen zeg maar.

B9780702046544000031_f003-001-9780702046544.jpg


Als je bij een autopsie aan de gastrocnemius trekt dan zie je dat deze spanning, die extern wordt aangebracht aan deze spier, doorvloeit tot aan je hoofd. Visualiseer de hele lijn als een elastiek en als je onder aan de elastiek gaat trekken dan zie je dat bovenin de elastiek ook spanning wordt getrokken. Deze holistische kijk op de functie van fascia ontbreekt in jouw denkpatroon. Wanneer er ergens in deze fascia lijn (meridiaan) spanning ontstaat door een disfunctie dan beïnvloed dit de hele 'elastiek' maar daar blijft het niet bij. Net als bij spier antagonisten (biceps/triceps) zo beïnvloeden deze fascia lijnen andere lijnen omdat alles met elkaar verbonden is. Een verhoogde spanning in een elastiek (meridiaan) zal onherroepelijk ook in een andere lijn compensatie vragen. Deze andere elastiek reageert op de verstoring om het lichaam in balans te houden maar daarmee creëer je een verstoorde vorm van balans waarin spanningen constant tegen elkaar werken. Het beperkt functie en mobiliteit van je lichaam. Dit proces zal naar mate je ouder wordt steeds meer verstoringen en compensaties oproepen tot het de integriteit van het fysiek ernstig gaat verstoren en blessure gevoeligheid gaat verhogen en de verhoogde spanningen in het lichaam tot chronische pijnen gaat leiden.

Elke houding die je langdurig aanhoudt is verkeerd en als je mijn stuk had gelezen dan zie je dat ik daar uitvoerig aandacht aan besteed. Maar de gruwelijke houdingen die jij presenteert als normaal als ze maar tijdelijk worden aangenomen vind ik echt schokkend. Als iemand zittende positie 1, 2 en 4 de hele dag afwisselt dan is er schijnbaar geen enkel probleem. Dat het voor mensen onmogelijk is geworden om een houding in balans aan te kunnen nemen is dan ook geen enkel probleem schijnbaar. En daarin ben ik na jaren behandeling bij verschillende fysio's ervan overtuigd geraakt dat ik met de behandelmethoden van fysiotherapeuten niet structureel van mijn problemen af kwam en dat ik tijdelijk wel weer werd opgelapt maar dat elders weer problemen ontstonden. Met de fasciale lijnen is dat ook ineens verklaarbaar geworden voor mij daar elke manipulatie in het lichaam een reactie elders oproept. Als je deze werking niet erkent en niet volgens deze principes werkt dan realiseer je niet wat de gevolgen kunnen zijn van deze manipulaties en blijf je de problemen verschuiven door je lichaam. Vandaar dat ik mij nu richt op het creëren van een lichaam waarin alle meridianen met elkaar in balans zijn en elkaar niet constant tegenwerken. Het klopt dat er in je post heel veel dingen staan die niet overeenkomen met mijn denkwijze.
 
Laatst bewerkt:
En dat is dus het probleem wat ik heb met de gedachten achter de fascia. Er wordt uitgegaan van een na te streven "goede" statische houding terwijl deze goede houding enkel iets is wat we met zijn allen hebben bedacht maar waar uitermate weinig relatie mee is met het ontstaan van iemand zijn klachten. Hier is tal van evidentie voor vanuit de rug/nek en schouder.

Het gevaar van een dergelijke denkwijze zoals die van je bestaat uit het gevoel van mensen pijngerelateerde angsten en ontwijkingsgedrag gaan ontwikkelen wanneer er wordt uit gegaan van deze perfecte houding, dit zijn WEL dingen die in verband worden gebracht met een vertraagd herstel wanneer iemand klachten heeft. Hiernaast is het nog maar de vraag of een houding zo makkelijk is aan te passen door kracht te trainen of te stretchen zoals je aangeeft, lees hierover maar eens in: http://www.luzimarteixeira.com.br/w...review-of-resistance-exercise-and-posture.pdf
6oijh4.jpg



Het is dus van belang dat mensen inzien dat er geen perfecte statische houding is, maar dat afwisseling belangrijk is.
Ik zie dagelijks mensen in de praktijk die denken dat ze een verkeerde houding hebben, dit hebben gehoord van de buurvrouw of zelfs van een andere fysiotherapeut. In de meeste gevallen zorgen bovengenoemde zaken ervoor dat het herstel niet verder doorzet.

Statische houding is met name van belang ervaar ik wanneer:
iemand pijn heeft in die houding-->verstandig om dus tijdelijk deze houding te vermijden
als je voor een hele lange tijd in diezelfde houding zit.

Met andere woorden: verandering staat voorop. The best posture is your next one.
AAEAAQAAAAAAAAfZAAAAJGI0YmE0NjM1LTE1NjMtNGNmMi1hN2VjLTAyYzZmNDBlYzc4Ng.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je kijkt op een vreemde wijze tegen deze werkwijze aan. Het gaat helemaal niet om het streven naar een goede statische houding. Het aannemen van een statische houding is een methode om verstoringen te analyseren. Een getraind oog ziet meteen bij een statische houding welke meridianen je lichaam in een disfunctionele positie trekken. Het streven is er naar een myofasciaal functioneel balans in het lichaam waarin de verschillende lijnen (meridianen) met elkaar samenwerken en niet spanningen tegen elkaar oproepen. Dat punt heb je schijnbaar nog steeds niet begrepen.

Deze werkwijze werkt daadwerkelijk in de praktijk en dat is waar het om gaat. Mijn onderrug pijnen waarmee ik 5 jaar liep bij 6 verschillende fysio therapeuten heb ik weten op te lossen met deze methode. Mijn nekpijnen en mobiliteitsproblemen heb ik opgelost met deze methode. Mijn enkel mobiliteitsproblemen waarvan verschillende fysio's hebben aangegeven dat ik dit maar moest accepteren en dat dit misschien wel aangeboren was heb ik drastisch weten te verbeteren. Mijn knie en bil problemen waar ik jaren mee liep heb ik binnen een jaar volledig opgelost. Mijn rotatorcuff problemen waar ik enkele jaren last van heb en geen fysio permanent wist op te lossen heb ik met deze methode deels weten op te lossen. De ernstige pijnen zijn verdwenen maar volledig functioneel zijn ze nog niet, dit heeft meer werk nodig. Zo kan ik nog wel even doorgaan dus je kunt praten als brugman maar ik ga nooit meer de kant op waar je mij naar toe probeert te praten. Het werkt gewoon niet en deze methode werkt wel, daarvan ben ik het levende bewijs.

Je zult aanpassingen moeten doen in je leven en bewust zijn van de activiteiten die je doet die disfunctioneel kunnen zijn op je lichaam. Ik heb hiervoor een simpele stelling: Je bent wat je doet! Hoe je beweegt in je leven dat zal in je fasciae worden opgeslagen en je bewegen beïnvloeden.

Dat wat hier nu staat is maar een fractie van de methoden die ik momenteel uitvoer, ik ben al vele stappen verder. Ik heb deze informatie hier nog niet geplaatst daar mensen hier duidelijk nog niet klaar voor zijn. Eerst moet er een basis gelegd worden en daarvoor dient deze informatie. Deze moet je beheersen voordat je de volgende stap kunt nemen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een goede gedachte want zeker niet alles releasen. Bepaalde structuren mag je niet releasen want die verstoren de balans alleen nog maar meer.
Structuren die je in 95% van alle gevallen altijd ongestraft kan releasen zijn je heupbuigers en externe heup rotators. Je pecs major en minor en buikspieren.
Het opnieuw op spanning brengen van andere structuren is belangrijker heb ik dit jaar geleerd. Zoals je billen, hamstrings en lage en midden trapezium.

Dus ik kan beter geen MFR gebruiken op mijn glute (medius)? Maar echt alleen op de heupbuigers, heuprotators, pecs en buikspieren?
 
Dus ik kan beter geen MFR gebruiken op mijn glute (medius)? Maar echt alleen op de heupbuigers, heuprotators, pecs en buikspieren?
In beginsel wel. De gluteus medius is natuurlijk ook een heup rotator maar hier adviseer ik je eerst met de TFL en de periformis aan de slag te gaan. Maar vergeet ook niet de juiste spanning te zetten op de andere delen van je lichaam zoals de billen en hamstrings. Die laatste dus zeker niet gaan rekken maar versterken en dan niet met gewichten maar met de oefeningen die ik in het stuk voorstel. Heb je vragen over deze oefeningen dan kan ik je daarmee helpen. Retensioning is heel erg belangrijk. Alleen spanning reduceren zonder deze bij de antagonisten op te voeren zal weinig effect hebben.
 
Je kijkt op een vreemde wijze tegen deze werkwijze aan.
Ik kijk niet op een vreemde wijze er naar. De dingen die ik post hebben een onderbouwing zoals je ziet vanuit mijn posts. Die van jou daarentegen missen dit, ondanks dat je het gemakkelijk wegwuift. Lees mijn posts eens goed, daar ik nog geen inhoudelijke reactie heb gezien op alles wat ik stel. Ik heb speciaal voor je de fulltexten erbij gezet.

Het gaat helemaal niet om het streven naar een goede statische houding.
Waarom vraag je dan om foto's van mensen die hun houding plaatsen?

Het aannemen van een statische houding is een methode om verstoringen te analyseren. Een getraind oog ziet meteen bij een statische houding welke meridianen je lichaam in een disfunctionele positie trekken.
Voor zover ik weet kunnen we dit niet goed en is de betrouwbaarheid inter en intra om te janken. Hiernaast weten we blijkbaar niet wat een goede houding is, dysfuncties worden op dit moment ook lastig om te zien op basis hiervan.

Het streven is er naar een myofasciaal functioneel balans in het lichaam waarin de verschillende lijnen (meridianen) met elkaar samenwerken en niet spanningen tegen elkaar oproepen. Dat punt heb je schijnbaar nog steeds niet begrepen.
Ik begrijp alles wat je zegt, maar je vertelt enorm veel bullshit die niet goed onderbouwd is zoals ik aangeef in vorige posts.

Deze werkwijze werkt daadwerkelijk in de praktijk en dat is waar het om gaat. Mijn onderrug pijnen waarmee ik 5 jaar liep bij 6 verschillende fysio therapeuten heb ik weten op te lossen met deze methode. Mijn nekpijnen en mobiliteitsproblemen heb ik opgelost met deze methode. Mijn enkel mobiliteitsproblemen waarvan verschillende fysio's hebben aangegeven dat ik dit maar moest accepteren en dat dit misschien wel aangeboren was heb ik drastisch weten te verbeteren. Mijn knie en bil problemen waar ik jaren mee liep heb ik binnen een jaar volledig opgelost. Mijn rotatorcuff problemen waar ik enkele jaren last van heb en geen fysio permanent wist op te lossen heb ik met deze methode deels weten op te lossen. De ernstige pijnen zijn verdwenen maar volledig functioneel zijn ze nog niet, dit heeft meer werk nodig. Zo kan ik nog wel even doorgaan dus je kunt praten als brugman maar ik ga nooit meer de kant op waar je mij naar toe probeert te praten. Het werkt gewoon niet en deze methode werkt wel, daarvan ben ik het levende bewijs.
een prachtig voorbeeld van "confirmation bias". Al ben ik wel blij dat je nu minder klachten hebt, good for you! Graag zie ik de onderzoeken die laten zien dat jou methode mensen beter helpt dan andere methodes.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees het al, resultaten zijn van ondergeschikt belang. Wetenschappelijke studies dat is waar het om draait. :rolleyes:

Ik heb veel tijd gestoken in je uit te leggen hoe deze methode werkt. We blijven schijnbaar constant langs elkaar praten en gaan elkaar echt niet overtuigen. Ik heb op het punt gestaan dat ik geloofde in de denkwijze die jij aandraagt. Ik heb nieuwe kennis tot me genomen en gewogen en moeten constateerde dat ze niet volledig waren. Het is niet zo dat de oude methoden onzin zijn maar ze missen nieuwe onderzoeken en inzichten die aanvullende waarde hebben. De vragen die je blijft stellen geven aan dat je het totaal niet begrijpt waarschijnlijk omdat je niet open staat voor nieuwe inzichten. Kenmerkend van je om aan te geven dat je alles begrijpt en het daarna als bullshit te bestempelen. Is het boek anatomy trains bullshit? Zo ja dan zijn we klaar met deze discussie niet?

Maar ik begrijp je standpunten wel. Je hebt klandizie nodig en met jouw werkwijze ben je er zeker van dat clienten na enkele weken/maanden weer terug zullen komen.
 
Laatst bewerkt:
I rest my case.:laugh::laugh:

i-dont-always-call-people-out-on-their-bullshit-but-when-i-do-im-called-a-hater.jpg


Maar ik begrijp je standpunten wel. Je hebt klandizie nodig en met jouw werkwijze ben je er zeker van dat clienten na enkele weken/maanden weer terug zullen komen.
Jij hebt geen flauw idee hoe ik werk :roflol: en dat van die klandizie :roflol::roflol::roflol:

Ik lees het al, resultaten zijn van ondergeschikt belang. Wetenschappelijke studies dat is waar het om draait. :rolleyes:
Het is wat de westerse geneeskunde grotendeels onderscheid van alternatieve zorg, ik heb inderdaad sterk de voorkeur voor de eerste.
 
Laatst bewerkt:
Goed van je, ga je het over een paar weken/maanden nog eens proberen of ben je nu echt helemaal klaar?
Zou de volgende keer wat meer smileys gebruiken om je post nog meer overtuiging te geven.
 
Ik lees het al, resultaten zijn van ondergeschikt belang. Wetenschappelijke studies dat is waar het om draait. :rolleyes:

....

Het is niet zo dat de oude methoden onzin zijn maar ze missen nieuwe onderzoeken en inzichten die aanvullende waarde hebben.
:roflol::roflol:
 
De laatste weken ontvang ik regelmatig pm's van leden die naar aanleiding van dit topic vragen aan me stellen over hun fysieke klachten. De negatieve houding van een aantal leden maakt dat niet iedereen het aandurft hier in dit topic open over te praten. Hoewel ik mij niks aantrek van de ongefundeerde kritieken en stemmingmakerij betreur ik het dat mensen die hard hulp nodig hebben hier niet open over kunnen/durven praten.

Ik zal daarom ook hier geen aandacht meer besteden aan ongefundeerde kritische uitlatingen van mensen die het stuk vaak niet eens hebben gelezen. Wel kan ik stellen dat dit topic voor mij een succes is. Als ik slechts 1 persoon kan helpen zijn/haar kwaliteit van leven te vergroten dan is dat voor mij voldoende. Dat meerdere leden pm's sturen met allerlei vragen en zelfs critici reageren maakt dat het gelukt is deze kennis te verspreiden. Ook al doe je er nu niks mee je hebt hier zaken gelezen die elders niet terug te vinden zijn. Het zaadje is gepland en dat was het voornaamste doel van dit topic. Ik pas deze methode met veel succes op mezelf toe en leden kunnen in mijn trainingslog UnCompress mijn verdere vorderingen volgen.

Ik had gehoopt dat de blessure subfora een plek zou zijn waar iedereen met een hulpvraag terecht zou kunnen. Leden die open staan voor deze behandelmethode kunnen in dit topic altijd informatie winnen daar ik verder blijf gaan met deze studies en nieuwe inzichten/behandel methoden hier zal aanvullen. Iedereen die hier in de toekomst mee aan de slag gaat of vragen heeft ben ik bereid te helpen. Dit kan via de pm en tevens kan ik mensen ook helpen bij trainingen mocht hier behoefte aan zijn.

Ik wens iedereen hier pijnvrije/blessurevrije feestdagen en een geweldig 2018 toe! :kerst:
 
Ik heb al jaren last van Thoracic rounding als ik niet bewust op mijn postuur let. Waardoor mijn nek naarvoren komt en bovenrug bol is, schouders staan verder wel goed. Welke oefeningen raad je aan om te zorgen dat mijn houding recht wordt?

Edit: schouders lijken toch naar voren te komen als ik niet bewust op mijn houding let.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al jaren last van Thoracic rounding als ik niet bewust op mijn postuur let. Waardoor mijn nek naarvoren komt en bovenrug bol is, schouders staan verder wel goed. Welke oefeningen raad je aan om te zorgen dat mijn houding recht wordt?

Edit: schouders lijken toch naar voren te komen als ik niet bewust op mijn houding let.
Dat proces wat je omschrijft is het constante gevecht wat wij voeren met de zwaarte kracht. Dit proces valt je nu misschien op maar dit gaat heel geleidelijk en is al jaren actief. Het is dan ook niet zo eenvoudig om dat proces te keren en dus is er ook niet een oefening die de houding gaat corrigeren of in elk geval niet de oefeningen waar krachtsporters mee bekend zijn.

Hieronder de bekende houding waarin we soms zitten. Het verhaal dat je simpelweg alleen maar veel in houdingen moet variëren mag dan wel kloppen maar in de praktijk zie je zo'n 20 van dit soort gebogen varianten langskomen en nooit zul je een houding langs zien komen waarbij de bovenrug in extensie komt. De ontkenning van deze problematiek zal de problemen nooit oplossen en zo zul je met de jaren steeds een beetje krommer gaan zitten/lopen.

Poor_Sitting_Posture_shutterstock_122267932.jpg


Hieronder een schematische weergave van deze houdingsproblematiek. Voorzijde zie je dat het lichaam in elkaar en omlaag getrokken wordt ook als mensen gaan staan en lopen. Dat alles zorgt er uiteindelijk voor dat de moderne mens niet meer functioneel kan staan en lopen. Aan de achterzijde zie je dat alles op lengte wordt getrokken. Pijnklachten krijgen mensen bij de spieren die op lengte worden getrokken en deze krijgen dan altijd de aandacht. Veel masseren en foamrollen of behandelingen bij de fysio om de pijn te bestrijden maar het probleem zit aan de andere kant, de verkorte/stijve spieren. De stijve spieren worden dan juist weer regelmatig flink gerekt maar dat is juist een schadelijk proces omdat verkorte/stijve fascia zich niet laat rekken. De pezen en ligamenten krijgen het dan voor hun kiezen waarin schade kan ontstaan. Stop dan ook onmiddellijk met het rekken van deze spieren en ga ze releasen (verwijderen van restricties).


balans.png


Met deze releases breek je de spanning af waar nodig en aan de andere zijde moet je de juiste spanning er weer in zien te trainen met functionele bewegingspatronen. Dat doe je met het programma wat ik in de openingspost heb geplaatst - Reprogram, release, re-tension. Die procedure zou je moeten volgen en gaan trainen. Hier gaan een paar weken/maanden overheen wil je de juiste neurologische connecties leggen die wij met onze leefstijl vaak zijn verloren.

Beheers je deze basis dan ben je klaar voor het complexere werk, dat staat hier niet omschreven maar is waar ik in mijn trainingslog al enkele maanden mee bezig ben. Dit zijn oefeningen die zich richten op functionele bewegingspatronen als lopen, rennen, springen en gooien. Ze trainen je AOS (anterior oblique sling) and POS (posterior oblique sling) die altijd samenwerken bij deze bewegingspatronen.

?format=750w.png
?format=750w.png


Op geen enkele wijze trainen wij deze kenmerkende menselijke bewegingspatronen in de krachtsport waardoor disfuncties en balans problemen op den duur ontstaan. Ik kan je adviseren aan de slag te gaan met het Reprogram, release, re-tension programma in de OP en als je vragen hebt over de uitvoering daarvan dan hoor ik het graag.
Wanneer je enkele weken hiermee dagelijks aan de slag bent gegaan en je merkt duidelijke verbeteringen kan ik helpen met de volgende stappen.
 
Aanvullend op mijn vorige post Dumbel

Als we kijken naar de biomechanica van de mens en zelfs naar andere zoogdieren dan zie je dat de wervelkolom een bijzondere structuur is. Het is een aaneenschakeling aan gewrichtjes die met elkaar in verbinding staan en daardoor ook invloed op elkaar uitoefenen. De ruggenwervel verbind samen met het bekken het onderlichaam en het bovenlichaam aan elkaar. Naast dat deze structuur zeer mobiel is dient deze ook stabiel te zijn en daarvoor dienen de zachte weefsels. Een zeer bijzondere biomechanische structuur in de evolutie want de kern (core) van een wezen kan toch het beste zo sterk en stabiel mogelijk zijn, of niet?

De manier waarop de mens en dieren zich bewegen maakt dat evolutie deze structuur heeft gemaakt zoals deze is. Het feit dat deze structuur in ons lichaam aanwezig is maakt dat het een zeer succesvolle functionele structuur is, dat is de essentie van evolutie. Als we kijken hoe dieren overleven dan zijn lopen, rennen, springen, klimmen en vechten de meest primaire functies om te overleven. Wanneer een van die functies niet optimaal is dan zul je het niet lang overleven. Dit gold ook voor de mens. Deze moest goed kunnen jagen, vechten en soms vluchten om te kunnen overleven. Al deze activiteiten zijn mogelijk door de uitzonderlijk mobiele en sterke structuur van de wervelkolom.

De moderne mens is de heerser geworden van deze planeet en dus is het niet meer noodzakelijk om deze vaardigheden te hebben om te overleven. Wanneer je niet goed kunt lopen, rennen of draaien met je romp dan is dat geen levensbedreigende disfunctie meer zoals dat bij de oermens wel het geval zou zijn geweest. Wanneer je de looppatronen van mensen en zoogdieren bestudeert dan zie je dat de wervels afzonderlijk van elkaar roteren. Je bekken roteert in een andere richting dan je schouders en dit alles is mogelijk doordat je wervels deze overgang van de ene as naar de andere geleidelijk mogelijk maakt.

tumblr_lvtl4rB6VD1qhko2so1_500.gif

In deze afbeelding staan met pijlen de assen van het bekken en de schouders weergegeven. De onderste wervels staan in een andere hoek geroteerd t.o.v. de bovenste wervels. Deze rotatie van de wervels is van essentieel belang bij functionele activiteiten van de mens.

Omdat de moderne mens nauwelijks meer loopt en rent (in het dagelijks leven) vanaf pubertijd tot aan de dood krijg je dat het lichaam deze aangeleerde vaardigheden uit je jonge jeugd verliest. Je ziet hele vreemde looppatronen bij mensen naar mate ze ouder worden. Dit omdat de functie van o.a. de wervelkolom in meer of mindere mate disfunctioneel is geworden. Het lichaam is gemaakt om te roteren vanuit de wervelkolom dus is het van cruciaal belang dat de mens ook deze functie traint/gebruikt.
In onze sport en ook in het dagelijks leven wordt ons vaak afgeraden om tijdens een oefening/beweging met gewichten je lichaam te roteren. Hier ben ik het in zekere mate mee eens. Tijdens een zware deadlift of squat lijkt het me niet verstandig om vanuit je wervelkolom te gaan roteren. Je wordt geleerd je scharp te houden, te bracen, om de wervelkolom te beschermen en stabiel te houden. Dat is mijn inziens heel erg verstandig echter wanneer dat een dominerende activiteit is, welke je naast een moderne levensstijl beoefend, dan krijg je dat je deze structuur op een eenzijdige wijze gaat belasten/trainen. Wanneer je je lichaam leert altijd deze mobiele structuur zeer rigide te belasten dan verlies je belangrijke functies in deze structuur. Tevens leer je je lichaam hoe het spanningen (bracen) moet opbouwen en vast te houden waardoor bij disfuncties het lichaam niet meer het vermogen heeft deze spanningen los te laten en gebruik te maken van zijn dynamische vaardigheden binnen deze structuren.

Bij disfunctionele looppatronen zie je bijvoorbeeld dat een mens de roterende functies van de torso/wervelkolom is verloren. Mensen bewegen heel stijf (robot-achtig) en brengen hun armen en torso niet meer naar voren tijdens het lopen. Soms zie je mensen lopen waarbij het bovenlichaam geen enkele beweging vertoont. De armen blijven strak langs het lichaam hangen. De twee slings (AOS en POS) waar in de vorige post over werd geschreven helpen bij de rotatie van de torso t.o.v. het bekken. Wanneer de POS verkort verlengt de AOS en omgekeerd. De verlenging van een sling laad energie op die daarna gebruikt wordt in de verkorting van de sling. Als een soort pendulum vloeien deze spanningen/krachten als een lus door ons lichaam heen. Wanneer deze biomechanische functies optimaal functioneren kost het heel weinig energie om deze activiteiten uit te voeren. Dit in tegenstelling tot de activiteiten die we doen in de sportschool. Op geen enkele wijze bevorderen de klassieke krachtsoefeningen de functies van de AOS en POS en rotatie van de torso/wervelkolom. Daarnaast kosten de bewegingen heel veel energie (vaak grinden) wat veel wear and tear veroorzaakt in deze structuren.

Het lichaam zal naast onze levensstijl en sport getraind moeten worden om deze primaire functies uit te kunnen blijven voeren. Vandaar dit topic, eerst moeten de disfuncties aangepakt worden voordat met dit soort complexe bewegingspatronen getraind kan worden. Wanneer deze disfuncties niet worden verwijderd en men begint direct met deze complexe bewegingen dan zullen deze disfuncties aanwezig blijven tijdens deze activiteiten en los je het probleem op termijn niet op. Wanneer je gaat rennen met een gekantelde bekken of geen rotatievermogen dat blijven deze disfuncties aanwezig in je neuropatronen. Om je neuropatronen te resetten dien je eerst op een juiste wijze te kunnen bewegen, zonder disfuncties en dan deze bewegingspatronen opnieuw neurologisch te programmeren. Begin bij simpel en heel geleidelijk ga je naar complex. Beheers je complex dan pas voer je de weerstand op. De uitvoering en beheersing van een functie is hierbij het hoogste doel, niet de prestatie van een activiteit.

Een simpel voorbeeld hoe dit proces werkt. De eerste maanden heb ik hard gewerkt aan het verwijderen van disfuncties en re-tension van andere structuren die inactief waren. Daarna ben ik heel traag de slings gaan activeren en gaan analyseren welke disfuncties tijdens deze oefeningen nog steeds dominant waren. Deze moest ik allemaal verwijderen voordat ik de stap naar complex kon zetten. Vanaf het moment dat de ernstige disfunctionele patronen waren verdwenen heb ik een tijd de juiste patronen neurologisch geprogrammeerd waarna ik kon starten met de dynamische complexe bewegingen. Ik begon enkele maanden geleden met een 4kg kettlebell en nu maanden verder hanteer ik nog steeds dezelfde kettlebell. Doordat ik de afgelopen maanden veel progressie heb geboekt in functieverbetering van mijn AOS en POS en rotatie van de romp is het effect van de 4kg kettlebell enorm veranderd. Mijn rotatiekrachten zijn in testen met ongeveer 50% toegenomen. Ik kan momenteel 2x zoveel kracht generen als dat ik voorheen kon. Mijn rotaties zijn veel krachtiger, vloeiender en sneller geworden en de functie van mijn lichaam is aanzienlijk verbeterd. Door met een kettlebell 2x zo explosief te kunnen zwaaien zijn de trainingen met de 4kg kettlebell van enkele maanden geleden niet te vergelijken met de trainingen die ik momenteel doe.

Het toevoegen van deze trainingen aan je huidige activiteiten zal de functie van je lichaam alleen maar kunnen verbeteren.
 
Bedankt voor uitgebreide post, zal als ik tijd heb het eens even rustig door lezen :)
 
Bedankt voor uitgebreide post, zal als ik tijd heb het eens even rustig door lezen :)
Ben je er aan toegekomen? Benieuwd naar je bevindingen mocht je er iets mee gedaan hebben natuurlijk.
 
Ik kan alleszins beamen dat door middel van myofasical release met een lacrossebal ik veel leniger en soepeler ben dan ik ooit was door middel van alleen stretchen.
 
Zal binnenkort een update van mijn posture posten. Het harde werk de afgelopen jaren werpt zijn vruchten af. Voel dat mijn lichaam steeds verder uit de knoop aan het komen is, spanningen verdwijnen en mijn lichaam voelt een stuk soepeler aan. Ook tijdens de massages in Thailand merkte ik het duidelijk dat deze veel minder pijnlijk waren en mijn mobiliteit enorm vooruit is gegaan. Weet mijn eerste Thaise massage nog van jaren terug, leek wel een martel tafel waar ik op lag. :D

Toen ik voorheen de uitspraak hoorde dat het jaren zou gaan duren om je lichaam weer functioneel te kunnen krijgen met onze disfunctionele levensstijlen en hobbies kon ik niet voorzien wat ik nu ervaar en heb geleerd. Achteraf zie ik in dat dit logisch is daar dit disfunctionele proces ook jaren en decennia heeft plaatsgevonden. Deze schade terugdraaien kost veel tijd en energie.
 
Back
Naar boven