AndroidHealthClinic

Verdeling macronutriënten: Eiwit

Bezoekers in dit topic

Elouw

Cool Novice
Lid geworden
28 aug 2016
Berichten
86
Waardering
18
Lengte
1m85
Massa
84kg
Beste allemaal,

Na het verdiepen en bijhouden van mijn voeding loop ik tegen een klein issue aan. Dit is als volgt.

Ik heb op myfitnesspal mijn gegevens en doelen ingevuld. Hieruit komt dat ik ong 3000 calorieën per dag eet. De verdeling van macronutiënten kun je zelf indelen (de percentages). Deze percentages heb ik ingedeeld op Eiwitten: 30% Vetten: 25% Koolhydraten: 45%. Als je uitgaat dat eiwitten en koolhydraten beide 4 kcal per gram en vet 9 kcal per gram is, komt het uit op een verdeling van Eiwit: 225 gr, Vet 100 gr en koolhydraten 300 gr. Nu ontstaat hier dus mijn issue: de verdeling.

Zo zit ik in elkaar:

Leeftijd: 23 jaar. Gewicht: 84 kilogram Vetpercentage: Onbekend, maar waarschijnlijk tussen de 15 - 18%. Lengte: 183 cm. Training: 4-5 keer per week krachttraining, 1-2 keer per week hardlopen (4-7 km, dus niet zo ver). Doelen: Op gewicht blijven, maar vetpercentage iets verlagen. Afvallen vind ik niet per se nodig.

Op vele internetsites staat dat je bij eiwitten gemiddeld 1.5 tot 2.0 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig zou moeten hebben als je intensief sport. Dit is te vinden op vrijwel elke fitnessite of gezondheidssite. in mijn geval zou dat neerkomen op maximaal 168 gram eiwitten. dit zou neerkomen op een caloriepercentage van slechts 22,5 %. de overige 72.5% zou ik dus moeten verdelen over óf vet, óf koolhydraten. 83 gram vetten per dag vind ik al vrij veel. 338 gram koolhydraten per dag vind ik oké, Maar als ik het overige percentage op koolhydraten zou gooien, zou ik over de 400 gram gaan, en ik ben van mening dat daar mijn vetpercentage alleen maar van gaat stijgen.

Mijn vraag aan jullie is: hoe doen jullie dit? Volgens mij zit ik in de gemiddelde range van lengte/gewicht. Hoe verdelen jullie je macro's? houden jullie rekening met die 1,5 tot 2,0 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht of houden jullie andere getallen aan?

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt!
 
Eerst en vooral je onderhoud berekenen (bv volgens de harris-benedictformule), daarna simpel houden en niet teveel in % rekenen, nl:
- eiwit 2-2,5g per kg lichaamsgewicht, bv bij 2,5 komt dat n jouw geval op 210g.
- vet 1-1,5g per kg lichaamsgewicht, in jouw geval bij 1,5 is dit 126g.
- rest aanvullen met carbs

Succes
 
Als ik met een gewicht van 65kg met 70 tot 90 gr eiwit per dag spiermassa kan bouwen. waarom heeft een vent van 84kg dan 200 tot 250 gr nodig per dag ?
 
Als ik met een gewicht van 65kg met 70 tot 90 gr eiwit per dag spiermassa kan bouwen. waarom heeft een vent van 84kg dan 200 tot 250 gr nodig per dag ?
Euhhh, 70g eiwit per dag lijkt me heel weinig.. ??? ik heb momenteel zo'n 260g eiwit binnen, 260g carbs en 125g vetten bij 106,5 kg.
 
Euhhh, 70g eiwit per dag lijkt me heel weinig.. ??? ik heb momenteel zo'n 260g eiwit binnen, 260g carbs en 125g vetten bij 106,5 kg.

vaker rond de 90 dus bijna 1,5 gr de kilo maar naar verhouding lag me koolhydraat en vet % wat hoger. vet doorgaans rond de 30%

dus ik vind 2x.. 2.5x gwn overdreven veel.... zowieso om dmv vast voedsel binnen te krijgen

en iemand die niet lang traint heeft wellicht meer baat bij zoeken naar juiste stimuli
 
vaker rond de 90 dus bijna 1,5 gr de kilo maar naar verhouding lag me koolhydraat en vet % wat hoger. vet doorgaans rond de 30%

dus ik vind 2x.. 2.5x gwn overdreven veel.... zowieso om dmv vast voedsel binnen te krijgen

en iemand die niet lang traint heeft wellicht meer baat bij zoeken naar juiste stimuli
Het is toch echt niet moeilijk om zo'n aantal eiwitten binnen te krijgen? Als je 250g kip eet heb je al 50g eiwitten... en er zijn zoveel eiwitbronnen
 
Ik train nu ongeveer 3 jaar. Daarnaast vind ik het ook niet moeilijk om veel eiwitten binnen te krijgen t.m.v vast voedsel. Vlees, peulvruchten, ei etc. Ik vroeg me het wel af. Op gezondheidssites staat altijd 1 - 1.5 en bodybuilders gebruiken idd een veel hoger aantal. Ik denk dat ik het zo houd zoals het nu is (dus ong 190 - 210 gram eiwitten per dag), want ik heb het idee dat als ik meer koolhydraten eet ik teveel vet opbouw. Kan ook tussen mijn oren zitten natuurlijk.
 
Zelf probeer ik niet te kijken naar die percentages in Myfitnesspall.
Ik volg onderstaande richtlijn:

- 2,2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht
- 1 gram vet per kilogram lichaamsgewicht
- overige calorieën uit koolhydraten

Dit werkt voor mij prima :)
 
Oke, ieder zijn ding :)
 
Back
Naar boven