XXL Nutrition

Verenigde Staten (5 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Inzake Donald Trump (en Jacques Monasch)
En een weinig dapper De Wereld Draait Door


Elk land heeft zo zijn politieke nieuws. De Verenigde Staten van Amerika kozen Donald Trump tot president. Nederland werd geconfronteerd met het vertrek van Jacques Monasch uit de PvdA.

Het was voor mij wel even bijkomen. Drie keer wijdde ik mijn column aan de kansen van Donald Trump. Al op 9 mei schreef ik : “Het zal mij niets verbazen als Trump de volgende president van de Verenigde Staten zal worden”. Nu is het te hopen dat hij de komende maanden zal gebruiken een begin te maken het Amerikaanse volk weer te verenigen. En natuurlijk de zorgen, zoals die bv in Europa over het door Trump te voeren beleid bestaan, weg te nemen. Ook uiteraard hoe de verhouding tussen Amerika en Rusland – dus tussen Trump en Poetin – zich zal gaan ontwikkelen. We wachten af.

De wens van Monasch was redelijk

Drie weken terug schreef ik over het besluit van PvdA-voorzitter Spekman om iedereen in staat te stellen voor 2 euro mee te doen aan de interne verkiezingen voor het leiderschap van die partij.

En over het besluit van Jacques Monasch mee te willen gaan doen aan die leiderschapsverkiezingen. Monasch kritiseerde in heldere taal de top van de PvdA. Hij stelde ook een paar eisen, waaronder dat hij de ruimte wilde krijgen het verkiezingsprogram aan te passen. Daar was niets mis mee. Ik heb in 1977, op het congres van mijn partij waar het program werd vastgesteld, als beoogd lijsttrekker gezegd dat ik twee belangrijke punten uit dit program niet wilde uitvoeren. Het congres ging daarmee akkoord.

De wens van Monasch was redelijk, omdat Diederik Samsom en Lodewijk Asscher wel betrokken waren bij het opstellen van het PvdA-program. Het is anders gelopen. Op een rare manier. Monasch werd meegedeeld dat niet-leden toch niet mee zullen kunnen doen aan de lijsttrekkersverkiezingen. Volgens voorzitter Spekman mag dat niet van de privacywet. Hoezo? Kan dat even worden uitgelegd door iemand die daar verstand van heeft?

Monasch’ punt betreft de invloed van de kandidaat-lijsttrekkers op het program werd, door een woordvoerder van de PvdA, afgewezen. Waarom dat meten met twee maten?

Huichelachtig
Als klap op de rode vuurpijl werd ook door een woordvoerder (dezelfde als die ik hierboven noemde?) van de rode vrienden medegedeeld dat Monasch zelf het bijltje erbij neer gooide: “Heel jammer, er lagen echt kansen voor Jacques”. Het klinkt een beetje huichelachtig. Maar misschien heb ik dat niet goed begrepen.

De strijd binnen de PvdA steekt bleek af bij de strijd tussen Clinton en Trump. Trump’s speech bij de bekendmaking van de uitslag, zijn woorden over het verenigen van het Amerikaanse volk en van respect voor Hillary Clinton, voor alles wat zij voor Amerika heeft gedaan, was een goed begin.

Dinsdag werd ik gevraagd of ik vanavond naar De Wereld Draait Door wilde komen. In een discussie met anderen die vóór Clinton waren. Die haakten blijkbaar af. Durfden niet meer. DWDD ging door de bocht. Dapper is anders.

-Hans Wiegel

Dinsdag werd ik gevraagd of ik vanavond naar De Wereld Draait Door wilde komen. In een discussie met anderen die vóór Clinton waren. Die haakten blijkbaar af. Durfden niet meer. DWDD ging door de bocht. Dapper is anders.
giphy.gif
 
ik kan al die establishment/Hillary haat wel begrijpen maar denkt er ook maar een iemand dat Trump een geschikte president is? (behalve onze in huis woonwagenfanaat jean dan)

hij heeft geen enkele bestuurlijke ervaring, heeft totaal geen duidelijke standpunten of realistisch beeld van de implementatie en flip flopped om de toespraak over wat hij van de meeste dingen vindt.

eigen schuld van de democraten wel, hadden ze Sanders maar niet moeten saboteren.
 
ik kan al die establishment/Hillary haat wel begrijpen maar denkt er ook maar een iemand dat Trump een geschikte president is? (behalve onze in huis woonwagenfanaat jean dan)

hij heeft geen enkele bestuurlijke ervaring, heeft totaal geen duidelijke standpunten of realistisch beeld van de implementatie en flip flopped om de toespraak over wat hij van de meeste dingen vindt.

eigen schuld van de democraten wel, hadden ze Sanders maar niet moeten saboteren.
Eerlijk gezegd boeit het mij vrij weinig, maar van al die haat op Trump kan ik zeker genieten.
 
ik kan al die establishment/Hillary haat wel begrijpen maar denkt er ook maar een iemand dat Trump een geschikte president is? (behalve onze in huis woonwagenfanaat jean dan)

hij heeft geen enkele bestuurlijke ervaring, heeft totaal geen duidelijke standpunten of realistisch beeld van de implementatie en flip flopped om de toespraak over wat hij van de meeste dingen vindt.

eigen schuld van de democraten wel, hadden ze Sanders maar niet moeten saboteren.

leuke reply knulletje, dat ze Sanders maar niet hadden moeten saboteren heb je juist gelezen op Telegraaf :roflol: Geeft maar weer eens het iq van jullie gepeupel aan
 
Ik moet wel een beetje lachen om de reactie uit het kamp van de Trump aanhangers. Hey Trumpies, jullie weten wel dat de winst van Trump niet betekent dat hij niet evengoed een levensgevaarlijke mafkees is toch? Het enige wat hiermee bewezen is, is dat het Amerikaanse volk schijnbaar te dom is om beter te kiezen. Maar ja, dat wisten we eigenlijk al bij de herverkiezing van GW Bush.

Laat de Trumpies lekker blij zijn met hun overwinning. Ik ben zelf allang blij als de wereld niet 1 rokende puinbal is tussen nu en 4 jaar. Als Trump zegt dat hij Amerika wat meer wil terugtrekken uit de wereld dan is dat hem zeer te prijzen. Iets minder "USA World Police" brengt misschien ook eens wat minder moslim terreur.
 
Ik moet wel een beetje lachen om de reactie uit het kamp van de Trump aanhangers. Hey Trumpies, jullie weten wel dat de winst van Trump niet betekent dat hij niet evengoed een levensgevaarlijke mafkees is toch? Het enige wat hiermee bewezen is, is dat het Amerikaanse volk schijnbaar te dom is om beter te kiezen. Maar ja, dat wisten we eigenlijk al bij de herverkiezing van GW Bush.

Laat de Trumpies lekker blij zijn met hun overwinning. Ik ben zelf allang blij als de wereld niet 1 rokende puinbal is tussen nu en 4 jaar. Als Trump zegt dat hij Amerika wat meer wil terugtrekken uit de wereld dan is dat hem zeer te prijzen. Iets minder "USA World Police" brengt misschien ook eens wat minder moslim terreur.
Dit soort reacties bedoel ik dus. Heerlijk.
 
Ik moet wel een beetje lachen om de reactie uit het kamp van de Trump aanhangers. Hey Trumpies, jullie weten wel dat de winst van Trump niet betekent dat hij niet evengoed een levensgevaarlijke mafkees is toch? Het enige wat hiermee bewezen is, is dat het Amerikaanse volk schijnbaar te dom is om beter te kiezen. Maar ja, dat wisten we eigenlijk al bij de herverkiezing van GW Bush.

Laat de Trumpies lekker blij zijn met hun overwinning. Ik ben zelf allang blij als de wereld niet 1 rokende puinbal is tussen nu en 4 jaar. Als Trump zegt dat hij Amerika wat meer wil terugtrekken uit de wereld dan is dat hem zeer te prijzen. Iets minder "USA World Police" brengt misschien ook eens wat minder moslim terreur.
dit soort elitisme zorgt dus voor al die afkeer van de gevestigde orde he, mensen zoals jij zijn de reden waarom trump zoveel momentum heeft bij jan modaal.
 
Wilders kan in de categorie Dewinter en Jean-Marie Le Pen, daar komt nooit wat van.
Oneens. Wilders is echt van een ander kaliber dan J-M Le Pen. Wilders is min of meer een zegen voor de NL politiek. Hij toont hypocrisie aan bij tegenstanders die de inhoud ontvluchten, trekt kiezers aan die anders niet stemmen en is wars van politiek correct geneuzel. En in plaats van telkens te praten over de toon van het debat, ingaan op de inhoud.

In het programma van Wilders zit iets waar anderen zich niet (meer) over durven uit te spreken; de immigratiestop. Wanneer je problemen in het onderwijs, de gezondheidszorg, integratie en alle andere kwesties waar ze al decennia over vallen echt wilt aanpakken heb je rust in de tent nodig (bijvoorbeeld om sociale eenheid te bevorderen). Dat Straatsburg dan lastig gaat doen moet maar, volgens veel kiezers. Dit is tevens iets dat de SP in de jaren '90 ook riep, maar is in de vergetelheid geraakt.

Wanneer je dubbele nationaliteit hebt en bij herhaling in de fout treedt; wegwezen. Wat dacht je dat er in Amerika met je gebeurde? Australie?Zwitserland? Er zijn er meer maar deze schieten mij zo 123 binnen. Wanneer uitzetting tot beleid gemaakt wordt moet je eens zien hoe 'ze' daarop reageren, zijn ze als de dood voor. Het heeft veel te lang geduurd voor men in NL de dingen bij de naam ging benoemen, zowel goede als slechte dingen. Het probleem met o.a. Marokkanen is decennia lang weggemoffeld.

Op Wilders stemmen doe je niet vanwege het verbod op de koran of een hoofddoekjesbelasting (al denkt Sarkozy daar hetzelfde over). Als je het niet weet kan je prima uit compassie op Wilders stemmen, omdat hij al 12 jaar dag en nacht bewaakt moet worden vanwege zijn overtuiging (heeft nooit opgeroepen tot geweld) en zijn prive leven moet inleveren. Uit rancune kan je ook op hem stemmen. Dan maar die zgn. boze witte man.
De linkse kerk komt dan weer met paradepaardje 'onderbuik' aanzetten maar als je kijkt naar de gescnhiedenis is de onderbuik in NL van oudsher altijd links geweest (kapitalisten enz enz). Toen kon het prima, nu niet omdat die plotseling 'rechts' zou zijn. Wanneer je uit rancune stemt waardoor Wilders een significante rol kan gaan spelen zullen de gevestigde partijen standpunten overnemen, gedeeltelijk of helemaal. Dan is het volledig gelegitimeerd wat mij betreft en zou de grootste verdienste kunnen zijn van Wilders. Dit zie je al gebeuren als je de afgelopen 10 jaar bekijkt.
 
maar denkt er ook maar een iemand dat Trump een geschikte president is?

hij heeft geen enkele bestuurlijke ervaring, heeft totaal geen duidelijke standpunten of realistisch beeld van de implementatie en flip flopped om de toespraak over wat hij van de meeste dingen vindt.
Ik hoop dat hierin juist zijn kracht schuilt. Hij heeft natuurlijk wel ervaring met politici. Ik heb verder geen illusies wat dat betreft. Er zijn nu al een bataljon adviseurs, lobbyisten en anderen bezig om een en ander warm te houden. Trump zal het vooral moeten hebben van adviseurs. Zoals elke president. De huidige problemen zijn vrijwel allen ontstaan onder presidenten mensen met politieke ervaring. Heeft niet geleid tot minder verdeeldheid, geweld, polarisatie, armoede, werkeloosheid, illegaliteit enz enz. Als ik het slecht doe dan denk ik tja tijd voor een andere aanpak. Is beetje simplitisch en klein maar je begrijpt mijn punt. Of Trump slecht is, is pas te zeggen op zijn vroegst na zijn periode of wellicht pas na tiental jaren.
 
ik kan al die establishment/Hillary haat wel begrijpen maar denkt er ook maar een iemand dat Trump een geschikte president is? (behalve onze in huis woonwagenfanaat jean dan)

hij heeft geen enkele bestuurlijke ervaring, heeft totaal geen duidelijke standpunten of realistisch beeld van de implementatie en flip flopped om de toespraak over wat hij van de meeste dingen vindt.

eigen schuld van de democraten wel, hadden ze Sanders maar niet moeten saboteren.

Nope, dat heeft niemand. Met een beetje geluk delegeert hij zijn macht naar meer bekwame mensen en neemt hij de tijd om zich in sommige punten op te leiden, alvorens bruggen te gaan opblazen.
 
Back
Naar boven