Fitness Seller

Vergelijking 1 aug - 1 maart : alles gaat perfect muv biceps

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
Waardering
26
Jongens, meiden... heb een paar daagjes terug eens zitten analyseren wat mijn theoretische 1RM nu is voor een aantal spiergroepen. De formule doet er even niet zo toe.

Het is nu weer 7 maanden geleden dat ik weer op de sportschool ben gaan trainen.

Het leek me wel leuk een paar parameters te vergelijken, per 1e van de maand
Qua trainingsvorm zijn er nogal wat dingen veranderd in de loop van tijd.
In augustus heb ik 3x per week getraind, vanaf september train ik om de andere dag.
Van augustus t/m december heb ik per 4 trainingen alle hoofdspiergroepen 3 van de 4x getraind , dwz. rug-borst-quads-hamstrings-onderrug. Armen en schouders evenals buikspieren kwamen minder frequent aan de orde.
Vanaf januari doe ik weer een klassieke dubbelsplit, zij het de ene keer met lage reps en de andere keer met hoge reps.

Destijds begon ik met heel veel hh omdat ik net terug kwam van een blessure.

O ja, eind feb had ik griep en dat is vooral nu 2 wkn later nog echt te merken aan een vreselijk uithoudingsvermogen. Heb zoveel mogelijk alleen gegevens van de lage repranges.

borst - vlak bankdrukken
1 aug: 14 kg 18-14 ; 12 kg 18 - 1RM: 21,0 kg
1 sep: 17,5 kg 12-12-12-16 - 1RM: 25,5 kg
1 okt: 20 kg 13-13-12 - 1RM: 29,1 kg
1 nov: 15 kg 10-11 20 kg 11 25 kg 11 - 1RM: 25,9 kg
1 dec: 20 kg 11 27,5 kg 11-11-11 - 1RM: 35,6 kg
In dec overgegaan op andere techniek, smaller drukken met elleboog tegen lats aan
1 jan: 27,5 kg 12-12-13 - 1RM: 39,7 kg
1 feb: 32,5 kg 9-8-8-10 - 1RM: 42,5 kg
1 mrt: 32,5 kg 8-8-9-8 - 1RM: 41,9 kg

Vooruitgang ging heel snel zodra ik smaller ging drukken, dat vertaalde zich ook in sterkere triceps. Ook lijkt het alsof de schouders eveneens sterker zijn geworden.

rug - lat pulley
1 aug: 35 kg 11-18 - 1RM: 49,7kg
1 sep: 33,5 kg 17; 35 kg 12-12 - 1RM: 51,0kg
1 okt: 31,5 kg 18-18 - 1RM: 50,8 kg
1 nov: 35 kg 13-12 - 1RM: 50,7 kg
1 dec: 38,5 kg 11-10 - 1RM: 52,0 kg
1 jan: 38,5 kg 11-11 - 1RM: 53,5 kg
1 feb: 42 kg 8-8 28 kg 34 - 1RM: 56,1 kg
1 mrt: 42 kg 10-8 30 kg: 34-30 1RM: 58,9 kg

Gaat gestaag vooruit, geen klachten!

benen - leg press
1 aug: 61 kg 18-18 - 1RM: 104,0kg
1 sep: 61 kg 22-25 - 1RM: 108,0kg
1 okt: 68 kg: 14-14 - 1RM: 103,0 kg
1 nov: 75 kg: 12-12-12 - 1RM: 107,1 kg
1 dec: 75 kg: 13-13 - 1RM: 110,3 kg
1 jan: 85,5 kg 11-11-11 - 1RM:118,7 kg
1 feb: 94 kg: 8-9 - 1RM: 122,1 kg
1 mrt: 94 kg: 7-8-9 - 1RM: 120,6 kg
Het gaat heel traag vooruit, kleine teruggang na ziekte eind feb

triceps - triceps push down
1 aug: 25 kg 28-28 - 1RM: 48,0 kg
1 sep: 32,5 kg 20-22 - 1RM: 55,1 kg
1 okt: 10 kg : 24-20-24 1RM: 17,4 kg (nieuw kabelstation)
1 nov: 18,75 kg: 24 ; 21,25 kg 20-20 - 1RM: 34,7 kg
1 dec: 23,75 kg 20-18-18 - 1RM: 38,7 kg
1 jan: 31,25 kg 8 - 1RM:40,0 kg
1 feb: 31,25 kg 10 - 1RM: 42,2 kg
1 mrt: 31,25 kg 9 - 1RM: 41,1 kg
Snelle vooruitgang na andere methode voor bankdrukken. Gegevens van aug/sep zijn niet echt bruikbaar, is nl. met ander kabelstation gedaan.

biceps - bb curl
1 aug: 8 kg 28 - 1 RM: 15,4 kg
1 sep: 12,5 kg 20 - 1 RM: 20,8 kg
1 okt: 15kg 22 - 1 RM: 25,8 kg
1 nov: 15kg 20 - 1 RM: 25,0 kg
1 dec: 15kg 18 - 1 RM: 24,2 kg
1 jan: 20kg 7 - 1 RM: 25,0 kg
1 feb: 17,5kg 9 - 1 RM: 23,0 kg
1 mrt: 17,5kg 9 - 1 RM: 23,0 kg

Biceps zijn als enige spiergroep echt achtergebleven..

Er zijn 3 oplossingen die in me opkomen:
- minder sets voor optrekken, 9 van 1 hh is net iets te veel van het goede.. het lukt me nog niet om me 2x achter elkaar op te trekken: dit vergt extreem veel van de biceps. 'k Had al eind vorig jaar de biceps op de borstdag geplaatst, maar nu is ie weer terug
- andere split? Heb nu de klassieke : bovenlijf versus benen. Push/pull beviel heel slecht, overtraining van de benen. Een 3e optie is torso versus extremiteiten (benen/armen), maar raken de armen dan niet overtraind?
- mogelijk meer sets voor armen en minder oefeningen, doe 3 oefeningen, maar slechts 1 set per oefening. Miss is 2 sets en 2 oefeningen beter?

Kan er iemand een zinnig advies geven?

• Topic Starter Topic Starter
Helemaal niemand die een zinnige suggestie kan geven?

Voor de duidelijkheid. Op de dag dat ik armen train, doe ik eerst
- optrekken (voorheen 9x1hh)
- bb bent over row (2 sets)
- db bent over row (2 sets)
- lat pull down (2 sets)
- db shrugs (2 sets)

- bb bench press vlak (4 sets)
- db incline bp (2 sets)
- cable cross over of pec deck (3 sets)

Dit gebeurt om en om als supersets muv het optrekken wat ik eerst afwerk.
Ook met rustpauze tussendoor. Supersets omdat ik niet meer de nadruk op borst of op rug wil leggen en daarnaast omdat het ondanks de wachttijd tussendoor toch veel tijd scheelt tov als je echt zou wachten tot je weer helemaal op krachten bent.

Daarna
3 sets biceps met 3 oefeningen , elk 1 set
bb biceps curl - hammer curl - preacher curl machine
3 sets triceps met 3 oefeningen, elk 1 set
triceps rope push down - French press met EZ bar - triceps kick back

4 sets schouders:
2 sets lateral raise (zijkant)
2 sets externe rotatie (voor rotator cuff)
Schouder oefeningen zijn meer therapeutisch dan voor kracht: kan bijv met 3 kg maar maximaal 15 hh halen voor zowel lateral raise als de externe rotatie.

Qua biceps en triceps vraag ik me af of het er aan ligt dat ik heel lang voor triceps maar 1 oefening deed: de triceps push down en in 3 sets van de zelfde oefening beter vooruit ging dan met biceps.
Daar heb ik vanaf het begin 3 verschillende oefeningen gebruikt met maar 1 set. In 2004 zelfs maar 1x per 8 dagen armen getraind, nu 1x per 4 dagen (dus 6 sets per 8 dagen)

'k Kan alvast beginnen door het aantal oefeningen in te perken tot 2 en bijv de ene keer bb biceps curl en hammer curl te doen en elk 2 sets? En de andere keer bb biceps curl en preacher curl.
Idem voor de tri push down en dan de ene keer French press en de andere keer een kickback?

Kennelijk is het zo dat je geen resultaat kan verwachten van slechts 1 set per oefening? Ook al doe je 3 oefeningen voor dezelfde spier?

Nette vooruitgang. Ik denk niet dat het wat uitmaakt of je 3 sets van de zelfde oefening doet of 3 verschillende oefeningen, zolang je maar de spiergroep op een vergelijkbare manier belast. Maar aan de andere kant betwijfel ik zowiezo de meerwaarde van 3 verschillende oefeningen met 1 set, en als je daar ook niet mee vooruit gaat zou ik er gewoon mee ophouden.
Ik zou minimaal 3 sets per oefening doen.

Nu spreek je jezelf tegen.. eerst dat het niet uit zou maken en dan raad je minimaal 3 sets aan.

Vermoed dat 2 sets mogelijk zijn mits er een vergelijkbare oefening al aan vooraf is gegaan.
Bijv voor schuin bankdrukken doe ik ook maar 2 sets, voor vlak nl. al 4 sets gedaan.
Idem voor front lat pull down brede greep, heb mezelf al met smalle greep opgetrokken. Of voor db bent over row vs bb bent over row.

Maar voor biceps en triceps geldt dat het 3 toch heel verschillende soort oefeningen zijn, die muv de preacher curl en de triceps push down best technisch lastig uit te voeren zijn.
Daarom is het miss idd beter om er tenminste 2 sets van te doen, daar het eerste setje wel eens wil mislukken.

In het verleden heb ik wel gemerkt bij het 5x5 systeem dat de beste prestaties in de 4e en 5e en soms in de 3e en 4e set werden geleverd.

Heb dus mijn eigen vraag hiermee al beantwoord en het zal eerder aan het 1-set principe liggen dat biceps niet vooruit gaat dan aan het soort split of de volgorde. Al kan het helpen om een 3 split te gebruiken, maar dat zou mijn overtuiging dat een naturel het beste 2x of 3x per week elke spiergroep kan trainen teveel geweld aan doen.

Armen, schouders, kuiten en buik heb ik altijd als secundair beschouwd en met veel minder sets getraind dan andere lichaamsdelen. Maar miss toch beter om er ietsjes meer sets tegenaan te gooien? Voor schouders gaat die vlieger niet op.. die raken te snel overtraind. Vandaar alleen de zijkant en specifieke aandacht voor een therapeutische rotatorcuff oefening.
Espi

Laatst bewerkt:
Probeer eens met chinnen iets naar achteren te leunen, dan spreek je de lats meer aan. En aangezien de lats sterker zijn dan de biceps, kan je sneller progressie boeken op je chins.

En ik zou gewoon chinnen afwisselen met fatman pullups (lijkt meer op rowen) en gorilla chins (als je dat kan).

Aangezien je moet versnellen tijdens een chin, is het van groot belang dat de lats zo sterk mogelijk zijn. Door de versnelling kom je eerder door je lockout heen.

Succes :).

Wat zijn nu weer fatman pull ups.

De enige chins die me nu lukken zijn met smalle greep onderhands. In mijn vorige gym hadden ze een assisted pull up machine maar dat kan hier niet.. Enige wat kan is: opspringen voor negatieven en gewoon optrekken.
Daarmee ben ik al wel flink vooruit gegaan.. had daar al eerder over gevraagd. Voor ik ziek werd, kon ik er precies 9 achter elkaar met dan 5 stuks met 10-15 s tussenpauze , oplopend naar 30s en dan de laatste met 1 min tussenpauze.

Maar meer naar achteren leunen? Ook met lat pull down misschien? Dan leun ik ook iets meer naar achteren , schouderbladen naar elkaar toe en dat heeft echt goed geholpen. Waarschijnlijk was dat ook de reden dat het bankdrukken ineens zo goed verliep nadat ik de ellebogen dichter bij de lats houd en handen op schouderbreedte of iets smaller.

Voor biceps is het de vraag: verschuiven naar benendag zorgt wellicht voor overtraining van de armen, die het toch al zo te verduren krijgen met rugoefeningen. Beter om gewoon iets minder volume in het optrekken te stoppen (5 of 6 sets van 1hh ipv 9 van 1hh) en iets meer volume in isolatie-oefeningen. Denk ook niet dat ik erg hard vooruit ga met optrekken door er zoveel sets voor te doen. Het ligt er meer in dat ik moet proberen de tussentijd steeds korter te maken zodat alle sets met 10 s tussentijd lukken en dan eindelijk weer eens 2 hh achter elkaar in 1 set en hopelijk weer als vanouds 3 of 4 hh achter elkaar in 1 set. Vlas daar eig nog meer op dan sterkere biceps.

idd fatman pull-ups!
WTSupineRow.gif

godlike rugoefening :) is minder zwaar dan een normale chinup, dus probeer het eens zou ik zeggen.

verder..als je bang bent voor overtraining..ik zou dan een bep. spiergroep maar 1x per week belasten(biceps bij rug ed) dan is de kans op overtraining vrij klein dacht ik zo.

Nee, ik ga echt uit van het principe dat je elke spier 2x per week moet trainen.. train de ene keer met weinig hh (deze maand 8-7-6 hh, volgende maand 7-6-5 hh) en de andere keer met veel hh (20-15hh), alleen met het optrekken kon dat niet.

Geweldige oefneing die fat man pull -ups .. kon trouwens met google maar 1 referentie vinden en geen plaatje!
Op die manier kan ik meer hh doen voor het optrekken in het kader van de 'veel hh' uitvoeren.
Dat ik er niet aan gedacht had om de Smith te gebruiken voor het optrekken!

Bij nader inzien hoor ik dat die fat man pull-ups eerder een andere variant zijn op de bent over row omdat het om een horizontalere beweging gaat. Al is een horizontale beweging wel verantwoordelijk voor sterkere lat-ontwikkeling dan een verticale.

Maar 'k heb al 4 sets bent-over row (2x bb , 2x db). Dan kan ik de lichte uitvoering van het optrekken beter doen door ook een smalle lat pull down uit te voeren met een smalle greep, wat ik trouwens eind vorig jaar al deed. De lat pull machine heeft bij ons 2 haken zodat er ook pulleys aan gehangen kunnen worden.

De hoek is geheel anders bij de fatman pullup... persoonlijk vind ik die twee oefeningen zeeer verschillend aanvoelen.

Esperantisto zei:
- minder sets voor optrekken, 9 van 1 hh is net iets te veel van het goede.. het lukt me nog niet om me 2x achter elkaar op te trekken: dit vergt extreem veel van de biceps.

Hmm, normaliter zou je latissimus dorsi het meeste werk moeten doen bij optrekken... biceps zijn wel synergisten als je met brede grip optrekt.
Met close grip doen je biceps niet zoveel als "dynamic stabilizers".
Zie http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor125439 chin-ups weighted.

Als ik eens met een oefening tegen een "plafond" aanzit (zoals nu met mijn triceps) dan ga ik een tijdje eccentrisch trainen. Met dumbbells is dat goed te doen, je helpt met je vrije hand de trainende hand omhoog en maximaal traag terug laten zakken met alleen de trainende arm. Meestal heb ik de volgende dag ergere spierpijn dan bij een normale (conc-ecc) oefening.

Bij mij althans werkt dit goed: na een paar weken trainen kan de spier het zonder hulp van de andere hand aan.

Je zou het kunnen proberen met concentration curls of preacher met de dumbbell.

Oja: kijk eens bij:
[Link niet meer beschikbaar] onder "Huge Guns" :rolleyes: met maar liefs 59 varianten aan biceps oefeningen

Ongeloveloos zeg, zoveel variaties: denk gewoon dat het grootste verschil was dat ik met triceps heel lang maar 1 oefening deed en dan 3 sets terwijl ik al vanaf het begin 3 varianten op de biceps deed.

Variatie is prima, maar 1 set is net wat te weinig om er 'in te raken'. Twee kèn net ....

Het is meer dat variatie de training interessanter maakt. Het enige waar ik evt. nog eens naar moet kijken is die POF methode (points of flexion) waar ik inspiratie uit zou kunnen putten voor het bekijken van de mogelijke varianten op het trainen van de spieren.

nog over die horizontale chins, als ik daarbij m'n ellebogen dicht bij m'n romp houd voel ik m'n lats meer(en biceps minder) dan bij verticale chins...

Adema zei:
idd fatman pull-ups!
WTSupineRow.gif

godlike rugoefening :) is minder zwaar dan een normale chinup, dus probeer het eens zou ik zeggen.

verder..als je bang bent voor overtraining..ik zou dan een bep. spiergroep maar 1x per week belasten(biceps bij rug ed) dan is de kans op overtraining vrij klein dacht ik zo.

karma voor jou, je brengt me op ideëen gewoon (edit: Je moet wat Karma verspreiden alvorens het opnieuw aan Adema te geven),
dit is nu een oefening die ik nog nooit van mn hele leven gedaan heb!

Santoz zei:
karma voor jou, je brengt me op ideëen gewoon (edit: Je moet wat Karma verspreiden alvorens het opnieuw aan Adema te geven),
dit is nu een oefening die ik nog nooit van mn hele leven gedaan heb!

good luck:thumb:
verzwaren deed ik btw door een rugzak verkeerd om te dragen met schijven erin(rugzak op m'n buik)

Deze oefening kan miss wel een mooie afwisseling zijn voor de lats, maar dan is het wel een horizontale roeibeweging en het zijn geen verticale pull ups.

ExRx noemt deze oefening dan ook : Weighted Supine Row .

Overigens zijn roeibewegingen wel superieure lats=bouwers itt het optrekken. 3XL had daar eerder een aantal onderzoeken over geplaatst.
Blijft echter dat ik optrekken gewoon een erg mooie oefening vind. Lekker macha/o.

Net zoals vlak bankdrukken voor veel mensen niet zo heel veel doet voor borstontwikkeling, maar gewoon een lekker macho/a oefening is.

Al met al, gewoon eens leuk om erbij te doen als je het gewone roeien eens zat bent.

Esperantisto zei:
Nee, ik ga echt uit van het principe dat je elke spier 2x per week moet trainen..

Heb je het wel eens anders geprobeerd dan? Bijv elke spier 1 keer in de week? Want als je dat nooit geprobeerd hebt weet je niet wat voor jou het beste werkt!

Meer is nl niet altijd beter.

Succes

Esperantisto zei:
Jongens, meiden... heb een paar daagjes terug eens zitten analyseren wat mijn theoretische 1RM nu is voor een aantal spiergroepen. De formule doet er even niet zo toe.

Let op adviesen die gegeven worden, door instructeurs, bladen zoals flex en forums (dus ook op deze). Deze zijn wat betreft training info 90% onjuist, omdat ze altijd gebaseerd zijn op ervaringen/ onderzoeken van easy gainers en of anabolen gebruikers (ff uitgaande dat jij ze niet gebruikt) of de commercie (veel is goed).

advies aantal voor het aantal oefeningen per spiergroep is altijd veel te veel, frequentie van trainingen idem, geadviseerde oefeningen veelal slecht. ook voor de gebruikers geldt dit, heeft vaak met trainingsdrang te maken, waarbij zij dan het voordeel hebben betere ijwitopname en synthese door het gebruik.

profs hebben veel aan de wetenschap zoals van flex of professor t. bompa-the real strenght training of power (betreft 't periodiseren van trainingen)-.

Ongeveer 2% van de sportschool atleten zullen hierbij vorderingen maken. voor de andere 98 procent doet dit niet veel, omdat de hoofdmood nog altijd is'' met zo weinig mogelijk energie zoveel mogelijk te bereiken''. Rust, voeding en slaap inbegrepen.

Stop of beperk de enkel voudige gewrichts oefeningen (isolatie oefeningen), laat de grote spieren samen met de kleinere groeien.
doe oefeningen die dicht tegen de natuurlijke bewegingen aan zitten.

De vijf oefeningen voor hypertrophy en kracht zijn: squats (of deadlift /stif legged)), latpully puldown voorlangs met de hand palmen naar je toe, bankdrukken, dippen (triceps dip) en buik.

belangrijke neven oefeningen: leg curl (hamstrings)

sets +/- 2

reps per persoon en per spiergroep verschillend, grote +/- 13 en kleine +/-8 reps

frequentie per week +/- 2x b.v ma en do

gewicht en intensiteit: begin onder je normale rep gewichts max en doe er elke week een beetje bij (liefst 0.25 of 0.5kg per kant) dwing je lichaam zo langzaam te groeien DIT IS DE SNELSTE WEG.

biceps groeien het meest van
BV. 2 sets latpully voorlangs rusttijd tussen de 30 of 90 seconden, ivm atp deplementatie ( dit om hypertrophy te bewerkstelliggen) + 1 set bicep curl tot uitputting.

Ga er maar van uit dat je elke spiergroep 2x per week MOET trainen en wissel ook het aantal reps af, varieer ook veel in je oefeningen.
voor de rest geldt: train een spiergroep 1x per week (mits totaal uitgerust en supercompensatie is bereikt),

het aantal reps heeft per persoon en per spiergroep heeft een ideaal aantal om on/en nabij te zitten (zoek deze uit )

variatie heeft een voordeel, dat merk je ook snel aan de spierpijn die de verasasing opleverd. onthoudt wel dat je als basis voor een halfjaar, een jaar of langer de zelfde basis oefeningen doet. en het gewicht of reps constant of per periode te verhogen. iemand die 300 kg squat ziet er ook uit alsof hij deze aankan, zijn onderrug zal sterk zijn net als zijn benen en billen.

Er is domweg geen enkele tak van sport waar men slechts 1x per week traint.. geen EEN. Allen bij BB. 'k Hang eerder de theorie van HST aan, dus 3x per week full body. Desondanks, een dubbelsplit bevalt me beter omdat je net een graadje fanatieker kan zijn... helaas miss ook net iets te fanatiek. Merk dat ik sneller overtraind raak als niet alles optimaal is.. dwz. cardio te fanatiek en benen overtraind push/pull split in januari en nu in feb naweeën van de griep.

Flex heb ik dus nog nooit gelezen, het is Lyle McDonald en Bryan Haycock die mijn grote voorbeelden zijn. Sport & Fitness wil ik nog wel lezen met adviezen van Robbert Wolters.. heb ook veel respect voor Spike hier evenals Mel McSiff (Supertraining, DolfZine).

Geloof dus niet in het meervoudige splitsysteem dat boven een dubbelsplit uitgaat.
Al was mijn vorige routine wel een soort van 4-split, ik trainde toch 3 van de 4 keer elke hoofdspiergroep. Zij het dan in verschillende repranges. Dwz. 1x op kracht, 1x op spiergroei en 1x op krachtuithouding.

Echter.. biceps en triceps trainde ik maar 1x per 8 dagen. Triceps werden behoorlijk aangesproken bij het bankdrukken zodra ik smaller ging drukken met ellebogen tegen lats aan.
Biceps heb ik trouwens onmiddellijk naar de borstdag moeten verplaatsen zodra ik aan optrekken ging doen ergens in november.

Kan zijn dat ik gewoon te vermoeid ben na al dat optrekken, roeien en (front) lat pull down , te vermoeid om dan nog veel klaar te bakken met de isolatie-oefeningen.
'k Heb eigenlijk geen klachten over spiergroei in de biceps, alleen de kracht blijft achter.. als je dit dus meet met die formule.

Wat wel zo is.. ik had met die zogenaamde 4 -split wat minder volume. Deed 9 sets voor de zwaarst te trainen groep, 6 sets voor de medium groep en 4 sets voor de lichtste groep. Het zou dus al helpen om ipv 9 sets te doen voor beide grote spieren in de dubbelsplit (waar ik dus van 15 naar 18 ging) er 2 of 3 sets af te halen en in de lage rep range iets andere oefeningen te doen dan in de hoge rep range.
En dus niet meer 18 sets voor 2 spiergroepen te doen, maar nog maar 14 sets.

Dus optrekken bij de krachtstraining en smalle greep lat pulley bij de KUH.
BB bent over row bij de krachtstraining en DB bent over row bij de KUH.
En zovoorts... evenals dus bij triceps.
Triceps pushdown elke training, French press bij krachstraining en triceps kick back bij KUH
BB biceps curl bij elke training, preacher curl bij krachtstraining en hammer curl bij KUH.

Klinkt dit beter?

Terug
Naar boven