AndroidHealthClinic

Verhouding compound- en isolatieoefeningen borst (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

de nadruk ligt bij mij bij compound, waarna ik alles afwerk met isolatie

soms gebruik ik ook wel isolatie als eerst om een beetje op te warmen waarna ik compound ga doen
 
MonsterStrength zei:
D'uh .... ??? :D

Als je bankt volgens de goeie manier is bench-pressen voornamelijk een triceps oefening, daarna komen LATS en als laatste schouders (en nog een hele resem kleinere spieren en stabilisators natuurlijk). Natuurlijk moet je dan wel weten wat de goeie manier is, en de "slechte" manier (die dus in feite wel bijna voornamelijk borst oefening is).

Goed:
- Stabiel op bank liggen, dus ten eerste je benen goed gespreid en onder je kont getrokken
- je volledige posterior chain opgespannen, en dan vooral je schouderbladen shruggen
- ellebogen naar binnen (!!!)

Slecht:
- onstabiel liggen, dus hele tijd met je benen bewegen, of nog slechter je voeten op het bankje zetten
- ontspannen op de bank liggen
- ellebogen naar buiten (!!!)


Het grote verschil zit hem dus in stabiliteit en de positie van de armen. De slechte manier is de manier die IEDEREEN gebruikt als ze voor de eerste keer benchen, dus don't blame yourself, maar werk er wel aan.

* met de goede manier bedoel ik ook echt de goede, niet een "powerlifting" bench zoals jullie het heten, dan kun je het nog veel verder drijven door een hoge arch, een grote leg drive, .... maar daar hebben de meeste BB niets aan imo :)
Hoever heb je je handen uit elkaar dan als je becht? Op de ellebogen na heb ik (volgens jouw woorden) een aardig goede bench, qua techniek.
Maar, stel dat nou iemand de bench gebruikt voor zijn borst (zoals ik) en small BP voor de triceps (idem en dit keer wel met de ellebogen langs het lichaam), wat is er dan mis mee om toch te benchen met je ellebogen van het lichaam af?
 
Leophyte zei:
Hoever heb je je handen uit elkaar dan als je becht? Op de ellebogen na heb ik (volgens jouw woorden) een aardig goede bench, qua techniek.
Maar, stel dat nou iemand de bench gebruikt voor zijn borst (zoals ik) en small BP voor de triceps (idem en dit keer wel met de ellebogen langs het lichaam), wat is er dan mis mee om toch te benchen met je ellebogen van het lichaam af?

Neem zo wijd als gemakkelijk voelt, maar niet meer dan 81cm (= maximale wijdte op powerlifting wedstrijden).

Ik bedoelde niet dat je elbows out moet benchen als je nadruk wilt leggen op borst, want het slechte aan die techniek is in feite de hoge druk op je schouder gewricht, wat op termijn tot een blessure kan leiden. Als je echt voor borst wil benchen doe het dan met dumbbell en zak heel diep door.
 
Toch bench ik ook niet volledig met elbows in.... meer op 45gr. ten opzichte van de romp...
verder wel laag op de chest en schouderbladen naar elkaar toe...
 
MonsterStrength zei:
D'uh .... ??? :D

Als je bankt volgens de goeie manier is bench-pressen voornamelijk een triceps oefening, daarna komen LATS en als laatste schouders (en nog een hele resem kleinere spieren en stabilisators natuurlijk). Natuurlijk moet je dan wel weten wat de goeie manier is, en de "slechte" manier (die dus in feite wel bijna voornamelijk borst oefening is).

Ik ben het ermee eens dat het meer een schouder en tricep oef. is, maar naar mijn mening is het toch juist eerst schouders en dan triceps?
 
Niet eens op de borst imo, maar op je middenrif. Ik persoonlijk doe het nog lager en bench net boven men navel :)
 
KaLe zei:
Ik ben het ermee eens dat het meer een schouder en tricep oef. is, maar naar mijn mening is het toch juist eerst schouders en dan triceps?

Als je duwt zoals ik aangeef hebben schouders er weinig mee te maken, dat is meer een overgangsfase tussen lats/borst en triceps zeg maar.
 
MonsterStrength zei:
Neem zo wijd als gemakkelijk voelt, maar niet meer dan 81cm (= maximale wijdte op powerlifting wedstrijden).

Ik bedoelde niet dat je elbows out moet benchen als je nadruk wilt leggen op borst, want het slechte aan die techniek is in feite de hoge druk op je schouder gewricht, wat op termijn tot een blessure kan leiden. Als je echt voor borst wil benchen doe het dan met dumbbell en zak heel diep door.
Thnx MS! Ik merk ook, dat zoals je zegt, de schouders er behoorlijk mee belast worden. Mijn ellebogen heb ik trouwens niet helemaal op 90 graden hoor.. Ik bench meer zoals matthieu ook beschrijft...

matthieu zei:
Toch bench ik ook niet volledig met elbows in.... meer op 45gr. ten opzichte van de romp...
verder wel laag op de chest en schouderbladen naar elkaar toe...
 
Nog ff illustreren:
Goed
Stabiel op de bank, door voeten wijd te zetten:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Elbows in:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

In het klein, maar dit is zowat DE PERFECTE SETUP:
image007.jpg


Slecht
Elbows out:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dit meisje ligt ERG ONSTABIEL op de bench
bench2.jpg
 
Als je de bar laag op je chest laat zakken(of liever eronder) dan heb je zoiezo nooit elbows out. of je moet anatomisch heel raar in elkaar zitten :D

Maar dries, jij legt de halter alleen zo laag als je een volledig arch hebt... toch ook niet als je 'gewoon' vlak ligt....

Ook altijd mooi hoe sommige de voeten op het bankje zetten....en dan liggen te worstelen om recht te liggen....
 
matthieu zei:
Als je de bar laag op je chest laat zakken(of liever eronder) dan heb je zoiezo nooit elbows out. of je moet anatomisch heel raar in elkaar zitten :D
Mja dan doe je zowat een shoulder raise anders :D

Maar dries, jij legt de halter alleen zo laag als je een volledig arch hebt... toch ook niet als je 'gewoon' vlak ligt....
Ik lig nooit gewoon vlak op de flat bench, enkel de eerste opwarmset met lege barbell om men borst op te warmen (in verband met men blessure)

Ook altijd mooi hoe sommige de voeten op het bankje zetten....en dan liggen te worstelen om recht te liggen....
Altijd lachen, ik verlang naar de dag dat ik zo iemand zie van de bench flikkeren :D
 
Trek je met raw bench ook zon arch dan?
 
Ja natuurlijk, ik bench altijd volgens de zelfde manier, alleen laat ik die barbell iets hoger zakken bij raw dan bij shirted. Shirted is net onder de navel, raw meer het midden van de navel en de middenrif
 
Ik train meestal 2 compound eerst en dan 2 isolatie te weten fly en crossover, en soms om ze al voor te vermoeien begin ik met de iso omdat mijn borst duidelijk veel sterker is dan mijn schouders en triceps hoop ik zo deze spieren een beetje meer in te schakelen tijdens de compound oefeningen
 
Back
Naar boven