XXL Nutrition

Verhouding gewicht bevroren kip, ontdooide kip

Bezoekers in dit topic

iRomeo

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
6 aug 2009
Berichten
251
Waardering
2
Lengte
1m70
Massa
48kg
Vetpercentage
1%
Bevroren kip bevat misschien meer water (ijs) dan ontdooide kip? Anders zou ik het ook niet weten...
 
weegt evenveel
 
Leg eens 100g of 200g oid bevroren op een weegschaal. Ontdooi het en weeg het dan opnieuw. En voila, je weet of er een verschil is of niet.
 
Leg eens 100g of 200g oid bevroren op een weegschaal. Ontdooi het en weeg het dan opnieuw. En voila, je weet of er een verschil is of niet.

Dat is toch variabel kleiner hoeveelheid kip bevat minder water :)
 
Of druk het uit als een percentage...
 
Misschien dat er wat water uit de kip verdampt bij het ontdooien. Water heeft geen voedingswaarde, dus dit boeit niet.
Snap de zin van je vraag dus niet zo.
 
Wat is het verschil in gewicht tussen bevroren kip en ontdooide kip sinds ik de bevroren kip telkens moet wegen.

Er moet toch een wiskundige verhouding tussen bevrore massa en ontdooide massa :)
 
Wat is het verschil in gewicht tussen bevroren kip en ontdooide kip sinds ik de bevroren kip telkens moet wegen.

Er moet toch een wiskundige verhouding tussen bevrore massa en ontdooide massa :)
Als het vlees van goede kwaliteit is, is het verschil echt nihil denk ik. Als je stuk kip volgespoten is met vocht zal het misschien een verschil geven.
Ik heb daarnet een bevroren kipfilet gewogen van 210g, ik zal straks laten weten hoeveel hij weegt als het ontdooid is.
 
Gast dat maakt geen kont uit
 
Misschien dat er wat water uit de kip verdampt bij het ontdooien. Water heeft geen voedingswaarde, dus dit boeit niet.
Snap de zin van je vraag dus niet zo.

Da's zeker waar, maar
Voedingswaarde staat per 100 gram, ongeveer 30 g eiwit. Stel nu dat dat gemeten is met kip op kamertemperatuur. Als kipfilet inderdaad meer water opneemt als het bevriest krijg je een onderschatting van de hoeveelheid eiwit. Bijvoorbeeld:
Als je nu een kilo kipfilet (bevat 300 g eiwit) bevriest en het zou 20% meer vocht gaan vasthouden, dan moet je dus 1200 gram eten voor dezelfde hoeveelheid eiwit.

Ik vind het een leuke vraag maar waarschijnlijk scheelt het niet zoveel. Meten is weten.


Wat is het verschil in gewicht tussen bevroren kip en ontdooide kip sinds ik de bevroren kip telkens moet wegen.

Er moet toch een wiskundige verhouding tussen bevrore massa en ontdooide massa :)

Bevroren water is 9% lichter dan vloeibaar water. Maar een kilo blijft een kilo en ik betwijfel of kip meer water gaat vasthouden. Andersom kan wel: er verdampt water bij het ontdooien.
 
Bevroren 210g, ontdooid 200g


ontdooid dmv warm water
 
Ik zou m wegen als je m gebakken hebt. Denk dat t vies tegenvalt hoeveel er over is. Komt vaak een plas vocht uit zo'n kip waar je een half afrikaans dorp een week mee kan voorzien.
 
Als 100 gram water bevriest heb je gewoon 100g ijs. Als je bevroren kip koopt zal er heel misschien een beetje water weglekken maar in principe maakt t dus geen drol uit. Gewicht verandert niet tijdens faseovervangen, alleen het volume.
 
150 gram kip word meestal 100 gram gebakken kip

150 gram kip = ~30 gram eiwit en 100 gram gebakken kip ook
 
weegt hetzelfde,

als je iets bevriest blijft de massa (gram/kilo) hetzelfde maar het volume dat het inneemt verandert, nooit van wetten van massadichtheid gehoort daarom dat je glazen flessen water kapot gaan
het gewicht van het water blijft (1liter) 1 kilo maar door het bevriezen neemt het ijs meer plaats in dan 1 liter waardoor je fles barst
 
Back
Naar boven