XXL Nutrition

Verhouding macro obesitas

Bezoekers in dit topic

wllmzhn

Novice
Lid geworden
25 mei 2020
Berichten
7
Waardering
1
Lengte
1m82
Massa
111kg
Ik ben 22 jaar oud, 182 cm en weeg 111 kg. Ik heb overgewicht.

Ik probeer nu af te vallen door 2000kcal per dag te eten en elke dag te sporten voor een groter calorietekort.

Nu las ik dat er wordt aangeraden om 2 gr eiwit per kg bw/1 gr vet/restant koolhydraten tot je te nemen.

Voor mij betekent dit 25 gr carbs/225 gr eiwit/111 gr vet. 5/45/50. Nu vind ik het percentage vet vrij hoog. Zijn deze vetten essentieel voor vetverbranding of kan ik hier lager in gaan zitten? Wat raden jullie mij aan aan te passen om iets hoger te kunnen zitten aan koolhydraten? Of is keto het meest optimaal voor nu?

In mijn huidige voedingsschema heb ik 150 gr carbs/200 gr eiwit/61 gr vet
 
Crash diet werkt zeker, dit ga je alleen niet lang volhouden. Zolang je je goed voelt op keto zullen de kilo's eraf vliegen. Zodra je futloos word en echt behoefte krijgt aan je carbs zou ik je calorieen rond de 2000 houden maar je macro's veranderen(meer carbs minder vet).
 
Lees hier eens mee.
Het heb je nodig voor je hormonen en vet stofwisseling.
Je zou tot 0.8 gr vet per kg bw kunnen verlagen maar ik zou niet lager gaan.

Lees de link en kijk ook eens naar he onderhoud.
 
Als je niet aan krachttraining doet mogen je eiwitten wel omlaag.
 
Waarop is die 2000 kcal gebaseerd ?

crashen is slecht en slechts tijdelijk , de kans dat je terugvalt is zeer aannemelijk .

bereken je onderhoud en ga daar Max 500 kcal onderzitten .
 
Allereerst welkom en top dat je deze uitdaging aangaat!

Opmerkingen, veel staat ook al hierboven:
1. Zonder krachttraining, met flink overgewicht en weinig spiermassa heb je niet zoveel eiwitten nodig;
2. Een crashdieet is geen lange termijn oplossing;
3. Die formule is gebaseerd op mensen die een gewicht hebben dat ongeveer bij 2k kcals hoort, eventueel wat minder of wat meer, 160g eiwit is dan wel voldoende.

Vragen:
A. Waar bestaat dat sporten uit?
B. Hoeveel beweeg je daarbuiten?
C. In hoeverre is, bij voorbeeld als je eenmaal onder de 100 zit, spierbehoud belangrijk voor je?

Tips:
I. Bereken je onderhoud, ga daar 500 kcal onderzitten en bekijk wat er iedere week gemiddeld met je gewicht gebeurt en meet wekelijks ook op verschillende plekken;
II. Als je twee weken niet meer (genoeg) afvalt dan verlaag je de inname weer iets, reken erop dat het uiteindelijk steeds langzamer gaat;
III. Probeer ook te zorgen voor kwaliteit: eet je groente en fruit, vette vis enz. enz.

Succes!
 
Zoals je beschrijft heb je overgewicht. Ik weet niet precies hoe je je onderhoudsniveau hebt berekend en hoe je uiteindelijk op 2000 kCal per dag uitkomt. Dat lijkt me in ieder geval handig om te bepalen aan de hand van de stickys en andere info op internet over onderhoud en macro verdeling.

Het 'geluk' bij overgewicht is dat je weg kan komen met een groot calorie deficit (ongeveer -30%-50% van je onderhoud, afhankelijk van je overgewicht) en dat je ook niet zo hoog in je vetten hoeft te zitten. 35% vet aan verhoudingen is prima. 1.6-2gr eiwit en de rest aanvullen met carbs.

Wat ik persoonlijk in jouw geval zou doen is een coach in de arm nemen. Als je nu intensief gaat sporten zonder dat je daar begeleiding bij krijgt heb je kans op een verkeerde belasting van pezen en gewrichten (en bindweefsel in het algemeen) waardoor je blessures op kan lopen. Daarnaast heb je grote kans op een terugval omdat het een psychologisch zwaar proces is. Als je blijvend duurzaam resultaat wilt halen is het zaak deze situatie goed aan te pakken.
 
Super knap dat je iets gaat doen aan je zelf :thumb: De eerste stap heb je al gezet.

de opmerkingen hierboven zijn stuk voor stuk zeer waardevol. Succes!!
 
Inderdaad goed dat je de eerste stap al hebt gezet. En ik denk mooi adviezen hierboven.

Uit eigen ervaring zou ik adviseren niet te laag te gaan zitten met voeding, dan kun je beter proberen wat meer kcals te verbranden met bewegen. Overigens; mijn tip is ook om niet meteen keihard te gaan, maar eerst eens te beginnen met elke dag een half uur stevig wandelen. Als dat voelt als gewenning zorg je voor elke dag een uur. Hiermee zorg je voor extra calorieverbruik, maar ook voor betere vetverbranding en je wordt zonder enorme belasting snel wat fitter.

Daarnaast kun je dan (rustig) beginnen met intensiever sporten als je lichaam dat niet gewend is. Het gaat meer om het volhouden dan de intensiteit, intensiteit komt pas als je veel verder bent.

Mijn persoonlijke ervaring is dat het veel helpt als je voedsel met veel eiwit eet en vezels eet. Geen vloeibare calorieën, omdat dat je honger niet stilt, je lichaam registreert ze niet dus heb je of meer honger, of je neemt zonder het door te hebben meer calorieën in. En als je dan carbs neemt, geen witbrood maar bijvoorbeeld bonen, volkorenbrood, havermout oid. Hiermee voorkom je honger, alhoewel op een flink tekort zitten altijd wel voor wat honger zorgt, dat is iets waar je aan zult moeten wennen.

Heel praktisch en uit eigen ervaring:

1. Bereken met het sheet je BMR - je behoefte aan kcals
2. Ga daar 500 kcal onder zitten zoals mentat zegt en log je eten met MyFitnessPal (ja, afwegen is nuttig, zeker in het begin)
3. Eet vooral veel producten met weinig calorieën per volume, en geen vloeibare calorieën, geen bier of alcohol (want alvohol bevat 7kcal per gram en vaak zit er ook veel koolhydraten bij)
4. Ga elke dag wandelen, rustig tempo, pak elke mogelijkheid om wat te bewegen mee. Dus laat pakjes bezorgen bij het bezorgpunt en ga ze halen, fiets even om een brood... ga zo vaak mogelijk een stukje lopen.
5. Begin stapsgewijs met intensiever sporten/krachttraining
6. het allerbelangrijkste; aangezien je iets van 35 kilo kwijt moet raken voor een gezond gewicht, dit moet je lang volhouden. In het begin kun je wat harder gaan met afvallen, maar je zult je moeten instellen op een voedings- en bewegingspatroon dat je een jaar kunt volhouden om op gezond gewicht te komen. En daarna zul je niet meer terug kunnen naar je huidige patroon, waarmee je je overgewicht hebt verzameld. je zult moeten gaan denken en je gedragen als iemand zonder overgewicht. (niet zo makkelijk!). Dat betekent dat je moet oppassen jezelf te martelen met honger en smerig eten. Dus zorg dat je dingen vindt die je lekker vindt, zo eet ik graag gerookte kipfilet op brood, ossenworst met picalilly, omeletjes. Maar ook zakken met bonenmix van hak eet ik graag, net als skyr/kwark/optimel. Zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Want je wilt toch lekker eten.

Er is hier op het forum veel info te vinden en vrijwel iedereen hier weet wat het is om vet kwijt te raken. Zo ook bovenstaande adviezen.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Laat ik voorop stellen dat ik altijd redelijk actief ben geweest. Ik heb vanaf mijn 16e tot mijn 21e gewerkt 4-6 dagen per week in de horeca gewerkt waarbij ik elke dag met gemak 10.000 stappen maakte en met een ''zwaar'' (op een bodybuildingforum waarschijnlijk relatief niet zwaar) dienblad liep. Ik heb een tijd krachttraining gedaan en beginnergains kunnen maken, maar na het stoppen weer terug bij af door een ongezonde leefstijl. Mijn voornaamste probleem is bingen.

Mijn routine is door corona veranderd. Ik ben ontslagen ivm corona en ben deze week bij mijn ouders komen wonen tot ik ga studeren in september. Een goede timing dacht ik om nieuwe routines te ontwikkelen en aan mezelf te werken. Nu heb ik de tijd.

Basal Metabolic Rate1,809 calories per day
Sedentary2,170 calories per day
Light Exercise2,487 calories per day
Moderate Exercise2,803 calories per day
Heavy Exercise3,120 calories per day
Athlete3,436 calories per day

Bovenstaande mijn onderhoud. Ik vind het lastig om het in te schatten.

Qua krachttraining wacht ik op dit moment om gietijzeren verstelbare dumbbells te halen. Ik doe sindskort homeworkouts (2x per week). Voorbeeld is deze:
. Ik red het tot een minuutje of 16 maar vind het wel erg zwaar ivm mijn gewicht. Ik wandel sinds corona regelmatig (4-6x per week) 1,5-2 uur en fiets veel. Boodschappen doe ik lopend.

Mijn ''standaard'' voedingsschema op dit moment:

10:00: Eiwitshake en 40 gram brinta (375 kcal)
12:00 6 Maiscrackers met 1/4 bakje pompoenhummus en 1 plak kaas (390 kcal)
16:00 Eiwitshake (120 kcal)
19:00 Salade met opvulling (''0 kcal'' voor alleen volume groenten zoals sla, komkommer, spinazie, paprika)/200 kcal afhankelijk van of ik het nodig heb met proteine/carbs, dressing, avocado oid)
21:00 Avondeten (650 kcal, beetje carbs, veel groente, protein/850 kcal afhankelijk van salade)
00:00 Kwark (260 kcal)

Totaal 2000 kcal

Doelstelling: Ik wil graag 1 kilo per week verliezen, 7000 kcal per week, 1000 kcal per dag caloriedeficit. Ik dacht, als ik 2000 kcal aanhoud dan val ik sowieso af want sedentary is 2170 kcal en dan de 1000-170=830 kcal als gewenst tekort proberen kwijt te raken met die beweging.

Ik weet dat afvallen uiteindelijk gaat om een long term process en het veranderen van een gehele levensstijl. Ik wil aan de andere kant ook op korte termijn resultaat zien om gemotiveerd te raken en te blijven.


Mannen
Gegevens:zelf invullen:Harris-BenedictKatch-McArdle
Leeftijd
22​
Lengte (cm)
182​
BMR
2347​
1809​
Totale lichaamsgewicht (kg)
111,0​
Onderhoudsniveau
3327​

2487​
Vetpercentage
40,0%​
Cutten
2905​
2238​
VVM
66,6​
Bulk
3550​
2735​
Activiteitsfactor
1,375​

Ik heb via de tabel in sticky nu mijn onderhoud berekend en vind dit nog steeds best verwarrend wat mijn onderhoud nou precies is. Vetpercentage heb ik niet gemeten maar zit denk ik tussen de 35-40. Ik twijfel ook over de activiteitsfactor.

Dus mijn grootste vraag op dit moment is, welk onderhoud schatten jullie in waar ik me op in moet zetten? Ik weet namelijk niet of 2000 kcal echt een zware crash is of opzich wel prima. Eventueel homeworkouts die iets minder belastend zijn voor mijn gewrichten? Eventueel advies over mijn aanpak of voeding?

LM Wat voor soort coach raad je aan? Personal body plan lijkt me ideaal maar vindt t best prijzig
 
Laatst bewerkt:
1 kg per week afvallen is crashen , ongezond en niet vol te houden , bereken je onderhoud , ga -500 kcal onder je behoefte zitten
Zorg bij het voedingsschema dat je je eiwitten hoog houd

Persoonlijk zou ik je eiwitshakes skippen en je eiwitten halen uit natuurlijke voeding zoals kipfilet / kalkoenfilet , een eitje , tonijn enz
 
Is mijn onderhoud 3327 (Harris-Benedict) of 2487 (Katch-McArdle)? En is het dan kwalijk dat ik meer ga sporten om 500 kcal meer te verbranden dan mijn onderhoud? In het geval van 3327 zou ik dan meer kunnen eten maar in het geval van 2487 is dit toch prima?

Edit: Sorry las om een of andere reden -500 kcal onder je onderhoud ipv behoefte. Ik ga mijn voedingschema aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Is mijn onderhoud 3327 (Harris-Benedict) of 2487 (Katch-McArdle)?

Hoeveel kcal eet je nu ? met alle respect maar ik gok niet dat je onderhoud ruim 3300 kcal is. Je hebt nu geen werk , en doet zoals ik lees nu niet of niet veel aan sport .
 
@LM Wat voor soort coach raad je aan? Personal body plan lijkt me ideaal maar vindt t best prijzig
Nee dat is het niet. Er is geen one size fits all pakket. Vooral wegblijven bij personal body plan.
Kijk eens naar Victor Mooren of Bell coaching. Een persoonlijke coach is nou eenmaal duur, maar wel resultaat gegarandeerd.
 
3300 vind ik echt veel. Dat eet ik om te lean bulken. En ik ben 1,94 en 99 kilo gecombineerd met veel sporten.
 
Ik ben 22 jaar oud, 182 cm en weeg 111 kg. Ik heb overgewicht.

Ik probeer nu af te vallen door 2000kcal per dag te eten en elke dag te sporten voor een groter calorietekort.

Nu las ik dat er wordt aangeraden om 2 gr eiwit per kg bw/1 gr vet/restant koolhydraten tot je te nemen.

Voor mij betekent dit 25 gr carbs/225 gr eiwit/111 gr vet. 5/45/50. Nu vind ik het percentage vet vrij hoog. Zijn deze vetten essentieel voor vetverbranding of kan ik hier lager in gaan zitten? Wat raden jullie mij aan aan te passen om iets hoger te kunnen zitten aan koolhydraten? Of is keto het meest optimaal voor nu?

In mijn huidige voedingsschema heb ik 150 gr carbs/200 gr eiwit/61 gr vet

Ik ben ook bezig met afvallen. Maar het valt me niet mee.
Veel succes in ieder geval.
 
Persoonlijk zou ik iemand met 40% bodyfat geen 500 kcal onder onderhoud adviseren..

Denk dat 2000 kcal wel een aardig begin is. Kijken wat dit met je gewicht doet
 
  • Like
Waarderingen: LM
Persoonlijk zou ik iemand met 40% bodyfat geen 500 kcal onder onderhoud adviseren..
Denk dat 2000 kcal wel een aardig begin is. Kijken wat dit met je gewicht doet
Er wordt wel beweerd dat iemand met veel overgewicht prima een groter deficit aankan, zonder negatieve lichamelijke gevolgen. Voordeel hiervan is dat je het proces een 'kickstart' geeft, wat je mentaal weer een boost kan geven. Maar het moeilijkste van afvallen is daarna niet weer terugvallen naar je oude gewoontes en gewicht. Kies dus een aanpak die je goed vol kunt houden en zorgt voor blijvende verandering van je gewoontes qua voeding en beweging.
 
2000 kcal voor iemand van 1m82 is veel te laag. Je hebt totaal geen speling om na een plateau je calorieen te verlagen.

Hoe ziet je training er uit per week?
Is je caloriebehoefte berekent op totaal lichaamsgewicht of op basis van VVM?
 
LM Wat voor soort coach raad je aan? Personal body plan lijkt me ideaal maar vindt t best prijzig

Nee dat is het niet. Er is geen one size fits all pakket. Vooral wegblijven bij personal body plan.
Kijk eens naar Victor Mooren of Bell coaching. Een persoonlijke coach is nou eenmaal duur, maar wel resultaat gegarandeerd.

Ik heb drie jaar geleden 2x een halfjaar PBP (premium) gedaan. Heb er persoonlijk goeie ervaring en resultaat mee, van 101kg ongetraind naar 81kg en redelijk droog in 26 weken, vervolgens opgetraind naar 87kg in de tweede 26 weken.

Veel wat je leert omtrent training, voeding en herstel is op dit forum ook wel te vinden, maar dat het in die app dagelijks wordt aangedragen is wel handig. Ook macro's berekenen en tracken is wel handig in die app, met name de eerste 26 weken is gewicht in een vrijwel rechte lijn gedaald. Ben van mening dat PBP ook resultaat gegarandeerd is, zolang je maar doet wat die app (en coach) van je vraagt.
 
Back
Naar boven