AndroidHealthClinic

Verkeerde ademhaling -> paniek / slecht slapen /

Bezoekers in dit topic

Thijsje

Novice
Lid geworden
28 jul 2019
Berichten
11
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
82kg
Vetpercentage
16%
Goedendag,

Voor velen waarschijnlijk een rare vraag. maar gezien ik hier recent toch veel last van heb en de doktor tot nu toe nog geen toegevoegde waarde heeft kunnen bieden, stel ik de vraag hier.
Ongeveer een week geleden na het sporten ineens last van een dichtgeknepen keel, dit werd steeds erger, uiteindelijk via huisartsenpost salbutamol gekregen maar dat deed verder niks.

Afgelopen dagen heb ik tijdens het beginnen van slapen korte paniek aanvallen omdat ik voel dat de ademhaling lastiger wordt.
Wanneer ik "echt" slaap dan heb ik nergens last van. In de morgen is het ook heel relaxed. Lijkt dus meer een "bewuste" verkeerde manier van ademhalen i.p.v iet chronisch.
Longen e.d. waren allemaal prima. Mijn spo2 ook. Het advies van de doktor is dus gewoon afwachten.

Heb zelfs een moment in de nacht gehad dat ik in zo een paniek was met ademhaling, hartkloppingen en druk op de bortst dat ik dacht dat ik een hartaanval had.
Ziekenhuis zit om de hoek maar doe konden daar verder niks mee, hart, longen waren verder goed.

Zojuist weer eens aan het googelen gegaan en ik kwam dit filmpje tegen:

Dit hielp meteen en de brok in de keel werd een stuk minder en ademhaling beter.
Daarna wat massage gedaan aan mijn nek en ik merkte daarbij dat deze erg gevoelig is/was.

Nog een ander filmpje gezien omtrent de scaline muscles, is merkte meteen dat ik deze niet goed gebruikte.
Na een korte massage en het focussen hierop gaat mijn hoofd/nek naar achter wanneer ik inadem (posterior scaline muscles?).
Na nog wat googlen en plaatjes kijken wat ingelezen over de middle and anterior scaline muscles.

Zo gezegd zo gedaan, nu focus ik eigenlijk op het midden van mijn nek, ik merk dat ik moet "werken" om te zorgen dat deze in het midden/neutraal blijft staan bij het ademhalen.
Dit kan aangeven dat een van de spieren korter is geworden vanwege langduring verkeerd ademen. Nu doe ik dit ongeveer een half uur nu en ik voel me zo veel beter.

Mijn vermoeden is dus dat ik vanwege intensief sporten, een of meerdere weken verkeerde ademhaling heb toegepast en hierdoor de spieren die zorgen dat je diep genoeg kan ademen te kort zijn geworden en ik een verkeerde neck positie heb aangenomen. Wat voor mijn symptomen heeft gezorgd.

Gezien ik geen expert hierin ben er hier mogelijk mensen zijn die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt en of meer kennis hieromtrent hebben. Heb ik hierbij de vraag, de "cue" die ik nu gebruik om de nek actief "recht" te houden of deze correct is of niet. (op dit moment moet ik actief tegenwerken dat mijn nek/hoofd niet naar achter gaat bij het inademen).

Ik ga het even een tijdje uitproberen, en anders kijken of ik met de huisarts kan regelen om naar een fysio o.i.d. te gaan om hiermee te helpen.
Ik heb hier echt serieus veel stress en angstigheid van gehad.

TLDR; Verkeerd ademen aangeleerd -> angstaanvallen, gevoel van benaudheid en zelfs hartkloppingen -> huisarts / ambulance dienst niet met nuttige tips gekomen.
Via youtube nuttige tips gevonden, nu op zoek naar feedback om te horen of mijn "cues" correct zijn.
 
Zowel qua ademhaling tijdens het trainen, slapen en hyperventilatie, kunnen ademhalingsoefeningen wel helpen ja.

Spanning zit vaak in je nek/traps, volgens mij doe jij er juist goed aan om dat te leren ontspannen. Weet je toevallig of je bij stress/spanning je schouders omhoog trekt? Veel mensen doen dat. Als je dat hebt, en dan focust op je nek, gaat het vaak nog vaster zitten.
Wat vaak helpt is ze helemaal aanspannen, en het dan loslaten. Focus op je ademhaling
 
Ik heb eigenlijk geen stress vanuit werk o.i.d. Nu ik mijn nek neutraal houdt voel ik ook spanning in mijn pecs. Lijkt mogelijk zelfs op upper cross syndrome.
Zie dat hier fysio's in de buurt zitten die o.a. dit soort zaken op de website hebben staan. Ik ga eens informeren.

Edit: heb voor deze vrijdag een afspraak kunnen maken. Helaas maar ruimte voor een half uur maar dat is al beter dan niks. Ga zelf nog wat oefeningen proberen die ik online vind.
 
Laatst bewerkt:
Zowel qua ademhaling tijdens het trainen, slapen en hyperventilatie, kunnen ademhalingsoefeningen wel helpen ja.

Spanning zit vaak in je nek/traps, volgens mij doe jij er juist goed aan om dat te leren ontspannen. Weet je toevallig of je bij stress/spanning je schouders omhoog trekt? Veel mensen doen dat. Als je dat hebt, en dan focust op je nek, gaat het vaak nog vaster zitten.
Wat vaak helpt is ze helemaal aanspannen, en het dan loslaten. Focus op je ademhaling
Mijn traps zijn mogelijk wel mijn sterkste spier (180kg 30sec rack pull/hold x 5 vs 90kg 1rm deadlift lol). Ik merk ook dat deze nu (automatisch) omhoog getrokken worden bij relaxed staan. Wat het probleem verergerd. Ik ga nu aan de slag met wat stretches e.d. om in ieder geval weer een goede nachtrust te krijgen. Vanwege de paniek/te weinig adem reflex die ik de afgelopen paar dagen tijdens mijn slaap kreeg. Heb de afgelopen paar dagen maar 3 uur slaap o.i.d. gehad.
 
Back
Naar boven