Fitness Seller

verrot bankdrukken (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

nilsjei1234

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
3 nov 2002
Berichten
1.580
Waardering
0
Ik kan wel redelijk squatten en deadliften

squat 10 x 130 kg
en deadlift 120 kg x 10.


maar bankdrukken kan ik totaal niet op een goede dag 70 10 keer ofzo

en ik heb altijd het gevoel dat mijn borst leegloopt zeg maar..

De kracht neemt enorm snel af..
Dus elk setje met het zelfde gewicht steeds minder reps, terwijl ik dit bij andere spiergroepen niet heb., behalve bij voorkant schouders,


Weet iemand hoe ik mijn bankdrukken kan verbeteren.

Ik druk het gewicht bij incline press ook schuin omhoog.. :S

dus geen goede balans

kan komen doordat ik heel lang dumbbells gebruikte en incline press in de smith machine deed.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij als je bij incline press het gewicht ook nog is schuin drukt, ga je veel meer je voorste schouderkoppen aanspreken, het wordt een veel te zware front raise dan...

Gooi je borst oefening in het begin van de week, zodat je armen niet vermoeid zijn van andere activiteiten en ga bv voorlopig laag in je reps zitten om kracht te winnen.
 
120 x 10 kg ??? apart... :D
Ik zou als ik jouw was vlak banken met lage reps zodat je kracht toeneemt.
 
Originally posted by nilsjei1234
Ik kan wel redelijk squatten en deadliften

squat 10 x 130 kg
en deadlift 120 x 10 kg..


maar bankdrukken kan ik totaal niet op een goede dag 70 10 keer ofzo

en ik heb altijd het gevoel dat mijn borst leegloopt zeg maar..

De kracht neemt enorm snel af..
Dus elk setje met het zelfde gewicht steeds minder reps, terwijl ik dit bij andere spiergroepen niet heb., behalve bij voorkant schouders,


Weet iemand hoe ik mijn bankdrukken kan verbeteren.


Je doet teveel herhalingen voor borst. Neem de volgende keer een gewicht waarmee je 5-6 reps kan uitvoeren. Dat je borst snel uitgeput is komt doordat de borstspieren voornamelijk uit fast-twitch vezels bestaan. Benen aan de andere kant bevatten meer slow-twitch vezels, waardoor ze moeilijker uit te putten zijn en je er dus meer herhalingen mee kan maken.
 
dat zou hypothetisch zo moeten zijn maar ik geloof niet dat het wat uitmaakt.

Je moet namelijk toch blijven afwisselen.
Je mag uiteraard wel eens een tijdje een pyramide inbouwen of een tijd lang op maar 6 reps blijven, maar ook niet voor al te lange tijd.
 
en trouwens dat verhaal van dit is fast twitch, en deze spier is voornamelijk slow twitch... je kan dit namelijk goed beïnvloeden :D het maakt idd niet veel uit


trouwens 130kg squatten en 70kg bankdrukken is een redelijke goed verhouding... trouwens, banken is slechts 1 oefening, vraag me af waarom iedereen altijd DIE oefening wil verbeteren, terwijl bij de meesten hun squat of deadlift gewoon om te wenen is...



(sorry Spike, verkeerde knop gedrukt 3 )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ach, de meeste denken dat het gewicht dat ze drukken een indicatie is voor de lengte van... ja, laat ook maar. :D

Spike heeft gelijk, je bankdrukgewicht is echt wel in verhouding met je squat en DL.
 
En bij mij dan? Mijn 1RM bankdrukken is een schlemielige 32,5 kg na wekenlang slechts op 24 kg (2x12 kg db) te hebben gezeten voor 4 hh.
Voor squats haalde ik na 4 weken (1x/wk) al 72 kg met 4 hh.. mijn 1 hh max op de leg press is dan ook 250 kg met een te schuine hoek, rond 210 kg goede hoek vermoed ik.
Beetje schever dan bij jou hoor Nilsjei ;)
 
Klopt niet echt hoor espi - niet iedereen is fietsfreak (daar krijg je soieso sterke benen van).... bovendien ben je een vrouwtje.
 
Mijn verhouding is pas ver te zoeken :P

Bank: 130+kg
Dl: 6x 150kg en toen vond ik me klauwen te pijn gaan doen :P dus... (ik kon nog wel meer ! )
Sq: top misschien 150kg (110kg x 8)
 
dude, dit is nu wari k over spreek...

met een bank van 130kg (ongeveer zoals ik) zou je begot tegen de 200 moeten squatten!!!

dit wil ik dus zeggen als ik spreek over een squat om over te wenen... :)


bedankt Chewie om zo'n duidelijk voorbeeld te zijn :D
 
Originally posted by Chewie



Dl: 6x 150kg en toen vond ik me klauwen te pijn gaan doen :P dus... (ik kon nog wel meer ! )
QUOTE]

straps???
 
Originally posted by Spike
en trouwens dat verhaal van dit is fast twitch, en deze spier is voornamelijk slow twitch... je kan dit namelijk goed beïnvloeden :D het maakt idd niet veel uit


Alleen type IIa is beinvloedbaar.
Type I en type IIb
 
neen hoor, onderzoekenen hebben bewezen dat dit gebeurt met alle spiervezeltypes. daarom dat powerlifters over't algemeen tot méér dan 60% FTII (A én X) hebben, bodybuilders rond de 40%, en marathonlopers tegen de 17% FTII.(Anderson et al, 2000)

Hoewel het zo is dat spiervezeldistributie voor een deel genetisch bepaald is, kan de manier waarop je traint een grote invloed hebben. Dit wordt duidelijk wanneer je de spiervezeldistributie gaat vergelijken tussen gewichtheffers en bodybuilders. gewichtheffers hebben een significant hoger aantal FT vezels dan bodybuilders, wat je dus niet louter aan het genetische kan attribueren. Verder hebben bodybuilders 10% méér ST vezels dan ongetrainde personen. De manier waarop je traint kan dus een transformatie teweer brengen tussen FT vezels subtypes onderling, of tussen ST en FT (Hather et al 1991, Adams et al, 1993)
 
idd, fast IIa (fast-twich oxidative glycolytic)
kan door gerichte training omvormen naar slow (oxidative) en Fast IIb (( fast-twich glycolytic).

Vandaar de verschillen, maar dit geld alleen voor de IIa. IIb kan niet omvormen naar IIa of slow, en slow vormt niet om naar IIa of IIb
 
Laatst bewerkt:
maar dit komt op hetzelfde neer eigenlijk toch?
(side note : bij dieren spreken we van IIb, bij de mens is het verschillend, IIx)

Hoe verklaar je dan dat mensen met grotere percentagers IIa rondlopen door een bepaalde training? dit wil zeggen dat er een daling is in IIx en/of I, dus dit wil toch zeggen dat IIx wél kan omvormen naar IIa ?

Hater et al (1991) geeft de volgende resultaten van een onderzoek : na een zware weerstandtrainings schema van 19 weken, werd er een afname van IIx vezels waargenomen, en een toename van IIa vezels. Dit werd verder nog door andere onderzoeken bevestigd waarbij ik moet zeggen dat bij elk onderzoek het percentage type I vezels niet is veranderd.
 
Ik zal eens een aantal onderzoekn opozoeken waar ik m'n info vandaan heb.

Btw bij mensen spreken we ook van IIb. Eigenlijk zijn dit alle maal achterhaalde begrippen en spreken we nu van

- Oxidative (oude slow)
- Fast-twich oxidative glycolytic (oude IIa, dus met oxidative en glycolitische eigenschappen (vandaar de omvormings mogenlijkheden)
- Fast-twich glycolytic

Als je bij de slow/fast benaming bliijft worden de hybride vezels IIc genoemd en er zijn onderzoekers die uit gaan van een IId type als overgang van IIa naar IIb en omgekeerd (jouw IIx)

"B. All transformations appear to follow a specific pattern.
- Type I <>Type IIa <> Type IId <>« Type IIb
- Note: Type IId myosin is also called Type IIx
- Also note that there is no Type IIc myosin. Type IIc muscle fibers are fibers that express more than one Type II isoform (i.e. transitional fibers).

http://www.hhp.ufl.edu/classes/ess/Spring/PET4381dc/PDF/PET4381Fiber type outline.PDF (blz 3)


Komt uiteindelijk weer neer op het aloude, watleesjewatgeloofje :D
 
Laatst bewerkt:
lol yah :D

maar geef toe dat het wel leuk is zo praten, ik heb blijkbaar nog iets bijgeleerd (namelijk de nieuwe termen en zo)
 
Originally posted by Spike
lol yah :D

maar geef toe dat het wel leuk is zo praten

Hbale qeost X +> y*2 maar ik vind dat dq Vq van de ippaliopiodum naar onder in de transunlatreledumpitofzo een betere benadering geeft vanweg het transparantondoorzichtig efect van de Vq aan R=>


Je weet wel, waar we het gisteren op MSM nog over hadden :D
 
Back
Naar boven