MuscleMeat

Verschietende pezen borst en rear delt

Bezoekers in dit topic

BigGuy84

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
29 dec 2021
Berichten
1.120
Waardering
986
Lengte
2m02
Massa
109kg
Vetpercentage
12%
Goedemorgen medeforummers,

Inmiddels heb ik al een flinke tijd last van verschietende pezen.
Het begon enkele maanden geleden met m'n linker borstspier tijdens de bench.
Twee weken geleden is m'n linker rear delts ook mee gaan doen bij facepulls.
Bij de fysio geweest, en het advies is de ROM beperken.

Vanwege slaapproblemen heb ik sinds kort medicatie die mijn spieren verslapt.
Zodra ik deze medicatie neem heb ik geen last van de pees van m'n borstspier tijdens de bench.
Daarbij moet ik bekennen dat ik m'n borstspieren en rear delts niet goed heb gerekt sinds ik ben begonnen met trainen.
Zelf denk ik er daarom aan om (ook) in te gaan zetten op rekken.
Iemand hier ideeën bij?

De borstspier kan ik qua stretch goed raken met de shoulder dislocator.
M'n rear delts vind ik alleen een stuk lastiger om echt goed te rekken.
Iemand tips/suggesties?
 
Laatst bewerkt:
Kan het zijn dat je bij het uitdrukken je schouderbladen mee omhoog laat komen?
 
Kan het zijn dat je bij het uitdrukken je schouderbladen mee omhoog laat komen?
Goeie... waar denk je aan?

Het is inderdaad wat ik links voorheen deed, en waardoor de problemen met die borstspier volgens mij zijn ontstaan.
Inmiddels heb ik mijn rug flink onder handen genomen en in mijn beleving lig ik nu behoorlijk stabiel.
Het kan zijn dat ik iets mis, dus kan er nogmaals extra naar kijken/op (laten) letten.
 
Goeie... waar denk je aan?

Het is inderdaad wat ik links voorheen deed, en waardoor de problemen met die borstspier volgens mij zijn ontstaan.
Inmiddels heb ik mijn rug flink onder handen genomen en in mijn beleving lig ik nu behoorlijk stabiel.
Het kan zijn dat ik iets mis, dus kan er nogmaals extra naar kijken/op (laten) letten.
Herkende de klacht en dit was bij mij het probleem.
Indien nodig wat gewicht van de bar halen (is k*t maar blessures zijn nog veel erger) en techniek opnieuw onder de loep nemen. Zeker als je wat zwaarder traint en misschien al een tijdje pusht gaan er vaak stiekem wat vorm'foutjes' insluipen. Voor een 1rm poging ofzo niet erg, maar op de lange duur krijg je allerlei vage klachten.
Het kan ook nog zo zijn dat je kracht meer toeneemt dan je pezen aankunnen, die moeten dan nog 'op kracht' komen. Dan zou een deload zeker waardevol zijn.
Verder merk ik zelf dat als je langere tijd zwaar traint je echt aandacht moet besteden aan mobiliteit, zeker naarmate je wat ouder word:grumble:
 
Herkende de klacht en dit was bij mij het probleem.
Indien nodig wat gewicht van de bar halen (is k*t maar blessures zijn nog veel erger) en techniek opnieuw onder de loep nemen. Zeker als je wat zwaarder traint en misschien al een tijdje pusht gaan er vaak stiekem wat vorm'foutjes' insluipen. Voor een 1rm poging ofzo niet erg, maar op de lange duur krijg je allerlei vage klachten.
Het kan ook nog zo zijn dat je kracht meer toeneemt dan je pezen aankunnen, die moeten dan nog 'op kracht' komen. Dan zou een deload zeker waardevol zijn.
Verder merk ik zelf dat als je langere tijd zwaar traint je echt aandacht moet besteden aan mobiliteit, zeker naarmate je wat ouder word:grumble:

Thnx voor de tips! Vorm is belangrijk inderdaad, en er zaten zeker foutjes in mijn vorm.
Deels omdat ik er gewoonweg nog niet zo bij stilstond als beginner, en deels erin geslopen.
Was erg met de overload bezig, en niet alleen met benchen trouwens.

Het zou kunnen dat een deload aanhouden voor het bovenlichaam niet onverstandig is.
M'n borst is voorheen snel gegroeid en mijn rear delts de afgelopen tijd.
Dan kan ik mezelf de komende tijd mooi goed focussen op het onderlichaam.
Ga het serieus in overweging nemen.

Heb je nog tips om de rear delts te rekken toevallig?
 
Thnx voor de tips! Vorm is belangrijk inderdaad, en er zaten zeker foutjes in mijn vorm.
Deels omdat ik er gewoonweg nog niet zo bij stilstond als beginner, en deels erin geslopen.
Was erg met de overload bezig, en niet alleen met benchen trouwens.

Het zou kunnen dat een deload aanhouden voor het bovenlichaam niet onverstandig is.
M'n borst is voorheen snel gegroeid en mijn rear delts de afgelopen tijd.
Dan kan ik mezelf de komende tijd mooi goed focussen op het onderlichaam.
Ga het serieus in overweging nemen.

Heb je nog tips om de rear delts te rekken toevallig?
Klinkt erg bekend allemaal:o, verslavend ook die progressie.
1669474494444.png

In verschillende posities/houdingen.
Andere oefening die mijn mobiliteit enorm helpt is 'zwemmen op de grond'. Op je buik liggen, een hand achter je hoofd en een hand boven je billen/onderrug. Vervolgens wissel je de handen van positie.
Wallslides, zittend en staand, vind ik ook erg effectief.
 
In verschillende posities/houdingen.
Andere oefening die mijn mobiliteit enorm helpt is 'zwemmen op de grond'. Op je buik liggen, een hand achter je hoofd en een hand boven je billen/onderrug. Vervolgens wissel je de handen van positie.
Wallslides, zittend en staand, vind ik ook erg effectief.
Goeie tips, ik kende deze wel, maar laat het zelf ook weer makkelijk verslappen na een tijdje.
 
Goeie tips, ik kende deze wel, maar laat het zelf ook weer makkelijk verslappen na een tijdje.
Gebeurt mij ook te vaak. En opeens gaat alles dan wat moeizamer, begint er van alles te piepen en kraken, pijntjes hier en daar.. dan weet je wel weer hoe laat het is :grumble: :D
 
Klinkt erg bekend allemaal:o, verslavend ook die progressie.

In verschillende posities/houdingen.
Andere oefening die mijn mobiliteit enorm helpt is 'zwemmen op de grond'. Op je buik liggen, een hand achter je hoofd en een hand boven je billen/onderrug. Vervolgens wissel je de handen van positie.
Wallslides, zittend en staand, vind ik ook erg effectief.

Yes! Thnx voor de oefening! Voel de rear delt ermee op rek komen zoals me nog nooit eerder is gelukt.

Qua mobiliteit heb ik denk ik niet zoveel te klagen, kan de wallslides e.d. zonder problemen doen. Ga ze alleen wel eens proberen en kijken of het effect heeft, want dat zou alsnog kunnen natuurlijk..
 
Hoe train je momenteel?

Je had enige tijd geleden een wat ambitieus schema
Daarmee heb je zeker een punt, mijn “ambitieuze” manier van sporten zal echt wel meespelen denk ik.

Voor m’n borst kom ik als hoofdoorzaak uit op het resultaat van een vormfout, al komt die fout niet van het op de bank zitten. M’n rear delts heb ik wel echt (te) hard getraind, waarbij ze in ongeveer twee maand tijd met sommige oefeningen zo’n drie keer zoveel gewicht hebben leren verplaatsen. Dat was vragen om/wachten op problemen. Helaas ben ik ondanks dat ik erom vroeg niet overgeslagen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe train je momenteel?

Je had enige tijd geleden een wat ambitieus schemaI
Ik zie nu dat ik je vraag volgens mij niet goed heb beantwoord. Wat ik doe is oefeningen die problemen geven blijven uitvoeren, maar op een zodanig laag gewicht dat het (praktisch) geen problemen geeft, "greasing the groove". Daarnaast doe ik waar mogelijk oefeningen waarmee ik om de blessure heen train. Zo vormen flyes en dips geen enkel probleem voor m'n borst bijvoorbeeld. Helaas volg ik m'n ambitiuese schema niet door omstandigheden.
 
De schouderproblemen zijn inmiddels werkbaar en/of opgelost. Het eerste wat me hierbij heeft geholpen is de seated dummbell external rotation. Bij de uitvoering van deze oefening ga ik voorbij het punt waarop mijn onderarm verticaal staat om mijn subscapularis te rekken. Thnx voor de inspiratie Solway Firth

Dumbbell rotation.jpeg


Samen met het goed samenknijpen van de schouderbladen tijdens de bench is dit volgens mij hoofdzakelijk de oplossing geweest voor de schouderproblemen tijdens de bench. Tegelijkertijd ben ik alleen ook incline y-raises uit gaan voeren voor de rotator cuff, en onderste deel van de traps. Samen met de seated dumbbell external rotation zijn mijn schouders veel stabieler geworden. Of ik de facepull weer goed uit kan voeren weet ik niet, maar dit werkt en ik hoef niet zo nodig terug naar de facepull. Links is mijn stabiliteit weliswaar veel beter, maar de motoriek nog steeds niet om over naar huis te schrijven en weer facepulls gaan doen is mogelijk vragen om problemen. Tot slot hebben m’n lats extra op hun donder gekregen van me. Daar had ik achteraf ook veel eerder en meer tijd en aandacht aan moeten besteden.
 
Back
Naar boven