XXL Nutrition

Verschil (asymmetrie) links-rechts

Bezoekers in dit topic

BB_

💪
Elite Member
Challenge x2
Foto Contest
Lid geworden
25 sep 2016
Berichten
26.363
Waardering
45.246
Lengte
1m89
Massa
117kg
Vetpercentage
12%
BB'ers,

ik merk een duidelijk krachtsverschil tussen links en rechts en dat er tevens een verschil in grootte is tussen links en rechts, bijvoorbeeld bij mijn biceps/armen en lats. Links is meetbaar groter dan rechts, ondanks dat ik met rechts juist sterker ben. Wellicht komt dit doordat ik rechts en links even zwaar belast indien ik separaat links-rechts train, dus hetzelfde gewicht en aantal reps hanteer. Daar waar ik links tot falen ga, zou ik met rechts nog 1 of 2 reps meer kunnen doen (rechts is dus sterker). Links belast ik m'n spieren dus tot de max. en rechts niet. Zou dit de oorzaak kunnen zijn dat m'n biceps/armen bijvoorbeeld links groter is dan rechts? Iemand tips hoe links en rechts meer in balans te brengen zijn? Als ik rechts zwaarder ga belasting, denk ik dat het krachtverschil alleen maar groter wordt.

Voor de info, links is de omtrek van m'n bovenarmen bij aanspannen 1 cm groter dan rechts. Lats zijn links zichtbaar groter dan rechts.
 
De meeste bodybuilders hebben dat. 1 cm verschil is niet zo bijzonder. Kijk bv. eens naar de armen van Phil Heath, zijn linkerarm is, of lijkt, veel dikker dan zijn rechter. De armen van Schwarzenegger zijn ook een mooi voorbeeld van asymmetrie.

Zelf heb ik dit fenomeen 2x meegemaakt! Mogelijk omdat ik links ben, was mijn linkerkant altijd iets beter ontwikkeld. Zowel qua omvang als definitie. Nadat ik links de pees van mijn M. infraspinatus scheurde, is nu juist de linkerkant (van mijn bovenlichaam) minder. Vooral de buitenste spier van mijn linker triceps is veel kleiner en zwakker dan de rechter. Daar doe ik vaak een (paar) extra setje(s) voor
 
Back
Naar boven