Fitness Seller

Verschil Goodmorning en SL deadlift? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Icon

Cool Novice
20 jaar lid
Lid geworden
8 nov 2002
Berichten
60
Waardering
0
Hoi,

Een paar vragen over deze oefeningen:

Wat is hier nou eigenlijk qua beweging het verschil tussen?
En:
Train je bij goodmornings nou echt alleen je rug, of krijgen je benen ook een gedeelte mee?

Alvast bedankt voor antwoorden,
 
Domme vraag of.....?
 
de oefening is verschillend omdat het gewicht op een verschillende plaats is (verschillend zwaartepunt dan ook denk ik).

beiden zijn oefeningen voor wat men in het Engels "The Posterior Chain" noemt. in grote lijnen is het alles van je nek tot je kuiten? maar met de nadruk op de hamstrings, de bilspieren, en eretor spinae.


het verschil tussen goodmornings en SL deadlift ? simpel,

1) moet je zelf voelen, merk je vanzelf. met goodmornings train je echt alles tussen je nek en kuiten. met SL DL minder, het gevoel is echt anders. de GM heeft een veel sterkere hep flexie en extensie dan de SL DL.
2) voor mij heeft de goodmornings veel voordelen tegenover de straight leg deadlift.
a) gewicht. wie de oefening onder de knie heeft zal hoogstwaarschijnlijk meer gewicht kunnen nemen met de GM dan met de SLDL. dit omdat de oefening de zwakke schakel (zijnde je handen) uitschakelt en het gewicht verplaatst, en omdat de beweging toch anders is. mijn GM 1rm in ongeveer 160kg. SL DL iets minder.
b) de goodmorning is ook een beweging die erg lijkt op de deadlift, en ook wat op de squat (maar minder). een deadlifter (als ie niet sumo gaat) zal ongeveer dezelfde beweging uitvoeren. je moet je wel inbeelden dat je de beweging ook zo uitvoert. daardoor dat de goodmorning onder andere je deadlift, maar ook je squat verhogen.


met goodmornings train je niet enkel je rug... je traint heel de achterzijde van je lichaam, daarom dat die oefening vroeger zo populair was.
 
Uhm, Spike, wat is een hep flexie ?? :D
 
Maar hoe kan je nou meer gewicht in je nek leggen uiteindelijk dan dat je met de ST DL kan pakken?

Met DL pak ik 120 kilo, maar met goodmorning ( ben er net mee begonnen) kom ik echt niet verder dan 55/60 kilo, en die voel ik dan toch redelijk in me nek liggen.
 
die stang leg je niet in je nek :) maar op je rug.

vuistregel is : je zou normaalgezien MIMINUM 70% van je 1rm SQ moeten kunnen nemen op goodmornings.

oefening baart kunst. en omdat je net begonnen bent is het ook wat normaal.
 
Kijk dat zalt em zijn, maar die stang dus zeg maar op je schouderbladen leggen?
Want op dat plaatje van EXRX lijkt het meer alsof ie in z'n nek ligt.
 
dat is de fout... die stang (ook voor't squatten etc) leg je beter op je bovenrug (ik leg hem redelijk laag, ter hoogte van mijn achterste delts, soms ietsjes lager als ik kan). en niet in je nek :)
 
Back
Naar boven