AndroidHealthClinic

Verschil in aantal reps in isolatie oefeningen & compound oefeningen

Bezoekers in dit topic

jordi7

Novice
Lid geworden
8 dec 2015
Berichten
2
Waardering
1
Lengte
1m78
Massa
71kg
Hoi allemaal!

Het is voor mij momenteel een beetje onduidelijk hoe het zit met het aantal set en reps dat ik moet uitvoeren. Mijn doel is meer spiermassa kweken.

Na heel wat website's en een aantal eerdere threads op dit forum te hebben gelezen zie ik veel verschillende opties. Ik kwam o.a. een artikel tegen waarin het aantal reps per compound oefening verschilt met het aantal reps van isolatie oefeningen. Ik heb dit gelezen in een artikel van bodybuilding.com(volgens mij niet een populaire website onder de gebruikers van dit forum :P).
Een voorbeeld van een schema voor het trainen van de benen die ik had gevonden:
Barbell squat: 4 x 4-6
Dumbell lunges: 4 x 12
Leg press: 3 x 15
Lying leg curls: 3 x 12
Leg extensions: 3 x 20
Calf raises: 4 x 12

Ik had eigenlijk het idee dat het aantal reps van lying leg curls evenveel zou zijn als die van de leg extensions. Daarnaast zie ik dat het aantal reps van de barbell squat lager ligt dan de rest. Is dit gebruikelijk voor elke compound oefening als je spiermassa wilt bouwen? En ik neem aan dat ik de isolation oefeningen wat lichter qua gewicht moet pakken i.v.m. het aantal reps?

Ik ben benieuwd naar jullie mening!
 
Je kan sommige oefeningen lager in reps pakken en meer gericht op kracht en een aantal hoger in reps meer gericht op massa en pomp.
Maar hoeft niet. Je kan ook alles op 3x of 4x 8 tot 10 pakken of 10-12 of whatever. Of 5x6 of 4x6 .

Verschillende opties heb je altijd. Beste is om gaandeweg uit te zoeken wat jij prettig vindt werken en voor jou dan optimaal is.
Pak een basis of uitgangspunt en varieer af en toe met reps omlaag of omhoog.
 
Bedankt voor het advies martinoppert. Ik denk dat ik gaande weg verschillende opties ga proberen. Ik ben nu bezig met een aantal reps lager te houden als het gaat om compound. Volgende maand zal ik de 3x8 toepassen en zo verder kijken wat ik zelf fijn vind.
 
20 herhalingen op extension, lunges 12 x 2 dus 24 stappen. Vind het allemaal belachelijk veel. Ga maar eens 12 herhalingen per been walking lunches doen...
20 op extension, ga dan hardlopen ofzo.

Doe squat soms 5 herhaling en meerdere sets of 8 herhalingen ongeveer, zelfde met de rest van de oefeningen voor beenspieren. Kuiten met 15 herhalingen vind ik ook te veel.
 
Back
Naar boven