XXL Nutrition

Verschil in voedingswaarden van dezelfde productsoorten? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mushral

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
24 jul 2011
Berichten
1.203
Waardering
257
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
8%
Ik kom best vaak producten tegen met voedingswaarden waarvan ik me afvraag of dat wel de echte voedingswaarden kan zijn omdat het vaak tegen mijn gedachten in niet zou kloppen. Voor mijn gevoel is varkensvlees bijvoorbeeld redelijk vet vlees, maar ik kom vaak ook varkenfiletlapjes in de supermarkt met een voedingswaarde van 100-120 kcal per 100 gram (bijna alleen eiwitten en dus amper/geen vet), net zo mager als 'mager vlees' zoals kip of kalkoenfilet. Wat ik me dan afvraag is hoe kan (bijvoorbeeld) deze varkensfilet ineens net zo mager zijn als magere vleesbronnen. Zie ik iets over het hoofd of ligt dit aan de bereiding van het vlees o.i.d? Iemand hier kennis van?

Varkensvlees scenario is maar een voorbeeld, heb het ook wel eens gezien bij de ene zalmfilet die maar 100 kcal per 100 gram bevat en van een ander merk wel 'gewoon' rond de 200-220. Ben benieuwd of ik dan gewoon ter plekke wordt 'opgelicht' door de verparkkingsinformatie of dat er daadwerkelijk zoveel verschil kan bestaan per merk/verpakking.
 
Het enige wat ik me kan bedenken over dat varkens vet verhaal is dat varkens misschien ook spieren hebben waar niet zo veel vet aan zit?
Als je het vergelijkt met kip, niet al het vlees van een kip is zo vetloos als het filet stuk.

Wat de zalm betreft, kan er verschil zijn of het kweek zalm is of vrije uitzwem. Kweek zalm doen ze zo snel mogelijk vol proppen met eten om hem snel groot te krijgen. Manier van bereiden, warm gerookt houd de vis volgens mij vetter dan koud gerookt. Hoe meer vet, hoe meer kcal per 100gram.
 
Een varken heeft ook magere gedeeltes. Varkenshaas, fricandeau en magere hamsoorten bijvoorbeeld.
 
Elk dier heeft vette delen (runder riblappen, kippenbouten, halskarbonade, Schouderkarbonade) en magere delen (kipfilet, achterham, schouderham, biefstuk).
'Varkensvlees', 'rundvlees' of 'kippenvlees' is dus een verzamelterm, de losse delen is waar de voedingswaarden vandaan komen.

Voor vis geld inderdaad dat je wilde vis en kweekvis hebt. Wilde is hierbij de magere variant als ik me niet vergis.

Vergelijk het bijvoorbeeld met fruit. Een banaan heeft zo'n 90 kcal per 100g terwijl een appel slechts zo'n 50 kcal per 100g bevat en aardbeien zo'n 25.
 
Back
Naar boven