MuscleMeat

verschil omega 3 & MCT olie

Bezoekers in dit topic

SanderM

Huge Freak
10 jaar lid
Lid geworden
20 feb 2006
Berichten
7.437
Waardering
1
wat is het verschil tussen omega 3 en MCT olie?
of zijn het gewoon verschillende goede vetten die je allebei nodig hebt?


karma voor degene die het mij ff uitlegt:rolleyes:
 
Nou omega 3 oftewel EPA en DHA eicosapentaeenzuur en docosahexaeenzuur) zijn de goede vetzuren. Ze zouden de gezondheid bevorderen door een positief effect op de hersenen, ontstekingswerend of -remmend (weet ik niet meer)te werken, goed voor de cholesterol (goede cholesterol omhoog en de slechte omlaag :cool: ).
Je kunt ze opnemen door vette vis te eten (paling, haring, zalm, ...). Je kunt ook opteren voor visolie of krillolie (al dan niet in capsules). Of je kunt ook die goeie ouwe levertraan innemen. Met levertraan wel opletten want dan krijg je wel te veel vitamine A en D binnen en dat zou op lange termijn ongezond kunnen zijn.
Ik geloof dat tussen de 1 en 4 gram omega 3 vetzuren (EPA + DHA) wordt aangeraden. Teveel van deze vetzuren zou je bloed te hard kunnen verdunnen, maar dan moet je echt overdrijven!
Er is ook nog een plantaardige bron van omega 3 namelijk alfalinoleenzuur. Dit moet weliswaar in ons lichaam nog omgezet worden in EPA en DHA, maar dit gebeurt niet zo efficiënt dus is visolie/vette vis de betere keuze! Alfalinoleenzuur vind je in bijvoorbeeld lijnzaad en -olie.

MCT = medium chain triglycerides oftewel middenlangeketenvetzuren. Ze worden vooral gebruikt als energie en niet als energieopslag (het vet dat iedereen zo graag kwijt wil). Het zou bij een dieet de spiermassa beter behouden en de vetverbranding stimuleren dacht ik. Je vindt ze in kokosolie en roomboter (misschien verwar ik met korte ketenvetzuren, maar de werking komt op hetzelfde neer dacht ik). Je kunt ze ook als supplement nemen.

Ik hoop dat je hier wat aan gehad hebt. Dit heb ik effe uit mijn losse pols geschud dus kan het zijn dat mijn uitleg niet perfect is. Verbeter dan maar.

groet
Kim
 
ik meng dagelijks 2 eetlepels mct olie door mn pap. pas op dat je niet teveel mct olie per dag neemt want dan raak je flink aan de schijt :D
 
bedankt kim!

btw; zo heet mn vriendin ook haha. karma voor jou!
 
Back
Naar boven