AndroidHealthClinic

verschil tussen dumbells in gewicht. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Brutushakt

Ripped Bodybuilder
Most annoying
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
4.423
Waardering
2.458
Lengte
1m81
Massa
90kg
Vetpercentage
15%
Ik had eens een vraag aan degene die hier ook ervaring mee hebben.

Thuis train ik met Ironmaster db's, in de gym met gewone vaste dumbells en nu trainde ik zo juist met van die oldskool dumbell stangen en van die opschuif/schroef schijven. Best onhandig, maar niet alleen onhandig..... Ik merkte dat ik bij lange na niet het gewicht aankon als bij de gym dumbells en de Ironmaster db's. Is dit gebruikelijk? Normaal doe ik bijvoorbeeld setjes incline bench van 10 herhalingen met 30kg dumbells en nu zat ik aan de pakweg 24... Werkt natuurlijk niet motiverend. Is iemand die ook al eerder opgevallen of is dit een kwestie van ''wennen''?
 
Heb je de dumbbell stangen en schroeven mee berekend ?
 
Bij gietijzeren halterschijven kunnen er wel eens lichte afwijkingen in het gewicht zitten maar een verschil van 6 kg op een gewicht van 30 kg is wat veel van het goede :p

Tel je bij de losse dumbbells wel ook de dumbbellstangen en schroefsluitingen mee in het totaalgewicht? Dat kan namelijk al 2,5 kg schelen.

Verder zou een verschil in de greepdikte misschien ook van invloed kunnen zijn op je training maar of dat de reden is voor zo'n groot verschil... Had je niet gewoon een slechte dag? ;)
 
Heb je de dumbbell stangen en schroeven mee berekend ?
Jawohl, die wegen 2.5 per stuk. Ik kan het dus ook niet écht plaatsen haha. Miss. moet ik wat wennen aan het rammelen van die gevallen, dat traint sowieso wel minder fijn.
 
Bij gietijzeren halterschijven kunnen er wel eens lichte afwijkingen in het gewicht zitten maar een verschil van 6 kg op een gewicht van 30 kg is wat veel van het goede :p

Tel je bij de losse dumbbells wel ook de dumbbellstangen en schroefsluitingen mee in het totaalgewicht? Dat kan namelijk al 2,5 kg schelen.

Verder zou een verschil in de greepdikte misschien ook van invloed kunnen zijn op je training maar of dat de reden is voor zo'n groot verschil... Had je niet gewoon een slechte dag? ;)
ze zijn qua gewicht redelijk accuraat. Had ze even gewogen ook.. Het voelde alleen zo ''anders'' als je begrijpt wat ik bedoel :P Dan zijn die Ironmasters toch écht wel een stuk gemakkelijker.....
 
ze zijn qua gewicht redelijk accuraat. Had ze even gewogen ook.. Het voelde alleen zo ''anders'' als je begrijpt wat ik bedoel :P Dan zijn die Ironmasters toch écht wel een stuk gemakkelijker.....
Misschien omdat de gewichten meedraaien of doordat de greep anders in je handen ligt (dikker, dunner, andere vorm).

Kan inderdaad een kwestie van wennen zijn, kijk eens hoe het bevalt bij andere oefeningen :)
 
Misschien omdat de gewichten meedraaien of doordat de greep anders in je handen ligt (dikker, dunner, andere vorm).

Kan inderdaad een kwestie van wennen zijn, kijk eens hoe het bevalt bij andere oefeningen :)
Eigenlijk zwaar ruk bij alles :P Ook bij bijvoorbeeld side raise en zelfs dumbell curls. Ben het gewoon niet gewend om met die krengen te trainen. Het geeft wel een lekkere oldskool feeling maar ja, nu hadden we hier ook wel én een ander rack én een ander bankje.(body solid oid?) Bankje was weer een stuk hoger dan dat ik gewend was, rack voelde ook wat apart bij benchen. Was allemaal in de garage van een vriend. In feite moet ik ook altijd wennen als ik van de een naar de andere gym ga maar heb nooit gehad dat ik zo ver terug flikkerde :P Daarbij is het gewoon écht gewicht. Als je dat nu op bijvoorbeeld een pull-down of een ander machine hebt dan denk ik nog ja... Die dingen verschillen toch altijd.
 
Misschien een raar idee maar.

Pak wegschaal,sta er op .... gewicht
Pak dumbell, sta er weer op. Nieuw gewicht min .... gewicht is dumbell gewicht.
 
Misschien een raar idee maar.

Pak wegschaal,sta er op .... gewicht
Pak dumbell, sta er weer op. Nieuw gewicht min .... gewicht is dumbell gewicht.
Ja, ik heb ze 3 dubbel gewogen :P
 
dan weet je toch al zeker dat het gewicht niet het probleem is maar jij.
 
dan weet je toch al zeker dat het gewicht niet het probleem is maar jij.
Hmmmmmmmmmm ja en nee,, écht lekker trainen op ander materiaal doe ik ook weer niet. haha. En zeker niet met herrie makende klappende zelfdraai dumbells :P Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat m'n schouders ook niet super lekker voelen en ik wel een zeer stressvolle dag had gisteren.
 
Zit waarschijnlijk tussen de oren. Je bent je eigen dumbells gewend en weet precies wat je hiermee aan kan.

Wanneer je vervolgens een setje "vreemde"
dumbells uitprobeert dan denk je in eerste instantie niet aan het gewicht omdat ze anders aan voelen.

Gebruik je de volgende keer weer diezelfde dumbells dan zal je merken dat het al vertrouwder voelt en ze ook minder zwaar lijken.
 
Ik train altijd thuis met oude metalen dumbells, thuis deed ik 8x50kg dumbell row, en toen ik naar de basic fit ging pakte ik 50kg en doe ik er 13, ik had meteen het idee dat die halter niet klopte.:dunno::dunno:
 
Ik train altijd thuis met oude metalen dumbells, thuis deed ik 8x50kg dumbell row, en toen ik naar de basic fit ging pakte ik 50kg en doe ik er 13, ik had meteen het idee dat die halter niet klopte.:dunno::dunno:

Das door de adrenalinestoot die je krijgt van een basic fit gym.
 
Ik train altijd thuis met oude metalen dumbells, thuis deed ik 8x50kg dumbell row, en toen ik naar de basic fit ging pakte ik 50kg en doe ik er 13, ik had meteen het idee dat die halter niet klopte.:dunno::dunno:
Welk merk hebben ze daar?
 
Welk merk hebben ze daar?

Haha weet ik niet hoor , het zijn er van rubber maar die dumbells waren zeker lichter want thuis heb ik ze gewogen. en ik wist toen echt zeker wat mijn maximums waren
 
Zit waarschijnlijk tussen de oren. Je bent je eigen dumbells gewend en weet precies wat je hiermee aan kan.

Wanneer je vervolgens een setje "vreemde"
dumbells uitprobeert dan denk je in eerste instantie niet aan het gewicht omdat ze anders aan voelen.

Gebruik je de volgende keer weer diezelfde dumbells dan zal je merken dat het al vertrouwder voelt en ze ook minder zwaar lijken.
Haha, hoop maar dat je gelijk hebt. Ben echt bang om in ene vet in kracht achter uit te gaan. Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat PER gym er bij mij een verschil is in vrijwel alle oefeningen, zelfs in BP... Behalve in squat eigenlijk.
 
Haha weet ik niet hoor , het zijn er van rubber maar die dumbells waren zeker lichter want thuis heb ik ze gewogen. en ik wist toen echt zeker wat mijn maximums waren
Ik heb trouwens ook ooit op een leg press gezeten in het buitenland die aanvoelde als 250 bij 60kg. :D:D:D:D:D
 
Back
Naar boven