AndroidHealthClinic

Verschil tussen links en rechts (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

CelphTitled

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
16 sep 2014
Berichten
314
Waardering
18
Lengte
1m88
Massa
85kg
Vetpercentage
11%
Allen,

Zit nu een jaar in Starting Strength, momenteel aan het cutten. Door het vetverlies worden spieren natuurlijk beter zichtbaar en ik zie nu ook een groot verschil in grootte tussen bijv mijn linker en rechter delt(rechts is aardig voller dan links). Ook heeft mijn linkerkant altijd meer moeite tijdens de OHP en faal ik daar ook door terwijl rechts nog wel een rep zou kunnen doen.

Daarnaast, best bijzonder: mijn linker pec is weer een stuk groter dan de rechter terwijl de tricep links kleiner is dan rechts. Zou dit betekenen dat ik mijn linker tricep extra aandacht moet geven? en zou dit ook verklaren waarom de linkerkant mij tegenhoudt op de OHP????

Kunnen jullie mij een iets aanraden om deze inbalance geleidelijk weg te werken?

Thnx:)

PS: ik merk trouwens ook dat mijn linkerarm het eerder begeeft tijdens benchen.:(
 
Dat verhaal deel 2
 
Allen,



Kunnen jullie mij een iets aanraden om deze inbalance geleidelijk weg te werken?

Thnx:)
:(

Meer met dumbells werken en unilaterale oefeningen doen waarbij niet de rechter of linkerkant kan domineren in de beweging.
En dus ook opletten dat niet bijv de rechterkant de beweging domineert maar laat bewust de zwakkere kant zo nu en dan domineren en sterker worden.
ws ook grote kans dat je deadlift altijd doet met mixed grip? En wellicht altijd dezelfde grip? Daar krijg je ook een onbalans mee. Mixed grip alleen gebruiken als het echt nodig is(bijv bij PL wedstrijden).
 
Ik heb ook een duidelijk verschil tss mijn linker en rechter, gewoon blijven doortrainen maar telkens beginnen met je slechte arm, en als je nog fit genoeg bent om een extra x met je slechte arm te heffen dan zal dit zeker geen kwaad kunnen, geleidelijk aan begint het verschil weg te gaan, maar het zal nog wel enkele maanden duren wrees ik :/
 
@Martin
Is het dan de bedoeling dat je een gewicht kiest waarbij links tegen failure aanzit terwijl rechts nog paar reps zou kunnen maar dit niet doen? Voor deadlift gebruik ik meestal gewoon overhand grip de laatste tijd. Voorheen inderdaad mixed tijdens 1x5 set.

Ik heb juist het idee dat dit steeds erger wordt, voornamelijk merkbaar in OHP. Zo erg dat wanneer ik rechts al uitgelockt heb links nog halverwege is en de barbell dus enorm scheef hangt (op de laatste rep).
 
Het gewicht dat je gebruikt bij unilateraal werk zal er idd voor zorgen dat de ene kant eerder bij fail zit dan de andere kant.

Wat ik vergeten was aan te geven trouwens is dat unilateraal alleen het krachtsverschil wat zal verminderen. Het verschil in massa links vs rechts duurt langer.
Ik ben van mening dat een spier die het hardste moet werken ook het beste groeit. Net zoiets als met beginnersgains als je nog relatief weinig kracht hebt dan groei je het snelst.
Een spier die achter loopt in massa heeft dan weer extra aandacht nodig om extra te groeien.

Dus zoek een mooie balans in unilateraal en gewoon compound werk. Als je langere tijd traint en flink groeit zal het verschil een stuk kleiner zijn en of minder opvallen.

Wellicht komen 3XL of Harpep nog ff langs in het topic voor extra tips. Die hebben zich in de jaren nog ff meer verdiept in dit soort zaken.
 
Bedankt voor het duidelijke antwoord Martin.

Zou het mij goed doen om in het geval van de delts DB OHP te doen, waarbij ik stop zodra links faalt(lage reps)?
Kan me trouwens geen unilaterale oefening bedenken om triceps kracht te verbeteren, iemand tips hiervoor?

Overigens zeg je dat naarmate je lifts toenemen het verschil kleiner wordt. Persoonlijk heb ik het idee dat mijn kracht-inbalance op de OHP juist alleen maar toeneemt.
 
Zou het mij goed doen om in het geval van de delts DB OHP te doen, waarbij ik stop zodra links faalt(lage reps)?

Overigens zeg je dat naarmate je lifts toenemen het verschil kleiner wordt. Persoonlijk heb ik het idee dat mijn kracht-inbalance op de OHP juist alleen maar toeneemt.

Verschil in kracht en spieromvang tussen links en rechts is zoals eerder uitgelegd terug te voeren op een verschil in dominantie.
Deze dominantie is (meestal) in beginsel het resultaat van een rechts/links disbalans qua motorisch efficiënte aansturing en spiervezelactivatie.
Los van de vraag hoe dit zo gekomen is, zijn deze 2 factoren essentieel om kracht te vergroten en hypertrofie te stimuleren.

Om deze disbalans op te heffen, is het leren inschakelen van meer Motor Units en daarmee het beter activeren van (meer) spiervezels bij de 'zwakke' kant, noodzakelijk.
In mijn optiek is in eerste instantie de beste en meest gerichte aanpak hierbij het doen van exclusief unilaterale oefeningen. D.w.z. je maakt een volledig set met maar één arm/kant tegelijk.
Het voordeel hiervan is de mogelijkheid je absoluut volledig te concentreren op de contractie van de spieren van de zwakke kant.
Dit heeft mij -in de vorm van one leg calf raises- sowieso enorm geholpen om een flink aantal extra centimeters op m'n kuiten te krijgen, wat op geen andere manier meer lukte.

Een goede aanvulling/alternatief is het doen van Dumbell varianten met 2 armen afwisselend of tegelijk, op de manier zoals jijzelf al omschrijft.
Bedenk wel dat een klein verschil in kracht tussen links/rechts over het algemeen vrij snel is te verhelpen, maar een spieromvangverschil gaat vaak lang duren voordat dit is opgeheven.......


Kan me trouwens geen unilaterale oefening bedenken om triceps kracht te verbeteren, iemand tips hiervoor?

Alle press bewegingen met dumbells (horizontaal-liggend/schuin-incline/verticaal staand), waarbij je de armen zo dicht mogelijk bij elkaar houdt (zoals bij close grip barbell presses) zijn uitstekende krachtbouwers in de triceps. Om het unilaterale aspect meer aandacht te geven kun je links/rechts afwisselend doen tijdens de oefening.

Verder one arm triceps extensions behind the head, one arm triceps pushdowns.
 
Laatst bewerkt:
Thx, goede informatie harpep.

Nog wel een vraagje m.b.t. die tricep extensions: aangezien dit een isolatie oefening is is het lastig om kracht hiermee op te bouwen toch? was in de veronderstelling dat deze oefening puur voor hypertrophy doeleinden uitgevoerd werd..\

Of is het de bedoeling dat ik hiermee dan gewoon laag in reps ga? please enlighten me ;)
 
Thx, goede informatie harpep.

Nog wel een vraagje m.b.t. die tricep extensions: aangezien dit een isolatie oefening is is het lastig om kracht hiermee op te bouwen toch? was in de veronderstelling dat deze oefening puur voor hypertrophy doeleinden uitgevoerd werd..\

Of is het de bedoeling dat ik hiermee dan gewoon laag in reps ga? please enlighten me ;)

Nee, klopt. Triceps extensions is een 'single joint' beweging ergo isolatie.
Dit is inderdaad een oefening die je voor hogere reps doet.

Met name de 'overhead' variant is een beweging die een zgn. 'loaded stretch' op de triceps (met name de lange kop) uitoefent, wat de oefening o.a. meer geschikt maakt om hypertrofie te stimuleren.

Voor kracht raad ik dus de verschillende 'close' DB press varianten aan!
 
Oke klinkt goed!

Heb je ook enig suggestie op welke dag ik deze het beste kan doen? doe nu een aangepaste SS:

SQ - OHP/BP - Pull up
SQ - OHP/BP - DL
SQ - OHP/BP - Pull up

Zat zelf te denken om deze dan op de OHP dagen te doen aangezien triceps na zwaar benchen al enigszins verzwakt zijn. Dit betekent dus 1,5x per week. is dat voldoende?
 
Oke klinkt goed!

Heb je ook enig suggestie op welke dag ik deze het beste kan doen? doe nu een aangepaste SS:

SQ - OHP/BP - Pull up
SQ - OHP/BP - DL
SQ - OHP/BP - Pull up

Zat zelf te denken om deze dan op de OHP dagen te doen aangezien triceps na zwaar benchen al enigszins verzwakt zijn. Dit betekent dus 1,5x per week. is dat voldoende?

Oke klinkt goed!

Heb je ook enig suggestie op welke dag ik deze het beste kan doen? doe nu een aangepaste SS:

SQ - OHP/BP - Pull up
SQ - OHP/BP - DL
SQ - OHP/BP - Pull up

Zat zelf te denken om deze dan op de OHP dagen te doen aangezien triceps na zwaar benchen al enigszins verzwakt zijn. Dit betekent dus 1,5x per week. is dat voldoende?

Dat kan prima denk ik, maar zelf zou ik het zo doen:

- Op dagen waarop je de OHP doet, daarna de DB CGBP.
- Op dagen waarop je de BP doet, daarna de narrow OH DB press.

En dan vooral focus per arm, op contractie en dynamisch accelereren. Vooral de 'zwakke' kant.

M.a.w. bescheiden gewichten om mee te beginnen en echt heel geleidelijk verzwaren.
 
Klinktgoed.

Thanks=]
 
Back
Naar boven