XXL Nutrition

Verschil vetverlies en "kweken" spiermassa

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Poita316

Cool Novice
Lid geworden
6 mei 2016
Berichten
39
Waardering
10
Lengte
1m95
Massa
101kg
Beste allen,

Wellicht is dit eerder gevraagd, zo 1, 2, 3 niet gevonden, maar is er een wezenlijk verschil tussen een schema voor vetverlies en het kweken van spiermassa?
En zo ja, waar zitten de grote verschillen in?
Ik kan mij voorstellen dat, wanneer je bv aan het cutten bent, je lichaam anders reageert op bv flinke squats, deadlifts, benchpress etc dan wanneer je aan het bulken bent.
Ik heb het vermoeden dat ik verkeerd bezig ben door te eten als een cut, maar te (willen) trainen alsof ik wil bulken. En dat werkt niet echt :)
 
Tijdens een cut is je doel voornamelijk het behouden van je spiermassa terwijl je vet verliest. Onderzoek wijst uit dat meer intensiteit iets beter werkt om je spiermassa te behouden, dus iets lagere reprange (4-7 reps ofzo) zou dan prima zijn.
Ook je totale volume iets naar beneden schroeven.
 
Top, denk je reactie. Dus van de 12-15 meer naar de 4-7 reps per set?
Iets off topic, maar is het normaal dat mijn lichaam aangeeft meer nodig te hebben? Heb dagen dat ik wel kan blijven eten omdat ik een honger gevoel hou. Zowel op trainings dagen als rustdagen. Een mentale valkuil...
 
Top, denk je reactie. Dus van de 12-15 meer naar de 4-7 reps per set?
Iets off topic, maar is het normaal dat mijn lichaam aangeeft meer nodig te hebben? Heb dagen dat ik wel kan blijven eten omdat ik een honger gevoel hou. Zowel op trainings dagen als rustdagen. Een mentale valkuil...

Ja. Van 12-15 reps verbrand je meer calorieën maar zou balen zijn als dat ten koste gaat van je massa.
Met 4-7 reps behoud je de meeste kracht volgens mij.

Hongergevoel heeft niet veel te maken met 'nodig hebben'. Een hongergevoel kan het gevolg zijn van te weinig vezels, of een te sneller stijging van je bloedsuikerspiegel, noem maar op. Het beste wat je kan doen is om dingen te eten die niet vullen. Als je trek krijgt, neem dan eens 200 gram worteltjes of tomaatjes. Wedden dat je daarna geen trek meer hebt? vult veel meer dan een koekje, maar hetzelfde aantal kcal. Wat ik ook wel eens doe is thee drinken op het moment dat ik trek begin te krijgen. Stilt het hongergevoel iets en zitten geen kcal in. Ik heb hetzelfde met cutten. Ik gooi aan het begin van de dag mijn broodtrommel vol met ong 300 - 400 gram groente (wortel, komkommer, tomaatjes, bleekselderij)
 
Ja. Van 12-15 reps verbrand je meer calorieën maar zou balen zijn als dat ten koste gaat van je massa


"hoeveel" je verbruikt hangt natuurlijk geheel af van de combi Volume+intensiteit en niet alleen volume.

Maw 10 moeilijke reps verbruiken meer dan 15 makkelijke.
 
Ja. Van 12-15 reps verbrand je meer calorieën maar zou balen zijn als dat ten koste gaat van je massa.
Met 4-7 reps behoud je de meeste kracht volgens mij.

Hongergevoel heeft niet veel te maken met 'nodig hebben'. Een hongergevoel kan het gevolg zijn van te weinig vezels, of een te sneller stijging van je bloedsuikerspiegel, noem maar op. Het beste wat je kan doen is om dingen te eten die niet vullen. Als je trek krijgt, neem dan eens 200 gram worteltjes of tomaatjes. Wedden dat je daarna geen trek meer hebt? vult veel meer dan een koekje, maar hetzelfde aantal kcal. Wat ik ook wel eens doe is thee drinken op het moment dat ik trek begin te krijgen. Stilt het hongergevoel iets en zitten geen kcal in. Ik heb hetzelfde met cutten. Ik gooi aan het begin van de dag mijn broodtrommel vol met ong 300 - 400 gram groente (wortel, komkommer, tomaatjes, bleekselderij)

Oke, nou dagelijks gaat er een bakje "groen" mee. Snoeptomaatjes, paprika, wortel enz. Thee gaat er, vooral op werk goed doorheen. Zit gauw aan 10+ koppen (groene) thee. Dat is lopendeband werk omdat collega's blijven koffie leuten en ik geen cafeïne drink.
Denk dat ik qua oeding genoeg varieer en redelijk binnen mijn macro's zit (oke, er is altijd wel een keer een dipje of een piekje) maar zelden teveel.
Qua reps, 3 setjes van 8 (oplopend in gewicht) en dan nog 1 tot failiure. Moet wel wat voelen aan het eind van de avond / begin van de volgende dag :D
Denk dat de "honger" ook komt door de aangepaste macro's. Zit nu 150 a 200 cal onder vorige intake en denk dat mijn lichaam een "what the fuck" moment heeft...
 
Oke, nou dagelijks gaat er een bakje "groen" mee. Snoeptomaatjes, paprika, wortel enz. Thee gaat er, vooral op werk goed doorheen. Zit gauw aan 10+ koppen (groene) thee. Dat is lopendeband werk omdat collega's blijven koffie leuten en ik geen cafeïne drink.
Denk dat ik qua oeding genoeg varieer en redelijk binnen mijn macro's zit (oke, er is altijd wel een keer een dipje of een piekje) maar zelden teveel.
Qua reps, 3 setjes van 8 (oplopend in gewicht) en dan nog 1 tot failiure. Moet wel wat voelen aan het eind van de avond / begin van de volgende dag :D
Denk dat de "honger" ook komt door de aangepaste macro's. Zit nu 150 a 200 cal onder vorige intake en denk dat mijn lichaam een "what the fuck" moment heeft...
10+ koppen thee maar je drinkt geen caffeine? Je weet dat er in thee vaak ook een soort caffeine zit he?
 
10+ koppen thee maar je drinkt geen caffeine? Je weet dat er in thee vaak ook een soort caffeine zit he?
Theïne. Maar dat heeft toch niet dezelfde werking. Ik drink tijdens de avond 3 theeglazen muntthee (straffe groene thee met muntblaadjes zoals ze in Afrika drinken) en kan daarna zonder problemen slapen. Dat zou niet het geval zijn indien ik koffie zou drinken. Dan lig ik gegarandeerd nog uren wakker in bed.
 
Niet in alle thee zit theïne.
 
Theïne. Maar dat heeft toch niet dezelfde werking. Ik drink tijdens de avond 3 theeglazen muntthee (straffe groene thee met muntblaadjes zoals ze in Afrika drinken) en kan daarna zonder problemen slapen. Dat zou niet het geval zijn indien ik koffie zou drinken. Dan lig ik gegarandeerd nog uren wakker in bed.


However it exists a natural method to remove theine from the tea: throw away the water from a first teapot after a small brewing time of one minute. Theine is spread at the second it is in contact with hot water. The aromas will be less strong than with a first brewing but your tea will be nonetheless more tasty than a tea from which the theine has been removed chemically !


And for people who don’t tolerate theine, there are still herbal teas and red teas (or rooïbos)

Tea contains more caffeine than coffee by dry weight. A typical serving, however, contains much less, since tea is normally brewed more weakly than coffee. Also contributing to caffeine content are growing conditions, processing techniques, and other variables. Thus, teas contain varying amounts of caffeine.[179]

Tea contains small amounts of theobromine and slightly higher levels of theophylline than coffee. Preparation and many other factors have a significant impact on tea, and color is a very poor indicator of caffeine content. Teas like the pale Japanese green tea, gyokuro, for example, contain far more caffeine than much darker teas like lapsang souchong, which has very little.[179]


stuk minder caffeine dan in koffie dankzij de verdunning dus. maar wel daadwerkelijk caffeine
 
Theïne. Maar dat heeft toch niet dezelfde werking. Ik drink tijdens de avond 3 theeglazen muntthee (straffe groene thee met muntblaadjes zoals ze in Afrika drinken) en kan daarna zonder problemen slapen. Dat zou niet het geval zijn indien ik koffie zou drinken. Dan lig ik gegarandeerd nog uren wakker in bed.

In thee zit cafeïne en theine. Alleen niet in muntthee want dat is geen thee.
 
In thee zit cafeïne en theine. Alleen niet in muntthee want dat is geen thee.
Heb je mijn bericht goed gelezen. Ik spreek niet over muntthee in zakjes maar zoals het in Afrika (Senegal, Mauretanië) gemaakt wordt. Da's groene thee die een tijdje gekookt wordt en waar op het einde verse muntblaadjes in gedaan wordt. En die groene thee is straffe thee, niet van die thee uit zakjes zoals lipton. Dat drink ik niet. da's brol. De Arabieren drinken dat ook maar hun thee is bijlange niet zo straf omdat zij daar veel minder groene thee voor gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven