AndroidHealthClinic

Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Bezoekers in dit topic

switch

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
86
Aangezien dit forum door zowel Belgen als Nederlanders gebruikt wordt(vooral Nederlanders) kan ik nu eigenlijk dé ultieme vraag stellen. Wat zijn nu de verschillen tussen Belgen en Nederlanders?

Ik ben zelf een belg en als ik dit aan mijn vrienden vraag dan hebben de meesten nogal een negatief beeld tegenover een Nederlander. Zo worden ze gezien als luidruchtig, impulsief en zelfs gierig.

Ikzelf heb hier natuurlijk een andere mening over en bij mij ligt het verschil vooral bij het verbale aspect. Volgens mij zijn gesprekken tussen nederlanders veel opener dan belgen màààr soms ook té open. zo open zelfs dat wij ons als belg afvragen hoe dat ze er toch op komen:D.

Nu richt ik de vraag aan iedereen op het forum: Vinden jullie dat er verschillen zijn??

nederlander zegt wat ie denkt en een belg niet
belgen zijn gieriger maar gaan wel vaker buiten de deur eten.

allemaal een pot nat

Belgen kan je niet verstaan, Nederlanders wel

Ik denk dat het grootste deel afgaat op incidentele ontmoetingen en die ervaringen misschien wat generaliseren. Grote verschillen zijn er imo niet.
Ik heb niet echt een mening over Belgen. Taaltje is wel grappig :D

Je kan eigenlijk beter Vlamingen met Nl vergelijken, want Walen zijn ook Belgen maar zijn weer helemaal anders dan Vl.

Verschillen tussen Vl en Nl zijn (buiten taalverschillen) niet zo heel groot. Verschillen waar ik zo uit het hoofd op kom:

- Belgen hebben baksteen in de maag, willen dus grond kopen of huis kopen en (ver)bouwen terwijl Nederlanders veel meer huren of kleiner huis kopen (ook vanwege hogere prijzen).
- Belgen gaan bij business gesprekken sneller iets gaan eten in restaurant, soms met alcoholische drank, Nl zijn al tevreden met wat koffie.
- Nederlanders zijn veel vlotter in gesprekken, maar soms ook luidruchtiger en brutaler.

En natuurlijk vinden de meeste Belgen het Nederlands ook heel grappig, vooral dat van de grote steden :)

Je kan eigenlijk beter Vlamingen met Nl vergelijken, want Walen zijn ook Belgen maar zijn weer helemaal anders dan Vl.

Verschillen tussen Vl en Nl zijn (buiten taalverschillen) niet zo heel groot. Verschillen waar ik zo uit het hoofd op kom:

- Belgen hebben baksteen in de maag, willen dus grond kopen of huis kopen en (ver)bouwen terwijl Nederlanders veel meer huren of kleiner huis kopen (ook vanwege hogere prijzen).
- Belgen gaan bij business gesprekken sneller iets gaan eten in restaurant, soms met alcoholische drank, Nl zijn al tevreden met wat koffie.
- Nederlanders zijn veel vlotter in gesprekken, maar soms ook luidruchtiger en brutaler.
En natuurlijk vinden de meeste Belgen het Nederlands ook heel grappig, vooral dat van de grote steden :)

dat vooral ! :p

Ligt eraan waar ze vandaan komen een Belg uit Limburg en een Nederlander uit Limburg zullen meer op elkaar lijken dan een Amsterdammer en een Groninger.

Belgen zijn meer gesloten op het 1e zicht maar als je iemand goed leert kennen, loopt het vanzelf los.

Ik vind de nederlanders soms wat te luidruchtig en te overdreven spontaan.
Ik zou nooit in nederland kunnen wonen, al zijn het zeker geen kwaaie mensen.
Geef mij dan maar de gereserveerdere belgen.
Heerlijk om eerlijk te zijn :D

In België is er beschaving en met een Nederlander zit je altijd gekloot.

Even serieus nu, het grootste deel van de Nederlanse DBB'ers kan ik goed mee overweg hoor, maar vaak kunnen Belgen en Nederlanders niet goed opschieten. Ik kan me verder goed vinden bij BigT zijn mening.

Belgen zijn prima, maar er is 1 Belg die ik niet uit kan staan, hij heet ''joeri''. Maar dat ligt meer aan hem zelf, dan aan het feit dat hij een Belg is, andere Belgen kotsen namelijk ook van hem.

Terug
Naar boven