AndroidHealthClinic

Verschillende adviezen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jopper

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
17 mrt 2003
Berichten
7
Waardering
0
Hallo mensen,

Ik ben een beetje verward door de adviezen hier en bij het fitnesscentrum. Hier wordt aangeraden om niet meer dan 2x en het liefst 1x per week een spiergroep te trainen, maar in het fitnesscentrum zeggen ze dat de rust voor een spiergroep tussen de 48 en 72 uur moet liggen. Een schema dat hier op het forum staat voor beginners:

M: Borst & Schouders achter
D: Rug & Schouders voor
W:Rust
D: Benen
V: Armen
Z: Rust
Z: Rust

In het fitnesscentrum vinden ze dat veel te weinig voor de spieren:

M: Borst, Triceps, Schouders, Buik
D: Benen, Rug, Biceps, Buik
W:Rust
D: Als Maandag
V: Als Dinsdag
Z: Als Maandag
Z: Rust

En dan de volgende week omgekeerd.

Wat moet ik hiermee aan? Ik weet het niet meer...
Weten ze in het fitnesscentrum niet wat het beste is voor spieropbouw, Kan het 1e programma wel als het maar zwaar genoeg wordt getraind of bepaalde oefeningen erin?
Graag zou ik advies van jullie willen.

Ik ben 19 jaar, 71 kilo, ectomorf, BF +/- 15% en ik train nu een jaar. In het begin vooral fitness, maar nu meer kracht- en massatraining. Ik probeer mijn voeding ook aan te passen. Ik slik aminozuurtabletten, creatine en af en toe een periode weightgainer. Ook slik ik Vit.-B pillen.

Alvast Bedankt!!
 
in theorie zouden je spieren genoeg rust krijgen met die 48 a 72 uur, en als je ze dan meteen weer traint zou het supercompensatie verhaal opgaan, maar dat is in theorie..

in de praktijk is het naar mijn mening voor iedereen verschillend, dus ik zou zeggen kijk wat het beste werkt voor jou

in het begin trainde ik ook alle spiergroepen twee keer in de week, maar op een gegeven moment merkte ik dat ik nog wel in krachtmaar niet meer in massa erop vooruitging

Toen ben ik elke spiergroep 1 keer in de week gaan trainen (muv kuiten) dat doe ik nou een tijdje en ik ga er nog steeds goed mee vooruit

mijn schema is nu

1. armen
2. benen
3. borst (buik)
4. rug
5. schouders (evt. kuiten/buik voor de tweede keer)

zoals i kal eerder zei..probeer gewoon voor jezelf uit wat het beste werkt.
 
mijn schema is:

Ma: Borst, Biceps
Di: Rug, Triceps
Wo: Rust
Do: Schouders, Buik
Vr: Benen, Onderarmen
Za: Rust
Zo: Rust.

Alles 1x per week om me spieren optimaal rust te geven.
Bevalt me prima. Toen ik nog alles 2 x in de week deed kon ik wat minder Kg pakken. Nu heb ik ook minder last van getrainde spieren.

maar Pump ik denk dat heel veel leden van dit board het niet eens zijn met het schema wat jou school je adviseerd.

Persoonlijk vind ik ook Borst met schouder beetje te zwaar. en Zou ik toch met een kleinere spiergroep pakken. Schouders apart met triceps of Biceps bijv.
 
In het begin zul je niet zo snel overtrainen, dus kun je vaker je spieren aanpakken. Maar naar mate je langer bezig bent, en groter/sterker wordt zul je tussen je trainingen langer moeten rusten.
 
Originally posted by RichardV
In het begin zul je niet zo snel overtrainen, dus kun je vaker je spieren aanpakken. Maar naar mate je langer bezig bent, en groter/sterker wordt zul je tussen je trainingen langer moeten rusten.

hij traint vanaf zijn 17e en is nu 20 dus 3 jaar. Dan zou hij dus al zeker meer meoten rusten
 
Yo Jongens,

Bedankt voor deze info. Als ik het goed begrijp, moet je dus echt diep gaan om zo'n schema effectief te maken. Dus vooral met oefeningen zoals Bench Press, Military Press en T-Bar Row.
En Elmar, ik train nog geen 3 jaar, maar 1 jaar (staat ook in m'n post).
Enneh, Pump, waarom train jij je Bi- en Triceps op één dag? Ik vind het juist lekker als je je armen na de training gewoon ff niet meer recht kunt doen... Of is dit voor iedereen anders?
 
maar Pump ik denk dat heel veel leden van dit board het niet eens zijn met het schema wat jou school je adviseerd.

1. explain pleazz...
2. dit adviseert mijn school niet, dit adviseer ik mezelf :D
3. dit schema heb ik nu, en ik voel me er goed bij en ik heb ook andere gehad maar die begonnen een beetje te vervelen dus vond i kdat het tijd voorrrrr....afwisseling werd
4. persoonlijk zou ik jouw schema niet kunnen volgen want als ik dag 1 borst/bi heb gedaan kan ik de dag erna echt geen rug doen.
 
Laatst bewerkt:
Jopper ik kan me voorstellen dat je verward raakt door al die verschillende adviezen. Feit is dat je zoals hiervoor ook al vermeld zelf moet uitvinden wat voor jou het beste werkt. Iedereen reageert weer anders op hetzelfde schema. Je moet je niet blind staren op 1 schema. Het schema zoals voorgesteld door jouw sportschool zou best goed kunnen werken voor jou, maar misschien ook niet. Het is in ieder geval niet beslist noodzakelijk om 2 maal dezelfde spiergroep te trainen in 1 week om te groeien. Er zijn ook andere factoren die van invloed zijn op het trainingsresultaat, zoals de variatie in et aantal reps, sets en schoktechnieken die je gebruikt bijvoorbeeld.
 
Verschilende adviezen zul je altijd houden, de een zegt dit de ander dat. Dat komt omdat iedereen andere ervaringen heeft met een ander schema. Vind voor jezelf uit wat het beste werkt en pas dat toe!

Wat er aan dat shema van de sportschool niet klopt is dat ze je te veel laten trainen op een dag. Benen, rug en biceps is belachelijk en veel. Ikzelf train altijd alleen benen en verder niks op die dag. Biceps en rug kan je samen pakken en borst en triceps. Na ongeveer 60min trainen is de Testosteron piek voorbij en zal het alleen maar afnemen, daarom is max 90min trainen echt maximaal. Ik vind het knap dat je benen, rug en biceps in 90min kan doen zonder af te raffelen! Het is ook het geval dat de getrainde spiergroep vol met zuurstofrijk en voedingsrijk bloed word gepompt. Tegen de tijd dat je aan je derde spiergroep toe ben zit er geen voeding meer in je bloed waardoor je nooit het maximale eruit kan halen. Geen goed idee dus!

Elmar z'n schema is een goed voorbeeld, je kan ook dit proberen:

MA: Borst, triceps
DI: Rust
WO: Benen. schouders
DO: Rust
VRIJ: Rug, biceps
ZA: Borst, triceps
ZO: Rust

MA: Benen, schouders
DI: rust
WO: Rug, biceps
DO: Rust
VRIJ: Borst triceps
ZA: Rust
ZO: Rust

etc etc..

Veel suc6
 
Originally posted by Pump


1,2,3 blabla
4. persoonlijk zou ik jouw schema niet kunnen volgen want als ik dag 1 borst/bi heb gedaan kan ik de dag erna echt geen rug doen.

No offense Elmar, maar dat schema is ook niet echt ideaal lijkt mij. Omdat je bij je rug meestal ook je biceps gebruikt en bij je borst soms triceps. Dus kan je beter die bij elkaar doen (borst+tri; rug+bi), dan kan je ze misschien niet optimaal pakken, maar hebben ze wel betere rust. Of zie ik dat verkeerd? Ik doe overigens borst en rug op maandag en dinsdag en armen op vrijdag.
 
Enneh, Pump, waarom train jij je Bi- en Triceps op één dag

omdat je in mijn ogen je armen dan echt optimaal kan trainen, als je je triceps bij naar borst traint, kan je ze in mijn ogen niet meer 100% aanpakken...zelfde geld voor rug en biceps.
 
Originally posted by CrocoDillon


No offense Elmar, maar dat schema is ook niet echt ideaal lijkt mij. Omdat je bij je rug meestal ook je biceps gebruikt en bij je borst soms triceps. Dus kan je beter die bij elkaar doen (borst+tri; rug+bi), dan kan je ze misschien niet optimaal pakken, maar hebben ze wel betere rust. Of zie ik dat verkeerd? Ik doe overigens borst en rug op maandag en dinsdag en armen op vrijdag.
lees deze thread maar even door

http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4450&pagenumber=2


tuurlijk kan je ook wel je rug met biceps pakken ieder zijn eigen wil. Maar ik pak het liever me biceps met borst omdat ik mijn biceps dan optimaal kan pakken.
 
Kheb ook nog ff een ander vraagje:

Door een ongeluk van bijna 10 jaar geleden, is mn linkerbeen een btje naar de kloten, haast geen spieren meer in mn onderbeen... Ik ben kortgeleden begonnen met het (zwaar) trainen van beide bovenbenen, maar toen kreeg ik last van mn linkerbeen met lopen. Misschien weten jullie iets om dit op te lossen? Moet ik gaan cardio-en voor mn benen, of moet ik gewoon door blijven trainen met mn linkerbeen? Ik ben ectomorf en ik heb gehoord dat veel cardio slecht voor de ontwikkeling van je witte spiervezels. Maar hoe zit dat dan als je alleen met je benen cardioot? Of kan dat niet, train je sowieso je hele lichaam erbij?
 
tuurlijk kan je ook wel je rug met biceps pakken ieder zijn eigen wil. Maar ik pak het liever me biceps met borst omdat ik mijn biceps dan optimaal kan pakken.

ja, daar ben ik het mee eens maar kan je dan de volgend edag je rug wel goed trainen... en waarom ben je het niet met mijn schema eens?
 
Originally posted by Pump


ja, daar ben ik het mee eens maar kan je dan de volgend edag je rug wel goed trainen... en waarom ben je het niet met mijn schema eens?
Ja mijn rug kan ik goed trainen, zo veel gebruik je je biceps ook weer niet.

En ben het niet helemaal eens met jou schema omdat je het beste:

1. elke spier groep 1x per week kan doen
2. Een grote spiergroep met een kleine combineren
(dus schouders met rug en borst lijkt mij niet handig)

maar dit is mijn mening.
 
volgens mij heb je niet goed gelezen want dit is mijn schema..

1. armen
2. benen
3. borst (buik)
4. rug
5. schouders (evt. kuiten/buik voor de tweede keer)
 
Originally posted by Pump
volgens mij heb je niet goed gelezen want dit is mijn schema..

1. armen
2. benen
3. borst (buik)
4. rug
5. schouders (evt. kuiten/buik voor de tweede keer)



"IK ZOU" armen niet op 1 dag doen en je buik en kuiten niet voor de 2e keer doen. en 5 dagen achter elkaar vind ik beetje teveel van het goede.

Maar dat is mijn mening, voordat ik weer negatieve karma krijg.
:)
 
ja dat blijft persoonlijk, waarom zou je armen niet op 1 dag doen? en mijn kuiten groeien beter bij 2 keer in de week..
 
Originally posted by Pump
ja dat blijft persoonlijk, waarom zou je armen niet op 1 dag doen? en mijn kuiten groeien beter bij 2 keer in de week..

da doe je toch lekker armen op 1 dag en kuiten 2x in de week.
Ik doe het zo om dat me persoonlijk beter bevalt en bij jou bevalt dit beter dus ga zo door!
 
duh...dat zeg ik al vanaf het begin, dat het voor iedereen persoonlijk is...pff
 
Back
Naar boven