- Lid geworden
- 15 nov 2002
- Berichten
- 50.074
- Karma
- 2.585
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 89kg
- Vetpercentage
- 15%
Dag 1
Om half 5 opstaan om op tijd op Schiphol te kunnen zijn. De tassen de dag er voor ingepakt en toch nog maar wat spullen er uit gehaald om niet te dicht bij de toegestane 30 kilo te komen. De vlucht zelf zal ‘dankzij’ de onvolprezen organisator in Nederland maar liefst 26 uur duren (30 1/2 uur met tijdsverschil), via de volgende route:
Amsterdam – Londen
Londen – Bahrein
Bahrein – Abu Dhabi
Abu Dhabi – Muscat
Muscat – Delhi
Delhi - Kathmandu
Aangekomen op Schiphol staat er voor het vroege uur een gigantische rij bij de British Midland balie. Dit blijken ook allemaal Nepalgangers te zijn, via diverse andere organisaties. Om 7:20 uur is de vlucht naar Londen en de uurtjes tikken langzaam weg. Op eens rond kwart voor zeven gaat er een tweede balie en ook nog een derde balie open.
Aangekomen bij de balie blijken we een stagiaire te hebben of in ieder geval iemand die niet volledig is ingewijd in vluchten die over meer dan 3 luchthavens gaan. Onze bagage kan volgens de baliemiep dan ook niet direct naar Kathmandu worden doorgelabeld en kan het beste volgens haar in Londen opnieuw worden ingecheckt. De eerste kink in de kabel van de bagageroutering blijkt achteraf.
In Londen aangekomen kunnen we dus gelijk door naar de bagage claim i.p.v. de transitruimte. Zoals vaker in Engeland stortregent het en de bagage komt volledig doorweekt van de bagageband afrollen. Nu snel door een andere terminal om weer opnieuw in te checken bij de balie van Gulf Air.
Bij de balie van Gulf Air aangekomen blijkt ook daar een soort van stagiaire te zitten want ze begrijpt ook weer weinig van het doorlabelen van bagage over meerdere luchthavens. Zou het soms internationale stagiairedag zijn? Ook maakt ze problemen over de tickets aangezien die volgens haar geblockt zouden zijn. Dit is niet het geval, maar het ticket mist natuurlijk wel 1 gedeelte van de coupons door de vlucht Amsterdam – Londen. Iets wat zeer lastig duidelijk valt te maken aan Gulf Air ‘stagiaire’ Gelukkig lukt het toch na tussenkomst van diverse supervisors om de bagage in te checken. Er moet wel een ‘priority sticker’ aan om deze nog snel het vliegtuig in te krijgen aangezien de vlucht binnen een half uur vertrekt. Het totale oponthoud aan de balie en de bagageclaim heeft dus al met al zo’n 2 ½ uur geduurd.
Nu snel door naar de terminal om te boarden anders missen de vlucht. Dit gaat op zich allemaal verder soepel. Op Heathrow nog wel bijna 3 kwartier wachten op een vertrekbaan, maar dat schijnt daar vrij normaal te zijn. Heb tot nu toe nog nooit meegemaakt dat ik een vlucht had die stipt op tijd vertrok van die luchthaven.
De vlucht naar Bahrein hebben we niet 1 van de meest moderne vliegtuigen uit de Gulf Air vloot en dus ook niet de beschikking over eigen schermpjes. Dus de uren dan maar verdoen met wat meegenomen bladen en een beetje hangen in het vliegtuig.
In Bahrein zelf al in bezit van een nieuwe boardingpass. De meegereisde Belgen blijken deze nog niet te hebben en dit zorgt bij hun voor een vrij groot probleem aangezien Gulf Air alleen mensen met boarding passes toelaat in het vliegtuig naar Abu Dhabi. Ze moeten dan ook plaatsnemen naast de rij van mensen met een boardingpass en krijgen pas een stoel toegewezen als iedereen binnen is en er dan eventueel nog ruimte over is in het vliegtuig. Mocht er dus een overboeking zijn dan hebben ze inderdaad grote pech want dat zou betekenen geen plaats en voor allen een grote verstoring van het reisschema van de komende dagen. Gelukkig blijken er geen overboekingen te zijn en mogen ze toch plaatsnemen in het vliegtuig. Wel vreemd dat zoiets door British Midland in Amsterdam niet werd vermeld aangezien ze naar ik aanneem wel vaker dit soort vluchten faciliteren.
In Abu Dhabi wederom overstappen naar een ander vliegtuig en tevens enkele uren wachten voor de vlucht. Hier ook gelijk via Gulf Air alvast boarding passes gekregen voor de vlucht van Jet Air van Delhi naar Kathmandu. We denken dus dat we goed zitten met die boarding passes en zo weer wat rompslomp kunnen ontlopen op Delhi. Verkeerd gedacht zoals later zal blijken.
De vlucht leidt eerst nog naar Muscat in Oman. Inmiddels dus al 3 golfstaten gezien en we zijn qua tijd nog niet eens op de helft van het volledige reisschema. Na meer dan een uur stilgestaan te hebben in Oman eindelijk de vlucht naar Delhi, Tijdens het wachten spuiten ze nog even wat desinfecterend middel in het vliegtuig, altijd prettig voor de luchtwegen.
Dit vliegtuig gelukkig wel voorzien van schermpjes in de stoelen en ik probeer dan ook “The Terminal” te zien met Tom Hanks en Catherina Zeta Jones. Dit blijkt lastiger dan verwacht met een kapotte koptelefoonaansluiting. Dan hoor ik weer 1 kanaal, dan weer 2 en soms helemaal niks meer. Met wat draaien en vasthouden lukt het dan wel om in ieder geval 1 kanaal vast te houden. De captain van het vliegtuig boeit het waarschijnlijk weinig hoe de film afloopt aangezien vlak voor het einde van de film hij zich geroepen voelt om in het Arabisch de hele vlucht nog even door te nemen en dit later nog in het Engels herhaalt. Het einde krijg ik niet meer te zien, de landing naar Delhi is inmiddels ingezet.
De gehele groep van 5 heeft in het vliegtuig een visumformulier ingevuld en we gaan dan ook maar in de rij staan om uit te checken. Totaal niet wetende hoe het geregeld is met de transitreglementen in India. Dat blijkt dus de verkeerde keuze, we worden aangekomen bij de visabalie direct teruggestuurd naar een hoekje waar naar verluid iemand ons zal opwachten om in transit te krijgen. Mijn advies aan de Indiers, geef dit wat duidelijker aan.
Na wat wachten komt er iemand onze paspoortnummers en bagagenummers controleren zodat ze deze verder kunnen doorlabelen naar Kathmandu. Waarbij ik aangeef dat mijn bagage in ieder geval al is doorgelabeld in Londen. Maar dit mag niet baten, de Indiers doen het graag nog eens over. Waarom zouden ze ook anderen vertrouwen, zelf kunnen ze het toch zo goed J Zeker 3 kwartier later en heel wat heen en weer geloop van de twee dames die ons ‘helpen’ mogen we dan eindelijk bij de gratie gods naar de transitruimte. We mogen dan wel uit een vliegtuig komen, de veiligheidsbeambten nemen hun werk zeer serieus en we moeten toch nog even gecheckt door hun worden voordat we die transitruimte in mogen.
In de transitruimte opnieuw wachten, zeker nog 4 uur tot de vlucht naar Kathmandu vertrekt. Op een gegeven moment komt er iemand roepend langs ‘Kathmandu, kathmandu’, we nemen dus maar aan dat hij degene is die aangeeft waar we moeten zijn voor deze vlucht. Hij geeft aan dat we onze paspoorten en tickets moeten laten zien, ik laat hem ook maar gelijk mijn boardingpass zien. Hij geeft gelijk aan dat deze pass niet geldig is, begrijpelijk want die is natuurlijk niet in bureaucratische handen geweest. Er zit dus niks anders op dan onze paspoorten en tickets in handen te geven van deze persoon, die op mij niet al te snugger of snel overkomt. We krijgen te horen ’30 minutes sir’. Dus ach die 30 minuten kunnen toch ook wel wachten.
Na zeker een uur wachten nog steeds geen boarding passes en ook geen spoor van onze tickets en paspoorten. Maar goed we hebben de tijd nog wel voorlopig. Na wederom een uur wachten toch maar eens vragen aan de knakker met onze paspoorten hoe lang alles nog gaat duren. Wederom ’30 minutes sir’. Waarschijnlijk zijn dat Delhi minuten dan, die gaan wat langzamer naar het schijnt. Nog steeds gaat het niet snel en de tijd kruipt nu steeds langzamer naar de vertrektijd van de vlucht naar Kathmandu. Na nog eens zeker een uur wachten komt onze passesman langs met de boardingpasses en alle tickets en paspoorten. Het is dan circa 35 minuten voor het vertrek en we moeten minimaal 30 minuten voor tijd in de boardingruimte zijn.
Snel door naar een securitycheck, maar snel blijkt ook hier een ruim begrip. Op eens hebben we volgens de securityman geen labels voor onze handbagage en dan mag je volgens de regels van Jet Air niet het vliegtuig in. Mijn betoog tegen hem dat in een andere rij hele hordes doorlopen zonder dat gewenste label is duidelijk tegen dovemansoren gericht. Omdat ik al tig uren wakker ben begin ik een beetje mijn geduld verliezen met de Indiase manier van werken en val dan ook behoorlijk uit tegen twee zwaar bewapende beveiligers. Op eens is onze passesman er ook weer en ik spoor hem aan om nu binnen een minuut die labels te regelen. Waarschijnlijk had hij net een hete curry op want hij blijkt toch te kunnen rennen en binnen enkele minuten zijn de labels geregeld. Dan nog even door de poortjes, maar die zijn zo strak afgesteld dat ik schoenen, riem en weet ik nog wat met metaal uit en af moet doen.
Nog is het gezeik op Delhi niet voorbij want aangekomen bij vliegtuig wordt ik uit de rij gehaald om naar mijn bagage te kijken. Het lijkt er op alsof ze met 3 bagagewagens over mijn duffelbag zijn gereden, de tas ziet er in ieder geval vrij gemangeld uit. Met behulp van mijn reisgenoot Remco en wat touwtjes van onze Belgische reisgenoten binden we de tas aan elkaar zodat die in ieder geval goed meekan naar Kathmandu.
Al dat wachten en gezeur was trouwens niet nodig geweest als de organisator in Nederland gewoon de goede namen had doorgegeven aan Gulf Air. Dan hadden we heel Delhi nooit hoeven aandoen. Al met al zorgt dit voor 8 uur extra reistijd die vrij vermoeiend is, zeker met die zooi Indiers die vooral hun best lijken te doen om Westerlingen het onmogelijk te maken op hun luchthaven.
De vlucht naar Kathmandu is dan ook maar 1 ½ uur lang. Daar aangekomen gaat alles vrij soepel om door de douane te komen, de rijen zijn stukken korter dan een jaar er voor. Waarschijnlijk toch de impact van de Mao-isten op het leven in Nepal.
Buiten worden we opgevangen door de eigenaar van Sanctuary treks, onze reisorganisatie in Nepal. Gelijk wordt je dan ook overvallen door tig porters die je bagage tegen betaling naar het busje brengen. Een aantal begeleidt ons met bagagekarretje naar onze busjes. Ze hoeven dus niet al te veel moeite te doen om de bagage daar te krijgen. Toch vind 1 van de Belgische reisgenoten dat voldoende om ze maar liefst 20 euro fooi te geven. Dat ongeveer gelijk staat aan totaal 2 weken loon voor de gemiddelde arbeider daar. Erg wereldwijd is die move dus niet. Maar goed hij gooit het maar op vermoeidheid.
Het hotel in Kathmandu is vrij dicht tegen het toeristengebied gelegen. Dit maakt het makkelijk om nog even snel een nieuw duffelbag in te slaan. Ook al was het nog een stuk makkelijker geweest als het schema niet zo was veranderd dat we nu een eerste rustdag in Kathmandu moeten missen. Was toch wel handig geweest na 26 uur onderweg te zijn, zelf slaap ik bijna nooit in vliegtuigen of luchthavens en nu dus ook niet. Of te wel een volledige zonder slaap en dan moeten we nu na een korte nacht slapen direct de volgende door naar Lukla. De reisorganisatie in Nederland gaf deze wijziging pas door vlak voor vertrek, te laat om daar nog wijzigingen in door te brengen richting Nepal.
’s Avonds worden door de organisator in Nepal gebrieft in de lobby van het hotel en dragen we de tenten en het touw meegenomen uit Nederland aan hem over. We blijken 2 of 3 sherpa’s mee te krijgen voor de tocht en diverse porters, een kok en wat kokshulpen. 1 van de hoogtesherpa’s is een echte crack en heeft o.a. al 4 keer op Everest gestaan.
Na de briefing nog snel even wat eten in Thamel (toeristendisctrict). De grote pizza voor 2 ½ € gaat verre van op maar is wel verschrikkelijk lekker.
Om 10 uur maar slapen om in ieder geval een beetje fris op te staan om half zes de volgende ochtend. Maar niet eerst nadat ik de volledige inhoud van mijn kapotte duffelbag overgeheveld heb naar mijn nieuwe tas.
Om half 5 opstaan om op tijd op Schiphol te kunnen zijn. De tassen de dag er voor ingepakt en toch nog maar wat spullen er uit gehaald om niet te dicht bij de toegestane 30 kilo te komen. De vlucht zelf zal ‘dankzij’ de onvolprezen organisator in Nederland maar liefst 26 uur duren (30 1/2 uur met tijdsverschil), via de volgende route:
Amsterdam – Londen
Londen – Bahrein
Bahrein – Abu Dhabi
Abu Dhabi – Muscat
Muscat – Delhi
Delhi - Kathmandu
Aangekomen op Schiphol staat er voor het vroege uur een gigantische rij bij de British Midland balie. Dit blijken ook allemaal Nepalgangers te zijn, via diverse andere organisaties. Om 7:20 uur is de vlucht naar Londen en de uurtjes tikken langzaam weg. Op eens rond kwart voor zeven gaat er een tweede balie en ook nog een derde balie open.
Aangekomen bij de balie blijken we een stagiaire te hebben of in ieder geval iemand die niet volledig is ingewijd in vluchten die over meer dan 3 luchthavens gaan. Onze bagage kan volgens de baliemiep dan ook niet direct naar Kathmandu worden doorgelabeld en kan het beste volgens haar in Londen opnieuw worden ingecheckt. De eerste kink in de kabel van de bagageroutering blijkt achteraf.
In Londen aangekomen kunnen we dus gelijk door naar de bagage claim i.p.v. de transitruimte. Zoals vaker in Engeland stortregent het en de bagage komt volledig doorweekt van de bagageband afrollen. Nu snel door een andere terminal om weer opnieuw in te checken bij de balie van Gulf Air.
Bij de balie van Gulf Air aangekomen blijkt ook daar een soort van stagiaire te zitten want ze begrijpt ook weer weinig van het doorlabelen van bagage over meerdere luchthavens. Zou het soms internationale stagiairedag zijn? Ook maakt ze problemen over de tickets aangezien die volgens haar geblockt zouden zijn. Dit is niet het geval, maar het ticket mist natuurlijk wel 1 gedeelte van de coupons door de vlucht Amsterdam – Londen. Iets wat zeer lastig duidelijk valt te maken aan Gulf Air ‘stagiaire’ Gelukkig lukt het toch na tussenkomst van diverse supervisors om de bagage in te checken. Er moet wel een ‘priority sticker’ aan om deze nog snel het vliegtuig in te krijgen aangezien de vlucht binnen een half uur vertrekt. Het totale oponthoud aan de balie en de bagageclaim heeft dus al met al zo’n 2 ½ uur geduurd.
Nu snel door naar de terminal om te boarden anders missen de vlucht. Dit gaat op zich allemaal verder soepel. Op Heathrow nog wel bijna 3 kwartier wachten op een vertrekbaan, maar dat schijnt daar vrij normaal te zijn. Heb tot nu toe nog nooit meegemaakt dat ik een vlucht had die stipt op tijd vertrok van die luchthaven.
De vlucht naar Bahrein hebben we niet 1 van de meest moderne vliegtuigen uit de Gulf Air vloot en dus ook niet de beschikking over eigen schermpjes. Dus de uren dan maar verdoen met wat meegenomen bladen en een beetje hangen in het vliegtuig.
In Bahrein zelf al in bezit van een nieuwe boardingpass. De meegereisde Belgen blijken deze nog niet te hebben en dit zorgt bij hun voor een vrij groot probleem aangezien Gulf Air alleen mensen met boarding passes toelaat in het vliegtuig naar Abu Dhabi. Ze moeten dan ook plaatsnemen naast de rij van mensen met een boardingpass en krijgen pas een stoel toegewezen als iedereen binnen is en er dan eventueel nog ruimte over is in het vliegtuig. Mocht er dus een overboeking zijn dan hebben ze inderdaad grote pech want dat zou betekenen geen plaats en voor allen een grote verstoring van het reisschema van de komende dagen. Gelukkig blijken er geen overboekingen te zijn en mogen ze toch plaatsnemen in het vliegtuig. Wel vreemd dat zoiets door British Midland in Amsterdam niet werd vermeld aangezien ze naar ik aanneem wel vaker dit soort vluchten faciliteren.
In Abu Dhabi wederom overstappen naar een ander vliegtuig en tevens enkele uren wachten voor de vlucht. Hier ook gelijk via Gulf Air alvast boarding passes gekregen voor de vlucht van Jet Air van Delhi naar Kathmandu. We denken dus dat we goed zitten met die boarding passes en zo weer wat rompslomp kunnen ontlopen op Delhi. Verkeerd gedacht zoals later zal blijken.
De vlucht leidt eerst nog naar Muscat in Oman. Inmiddels dus al 3 golfstaten gezien en we zijn qua tijd nog niet eens op de helft van het volledige reisschema. Na meer dan een uur stilgestaan te hebben in Oman eindelijk de vlucht naar Delhi, Tijdens het wachten spuiten ze nog even wat desinfecterend middel in het vliegtuig, altijd prettig voor de luchtwegen.
Dit vliegtuig gelukkig wel voorzien van schermpjes in de stoelen en ik probeer dan ook “The Terminal” te zien met Tom Hanks en Catherina Zeta Jones. Dit blijkt lastiger dan verwacht met een kapotte koptelefoonaansluiting. Dan hoor ik weer 1 kanaal, dan weer 2 en soms helemaal niks meer. Met wat draaien en vasthouden lukt het dan wel om in ieder geval 1 kanaal vast te houden. De captain van het vliegtuig boeit het waarschijnlijk weinig hoe de film afloopt aangezien vlak voor het einde van de film hij zich geroepen voelt om in het Arabisch de hele vlucht nog even door te nemen en dit later nog in het Engels herhaalt. Het einde krijg ik niet meer te zien, de landing naar Delhi is inmiddels ingezet.
De gehele groep van 5 heeft in het vliegtuig een visumformulier ingevuld en we gaan dan ook maar in de rij staan om uit te checken. Totaal niet wetende hoe het geregeld is met de transitreglementen in India. Dat blijkt dus de verkeerde keuze, we worden aangekomen bij de visabalie direct teruggestuurd naar een hoekje waar naar verluid iemand ons zal opwachten om in transit te krijgen. Mijn advies aan de Indiers, geef dit wat duidelijker aan.
Na wat wachten komt er iemand onze paspoortnummers en bagagenummers controleren zodat ze deze verder kunnen doorlabelen naar Kathmandu. Waarbij ik aangeef dat mijn bagage in ieder geval al is doorgelabeld in Londen. Maar dit mag niet baten, de Indiers doen het graag nog eens over. Waarom zouden ze ook anderen vertrouwen, zelf kunnen ze het toch zo goed J Zeker 3 kwartier later en heel wat heen en weer geloop van de twee dames die ons ‘helpen’ mogen we dan eindelijk bij de gratie gods naar de transitruimte. We mogen dan wel uit een vliegtuig komen, de veiligheidsbeambten nemen hun werk zeer serieus en we moeten toch nog even gecheckt door hun worden voordat we die transitruimte in mogen.
In de transitruimte opnieuw wachten, zeker nog 4 uur tot de vlucht naar Kathmandu vertrekt. Op een gegeven moment komt er iemand roepend langs ‘Kathmandu, kathmandu’, we nemen dus maar aan dat hij degene is die aangeeft waar we moeten zijn voor deze vlucht. Hij geeft aan dat we onze paspoorten en tickets moeten laten zien, ik laat hem ook maar gelijk mijn boardingpass zien. Hij geeft gelijk aan dat deze pass niet geldig is, begrijpelijk want die is natuurlijk niet in bureaucratische handen geweest. Er zit dus niks anders op dan onze paspoorten en tickets in handen te geven van deze persoon, die op mij niet al te snugger of snel overkomt. We krijgen te horen ’30 minutes sir’. Dus ach die 30 minuten kunnen toch ook wel wachten.
Na zeker een uur wachten nog steeds geen boarding passes en ook geen spoor van onze tickets en paspoorten. Maar goed we hebben de tijd nog wel voorlopig. Na wederom een uur wachten toch maar eens vragen aan de knakker met onze paspoorten hoe lang alles nog gaat duren. Wederom ’30 minutes sir’. Waarschijnlijk zijn dat Delhi minuten dan, die gaan wat langzamer naar het schijnt. Nog steeds gaat het niet snel en de tijd kruipt nu steeds langzamer naar de vertrektijd van de vlucht naar Kathmandu. Na nog eens zeker een uur wachten komt onze passesman langs met de boardingpasses en alle tickets en paspoorten. Het is dan circa 35 minuten voor het vertrek en we moeten minimaal 30 minuten voor tijd in de boardingruimte zijn.
Snel door naar een securitycheck, maar snel blijkt ook hier een ruim begrip. Op eens hebben we volgens de securityman geen labels voor onze handbagage en dan mag je volgens de regels van Jet Air niet het vliegtuig in. Mijn betoog tegen hem dat in een andere rij hele hordes doorlopen zonder dat gewenste label is duidelijk tegen dovemansoren gericht. Omdat ik al tig uren wakker ben begin ik een beetje mijn geduld verliezen met de Indiase manier van werken en val dan ook behoorlijk uit tegen twee zwaar bewapende beveiligers. Op eens is onze passesman er ook weer en ik spoor hem aan om nu binnen een minuut die labels te regelen. Waarschijnlijk had hij net een hete curry op want hij blijkt toch te kunnen rennen en binnen enkele minuten zijn de labels geregeld. Dan nog even door de poortjes, maar die zijn zo strak afgesteld dat ik schoenen, riem en weet ik nog wat met metaal uit en af moet doen.
Nog is het gezeik op Delhi niet voorbij want aangekomen bij vliegtuig wordt ik uit de rij gehaald om naar mijn bagage te kijken. Het lijkt er op alsof ze met 3 bagagewagens over mijn duffelbag zijn gereden, de tas ziet er in ieder geval vrij gemangeld uit. Met behulp van mijn reisgenoot Remco en wat touwtjes van onze Belgische reisgenoten binden we de tas aan elkaar zodat die in ieder geval goed meekan naar Kathmandu.
Al dat wachten en gezeur was trouwens niet nodig geweest als de organisator in Nederland gewoon de goede namen had doorgegeven aan Gulf Air. Dan hadden we heel Delhi nooit hoeven aandoen. Al met al zorgt dit voor 8 uur extra reistijd die vrij vermoeiend is, zeker met die zooi Indiers die vooral hun best lijken te doen om Westerlingen het onmogelijk te maken op hun luchthaven.
De vlucht naar Kathmandu is dan ook maar 1 ½ uur lang. Daar aangekomen gaat alles vrij soepel om door de douane te komen, de rijen zijn stukken korter dan een jaar er voor. Waarschijnlijk toch de impact van de Mao-isten op het leven in Nepal.
Buiten worden we opgevangen door de eigenaar van Sanctuary treks, onze reisorganisatie in Nepal. Gelijk wordt je dan ook overvallen door tig porters die je bagage tegen betaling naar het busje brengen. Een aantal begeleidt ons met bagagekarretje naar onze busjes. Ze hoeven dus niet al te veel moeite te doen om de bagage daar te krijgen. Toch vind 1 van de Belgische reisgenoten dat voldoende om ze maar liefst 20 euro fooi te geven. Dat ongeveer gelijk staat aan totaal 2 weken loon voor de gemiddelde arbeider daar. Erg wereldwijd is die move dus niet. Maar goed hij gooit het maar op vermoeidheid.
Het hotel in Kathmandu is vrij dicht tegen het toeristengebied gelegen. Dit maakt het makkelijk om nog even snel een nieuw duffelbag in te slaan. Ook al was het nog een stuk makkelijker geweest als het schema niet zo was veranderd dat we nu een eerste rustdag in Kathmandu moeten missen. Was toch wel handig geweest na 26 uur onderweg te zijn, zelf slaap ik bijna nooit in vliegtuigen of luchthavens en nu dus ook niet. Of te wel een volledige zonder slaap en dan moeten we nu na een korte nacht slapen direct de volgende door naar Lukla. De reisorganisatie in Nederland gaf deze wijziging pas door vlak voor vertrek, te laat om daar nog wijzigingen in door te brengen richting Nepal.
’s Avonds worden door de organisator in Nepal gebrieft in de lobby van het hotel en dragen we de tenten en het touw meegenomen uit Nederland aan hem over. We blijken 2 of 3 sherpa’s mee te krijgen voor de tocht en diverse porters, een kok en wat kokshulpen. 1 van de hoogtesherpa’s is een echte crack en heeft o.a. al 4 keer op Everest gestaan.
Na de briefing nog snel even wat eten in Thamel (toeristendisctrict). De grote pizza voor 2 ½ € gaat verre van op maar is wel verschrikkelijk lekker.
Om 10 uur maar slapen om in ieder geval een beetje fris op te staan om half zes de volgende ochtend. Maar niet eerst nadat ik de volledige inhoud van mijn kapotte duffelbag overgeheveld heb naar mijn nieuwe tas.