AndroidHealthClinic

Verstandskies weg laten snijden.... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

RobbieH

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
5 nov 2002
Berichten
865
Waardering
0
Mijn verstandskies word eind deze maand verwijderd door een chirurg in het ziekenhuis.:(
Heeft iemand hier ervaring mee??
Heb je er lang last van en hoe zit het met praten maar VOORAL hoe zit het met eten.
Door de info in het ziekenhuis ben ik niet echt wijzer geworden.
 
Trekken van tand of kies (extractie)

Soms is het nodig een tand of kies te verwijderen. U hoeft geen speciale voorzorgsmaatregelen te treffen als u naar uw afspraak gaat. Alleen als u antistollingsmedicijnen ("bloedverdunners") gebruikt, moet u dit ruim tevoren melden aan de tandarts! Ook als u een lekkende hartklep of een prothese van kunstmateriaal in het lichaam heeft (zoals een kunsthartklep, heupprothese, etc) moet u dit ruim tevoren aan de tandarts melden. In zulke gevallen kan het nodig zijn tevoren antibiotica in te nemen (in overleg met uw arts). Tijdens de ingreep komen namelijk bacteriën in de bloedbaan terecht en kunnen zodoende de kunstprothese via de bloedbaan infecteren. Het is altijd handig voor de tandarts of andere arts om een medicijnlijstje bij u te hebben.
De ingreep veroorzaakt geen pijn, daar tevoren de kaak verdoofd wordt met een injectie met verdovende vloeistof. Daarna trekt de tandarts de kies of tand met een zogenaamde extractietang of hevel.

Niet altijd, maar soms wordt er na het trekken gehecht. De hechtdraad lost vanzelf op. In sommige gevallen wordt niet-oplosbaar hechtdraad gebruikt (b.v. als u antistollingsmedicatie gebruikt). U wordt in zo'n geval hierover voorgelicht.

Klachten na de ingreep

Pijn
Als de verdoving is uitgewerkt, kunt u last van pijn krijgen. Dit hoeft echter niet per sé. Tegen de pijn kunt u paracetamol nemen volgens voorschrift. Dit kunt u zonder recept kopen bij de drogist of apotheek. Soms krijgt u een recept mee voor een andere pijnstiller.

Nabloeding
Een beetje bloed vermengd met speeksel is normaal na het trekken van een kies of tand. Als het bloeden na twee uur niet gestopt is, kunt u het volgende doen: vouw een verbandgaasje dubbel, leg het op de plek van de wond en bijt er stevig op gedurende ongeveer een kwartier. Wanneer de bloeding nog niet ophoudt, neem dan contact op met de tandarts of de dienstdoend tandarts. Tevens wordt het inslikken van grote hoeveelheden bloed afgeraden. Mocht u antistollingsmedicijnen gebruiken en last hebben van nabloedingen, dan wordt u dringend verzocht contact op te nemen met de tandarts, dienstdoende (spoed-) tandarts of EHBO van het ziekenhuis.

Zwelling
Een beetje koorts na het trekken mag. Loopt echter uw lichaamstemperatuur op tot 39ºC of meer, neem dan contact op met de tandarts.


Koorts
Enige zwelling na het trekken is ook gebruikelijk en wordt beschouwd als een gewone reactie op het trekken van een tand of kies. Door uw wang direct na het trekken te koelen kunt u de zwelling enigszins tegengaan. Deze zwelling kan enige dagen aanhouden en soms kan de wang na enkele dagen verkleuren, zoals een blauwe plek.


Ontsteking
Een enkele maal kan de wond gaan ontsteken. Dit is te herkennen aan pijn, die langer dan enkele dagen aanhoudt of juist toeneemt in plaats van afneemt, aan een vieze smaak in de mond en aan aanhoudende hoge koorts. Neem dan contact op met de tandarts.


Wondgenezing

De wond geneest het beste met veel rust. Dit is zeker gedurende de eerste dag belangrijk, omdat dan het stolsel ontstaat dat de wond dicht moet maken. Spoelen wordt de eerste dag dan ook ontraden. Gewoon drinken mag natuurlijk wel. In het algemeen duurt het zo'n tien dagen voordat de wond geheeld is.
Roken en alcohol werken nadelig op de genezing van de wond. Het wordt ontraden na het trekken van een kies of tand te roken of alcoholhoudende dranken te drinken, totdat de wond goed geheeld is. Het laten smelten van een pijnstiller op de plaats van de wond heeft geen enkele zin en kan bovendien irritatie aan de wond veroorzaken. Als de verdoving is uitgewerkt mag u weer gewoon eten en tandenpoetsen. Probeer de wond hierbij wat te ontzien.

Verstandskiezen

Een verstandskies hoeft lang niet altijd getrokken te worden. Vaak komt de verstands-kies zonder problemen door achter de andere kiezen en doet hij gewoon mee met het kauwproces.
Een verstandskies kan echter problemen veroorzaken. Gedacht moet dan worden aan tandvleesproblemen rondom de verstandskies, problemen met het schoonhouden van de kies en dientengevolge het optreden van cariës en kiespijn. Ook kan er te weinig ruimte zijn voor de verstandskies om goed door te breken. In zo'n geval kan de verstandskies de voorliggende kies omhoogduwen of opzijduwen, waardoor de andere kiezen scheef kunnen gaan staan. In deze gevallen kan het raadzaam zijn de verstandskies weg te laten halen.

De tandarts kan beoordelen of het nodig is om een verstandskies weg te halen. Afhankelijk van de ligging van de kies en de mate waarin deze reeds is doorgebroken, kan de tandarts ervoor kiezen de verstandskies zelf te trekken of om dit over te laten aan de kaakchirurg.

HEt is gewoon zelfde als trekken
 
Bedankt voor de info:)
Ik zorg er gewoon voor dat ik genoeg brinta en eiwit in huis heb dan kan ik in ieder geval shakes nemen zolang het eten niet gaat.
 
Ja bereidt je maar voor je gaat pijn leiden, je voelt je beroerd maar vooral als de veredoving weg is als de verdoving al goed werkt, bij mij werkte deze bijna niet. Ik dacht dat ik door de grond ging, kolere. Enne eten daar wil je niet eens aan denken. maar misschien is het bij jouw anders.

Succes
 
met een rietje shakies drinken! :D
 
Heb een paar jaar terug ze alle 4 moeten laten trekken, en ik vroeg dan maar onder plaatselijke verdoving. Ff wat sleur en pleur, beetje zagen en dan krijgen ze hem er wel eruit.
Vervolgens geven ze je een doos Brufen en pijnstillers mee maar pijnstillers was niet nodig en ik neem ze ook niet als het echt niet nodig is. Eten gaat wel wat moeilijk maar dat valt op te lossen. Ei-witjes gaat toch prima? Banaan mixen met kwark,...
Na een tijdje is het wel dichtgegroeid. Wel goed ontstekingsremmers nemen, is nogal belangrijk vermits ik nadien nog een ontsteking erbovenop kreeg nadien. En dat wordt een zooi, geloof me. Maar verder alles ok :D
 
1x meegemaakt maar verdoving met een MEESterlijke spuit deed ff auw! maar voor de rest beetje kraken en piepen maar ik voelde echt nix! :grin: <-- kijk maar :D
 
Na de verdoving in ieder geval goed je brufen gebruiken, dat hielp voor mij een heel eind. Jammer genoeg kon ik niet goed eten. Een hele week lang enkel pudding en kibbeling gegeten omdat dit makkelijk was weg te krijgen.
Het is wel ideaal als je wilt afvallen, ik was in een week tijd 6 kilo kwijt. Ok jammer genoeg weegde ik maar 55 kilo ervoor.
 
Ik gooi gewoon lekker veel shakes van brinta en eiwit naar binnen dan zal dat afvallen wel meevallen.
 
wel ff laten weten hoe het gegaan is he?

:grin:
 
Originally posted by Elmar
wel ff laten weten hoe het gegaan is he?

:grin:

Ok doe ik, nog 16 dagen...........:(
 
Laatst bewerkt:
wordt er bij jullie niet volledig verdoofd of zo?

een vriendin van me hebben ze volledig verdoofd. Ok ze, moesten haar kaak wel eerst uit de kom doen om er goed bij te kunnen, maar dan nog denk ik dat ze het zo gedaan zouden hebben.

ik heb geluk, bij mij hebben ze eerst 4 gewone kiezen getrokken, om de plaats te laten aan mijn wijsheidskiezen :D (het was dat of wijsheidskiezen laten trekken). en nu zijn ze er alle vier uit, zonder probleem.
 
Zo ben net treug en viel op zich best mee maar ook weer tegen.
Pijn niet echt gehad maar was wel misselijk gezicht en geluid :eek!:
Hij heeft gelijk de laatste verstandskies die boven zit ook maar verwijderd.
Die was er zo uit maar die half afgebrokkelde ging minder makkelijk.
Hij brak af en ze zijn toen gaan snijden, heb nu een stijve bek en bloed en slijm.
De zijkant van mijn tong is helemaal kapot en zitten blarenachtig iets op.
Zal wel door boor of zo komen die hij gebruikt heeft.
Hoop dat ik zo weer kan eten heb het laatst om 10:20 gegeten.
Maar wacht liever nog ff voordat ik vanalles naar binnen giet want die wonden zijn nog open.
 
ik had niet eens in de gaten dat ie werd getrokken.
ik zat daar in de stoel en ik wist dat hij een kies ging trekken, maar niet dat het de verstandskies was. wat wel pijnlijk was was dat ik een aft (de 1e ooit en net op dat moment) in mn mond had. en die kerel zetten een klem in mn bek en natuurlijk precies op die aft. oh man de pijn was ondraaglijk. vandaar dat ik misschien die andere pijn van het trekken onderdrukte.
toen ging ik iets te wild met mn tong op en neer en drukte ik zijn boor tegen mn tandvlees aan, maar dan achterin tegen het uiteinde van mn kaak aan. hij boorde flink erin want mn hele bek zat onder t bloed. dat ging hij dichten door er alsnog in te boren zodat t zou gaan stollen. wederom vel pijn geleden. Toendeze situatie achter de rug was vroeg ik hem of hij enig idee had wanneer mn verstandskies zou doorkomen waarop hij mij lachend aankeek en zei dat die net getrokken was.
ik was wel blij maar lachte als een boer met kiespijn toen ik de deur achter me dichttrok.
 
Originally posted by dandyman
ik had niet eens in de gaten dat ie werd getrokken.
ik zat daar in de stoel en ik wist dat hij een kies ging trekken, maar niet dat het de verstandskies was. wat wel pijnlijk was was dat ik een aft (de 1e ooit en net op dat moment) in mn mond had. en die kerel zetten een klem in mn bek en natuurlijk precies op die aft. oh man de pijn was ondraaglijk. vandaar dat ik misschien die andere pijn van het trekken onderdrukte.
toen ging ik iets te wild met mn tong op en neer en drukte ik zijn boor tegen mn tandvlees aan, maar dan achterin tegen het uiteinde van mn kaak aan. hij boorde flink erin want mn hele bek zat onder t bloed. dat ging hij dichten door er alsnog in te boren zodat t zou gaan stollen. wederom vel pijn geleden. Toendeze situatie achter de rug was vroeg ik hem of hij enig idee had wanneer mn verstandskies zou doorkomen waarop hij mij lachend aankeek en zei dat die net getrokken was.
ik was wel blij maar lachte als een boer met kiespijn toen ik de deur achter me dichttrok.

wat een avontuur zeg :)
 
ik mag morgen om 14.30u. 's ochtends ff trainen. ik hoop dinsdag weer op een spinningbike te zitten en in het squatrek te staan.

Nou moet ik van mijn moeder 's middags warm eten... terwijl ik het lieft na een workout bruin brood met Tonijn naar binnen werk... we shall see..

Nog iemand tips? mag je bijv. wel gekruid eten of is dat af te raden?

edit.
net het weerbericht gelezen; mag je in dee zon zitten na zo'n behandeling?
 
Laatst bewerkt:
heb het overleefd (had alleen 20 wachtenden voor me bij de apotheek)

de wond is nog niet helemaal dicht op het moment

14.30 verdoving
15.00 getrokken in no-time
16.00 thuis
18.00-20.00 met rietje verdunde ketchup,appelmoes en proteine sakes gedronken
20.00 u. 200g koolvisfilet gegeten
20.30-21.00 nog even licht getrained
21.00 bed in
23.00 naar de wc
01.00u ontbijt 1 daarna wat gedommeld
14.30u ontbijt 2

ik hoop over 5 uur weer op de spinningbike en in het squatrek te staan

minpunt: ik moet de zon vermijden en kan daardoor niet wielrennen buiten
pluspunt: ik kan daardoor niet werken als postbezorger (een weekje vrij)

Het viel op zich mee vond ik (ik kende de verpleegkundige van de sporschool en de arts wa een man met ervaring; de 5-6 prikken voelde ik niet eens)

zit nu te twijvelen of ik wel pijnstillers zou nemen; pijn? tja, het helpt ook om ontstekingen tegen te gaan
 
verschilt per persoon ik heb er 2x een week last van gehad en nu (bijna 4 weken later) is die wond in mn mond nog niet helemaal hersteld :(
 
idd, ik wilde zo snel weer normaal eten.

dinsdag nog wezen trainen (flink zweten, waarschijnlijk koorts van de behandeling)

Mijn moeder helemaal van #^&%&#%& toen ik een bruine boterham met tonijn in het tostiijzer deed; "je gaat toch geen tosti eten als je verstandskies er gisteren is uit gehaald"
:D :D :D
 
Back
Naar boven