MuscleMeat

Verstelbare dumbells (Ironmaster, Bowflex en Powerblocks)

Bezoekers in dit topic

Product: Verstelbare dumbells

Prijs: /

Site: diverse site’s en www.marktplaats.nl (2e hands)

Inleiding:

Mijn naam is Robert, 26 jaar oud, man en gelukkig eigenaar van een eigen “homegym” op zolder. Het betreft een kamertje van 12 M2 met een houten vloer Ik ben nu reeds 5 jaar bezig met het verzamelen van spullen voor op de zolder. Ik vind het leuk om mijn eerlijke review te geven over de fitness spullen die ik koop en zodoende andere te helpen.
Ditmaal ga ik het hebben over een setje Powerblocks wat ik tot mijn beschikking heb. Ik heb deze nu ongeveer een jaar en kan hier daarom een eerlijke en duidelijke review over schrijven.

Ruimte besparing
Zoals je kan lezen heb ik relatief weinig ruimte tot mijn beschikking. Ik heb wel een hele rits aan dumbells gehad op mijn zolder, maar buiten het feit dat dit enorm veel ruimte in beslag nam, woog het ook aanzienlijk veel. Bij een setje van 8 tot 32 kg, in stappen van 2 kg, zit je al snel op een totaalgewicht van 520 kilo. Ik wilde zowel kwa ruimte als gewicht er op vooruitgaan. Je hebt in deze klas drie-tal types welke erg populair zijn onder de sporters, te weten: Verstelbare hoekige dumbells dmv draaien (hoist/Ironmaster), verstelbare dumbells rond (Bowflex) en vierkante dumbells versteblaar d.m.v. steken(powerblocks). Ik heb alle soorten gehad, tot ik bij mijn Powerblocks uitkwam. Ik zal van alle drie de voor- en nadelen even benoemen

Bowflex 1090i + Halterstandaard Prijs: 1099 euro
nzf8jq.jpg

Ik had allereerst een setje Bowflex op de kop getikt. Dit type dumbell ziet er kwa vorm uit als dumbells en gaan van 4 tot 41 kilo per stuk en bieden 15 gewichten instellingen per dumbell. Door te draaien aan de knop afgebeeld op de zijkant, kan je het gewicht instellen. Het uithalen en terugplaatsen van de dumbells in de houder kan wel eens moeizaam gaan, daar je ze precies op de juiste plek moet terugleggen. Wat voor mij een mega nadeel was en tevens de reden waarom ik ze weer snel had verkocht, is het feit dat de dumbells erg breed zijn. Bij oefeningen zoals dumbell bench press kom je met de zijkanten tegen elkaar, of bij dumbell curls moet je ze erg ver indraaien. Dit was dusdanig irritant voor mij dat ik ze weer heb verkocht.

Voordelen
- 15 verschillende gewichten te maken
- Makkelijk verstelbaar
- Neemt weinig ruimte in beslag
- Mooi design

Nadelen
- Erg breed model, nadeel bij het uitvoeren van db presses en dumbell curls
- Aan de prijzige kant
- Gaan snel kapot

Hoist/Ironmaster Prijs: 300 euro (2e hands)
21drls0.jpg

Nadat ik de Bowflex had verkocht, kon ik een setje van Hoist kopen. Hoist en Ironmaster was vroeger één, echter koos Hoist voor een nieuw design, Ironmaster, en verkocht daarom het oude design, Hoist. In feite zijn ze bijna zo goed als hetzelfde. Hoist gaat van 4.5 kilo tot 34 kilo. Je hebt voornamelijk platen van 2.2 kilo p.s., maar ook twee platen van 1.1 kilo. Zo kan je dus kleine stapjes maken en heb je in totaal maar liefst 30 verschillende gewichten per dumbell. De Hoist was naar mijn idee al een flinke verbetering. Voelde krachtig aan en had een goede vorm. Dumbell voelde goed in de hand, al schuurt de dumbell door zijn stugge handvat wel. Aan de zijkanten zit een draaiknop die je helemaal los moet draaien. Hoe verder je de schroefknop draait, hoe meer schijven er tussen passen. Knop los draaien, schijven er in en knop weer terug. Knop moet je goed vastdraaien, want anders vallen de schijven eruit. Ik heb uiteindelijk ook de Hoist weer verkocht, omdat ik gek werd van het los- en vastdraaien van de schroefknop. Bij elke verandering moet je de knop weer losdraaien en dropsetjes of andere (snelle) veranderingen van gewicht is niet te doen.

Voordelen
- 30 verschillende gewichten per dumbell
- Neemt weinig ruimte in beslag
- Mooi design
- Uit te breiden tot 54 kg

Nadelen
- Het veranderen van gewicht neemt veel tijd in beslag
- Gaan enkel tot 34 kg, waar andere varianten tot 41 gaan
- Wanneer je ze niet goed aandraait, kunnen de gewichten er tussen uit vallen

Powerblocks Prijs: 600 euro (2e hands)
ftp37.jpg

Dan zijn we aangekomen bij hetgeen wat ik nu nog steeds gebruik en wat ik niet weg zal doen. Het heeft me nog ruim 600 euro gekost, maar is elke cent waard. Het heeft de vorm van Hoist, maar een geheel eigen werkwijze. De dumbells gaan van 2.2 kg tot 40.8 kg per kant, in stappen van 1.13 kg. Er zitten tevens vier losse gewichten bij die iets van 0.50 kilo p.s. wegen. Het veranderen van gewichten gaat gemakkelijk door aan de zijkant een handvat met twee pinnen uit de gleuf te trekken en deze boven (lichter) of beneden (zwaarder) terug te stoppen. Hoe lager je dus insteekt, hoe meer gewicht blijft zitten. Dit is een handeling van niks, waardoor je dus snel kan wisselen van gewicht. Hierdoor heb je dus, zowel de voordelen van Hoist (massief en voelt goed aan), als de voordelen van Bowflex (snel te verstellen). Hierdoor vind ik dat dit de ideale oplossing is. Ze voelen massief aan en er kan weinig aan kapot. De pasvorm van de dumbell is ietwat apart, maar eenmaal bezig merk je daar niks van.

Voordelen
- 28 verschillende gewichten per dumbell en met 41 kg de zwaarste in zijn klasse
- Neemt weinig ruimte in beslag
- Mooi design
- Snel te verstellen
- Goede vorm om mee te trainen

Nadelen
- Prijzige kant
- Wat je een nadeel zou kunnen noemen is het feit dat het handvat van de dumbell tussen 4 buizen zit gevestigd. Dit zijn namelijk de buizen waar de losse gewichten in vast kunnen worden gezet. Ik vind dit persoonlijk niet erg, alleen fat gripz passen hierdoor niet in de blocks.

Conclusie
Gezien de voor- en nadelen, kies ik persoonlijk voor Powerblocks. Het is een flinke investering, maar dat zijn losse dumbells ook. Ik ben erg blij mee en doe ze niet meer weg. Ik heb bovengenoemde uit persoonlijke ervaring. De afbeeldingen zijn overigens gewoon van het internet geplukt, maar geeft wel een idee. Ik kies dus voor de powerblocks. Bovengenoemde was een flink lap tekst, dus heb niet alles er in vermeldt. Mochten er nog vragen zijn, dan zal ik die beantwoorden aan de hand van mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds een maand ook de Powerblocks in mijn homegym. Echt ideaal!
 
Ironmaster => plates ertussen uit vallen kan niet meer met het nieuwe design

http://homegymr.com/wp-content/uploads/2016/01/Ironmaster-Quick-Lock-Adjustable-Dumbbells.jpg

De oude plates hadden idd een gleuf denk ik.

Ik doe geen dropsets, dus vind het verwisselen van gewicht ook niet zo'n nadeel.
Wat niet wil zeggen dat ik nooit de overstap naar powerblocks zou maken, maar wil er dan toch eerst eens mee getraind hebben

Ik merk enkel dat je een plate van 1,1 aan elke kant moet hebben, anders kun je de schroeven niet goed vastzetten..., dus bvb enkel de halter met 2 schroeven lukt niet goed en is een beetje gevaarlijk dat de schroef op je tenen valt :)

Dus voor de vriendin heb ik vinyl gewichtjes aangeschaft tem 6 kg.
 
Ikzelf heb de powerblocks sport 5.0 en zwaardere handles (apart bijgekocht)dumbells gaan nu tot een 30 kg per dumbbell.
Zeer snel verwisselen van gewicht is hiermee geen probleem.

Ben er zeer tevreden over.
 
Back
Naar boven